|
|||||||
| Frontpage Nieuws Hier vind je het laatste nieuws, dat tevens op de homepagina wordt getoond. |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|
#1 |
|
FlashFocus Respected Member
![]() ![]() ![]() ![]() |
Silverlight en JavaFX: Flash krijgt concurrentie
Technisch gezien is er steeds meer mogelijk met Flash. Hoewel Flash oorspronkelijk puur een programma was om animaties mee te maken voor internet, is het inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig development pakket dat ook buiten de grenzen van de computer, op de mobiele telefoniemarkt, de mensheid dient. Door applicaties als Apollo zal het bereik van Flash content nog meer vergroot worden. Met een FlashPlayer die op bijna 99% van alle op internet aangesloten computers geïnstalleerd staat heeft Flash zo'n sterke marktpositie dat je lef moet hebben om het tegen Adobe op te willen nemen met een concurrerend product. Toch zijn er inmiddels twee bedrijven die deze uitdaging aan willen gaan: Microsoft en Sun zijn er klaar voor om Flash een flinke slag toe te brengen, en ons, de ontwikkelaars, te overtuigen van het feit dat hún product voor ons en onze klanten meer potentie heeft. Flash en eerdere concurrentie Flash bestaat nu meer dan tien jaar, en in al die tijd hebben andere partijen meerdere malen geprobeerd om een concurrerend product op de markt te brengen. Tot nu toe nooit met dermate veel succes dat Flash zelf bang moest worden om van de troon te worden gestoten. Voordat Macromedia door Adobe overgenomen was, heeft ook Adobe een poging gedaan om de Flash authoring tool te beconcurreren met hun product LiveMotion. Hoewel dit pakket (met name voor designers) zeer handige mogelijkheden bood die in Flash zelf destijds niet aanwezig waren, is Adobe er nooit in geslaagd om voldoende gebruikers te overtuigen om over te stappen van Macromedia Flash naar het op After Effects lijkende Adobe LiveMotion. Mede hierdoor werd de ontwikkeling van LiveMotion uiteindelijk gediscontinueerd. De teleurstelling voor Adobe heeft, zoals we allemaal weten, niet lang hoeven duren, want Adobe is inmiddels zelf de eigenaar van het programma Flash. De afgelopen tijd zijn er veel nieuwe ontwikkelingen rond Flash. Flash wordt meer en meer gebruikt om content te ontwikkelen voor mobile devices, en nu wil Adobe Flash applicaties ook naar de desktop brengen. Dit was natuurlijk al tijden geleden opgevallen bij andere partijen die dit succes ook graag zouden willen behalen. Nu is het zover: Flash krijgt weer twee echte concurrenten. Microsoft heeft "Silverlight" aangekondigd (voorheen WPF/E) en Sun kondigde deze week "JavaFX" aan. Drie grote spelers vechten nu om ons, de ontwikkelaars. De keuze hebben is prettig. Laten we daarom de twee aangekondigde producten eens apart onder de loep nemen. Silverlight Silverlight 1.1 bevindt zich momenteel in alpha fase. Waarom zou je kiezen voor Silverlight? Tom Sneath zette op zijn website tien redenen uiteen waarom hij niet kan wachten om te beginnen met het ontwikkelen met Silverlight (al houdt hij de tiende reden nog even geheim). Als je ze doorleest valt meteen op hoeveel overeenkomsten Silverlight heeft met Flash. Net als Flash speelt Silverlight naast vector animatie ook video af, geeft het content nagenoeg hetzelfde weer op zowel Windows als Mac systemen en kun je er websites mee ontwikkelen. Wat Silverlight volgens Microsoft voor designers bijzonder maakt is dat het over extreme snelheid zal beschikken: Je zou naadloos kunnen switchen tussen fullscreen videoweergave en "windowed" mode. Voor designers biedt deze snelheid leuke mogelijkheden: Je kunt bijvoorbeeld meerdere video's tegelijkertijd afspelen zonder haperingen of overgeslagen frames. Maar dat is niet alles: Door deze snelheid wordt het zelfs mogelijk om videobeelden te gebuiken als texture voor 2D objecten. Silverlight biedt daarvoor een speciale "video brush tool". Silverlight wil dus vooral op het gebied van video met Flash concurreren. Flash wordt op dit moment op veel belangrijke sites gebruikt om videocontent te tonen (bijvoorbeeld op YouTube). Om