PDA

Volledige versie bekijken : Random

Invisible
%Europe/Berlin %720 %2005, 18:16
Hey mensen,

ik ben hier nieuw en heb meteen een vraag omdat ik niet echt simpele tutorials erover kan vinden.

Ik moet voor school een simpele flashspel maken, nou heb ik deze af, alleen wil ik het meer naar m'n eigen hand zetten.

M'n probleem:

Ik heb een stage van 300 px width. Nu heb ik daarin een "speelveld" aangemaakt waarin alles gebeurt, buiten dat speelveld komt de score etc. Nu valt er telkens een object van boven (_y=0) naar onderen en als die de ondergrens heeft geraakt moet die weer bij "_y=0) starten. Dit moet alleen "random" gebeuren, nu is dit niet zo'n probleem alleen wel om hem random te positioneren BINNEN een bepaalde range, oftewel het speelveld.

Dus hoe kan ik de random-functie in een bepaalde range gebruiken, dus dat hij random gepositioneerd wordt tussen _x = 20 en _x = 100.

Code nu:

function onregelmatig() {
_root.attack._x = random(250)
}

We kan me helpen? die ben ik zeer dankbaar.

Greetz, Tim

Invisible
%Europe/Berlin %721 %2005, 18:18
Overigens, ik heb me net ingelogd, alleen ben ik vergeten om op deze site te zoeken. Als iemand een link weet, is het ook goed.

Lambiek
%Europe/Berlin %732 %2005, 18:35
Hallo,

Math.random() heeft een waarde terug tussen 0 en 1, maar geen 0 en geen 1.

stel daarom:
var min= 20
var max=100

Math.floor(Math.random()*((max-min)+1))+min

Die +1 staat er om er voor te zorgen dat je je maximum waarde kunt bereiken en dat je niet onder je minimum waarde gaat.

Ik heb dit niet getest, dit komt uit mijn boek.
Ik zou zeggen, probeer het eens uit.

mvg

Flashingback
%Europe/Berlin %734 %2005, 18:37
function onregelmatig() {
_root.attack._x = random(230)+20
}

nu kan hij niet anders dan beginnen bij 20

Dauntless
%Europe/Berlin %739 %2005, 18:45
Neem Lambiek's antwoord. Het antwoord van Flashingback is ver verouderd :)

Voetsjoeba
%Europe/Berlin %764 %2005, 19:20
Gedetailleerde beschrijving van hoe random werkt:
http://www.kirupa.com/forum/showpost.php?p=81565&postcount=5

rida
%Europe/Berlin %826 %2005, 20:50
Of de Help in flash.

Invisible
%Europe/Berlin %088 %2005, 03:07
Ontzettend bedankt voor de reacties! Jullie rulen. Ik ga het meteen uitproberen. Btw ook bedankt voor de link die ik natuurlijk ga bestuderen.

@Rida,
Ik heb in de help van Flash gekeken, daar kijk ik meestal als eerste. Ik vind de help alleen soms erg onduidelijk en is waarschijnlijk duidelijker voor gevorderde action/java scripters.

Als die het doet laat ik het weten!

Greetz, Tim

Invisible
%Europe/Berlin %181 %2005, 05:21
Zo het werkt!!! En nog goed ook :D Ik dacht dat de verschillende "Math" (o.a Math.floor) hele andere doeleindes hadden voor random, maar deze zorgen er gewoon voor dat je de range goed kunt bepalen.