Volledige versie bekijken : knikkeren
Sjeiti
%Europe/Berlin %922 %2006, 22:08
Flash 8 is toch wel leuk (ondanks dat er nog steeds oude bugs in zitten, en het een stuk sneller crasht dan mx).
Na twee dagen pielen eindelijk mooie knikkers.
Elke knikker heeft twee displacement maps: een voor de achtergrond en eentje voor het gekleurde friemeltje binnenin. Als ik er straks bonken in heb wordt het effect wat beter zichtbaar (heb ff preview img gemaakt). Ik moet de collision detection nog aanpassen voor verschillende groottes (en debuggen).
viola: http://www.sjeiti.com/coderef.php?id=631
http://www.sjeiti.com/eye/blog/marbles.jpg
Vinc
%Europe/Berlin %926 %2006, 22:13
Wauw.
alleen tript ie inderdaad nog een beetje :D
Edit: Lol, probeer eens vier knikkers in het potje te stoppen :D
treurmars
%Europe/Berlin %927 %2006, 22:15
wow dit ziet er echt gaaf uit!
Pimm
%Europe/Berlin %929 %2006, 22:18
Hij tript inderdaad redelijk, die knikkers zijn wel erg mooi gemaakt.
En natuurlijk het pacman effect (wist je dat dat in het echt ook zo is?) is erg gaaf.
Pointer
%Europe/Berlin %932 %2006, 22:22
Koel, krijg ze niet allemaal erin. ;)
$ilver
%Europe/Berlin %953 %2006, 22:53
Wel tof gedaan! Goed realisme zit erin :)
digitalnrg
%Europe/Berlin %965 %2006, 23:09
ongelovelijk wat super :)
check PM
Lorrens
%Europe/Berlin %968 %2006, 23:15
Jezusmina!!! En jij bent nog maar 6 jaar oud!?!?! dat is echt knap!
digitalnrg
%Europe/Berlin %970 %2006, 23:17
6 is heus niet zn echte leeftijd hoop ik voor hem :p
FlashElements
%Europe/Berlin %998 %2006, 23:57
hoe heb je dat effect gemaakt, dat de ondergrond zo mooi krom reflecteerd ?
Niek_M
%Europe/Berlin %372 %2006, 08:55
Erg nice !
Maar er kunnen maar 4 knikkers in :P
en hij tript een beetje ;)
vikc
%Europe/Berlin %439 %2006, 10:33
:O
mooi mann
Sjeiti
%Europe/Berlin %468 %2006, 11:15
Die lichtbrekings-effect is niet al te moeilijk (wel een heel verhaal maar ik probeer het kort te houden).
Je hebt in flash 8 de mogelijkheid om filters aan een movieclip te hangen. In de help staat bij classes-displacementfilter een vrij duidelijke beschrijving met voorbeelden. Het displacementfilter verschuift de pixels aan de hand van de a, r, g of b waarde van een ander plaatje. Bij waarde 0 verschuift de pixel maximaal de ene kant uit, bij 255 verschuift het maximaal de andere kant uit, de waarde 128 is dus feitelijk het nulpunt.
Je kan natuurlijk in Photoshop een plaatje in elkaar hakken maar het kan ook mbv de BitmapData class (zie help). In mijn geval was dit handiger omdat ik staks verschillende groottes wil hebben (en zo heb ik ook de gekleurde dingetjes getekend).
Ik heb eerst naar een wiskundige oplossing van lichtbreking in een bol gezocht maar uiteindelijk heb ik gewoon een benadering beredeneerd. Ik heb in de displacement map eerst vertical rood, en horizontaal groen, beiden over een halve sinus gepositioneerd (zodat aan de randen maximale displacement is). Omdat dit resultaat een soort van vierkante bolling geeft heb ik daarna over diezelfde berekening vermenigvuldigd met de afstand* van de pixel tot het middelpunt (* zodat rand bol is 1, middelpunt bol is 0). Handig hier is de nieuw Point class in flash die een method distance heeft, scheelt weer een lange pythagoras (Math.sqrt(Math.pow...etc).
Vervolgens gooi je een circelvormige mask over het geheel.
