Volledige versie bekijken : Freelancer?
rgfleurke
%Europe/Berlin %027 %2006, 00:40
Hallo,
Ik heb zelf al sinds enige tijd een eigen bedrijfje (KvK nummer en BTW). Nu wil ik graag iemand betalen die een opdrachtje voor mij heeft gedaan. Hij heeft zich echter niet geregisteerd bij de KvK of iets dergelijks. Heeft iemand hier ervaring mee en weet hoe dit in zijn werk gaat? Het zit met name vast op het begrip freelancer en 'vrij beroep'.
Tnx.
Laiverd
%Europe/Berlin %078 %2006, 01:52
Gewoon betalen lijkt me; alleen er wel voor zorgen dat je een faktuur krijgt, zodat jij het weer als kosten kunt aftrekken. Als diegene een BTW nummer heeft, zal ie ook BTW in rekening brengen. Verder niks bijzonders. Het maakt voor dit soort dingen geen drol uit of je staat ingeschreven bij de KvK. Ik sta zelf ook niet ingeschreven (nog nooit een goede reden kunnen bedenken; wel een goede reden om het niet te doen ;)) en stuur gewoon BTW nota's.
John
rgfleurke
%Europe/Berlin %465 %2006, 11:10
stuur gewoon BTW nota's.
Je stuurt BTW-nota's als je geen BTW nummer hebt? Dus je int BTW wat je niet afdraagt? Zal de belastingdienst leuk vinden.
Heeft iemand anders nog een mening hierover?
zuyp
%Europe/Berlin %544 %2006, 13:03
Wat Laiverd volgens mij bedoelt, dat je je niet bij het KvK hoeft in te schrijven. Dit is niet verplicht, en voor een freelancer ook niet echt nodig.
Zorg er alleen wel voor dat je een BTW nummer hebt. Dat moet je aanvragen bij de belastingdienst en kost volgens mij een paar tientjes. Dit is wel verplicht.
Als je dit niet doet ben je strafbaar voor de wet en kan je een torenhoge boete verwachten plus een fikse aanslag als je REGELMATIG freelance werk doet.
Neuro
%Europe/Berlin %562 %2006, 13:29
ik ben echt jaloers op jullie nederlanders. jullie hebben wel een fantastisch beleid op dat gebied, In belgie moet je direct zelfstandige worden als je zelf maar een klein opdrachtje wil aannemen wat resulteerd in een hoop papierwerk en een hele hoop kosten. Maar het zou belgie niet zijn als er geen achterpoortjes bestonden. Ik werk zelf onder het kunstenaars statuut. Maar waneer ik dan een website "verkoop" moet ik het als een schilderij inschrijven (dus bij elke opdracht die je mij geeft krijg je er een crappy schilderijtje bij :D )
Laiverd
%Europe/Berlin %569 %2006, 13:39
Je stuurt BTW-nota's als je geen BTW nummer hebt? Dus je int BTW wat je niet afdraagt? Zal de belastingdienst leuk vinden.
Heeft iemand anders nog een mening hierover?Volgens mij moet je m'n post nog even lezen grapjurk. Voor de duidelijkheid: ik sta niet ingeschreven bij de KvK, maar heb wel een BTW nummer.
John
zuyp
%Europe/Berlin %593 %2006, 14:14
En ben je van plan wel nota's met BTW te sturen terwijl je zelf geen BTW betaald (dus geen BTW nummer hebt) hang je, want zodra jouw opdrachtgever dan gaat declareren moet jouw BTW nummer doorgegeven worden.
Laiverd
%Europe/Berlin %596 %2006, 14:19
En ben je van plan wel nota's met BTW te sturen terwijl je zelf geen BTW betaald (dus geen BTW nummer hebt) hang jeVolgens mij had je dat al een keer gezegd ;)
fons
%Europe/Berlin %827 %2006, 19:51
dus bij elke opdracht die je mij geeft krijg je er een crappy schilderijtje bij
dan hebben ze toch waar voor hun geld ;) of het zou een hééééél crappy schilderijtje moeten zijn
TrueChaoZ
%Europe/Berlin %917 %2006, 22:00
Als je samenwerkt met Freelancers (of zoals dat officiëel heet, een ZZP'er, Zelfstandige Zonder Personeel) moet je eigenlijk voordat je met ze gaat samenwerken altijd eerst kijken of deze een VAR (Verklaring ArbeidsRelatie) heeft. Voor een ZZP'er geldt namelijk dat je eigenlijk altijd zo'n VAR nodig hebt, hiermee kan je aantonen dat de Belastingdienst je ook werkelijk ziet als freelancer. Dit papiertje is tevens erg handig voor de UWV, hiermee toon je namelijk ook aan dat degene (bijv.: rgfleurke) die jou (de freelancer) inhuurt geen loonpremie's e.d. hoeft te betalen.
