Volledige versie bekijken : 2 foto's in elkaar over laten gaan
marima
%Europe/Berlin %699 %2005, 17:47
Hoi,
Ik wil graag 2 foto's in elkaar over te laten gaan, faden zeg maar.
Ik heb shape tween en motion tween al uitgeprobeerd, maar het werkt niet. Ergens doe ik iets verkeerd.
Ik had ook al een tutorial gevonden waar uitgelegd wordt hoe je een effect kunt krijgen met gebruik van een mask, zie http://imm.sheridanc.on.ca/tutorials/ maar daar blijf ik al gelijk hangen bij het maken van de masks. Separete the mask into two layers?? Schiet mij maar lek.
Wie heeft er een tip.
flashfreak
%Europe/Berlin %717 %2005, 18:12
doe je het wel juist?
Het is eigentlijk redelijk basic: je maakt 2 layers: foto1 en foto2
in foto1 zet je in de timeline bij frame 1 en 10 een keyframe
je maakt van je foto's graphics en in frame 1 sleep je foto 1 en in frame 10
in frame 10 selecteer je je photo en selecteer je alpha 0
in foto2 zet je in frame 10 een keyframe en in frame 20
en je herhaalt stap 1.
Ik zal hierbij ook een voorbeeld zetten
marima
%Europe/Berlin %811 %2005, 20:28
Hey flashfreak,
Ik heb precies gedaan wat je zegt, maar ik zie nu alleen maar aan het eind van de film heel eventjes de beide foto's flitsen. Dus doe ik weer iets niet goed, maar wat?
Jouw voorbeeld kan ik niet uitpakken, krijg een foutmelding.
marima
%Europe/Berlin %821 %2005, 20:43
Is dat normaal? Als ik in de layer foto 1 de eerste foto zet (mag het ook bitmap zijn?) staat ie automatisch ook in layer foto 2
didgsound
%Europe/Berlin %832 %2005, 20:58
Een foto is een bitmap, een jpg bmp gif enz enz zijn allemaal bitmaps.
Indien je bedoelt dat je de foto van layer 1 ook in layer2 ziet, is dit normaal.
Layers zijn gewoon lagen boven elkaar, zolang je in een hogere laag niets zet wat groter als een laag eronder is, zul je dit blijven zien.
marima
%Europe/Berlin %834 %2005, 21:02
Okay, maar het faden werkt nog niet
marima
%Europe/Berlin %835 %2005, 21:03
En een mask in twee lagen scheiden, hoe gaat dat?
didgsound
%Europe/Berlin %836 %2005, 21:04
Sorry had het maar half gelezen,
je moet van je bitmap eerst een MC maken.
Een bitmap zelf kun je geen alpha geven, een MC (MovieClip) met hierin de bitmap wel.
Wat bedoel je met een mask een 2 lagen scheiden?
flashfreak
%Europe/Berlin %841 %2005, 21:12
je kan het bestand downloaden en vanuit de gecomprimeerde map openen.
Je moet ook ja keyframes verplaatsen zodat de motiontween langer duurt, bv 20 frames ertussen, en nNIET naar een mc, dat is enkel als je met de foto zelf iets wilt doen, een graphic is kleiner en je gaat toch geen animaties met de foto zelf doen.
marima
%Europe/Berlin %915 %2005, 22:58
Nee lieverd, ik krijg de melding: ! C:\Documents and Settings\Marianne\Mijn documenten\Flash\foto.zip: Onbekende methode in foto.fla
! C:\Documents and Settings\Marianne\Mijn documenten\Flash\foto.zip: Geen bestanden uit te pakken
En didgsound, met de 2 lagen scheijden bedoel ik, wat bedoelen ze in de tutorial zoals boven vermeld (http://imm.sheridanc.on.ca/tutorials/) met: Separate the mask into two layers
Gerrit55
%Europe/Berlin %301 %2005, 08:14
maar daar blijf ik al gelijk hangen bij het maken van de masks. Separete the mask into two layers??
Elk masker (wat daar getoond word, dus mask 1 , mask 2 en mask 3) komen elk op een eigen layer.
dus maak Mask1 op layer 1, maak een nieuwe layer, (met het oogje kunt je evt. layer1 verbergen), maak mask2 etc... Ze komen dus allemaal over elkaar heen te staan.
flashfreak
%Europe/Berlin %362 %2005, 09:41
oké dan, hier heb je dan de .fla: http://www.freewebs.com/tomstrickx/foto.fla
Flashgirl
%Europe/Berlin %392 %2005, 10:25
Ik wil graag 2 foto's in elkaar over te laten gaan, faden zeg maar.
Ik heb shape tween en motion tween al uitgeprobeerd, maar het werkt niet. Ergens doe ik iets verkeerd.
Het lijkt mij het beste om het eerst simpel te houden, vóórdat je met masks aan de slag gaat. Je moet bij de basis beginnen, en dat ging bijna goed! Je maakte alleen twee foutjes waardoor het niet is gelukt op deze manier. Ik zal het even stap voor stap uitleggen:
Sleep je eerste foto op de stage.
Selecteer hem (of misschien is hij nog geselecteerd), en druk op F8 om er een Graphic Symbol van te maken. Geef hem een duidelijke naam, bijvoorbeeld 'plaatje_1_gr' (gr staat voor graphic). Dit is belangrijk, want als je dit niet doet, gaat je tween straks niet werken (en dat was bij jou ook het geval).
