|
|||||||
| Serverside Scripting Websites worden pas echt interessant als je gebruik maakt van scripting met bv. ColdFusion, Perl, PHP of ASP. Al dan niet gesteund door een database als bv. MySQL. Voor vragen over het gebruik hiervan kan je hier terecht. |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|
#1 |
|
Total wicked member
![]() Geregistreerd: Jun 2005
Leeftijd: 33
Flash CS3
|
cookies in php en hun veiligheid
Hi allemaal.
Ik ben me er van bewust dat de data in een cookie verre van geheim is, maar ik zou graag willen weten of ik mijn applicatie moet beveiligen tegen mensen die de waarde van een cookie veranderen. Kan je van een bestaande cookie de waarde of de expiry wijzigen? of kan je een cookie "faken"? zodat de applicatie denkt dat 'ie al geset is terwijl dit op een "illegale" manier gebeurde? mvg en alle reacties zijn welkom, GB
|
|
|
#2 |
|
Total freaking member
Leeftijd: 21
Flash CS3
|
Re: cookies in php en hun veiligheid
Ja, je kan de inhoud van cookies wijzigen. Ja, je kan een cookie faken. Om zo veilig mogelijk te zijn mag je absoluut nergens van uit gaan qua user input.
|
|
|
#3 |
|
Total freaking member
![]() Geregistreerd: Jan 2006
Leeftijd: 23
Flash CS3
|
Ik heb zelf een add-on voor FireFox waarmee ik inhoud van cookies kan zien, wijzigen, toevoegen en verwijderen. In principe kan ik alle velden veranderen.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Total wicked member
Flash CS3
|
crap, dan ga ik even moeten nadenken.
Zijn sessions dan op dat vlak veiliger om het "ingelogd zijn" van een bepaalde gebruiker te checken? alvast heel erg bedankt, GB
|
|
|
#5 | |
|
Total lost member
![]() ![]() Geregistreerd: Jul 2005
Flash CS3
|
Citaat:
let wel, door het stelen van cookies kan een sessie overgenomen worden. (ip/tijd checks helpen)
|
|
|
|
#6 |
|
FlashFocus Respected Member
![]() ![]() Geregistreerd: Mar 2005
Leeftijd: 36
cs4 + fdt
|
je kunt wel een veilig systeem maken dat gebruik maakt van cookies of sessies (ook sessies werken namelijk met cookies).
Je kunt bijvoorbeeld in de cookie een md5 hash opslaan, die alleen geldig is voor de sessie dat de gebruiker ingelogd is (de tijd dat de gebruiker bestaat). Als de gebruiker inlogt, genereer je een nieuwe md5 hash in de database voor die gebruiker. Je communiceert dan alleen in je cookie de md5(), zolang als deze overeenkomt met de waarde in de sessie (die vanzelf afloopt als je de browser sluit) ben je ingelogd De waarde van de md5 hash zelf kun je gebruiken om data uit de database te halen voor die gebruiker.
|
|
|
#7 |
|
Total wicked member
Flash CS3
|
Hi De Kale,
Da's idd wel een strak plan. Ik zou dan bvb de login met de unix timestamp van het moment van inloggen (afgerond naar het eerstkomende hele uur ofzo, dan zou het al heel veel toeval moeten zijn dat dat net mislukt) kunnen concateneren en daar de MD5 van trekken.... Ik ga hier even over nadenken en laat weten wat ik heb gevonden thx+grtz GB
|
|
|
#8 |
|
Total wicked member
Flash CS3
|
P.S.: gelukkig heb ik een functie geschreven admin_is_ingelogd() die wordt gechecked op true of false voordat de content wordt weergegeven. Zo moet ik alleen maar de include waarin die funtie staat opnieuw te schrijven en alles draait weer als een zonnetje
|
![]() |
| Favorieten/bladwijzers |
| Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten) | |
|
|

Lineaire weergave