http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=44749&SectieID=1
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-06.html
Overigens hoeft een ZZP'er niet bij de KvK ingeschreven te staan, en hoeft ook niet per se een BTW nummer te hebben, dit is beide vrijwillig. Maar dit geldt alleen als je het echt part-time doet (en dus niet zoveel verdient). Verdien je meer of ga je speciale dingen doen (importeren/exporteren/etc), dan heb je op een gegeven moment wel een BTW nummer nodig, maar dan nog steeds ben je niet verplicht om bij de KvK ingeschreven te staan. Het staat natuurlijk wel buiten kijf dat een KvK nummer professioneler staat en ook echt is.
Laiverd
%Europe/Berlin %011 %2006, 00:15
Het staat natuurlijk wel buiten kijf dat een KvK nummer professioneler staat en ook echt is.Ik vraag me af of dat echt wel zo is, als je weet (en iedere opdrachtgever weet dat) dat echt iedereen zich bij de KvK kan inschrijven en dat er geen enkele toets op professionaliteit is. Ik geloof dat opdrachtgevers je professionaliteit veeleer beoordelen o.b.v. de manier waarop je ze tegemoet treedt (iets wat trouwens ook omgekeerd geldt wat mij betreft). Wat bedoel je trouwens met ... en ook echt is???
John
[m]
%Europe/Berlin %087 %2006, 02:06
Ik lees al dat gebeuren van de KvK en Belasting en ik snap er nog geen snars van.
Ik wil bij gaan verdienen als freelancer. Ik ga minder dan € 1.883 aan BTW afdragen per jaar, dus ik hoef helemaal geen btw af te dragen. (hetr zgn. 'kleineondernemingsregeling')
Betekend dat ik geen BTW nummer hoef aan te vragen?
En KvK nummer, is dat optioneel? Wat kan je ermee? Heb ik er eentje nodig?
Daarnaast snap ik ook nog niet echt hoe het zit met facturen. Die moet ik opstellen, correct? Wat voor informatie moet daar in komen?
Laiverd
%Europe/Berlin %504 %2006, 12:05
De vraag of je wel of geen BTW moet afdragen stel je jezelf pas als je een BTW nummer hebt en je dus ook BTW int. Zoals al eerder gesteld: BTW in rekening brengen zonder BTW nummer is strafbaar. Als je gaat freelancen en je verdient meer dan een bepaald drempel bedrag (was ooit iets van 10000 gulden) dan moet je een BTW nummer aanvragen: een kwestie van even de Belastingdienst bellen of de website raadplegen.
KvK inschrijving is niet verplicht. Wat zijn de voordelen? Je krijgt ineens een hele hoop mensen aan de telefoon die jou hun diensten willen aansmeren; je krijgt heel veel folders met allemaal 'leuke' aanbiedingen, je hebt een extra aftrekpost voor de belasting (KvK contributie) en sommigen vinden het een professionele uitstraling hebben. Nadelen? Zie de voordelen ;)
Wat zet je op een factuur?
- waarvoor de faktuur is: hoe het bedrag tot stand komt (vlgs afspraak op per uur gespecificeerd)
- indien BTW > BTW nummer
- indien BTW > BTW bedrag
- indien KvK > KvK nummer
- netto bedrag
- naw gegevens klant
- naw gegevens van jezelf
- totaal te betalen bedrag
- je rekeningnummer ;)
- vervaldatum van de factuur.
Verder is het sowieso handig om Algemene Voorwaarden op te stellen voor het geval je een keer een wanbetalende klant tegenkomt. Sowieso is het handig om de relatie tussen jou en je klant vast te leggen in Algemene Voorwaarden zodat daar geen misverstanden over kunnen bestaan. Zo heb je beide iets om op terug te vallen mochten er 'misverstanden' ontstaan. Het opstellen van AV is niet zo ingewikkeld: je zoekt gewoon op internet voorbeelden uit dezelfde branche en past e.e.a. aan aan jouw situatie.