Maak een nieuw keyframe aan na bijvoorbeeld 20 frames op de timeline (of hoe lang je de overgang wilt laten duren).
Selecteer de foto in dit laatste frame, en kies in het uitvouwmenu in het Properties panel voor 'alpha', en zet de slider bij 'alpha' op nul. De foto is nu helemaal onzichtbaar (behalve als je hem selecteert, dan zie je de blauwe outline).
Klik nu in de timeline ergens tussen het eerste en het laatste keyframe in, en maak daar een motiontween. Jij maakte een shape tween, maar dat werkt niet in Flash, maar dat zal ik hieronder nog even toelichten.
Als je het goed hebt gedaan, zie je, als je je movie afspeelt, je foto nu verdwijnen. Nu de tweede foto nog!
Maak voor de tweede foto een nieuwe layer aan via het knopje onder de namen van de layers.
Plaats de tweede foto op je stage, precies op dezelfde plek als waar je eerste foto staat.
Maak van deze foto ook weer een symbol door hem te selecteren en op F8 te drukken, zoals je ook met de eerste foto hebt gedaan.
Maak op deze layer een nieuw keyframe, precies boven het tweede keyframe van de eerste laag.
Selecteer de foto in het eerste keyframe (nog steeds op de tweede layer), en zet de alpha waarde van deze foto op nul, zodat hij helemaal onzichtbaar wordt.
Klik nu ook weer ergens tussen het eerste en het laatste keyframe in de timeline, en maak ook hier een motiontween. Als het goed is zie je nu de eerste foto wegfaden, terwijl de tweede foto verschijnt.
Nu nog even een toelichting op wat jij precies verkeerd deed, dat waren twee dingen. Ten eerste wilde jij de foto's shape tweenen. Shape tweens kun je echter alleen maken met shapes. Shape tweens zijn (zoals het woord ook al zegt) bedoeld om de vorm van een shape te veranderen, bijvoorbeeld de verandering van een rondje naar een vierkantje. Foto's zijn echter geen shapes, om er shapes van te maken moet je ze met ctrl
+B 'breaken', maar zelfs dan werkt een shape tween niet zoals je zou denken op een foto: Je kunt in dat geval wél de vorm van je foto tweenen (je foto in de vorm van een ster trekken in plaats van een rechthoek), maar de afbeelding zelf morphen kan niet in Flash.
Daarom moet je bij foto's altijd een motiontween gebruiken.
Een motiontween werkt echter alléén bij gegroepeerde objecten, zoals symbols (MovieClips, Graphics en Buttons). Ook werkt een motiontween niet tussen twee verschillende symbols. Je moet altijd maar één object op je stage hebben op de layer waar je een motiontween maakt, anders raakt Flash in de war.
Als je foto's wilt morphen (dus bijvoorbeeld een gezicht laten veranderen in het gezicht van iemand anders), dan kan dat niet met Flash, maar zul je daar andere software voor moeten gebruiken, zoals bijvoorbeeld het freeware programma Winmorph, dat o.a. exporteert naar swf formaat.
Succes!
marima
%Europe/Berlin %484 %2005, 12:37
Geweldig! Bedankt voor de tips.
Nu werkt het wel. Ik heb het ook voor elkaar gekregen foto 2 weer in foto 1 te laten overgaan.
Volgende stap is het spelen met de lengte van de motion tween, zodat de wisseling niet te snel gaat. Maar dat moet nu niet zo moeilijk meer zijn.
Flashgirl
%Europe/Berlin %491 %2005, 12:48
Heel fijn om te horen dat het gelukt is!
De motiontween verlengen is inderdaad heel eenvoudig: Selecteer twee (of meerdere) frames die boven elkaar staan door met je muis te klikken in de bovenste layer, en naar beneden te slapen terwijl je de muis ingedrukt houdt. Laat de muis los op de onderste layer, onder het frame waar je stond toen je je muisknop indrukte. Je ziet vervolgens dat je die frames waar je met ingedrukte muis overheen bent gegaan geselecteerd hebt. Nu druk je op F5, en je timeline wordt verlengd met hetzelfde aantal frames als het aantal frames dat je geselecteerd hebt. Verkorten gaat bijna hetzelfde, maar in plaats van op F5 te drukken, druk je op backspace of delete. Je kunt natuurlijk ook 10 frames achter elkaar, of nog veel meer frames tegelijkertijd selecteren, als je een hele langzame overgang wilt maken, want dan gaat het verlengen van de timeline (of het verkorten) een stukje sneller :).
marima
%Europe/Berlin %868 %2005, 21:50
Die gaat ook weer in mijn boekje: tips en truukjes ;)
soraya
%Europe/Berlin %570 %2006, 14:41
k snap niet hoe je deat dan moet doen wat moet je dan downloude
victorious_e
%Europe/Berlin %602 %2006, 15:28
Als je foto's wilt morphen (dus bijvoorbeeld een gezicht laten veranderen in het gezicht van iemand anders), dan kan dat niet met Flash, maar zul je daar andere software voor moeten gebruiken, zoals bijvoorbeeld het freeware programma Winmorph, dat o.a. exporteert naar swf formaat.
hmm kan dit niet via een bittrace? en dan in elkaar laten overgaan met een shape tween..
naja dat tracen verpest de foto 9 van de 10 keer :D
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.