video in de Flash Player af te kunnen spelen moet de video geëncodeerd worden naar het FLV formaat. Silverlight ondersteunt zelf al heel veel codecs, waaronder VC-1 en WMV. VC-1 is het formaat dat door zowel hd-dvd als blu-ray wordt gebruikt. Voor Silverlight wordt de maximale resolutie beperkt tot 720p. Daarnaast zouden websites die gemaakt worden met Silverlight beter doorzoekbaar zijn dan Flash sites, omdat de inhoud wordt beschreven in XAML. Voor het creëren van interfaces ondersteunt de browserplugin naast html en vectorgraphics ook Javascript. Silverlight maakt gebruik van .Net talen zoals bijvoorbeeld C#. Ontwikkelaars zijn hierdoor niet langer beperkt tot het gebruik van Javascript om interactiviteit te verzorgen. C# is bovendien een veel krachtiger en stabieler taal dan Flash ActionScript. Silverlight moet het mogelijk maken om mediabestanden van een willekeurige server te downloaden en rechtstreeks in de browser af te spelen, met bovendien de mogelijkheid om streams weer te geven. Wat dat betreft klinkt het allemaal heel veelbelovend en interessant voor ons. Scott Guthrie heeft een interessant overzicht gemaakt van de mogelijkheden van Silverlight. Bekijk zijn slideshow of dit zip bestand, waar je ook enkele demo's in kunt vinden. Silverlight en Windows Mobile Silverlight content kan niet alleen op gewone computers worden gebruikt, ook Windows Mobile zal Silverlight content ondersteunen, getuige deze video van een Silverlight prototype op een Windows Mobile device. Dave Yang vraagt zich af of Silverlight bij developers de voorkeur zal gaan genieten boven Flash Lite. Belangrijke vraag is of Silverlight content door meerdere mobiele platforms ondersteund zal worden, of dat het zal blijven bij Windows Mobile. Als dat laatste het geval zal zijn zullen Flash Lite developers niet snel overstappen. Tenzij, zo zegt hij, Silverlight betere hardware integratie zal bieden dan de huidige Flash Lite Player. Ook zou Silverlight voordelen bieden ten opzichte van Flash Lite als het gebruik zou kunnen maken van .NET programmeertalen, maar de antwoorden op deze vragen moeten we vooralsnog schuldig blijven. Natuurlijk is Adobe zich ook bewust van deze problemen. Het is dus te verwachten dat Adobe hierop inspeelt bij toekomstige versies van de Flash Lite Player. Harmony Electric Rain (dat we kennen van Swift 3D) heeft het product Harmony aangekondigd waarmee je Flash swf's kunt converteren naar XAML. Zo kun je bestaande swf's (graphics en eenvoudige animaties) direct gebruiken in Microsoft WPF en Silverlight. Het converteert overigens alleen animaties en geen ActionScript. JavaFX JavaFX is de Flash en AJAX "killer" die Sun in de strijd gooit. Het is een complete productfamilie die Java development mogelijk maakt voor applicaties op de desktop, het web en mobile devices. Het biedt een nieuwe scriptvariant op Java, simpelweg JavaFX Script genaamd, en maakt gebruik van de Swing API's als UI. Het eerste product dat in deze lijn zal verschijnen zal JavaFX Mobile zijn, waarmee content voor mobile devices ontwikkeld zal kunnen worden. JavaFX Script richt zich op de creatie van content. Rich Green, de executive vice president of software bij Sun, zegt: "It is a means of creating visually impactful, high-performance, dramatic Web and network-facing artifacts or experiences that run all the way from the desktop running Java SE (Standard Edition) all the way down to mobile devices powered by JavaFX Mobile. While most scripting languages are oriented to building out Web pages, JavaFX Script focuses on user experiences on the interface and particularly on things that are highly animated. It's not a procedural language in the usual sense. It's much easier to use." Bekijk hier een video waarin getoond wordt hoe JavaFX gebruikt is om een Flash achtige website te maken. JavaFX zal open source worden. Een belangrijk doel van JavaFX is om het gebruik van Java uit te breiden. JavaFX biedt een alternatief voor AJAX en biedt mogelijkheden die Silverlight en Flash ook bieden, zei Jeffrey Hammond, senior analyst bij Forrester Research. "I