John
TrueChaoZ
%Europe/Berlin %574 %2006, 13:47
Ik vraag me af of dat echt wel zo is, als je weet (en iedere opdrachtgever weet dat) dat echt iedereen zich bij de KvK kan inschrijven en dat er geen enkele toets op professionaliteit is. Ik geloof dat opdrachtgevers je professionaliteit veeleer beoordelen o.b.v. de manier waarop je ze tegemoet treedt (iets wat trouwens ook omgekeerd geldt wat mij betreft). Wat bedoel je trouwens met ???
JohnIn sommige gevallen ben je verplicht om een KvK te hebben, en dan valt er ook allerlei bedrijfsinformatie te vinden via het KvK, zoals algemene voorwaarden jaarverslagen enzo, maar dan hebben we het idd niet meer over Freelancer/ZZP'er, sorry dat had ik beter weg kunnen laten. Maar voor mijn gevoel is lidmaatschap van KvK wel een extra teken van professionaliteit, oftewel 'weten waar je mee bezig bent'. Maar uiteraard is het niet zo dat je met een KvK nummer gelijk professioneel bezig bent, daar komen veel meer dingen bij kijken.
@[m]
Ik zou je willen adviseren om de post van Laiverd eens goed door te lezen, snap je het nog niet, zoek informatie via de websites van de KvK en Belastingdienst, vraag brochures aan, en ga naar de KvK voor informatie (je kan zelfs de 1e 2 overslaan en gewoon gelijk naar het KvK gaan), trek er wel even een uurtje of twee voor uit want het is er nog wel eens druk, maar dan kan je (in Rotterdam iig) gelijk terecht voor ondernemingsvragen (verplichtingen/rechten; hoe en wat) en belastingvragen, en je hoeft niet meteen je te laten inschrijven.
flash95
%Europe/Berlin %536 %2006, 12:52
hoi ik lees al even mee
en wilde ook ff reageren
btw nummer is gewoon weg je sofi nummer met b01 erachter en nl- ervoor dus sofi nummer is bijv. 123456789 dan word je btw nummer nl-123456789b01
hirnaast is het zo
als je je inschrjift is het de eerste 3jaar 10000euro belasting vrij
mits je aan kan tonen dat je 1225uur per jaar werkt aan je onderneming
dus ongeveer 30u per week
zelfs als je een ondernemning start in december moet je nog die 1225u make in de maand december wat natuurlijk niet gaat
maar dat is nu eenmaal dee regel haal je dit niet dan vervalt die belasting vrije voet van 10000euro
na 3 jaar word de belasting vrije voet met percentage's verlaagt bijv 50% belasting vrij
kvk nummer aanvragen kost n paar 100 euro maar dan lijkt t mij inziens wel professioneler overkomen
dan iemand die geen kvk nummer heeft
tevens kan je daar je alg. voorw. vastleggen voor eventuele wanbetalers
welke betaal termijn overschreden hebben dan kan je daardoor de wet beoordeeld regel na30 dagen n percentage extra (boete) vorderen
gr flash 95
TrueChaoZ
%Europe/Berlin %556 %2006, 13:20
kvk nummer aanvragen kost n paar 100 euro maar dan lijkt t mij inziens welKleine correctie... KvK nummer aanvragen kost ongeveer 25 euro, daarnaast moet je per jaar ongeveer 55 euro betalen aan de KvK voor je lidmaatschap. Dus dat bedrag valt ook wel mee, is eigenlijk niets als je meer dan een keertje wat werk doet.
GAAF!
%Europe/Berlin %858 %2006, 20:36
Kleine correctie... KvK nummer aanvragen kost ongeveer 25 euro, daarnaast moet je per jaar ongeveer 55 euro betalen aan de KvK voor je lidmaatschap. Dus dat bedrag valt ook wel mee, is eigenlijk niets als je meer dan een keertje wat werk doet.