Nu nog beweging in de onEnterframe: mMask._x = _root._xmouse ... etc. En het DisplacementFilter moet ook verplaatst worden. Dit doe je door het filter uit de filters array van de movieclip te pakken. De mappoint van die filter pas je aan en vervolgens vervang je de oude mClip.filters[oDisplacement].
Wat verder ook handig is om naar te kijken ivm BitmapData is bitshiften ( << ), dit ziet er moelijk uit maar als je het eenmaal doorhebt is het een stukje cake.
Dit is bijvoorbeeld rood: Number iRed = 1*0xFF<<16|0*0xFF<<8|0*0xFF;
Wil je 50% alpha erbij dan voeg je 0.5*0xFF<<24 toe.
gr... Ron
Bigbuddha
%Europe/Berlin %626 %2006, 15:01
this moeilijk, me koekoek ;)
PredatorNL
%Europe/Berlin %650 %2006, 15:36
Dit is heel erg vet!, maar wel enorm moeilijk.
Kun je hier niet een tutorial van maken? Zou echt geweldig zijn :)
digitalnrg
%Europe/Berlin %665 %2006, 15:58
zou trouwens wel grappig zijn als hij een beetje aan de kauwgom bleef hangen :)
Harmke
%Europe/Berlin %684 %2006, 16:25
k ben er stil van :)
Tenshu
%Europe/Berlin %727 %2006, 17:27
Leuke spel, leuke graphics, leuke concept, leuk idee.
Verder geen opmerkingen.
ziet er keurig en goed uitgewerkt uit. :)
Sjeiti
%Europe/Berlin %734 %2006, 17:38
aan kauwgom kleven is wel een goeie ja... :-)
ik was ook van plan om de tegelranden random invloed te laten hebben (daarom knikkerde ik vroeger nooit op tegels maar op harde grond)
... maar laat ik eerst maar eens die collision detection goed doen... is pittiger dan ik dacht: ik heb nu wel bonken en baby-knikkers erbij... maar dan krijg je plotseling te maken met massa en impuls (ik had bij natuurkunde beter op moeten letten).
Tutorial wil ik best een keertje maken als er genoeg intresse voor is...
Dauntless
%Europe/Berlin %744 %2006, 17:51
Maken! :)
Cool voorbeeldje btw :). Nu nog perfectioneren :).
Flashgirl
%Europe/Berlin %831 %2006, 19:56
Super!! Erg mooi, en leuk om digitaal te knikkeren! Leuk gedaan met die pijlen!! Een hoog verslavings-gehalte.
Als hij helemaal af is gaat hij naar de FlashFocus Showcase als je het goed vindt :D ! Vergeet dus niet om het te laten weten als je er zelf helemaal tevreden over bent ;) .
Rogier!
%Europe/Berlin %877 %2006, 21:04
HEEEL MOOI! Echt gaaf gedaan. Ik vind ook dat hij als hij klaar is naar de showcase mag!
Emveedee
%Europe/Berlin %881 %2006, 21:09
Vet ding :')
Je moet ook van die valsspeel opties derin zetten
*jww van spin enzo, dat er zon hand over de pot komt :P*
Sjeiti
%Europe/Berlin %932 %2006, 22:22
Ok... tutorial he...
Wat is de beste manier om het hier op flashfocus te zetten?
Ik heb de basis actionscript voor de displacement-mapping uitgekleed tot zo'n 80 regels code. Ik ga er nog tekst en uitleg bij schrijven. Zal ik dat dan ergens posten... en waar? (in het 'flash actionscript'-forum)?
...of de hele .fla uploaden?.. (kan dat hier eigenlijk wel?)
Dauntless
%Europe/Berlin %933 %2006, 22:24
Dat kan in de secties... Of je kan 'm gewoon in dit topic zetten... Ga naar 'uitgebreide editor' en scroll naar onder. Daar kan je de bijlagen regelen.
Sjeiti
%Europe/Berlin %504 %2006, 12:06
Ok... ik heb een displacement-mapping-tutorial in Secties-Tutorial-Actionscript-Effecten gepost: hier dus (http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=9879).
mech7
%Europe/Berlin %506 %2006, 12:10
hijs vet knikkeren ftw :D
En dat voor iemand van 6 :P indrukwekkend [^]
vector monkey
%Europe/Berlin %507 %2006, 12:10
leuk man !
afmaken !!
