Volledige versie bekijken : Opleiding Animator
vincoid
%Europe/Berlin %464 %2005, 12:09
Hallo iedereen, zoals jullie waarschijnlijk wel begrijpen uit de titel wil ik later animator worden. Ik ben daarom ook heel veel aan het oefenen.
Eén is nog wel een beetje onduidelijk, namelijk, wat is de beste opleiding om een animator te worden?
Ik weet niet weet niet of dit wat uitmaakt maar ik ga volgend jaar naar 4Havo en ik heb het profiel Cultuur en Maatschappij.
Ik weet dat het nog iets van 2 jaar duurt voordaat ik aan die eventuele opleiding kan beginnen maar ik wil graag weten of jullie misschien weten wat een geschikte opleiding hiervoor is.
Alvast bedankt.
Mitch
%Europe/Berlin %488 %2005, 12:42
Heb je al wat opgezocht? Dan zou je dat kunnen posten en kunnen we met je meedenken. Zou het zelf niet zo maar weten, maar geef wat meer informatie over wat je wilt animeren.
vincoid
%Europe/Berlin %524 %2005, 13:35
Ik heb nog niet veel opgezocht maar het eerste waar ik aan denk is de Kunstacedemie in Amsterdam. Voor de rest hoop ik later gewone films te animeren zoals bij de grote studios (Disney etc.). Ook zou ik eventueel reclames/ads kunnen animeren maar het liefst film(pje)s.
Flashgirl
%Europe/Berlin %529 %2005, 13:42
Ik heb zelf een twee-jarige opleiding animatie gedaan aan de CartoonSchool in Amsterdam, in de tijd dat de richting nog maar net bestond. Inmiddels zijn er veel betere alternatieven. Er bestaat nog een oude topic op het oude forum waarin dit uitgebreid is besproken:
Klik! (http://www.flashfiles.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=55933&FORUM_ID=44&CAT_ID=24&Topic_Title=animatiestudie&Forum_Title=1%2E+Algemene+Vragen)
Dennis van de Sande, op het forum bekand als U.P!, van http://www.webanimatie.nl, heeft ook een animatie opleiding gevolgd, die al een stuk uitgebreider was dan de mijne.
Het is wel belangrijk dat je je niet concentreert op alléén een animatie opleiding, maar dat je zorgt dat je ook nog een ander vak leert, want voor animatoren is er (zeker binnen Nederland) weinig werk.
Wanneer je wilt gaan meewerken aan grote tekenfilms van Disney / Dreamworks etc., moet je emigreren naar Amerika, en proberen om aangenomen te worden op 'CalArts', want de grote Amerikaanse studio's nemen voornamelijk mensen aan die daar hun animatie opleiding hebben genoten (vernomen van diverse mensen die bij Disney gewerkt hebben). Het gebeurt ook dat mensen in Europa een animatie opleiding hebben afgerond, maar vervolgens door Disney gemaand worden om alsnog de opleiding aan CalArts te volgen, voordat ze echt mogen solliciteren. Het is een super strenge selectie om aangenomen te worden op CalArts, en ze wijzen veel mensen af die in mijn ogen gigantisch getalenteerd zijn. Van de mensen die de opleiding afronden krijgt ook maar een gedeelte werkelijk werk bij Disney, een groot gedeelte valt alsnog af. Dat is dus een lange, harde weg. Bovendien betaalt het slecht, en kun je geen vast contract krijgen voor een aantal jaar. Je wordt op projectbasis aangenomen.
Het is daarom leuker om te mikken op het opzetten van een eigen kleine studio, of om te gaan werken bij een kleine animatiestudio in Europa. Maar ook dáár heb je niet veel zekerheid: Zelfs de maker van de Oscarwinnende korte film 'Father and Daughter' vertelde dat hij er financieel gezien weinig mee vooruit kwam (eigenlijk niks, zelfs) nadat hij die oscar had gewonnen. Animator word je dus puur uit liefde voor het vak, niet om een mooi huis mee te kunnen kopen :) (tenzij je zelf een studio á la Disney weet op te bouwen :D). Het is dus belangrijk om van te voren de juiste keuzes te maken.
Als je binnen Europa wilt blijven, raad ik je aan om te overdenken om in Frankrijk een animatieopleiding te gaan volgen. Volgens mij zijn de opleidingen dáár het beste (kijkend naar de resultaten die de leerlingen boeken vergeleken met wat ik tot nu toe gezien heb van de Nederlandse studenten, op enkele uitzonderingen na, eerlijk gezegd).
Heel veel succes!
vincoid
%Europe/Berlin %595 %2005, 15:16
Bedankt voor het uitgebreide antwoordt Flashgirl :)
Ik zal tegen de tijd dat ik een opleiding ga volgen heel goed zoeken op het Internet om te kijken wat er allemaal te vinden is in Zaanstad en omstreken. Vooral in Amsterdam natuurlijk. Ik zal ook nog even vragen aan een vriend van mijn broer wat hij zoal doet aan de Kunstacademie om te kijken wat daar voor mogelijkheden zijn voor opleidingen.
Nog bedankt voor de post.
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.