En dan heb ik ook weer een correctie op jouw reactie ;)
Een KvK nummer aanvragen kost niet in alle gevallen iets. En de jaarlijkse kosten zijn afhankelijk van je locatie. Bij KvK West Brabant betalen we bijvoorbeeld (vanaf dit jaar) slechts € 45,- (voorheen was dat 5 - 10 euro duurder) :)
In alle gevallen is het iig verplicht om een BTW-nummer te hebben. En dat is inderdaad zoals Flash95 al zei; je sofi-nummer incl. "B01". Echter mag je dit pas gaan gebruiken wanneer je daadwerkelijk een VAR of BTW-nummer hebt aangevraagd bij de Belastingdienst. Veel mensen wachten dan nog onnodig op hun BTW-nummer, wacht dus niet te lang, want je kent je nummer eigenlijk al ;) (dit geldt overigens niet als je een BV, of V.O.F. start).
[m]
%Europe/Berlin %968 %2006, 23:14
Ok, bedankt allemaal voor de info!
TrueChaoZ
%Europe/Berlin %438 %2006, 10:31
En dan heb ik ook weer een correctie op jouw reactie ;)
Een KvK nummer aanvragen kost niet in alle gevallen iets. En de jaarlijkse kosten zijn afhankelijk van je locatie. Bij KvK West Brabant betalen we bijvoorbeeld (vanaf dit jaar) slechts € 45,- (voorheen was dat 5 - 10 euro duurder) :)Joh...wist niet dat dat per locatie kon verschillen, ze willen zeker de locaties buiten de randstad stimuleren, ik betaal bij de KvK Rotterdam namelijk 54,nogiets.
aceka
%Europe/Berlin %942 %2006, 22:37
ja ok jongens klopt wel wat jullie zeggen wat de prijs betreft
ik betaal 51 euro p/m
maar ik heb daarbij mijn alg. voorw. gedeponeerd en dan ben je totaal paar 100 euro kwijt (dit is denk ik wat flash 95 bedoeld) dit is niet verplicht
maar staat sterker in je schoenen als er ooit eens n wanbetaler moest zijn
flashG33k
%Europe/Berlin %574 %2006, 13:47
hey.. ik heb al een tijdje gewerkt als freelancer... maar dan zonder btw nummer of iets dergelijks... een alternatief hiervoor is dan om het even te noemen part time contract te werken... en een loon af te spreken met je werkgever alle arbeidsvoorwaarden en ziektekosten blabla is dan mijn zorg niet meer
TrueChaoZ
%Europe/Berlin %498 %2006, 11:57
Dat is wel waar, maar dan ben je eigenlijk niet aan freelancen dan ben je gewoon tijdelijk part-time in dienst :D Maar goed je kan het inderdaad wel als alternatief zien.
flashG33k
%Europe/Berlin %535 %2006, 12:51
jah idd...maja hoe zie jij freelancuh in dan... in mijn ogen ben je dan voor een bedrijf aan het werk voor een bepaalde tijd. en als ik als part time werk kan ik alsnog voor verschillende bedrijven werken...ik moet dan wel steeds die troep in gaan vullen weetje wel dat je voor anderen bedrijven werk. principe is hetzelfde ik kan gewoon mijn tarief aangeven en daar teken ik het contract voor...maar goed binnekort ga ik ook een btw aanvragen hor...is natuurlijk stoer :P :D en komt pro en serieus over...maar werken als part timer gaat net zo goed en in sommige opzichten zelfs fijner.
digitalhuman
%Europe/Berlin %491 %2006, 12:47
Hallo allemaal. Jullie snappen het woord freelancer totaal niet. Ook lees ik met verbazing de 'onzin' die FlashG33K uitkraamt. Hij heeft totaal geen idee welk risico zijn opdrachtgevers door hem lopen. Wanneer de belastingdienst zijn teksten hier leest zal hij zijn opdrachtgevers naheffen voor Werknemers Premies (aow,zw,ww) en Loonheffing omdat de betalingen van zijn zogenaamde facturen wordt aangemerkt als Loon uit dienstverband. Dit om 1 hele simpele reden. FlashG33k wordt door de belastingdienst niet gezien als Ondernemer. Als zelfstandig ondernemer (freelancer) moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Lees hierover meer op de www.belastingdienst.nl
Freelancer is bijna gelijk aan Zelfstandig Ondernemer. Ondernemer ben je pas wanneer je ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel, een BTW Nummer hebt, reclame maakt, meerdere opdrachtgevers per jaar hebt, debiteurenrisico loopt enz. Deze regels zijn door de staat en door de belastingdienst vastgelegd. Als zelfstandig ondernemer, of dit nu met of zonder personeel is, ben je verplicht de BTW en omzetbelasting af te dragen. Hiervoor geldt inderdaat een minimum omzet van ommenabij 5000 euro per jaar die je als zelfstandig ondernemer moet maken. Dus buiten je loon van een eventuele werkgever om.