Superjoep
%Europe/Berlin %510 %2006, 12:14
Yo! Relaxt, gewoon weer old-school knikkeren!
Waar blijven die Maxi's :p
Ik heb je een privebericht gestuurd :)
Verder uitwerken, is cool!
denzione
%Europe/Berlin %518 %2006, 12:26
waneer word hij goedgekeurd man!
arjonnetjuh
%Europe/Berlin %633 %2006, 15:12
geweldig! alleen de knikkers schieten er wel erg hard weer uit als je er een kleintje bij in doet;) maar echt super hoor
digitalnrg
%Europe/Berlin %641 %2006, 15:24
als je met een grote tegen een kleine botst, blijft de grote op zn plek liggen daarna.. andersom kan dit wel. Maar nu is het een beetje raar :) wel leuk met grote verschil.
rickpastoor
%Europe/Berlin %688 %2006, 16:31
Cool man! Bijna rijp voor de showcase!
Sjeiti
%Europe/Berlin %701 %2006, 16:49
Nouja bijna?!... het duurt nog wel ff hoor... die collision detection is best wel ***** als je plotseling rekening moet gaan houden met 'behoud van impuls'... ik heb de theorie... nu nog het hele script herschrijven... maar ik heb geen zin meer.
Bovendien moet ik tussendoor ook nog werken anders heb ik vanavond geen brood op de plank.
denzione
%Europe/Berlin %701 %2006, 16:50
ook niet onbelangrijk haha
o1-jasper
%Europe/Berlin %737 %2006, 17:41
doe maar rustig aan en laat je vooral niet opfokken;)
Sjeiti
%Europe/Berlin %826 %2006, 19:49
Even een update van het knikkeren (http://www.sjeiti.com/coderef.php?id=631):
botsingen met verschillende massa's gaan nu goed
kracht waarmee je zelf knikkers wegschiet is nu gelijk mbt massa (dus kleine knikkers worden harder weggestoten)
tegelranden hebben random invloed op de beweging (*1/massa+1/snelheid)
omdat het spel van links naar rechts gaat een extra richtings indicatie bijgevoegd (fade)
hoe langer de muisknop wordt ingehouden hoe harder er gestoten wordt
Nog te doen:
puntentelling
tweaken
highscore (misschien)
matrix collision detection: meer knikkers voor je framerate (lange termijn)
verschillende speltypen (lange termijn)
keuze ondergrond: tegels of grond (lange termijn)
php turn-based multiplayer (lange termijn)
Om het voor nu even af te ronden wil ik dus een soort van puntentelling toekennen. Ik zat te denken aan: je krijgt acht knikkers, je kan per knikker één keer stoten, knikker in het potje krijg je een nieuwe... doel: zo veel mogelijk knikkers in het potje.
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee meer hoe die knikker-regels ook weer waren (natuurlijk verschilden ze per stad/school/straat). Weet één van jullie het misschien nog?
gr...
Ron
w00
%Europe/Berlin %843 %2006, 20:14
Hee, ziet er steeds beter, alleen wat ik wel jammer vind is dat wanneer je een knikker rustig op het potje afschiet dat hij er 2 keer zo hard uit schiet. Naar mijn mening mag dat wel wat realistischer worden.
Maar verder is het allemaal zeker wel top werk :)
Sjeiti
%Europe/Berlin %916 %2006, 22:00
Ondiep potje he... :-P
2x zo hard er uit kan volgens mij niet echt... maar ik zal het nog wat tweaken.
w00
%Europe/Berlin %952 %2006, 22:51
Het is echt waar, bekijk maar het AVI filmpje wat ik heb toegevoegd. Zit in de zip file.
Sjeiti
%Europe/Berlin %002 %2006, 00:03
hmmm... da's maf...
Kan je ff hier (http://www.sjeiti.com/test/index.html) kijken wat je framerate is (ongeveer)... ben ik dan wel benieuwd naar.
(...)
Net ff getest met een framerate lager dan 10 krijg je inderdaad dat ie er weer uitfloept.