certainly think people will compare JavaFX apps to other rich Internet application technologies, and given Java's popularity in the enterprise, they have a good chance of attracting developers if the UI and ease of development matches up," zei hij. "Anything that makes it easier for developers to quickly build compelling user interfaces using the Java stack is a step in the right direction. A model that makes it easier to target multiple devices, including mobile ones, is also useful and recognizes the multi-channel direction the Web is taking." JavaFX verschilt van Sun's Project Flair, dat ook een alternatief moet bieden voor AJAX. Flair is echter in tegenstelling tot JavaFX gebaseerd op JavaScript. Flash wil van het web naar de desktop, Microsoft en Sun willen met hun product van de desktop naar het web. Waarschijnlijk zullen ze alledrie op hun eigen gebied heer en meester blijven, maar natuurlijk gaan ze er alles aan doen om zo veel mogelijk marktaandeel weg te snoepen van de concurrentie op de andere gebieden. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Total lost member
![]() ![]() |
Re: Silverlight en JavaFX: Flash krijgt concurrentie
JavaFX kan nog wel eens interessant worden als het goed werkt
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
FlashFocus Technical Manager
![]() ![]() ![]() ![]() Geregistreerd: Jun 2005
Leeftijd: 21
Flex Builder3, Flash CS4
|
Ik dacht al waar blijft mijn nieuwstip.
maar flashgirl heeft er een prachtverhaal van gemaakt, hulde ! |
|
|
|
|
|
#4 |
|
![]() ![]() ![]() Geregistreerd: Jun 2005
Leeftijd: 17
[FCS4
|
JavaFX kan idd nog wel ens interessant worden, nu alleen open dat de gemiddelde gebruiker de JavaFX plugin(?) zal installeren en dat het een beetje populair word
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
FlashFocus Respected Member
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Geregistreerd: Jun 2005
Leeftijd: 24
Flash CS4 - Flash Builder 4 Weblogartikelen: 3
|
Denk niet dat Java Echt toekomst zal hebben. Ondanks het feit dat Java cross-platform is, neemt het niet weg dat de java-engine enorm zwaar is in vergelijking met de nu overal voorziene FlashPlayer die toch echt wel een 'lightweight' mag genoemd worden in zijn klasse.
Dat neemt niet weg dat ik enorm benieuwd ben wat JavaFX zal brengen, en hoe groot de impact zal zijn...
|
|
|
#6 |
|
Flex Builder3, Flash CS4
|
In het java4 tijdperk was het traag ja. Tegenwoordig is het 9 van de 10 keer de programmeur zijn schuld.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Total lost member
![]() ![]() |
Zal inderdaad wel meevallen denk ik met de snelheid als je er goed mee omgaat, zo zijn er ook genoeg voorbeelden te vinden van ubertrage flashsites
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Total lost member
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ik denk dat Ea.z het heeft over de grootte van de VM en niet over hoe snel het is
|
|
|
|
|
|
#9 | ||||||||
|
Total lost member
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik weet nog te weinig van JavaFX om daar wat over te kunnen zeggen |
||||||||
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Flex Builder3, Flash CS4
|
Citaat:
De filesize is wat groter ja, maar niet zwaar. Hij is snel opgestart enzo. |
|
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Total lost member
![]() ![]() Geregistreerd: Jul 2005
Flash CS3
|
TheDutch, weet je dat ik gewoon op je reactie zat te wachten?
Ik heb er overigens zeer weinig vertrouwen in dat SilverLight écht cross platform is. M$ zou dan zowel een 23 als een 64bits player voor linux uit moeten brengen, en hij gaat je geheid beperken tot 1 enkele plugin voor video. OVerigens is de FlashPlayer voor linux ook maar 80% in vergelijking met die van Windows / Os X. Citaat:
|
|
|
|
#12 |
|
Member
![]() Geregistreerd: May 2007
Leeftijd: 27
Flash 8 Professional
|
Vergeten we de eindgebruikers niet een beetje? Ik bedoel, ik juich alle concurrentie toe en zie graag een grote strijd maar het is wel weer een nieuwe plugin. Zitten de doorsnee gebruikers hierop te wachten?