Daarnaast is het belangrijk dat je als Freelancer een VAR verklaring hebt voor de werkzaamheden die je uitvoerd. Dit is een formulier, een Verklaring Arbeidsrelatie, waarmee de belastingdienst gaat toetsen of je echt als 'Zelfstandig Ondernemer' wordt aangemerkt. Het voordeel hiervan is dat JOU opdrachtgevers bijna geen risico meer loopt op naheffingen omdat JIJ achteraf niet gezien werdt als Zelfstandig Ondernemer.
Ik hoop hiermee jullie allemaal wat duidelijker te hebben gemaakt wat freelancer en zelfstandig ondernemer nu werkelijk inhoudt.
En FlashG33K, als je nu echt een serieuse professional bent, zou ik maar eens naar een Administratie/ Accountantskantoor gaan om je boel eens op orde te brengen.
Greets to yah all!
TrueChaoZ
%Europe/Berlin %502 %2006, 13:03
Hmmm...niet zo neerbuigend graag, je doet net alsof je de master bent en wij allemaal n00bs.
Uiteraard heb je allemaal gelijk wat betreft bepaalde uitspraken die je doet, VAR, en wanneer je wel of niet ondernemer bent, maar je schrijft net alsof wij dat allemaal niet weten en heel erg dom zijn. En om nou gelijk flashG33k aan te vallen omdat hij gewoon elke keer een part-time contract voor een korte tijd aan gaat, dan is er dus niks aan de hand en weet zijn werkgever ook waar hij aan toe is. Kortom het gaat er gewoon om dat jij zelf weet waar je mee bezig bent en dat je klanten weten waar ze aan toe zijn, dus stil maar weer.
digitalhuman
%Europe/Berlin %514 %2006, 13:20
Ik doe niet alsof jullie niet weten waar je het over hebt want dat blijkt wel uit de teksten die hier staan. En ik ben geen master, maar werk al wel 6 jaar met freelancers, heb Management Economie en Recht gestudeerd, verschijdenheid aan cursussen gevolgd omtrend het ZZP verhaal en aansprakelijkheden dus ik weet zeker waar ik het over hebt.
Mijn excuus voor de neerbuigende taal want zo is het zeker niet bedoeld, het is bedoeld om duidelijkheid te scheppen en tevens om sommige te beschermen. Want het kan heel erg mis gaan wanneer je je niet houd aan de regels waar ondernemers zich aan moeten houden.
punkfreak2000
%Europe/Berlin %549 %2006, 14:11
@ digitalhuman:
in je eerste post zei je dat de facturen gezien zouden worden als loon uit dienstverband omdat flashg33k niet word gezien als ondernemer.
das toch perfect dan? flashg33k heeft in dienst van het bedrijf een opdracht gemaakt en het contract is daarna verlopen. wat is het probleem dan? je hoeft tog geen ondernemer te zijn om voor een bedrijf te werken? als je bij de supermarkt vakken gaat vullen heb je ook geen KvK nummer nodig.
en wat ik er verder uit begrijp is dat het bedrijf waarvoor hij gewerkt heeft in de problemen kan komen....is dat zijn probleem dan ook?
TrueChaoZ
%Europe/Berlin %684 %2006, 17:25
@ digitalhuman:
in je eerste post zei je dat de facturen gezien zouden worden als loon uit dienstverband omdat flashg33k niet word gezien als ondernemer.
das toch perfect dan? flashg33k heeft in dienst van het bedrijf een opdracht gemaakt en het contract is daarna verlopen. wat is het probleem dan? je hoeft tog geen ondernemer te zijn om voor een bedrijf te werken? als je bij de supermarkt vakken gaat vullen heb je ook geen KvK nummer nodig.