Ik heb de frictie nog niet met deltaT gedaan, daar komt het door (lagere framerate is dus minder frictie).
w00
%Europe/Berlin %263 %2006, 06:18
Op me pc, die al best oud is, heb ik rond de 10 en 15 frames, op me laptop zit ik tussen de 20 en 30 en daar lijkt het wel perfect te werken.
Sjeiti
%Europe/Berlin %393 %2006, 09:26
Ok... ik moet nog maar eens zien of dit op te lossen is...
in ieder geval bedankt voor t checken.
tompearce22
%Europe/Berlin %559 %2006, 13:26
Heej,
Ik heb 2 jaar geleden (toen ik met actionscript wilde gaan werken) ook een knikkerspel bedacht. Daar is toen niet echt veel van gekomen, wel leuk om te zien dat iemand anders hetzelfde idee heeft. Ook nog eens supercool uitgewerkt!!
Dit inspireerd me ook weer om het op te pakken. In ieder geval petje af! :)
vector monkey
%Europe/Berlin %651 %2006, 15:37
hey ik kan de knikker al schieten als hij nog niet stil ligt.. volgens mij mocht dat bij mij in de straat niet ! echt een vet spel:O
giel12
%Europe/Berlin %706 %2006, 16:57
Zeer mooi gedaan!! Ik moet ook dringend flash 8 'ns proberen... het lijkt me echt gaaf!!
Sjeiti
%Europe/Berlin %375 %2006, 10:00
Ik heb er afgelopen week nog even aan gesleuteld.
Het is nu een goed (irritant) single-player spel. Je begint met een aantal knikkers, die kan je verwedden op de kans dat je er eentje in de pot krijgt. Het aantal knikkers dat je op dit moment hebt telt in de highscore (op tijd stoppen dus).
Het is voor sommige computers nogal een zware pil. Ik heb het maximaal aantal knikkers op veertien gezet dus als het dan nog te traag is moet je maar gewoon in het echie gaan knikkeren.
Er zijn nog wel een aantal issues, waaronder:
- Flash op Firefox Mac reageert niet buiten de Flash
- lage resoluties (800/600) kan je niet hard schieten
- de kans bestaat dat de scores te groot worden, zowel in beeld als in de database
Ik denk dat ik alleen de laatste op korte termijn ga oplossen want ik moet eigenlijk gewoon weer voor geld aan het werk (= geen tijd).
De oude versie staat nog steeds op dezelfde plek. Voor deze nieuwe versie is de link: http://www.shapers.nl/ .
veel plezier met knikkeren
ninetynine
%Europe/Berlin %396 %2006, 10:30
man zeer leuk gedaan
kan gewoon niet simpel geweest zijn de collision detection
vet |)
Superjoep
%Europe/Berlin %403 %2006, 10:41
Ghehe ik heb een highscore! Vind het nog steeds een coole game :)
Alleen uitleg tekst is wat moeilijk te lezen op een 19" monitor :P
psychonikeo
%Europe/Berlin %408 %2006, 10:48
Ik heb er afgelopen week nog even aan gesleuteld.
Het is nu een goed (irritant) single-player spel. Je begint met een aantal knikkers, die kan je verwedden op de kans dat je er eentje in de pot krijgt. Het aantal knikkers dat je op dit moment hebt telt in de highscore (op tijd stoppen dus).
Het is voor sommige computers nogal een zware pil. Ik heb het maximaal aantal knikkers op veertien gezet dus als het dan nog te traag is moet je maar gewoon in het echie gaan knikkeren.
Er zijn nog wel een aantal issues, waaronder:
- Flash op Firefox Mac reageert niet buiten de Flash
- lage resoluties (800/600) kan je niet hard schieten
- de kans bestaat dat de scores te groot worden, zowel in beeld als in de database
Ik denk dat ik alleen de laatste op korte termijn ga oplossen want ik moet eigenlijk gewoon weer voor geld aan het werk (= geen tijd).
De oude versie staat nog steeds op dezelfde plek. Voor deze nieuwe versie is de link: http://www.shapers.nl/ .
veel plezier met knikkeren
er gebeurd nix als je knikkers op zijn??
b-here
%Europe/Berlin %908 %2006, 22:48
echt mooi dit! zeer knap!
FlashElements
%Europe/Berlin %931 %2006, 23:20
mooi gemaakt SUPER !
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.