@FlashGirl; lekker duidelijk en helder verhaal! |
|
|
|
|
|
#13 | ||
|
Total lost member
![]() ![]() |
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#14 |
|
Member
![]() |
Misschien lees ik het verkeerd, maar het ziet er meer uit dat silverlight een "flashtooltje" wordt voor C# programmeurs die design aspiratie hebben.
als flash developer / designer ben je voornamelijk scripter geen programmeur?!. daarnaast zie ik net als vele hier nog niet echt de toegevoegde waarde en voelt het als een hoop gebakken lucht. Ik blijf voorlopig lekker bij flash. |
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Wicked Member
![]() |
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Member
![]() Geregistreerd: May 2007
Leeftijd: 27
Flash 8 Professional
|
@mech7; ik doelde met name op Silverlight, mijn kennis van JavaFX is zeer beperkt dus daar kan ik weinig over zeggen. Als daar inderdaad geen extra plugins voor nodig zijn zou dat op zich goed nieuws zijn.
|
|
|
|
|
|
#17 | |
|
Total freaking member
![]() |
Citaat:
Benieuwd, maar verre van overtuigd. Flash heeft een lange weg afgelegd. Maar sinds AS3.0 mag het toch wel heel serieus genomen worden. Zowel programmeren als animeren. Er is volgens mij geen behoefte aan een vervanger zonder veel meerwaarde. |
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Total wicked member
![]() |
leuk verhaal FG.. thx
Over SilverLight.. Ik weet niet echt wat ik ervan moet vinden. Ik heb er een poosje geleden eens een video over gezien.. k vond het ernogal cheesy uitzien.. Kan d'r naast zitten hoor. Maar eerlijk gezegd niet veel interesse om me d'r meer in te verdiepen.. Anyway: Zijn d'r gasten hier die al overtuigd zijn? Overstap naar Microsoft? Switchers? |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Freaking Member
![]() Geregistreerd: Dec 2005
Leeftijd: 28
Flash 8 Professional
|
Het probleem is wel dat de Flash Player rond de 1-5mb is terwijl JavaFX in totaal 17mb is (JVM+JavaFX libraries). Ik weet niet maar het duurde nog even voordat ik het binnen had (30kb/s van een Amerikaanse server
Een Flash applicatie dat soepel draait op een computer, kan tergent traag zijn op een mobiel toestel. Met name omdat de processor langzamer is, en je minder geheugen tot je beschikking hebt. Zelf vind ik Silverlight en Flash het meest interessant. Maar dat kan misschien liggen omdat er voor beide al tools zijn om content in te maken. Verder flikkerde de JavaFX variant van StudioMoto erg vervelend. |
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Total lost member
![]() ![]() |
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#21 |
|
Total lost member
Breedband begint bij zo'n 20kb/ps:
17MB 17408KB = 17 * 1024 870,4sec = 17408 / 20 14,5min = 870.4 / 60 14,5 minuten wachten op 17MB. Dat is toch een hoop tijd wachten. Zelfs met 1mbit zit je al bijna 3 minuten te wachten. 17mb is absurt veel, helemaal in tegenstelling tot wat Adobe en Microsoft nodig hebben voor de plugin. |
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Total lost member
![]() ![]() |
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Flex Builder3, Flash CS4
|
Java is wel de enigste die een 3d api heeft.
|
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Total lost member
![]() ![]() Geregistreerd: Jul 2005
Flash CS3
|
Citaat:
|
|
|
|
#25 |
|
Member
![]() |
Beste mensen,
Ik verwacht dat Silver light niets gaat worden. Voor flash makers is de stap te groot en ik betwijfel de grafische mogelijkheden zeer. Het pakket is veel te beperkt als je dat vergelijkt met de laatste flash versie. En qua seo (zoek optimalisatie) zou ik ook niet veel verwachten Google geeft nauwelijks waarde aan xml/rss feeds of vergelijkbare stucturen. |
|
|
|
![]() |
| Favorieten/bladwijzers |
| Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten) | |
|
|

Lineaire weergave