en wat ik er verder uit begrijp is dat het bedrijf waarvoor hij gewerkt heeft in de problemen kan komen....is dat zijn probleem dan ook?Hmmm ja dat is in feite wel een probleem voor je klant ja, en dus voor jou, zolang dit niet van te voren bekend was natuurlijk. Aangezien jou klant dan nog een naheffing krijgt voor jou werk wat jij voor hem hebt gedaan, zoals al eerder genoemd, de verschillende premies die wettelijk vastgelegd zijn. Het is wel zo dat de belastingdienst (NL) hier niet continue op loopt te loeren, en ook bij vele kleinverdieners er niet eens goed naar kijken, maar ze zijn wel strenger geworden de afgelopen jaren. Kortom je kan hier inderdaad een VAR voor aanvragen, maar het is niet verplicht, het gaat er uiteindelijk om dat je duidelijke afspraken maakt met je opdrachtgevers, zodat iedereen weet waar die aan toe is.
Ik wil er wel nog even op duiden dat we hier Vlaamse en Nederlandse lezers hebben, en dat de regels nogal verschillen in beide landen! Dus let daar wel op, ook met je argumentatie!
En ik wil gelijk even gebruik maken van de gelegenheid om te melden, dat de Nederlandse overheid weer bezig is om het freelance-schap interessanter te maken (evenals ondernemen in Nederland), dus er zijn uiteraard weer veranderingen aanstaande, deze veranderingen zijn nog niet bekend, maar ze zullen er zeker komen. Dus ja wellicht is dit topic over een (half) jaar niet meer relevant ;)
BDisOKE
%Europe/Berlin %692 %2006, 17:37
Het lijkt mij dat wij ondernemers wel is wat minder belastig mogen betalen...
We zorgen voor werkgelegenheid en nemen meer risico dan iemand met een vast contract. :)
shafqat
%Europe/Berlin %178 %2007, 04:16
Ik haal even deze topic omhoog aangezien een nieuwe topic aanmaken geen zin heeft (want er bestaat er al eentje).
Ik las hier boven over Var, BTW nummer en KvK nummer, wat ik juist niet helemaal begrijp is het Var gedeelte.
Ben van de week langs KvK geweest en aan mij werd verteld dat het een optie is om een Var verklaring door de belastingdienst te laten toetsen. Voor wie je een opdracht krijgt en er wordt niets gezegd over een Var, betekent dat je opdracht gever je premies betaald, althans zo heb ik het vernomen van de KvK.
Waarom is volgens de bovenstaande reacties een Var verplicht?
Groetjes,
Shafqat.
BDisOKE
%Europe/Berlin %453 %2007, 10:52
Een VAR verklaard dat jij meerdere opdrachtgevers hebt.
Als je er maar een hebt, is er spraake van een arbeids relatie oid en kan jouw opdrachtgever later nog bepaalde premies voor jou aan onze vrienden van de belastingdienst moeten betalen.
Een var is een papiertje van de belastingdienst wat zegt: Deze persoon werkt voor verschillende andere bedrijven, is echt zelfstandig en u zal voor hem als opdrachtgever niet achteraf bepaalde premies hoeven betalen. :)
josko
%Europe/Berlin %527 %2007, 12:40
Hallo,
Ik heb zelf al sinds enige tijd een eigen bedrijfje (KvK nummer en BTW). Nu wil ik graag iemand betalen die een opdrachtje voor mij heeft gedaan. Hij heeft zich echter niet geregisteerd bij de KvK of iets dergelijks. Heeft iemand hier ervaring mee en weet hoe dit in zijn werk gaat? Het zit met name vast op het begrip freelancer en 'vrij beroep'.
Tnx.
Het hangt van de leeftijd af.
is hij jonger als 16 jaar, is er niks aan de hand.
Hij is dan niet btw-plichtig, en je hoeft deze dan ook niet te verwerken.
Administratief komt het neer op iets kopen op marktplaats.
Is hij ouder, zal hij een btw nummer moeten hebben en zich bij de KvK moeten registreren als 1mans bedrijf.
shafqat
%Europe/Berlin %733 %2007, 17:36
Dus dat houdt in als ik twee opdrachtgevers heb waarvan één in het buitenland en één in Nederland dat je inpricipe geen var nodig hebt?
En wat als je een VAR verklaring hebt is het dan verplicht om premies af te dragen?
Ga binnenkort voor een twee tal opdrachtgevers werken waarvan één in het buitenland en de andere in Nederland dus wil voordat ik ga beginnen alles op een rijtje hebben.
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.