PDA

Volledige versie bekijken : Commentaar in de bovenste layer

r_harkes
%Europe/Berlin %413 %2005, 10:55
Ik heb ooit eens een flash file gezien waarbij in de bovenste laag commentaar als tekst was ingevoegd. De tekst was niet op de stage te zien, alleen in de layer in de timeline.
Ik heb nu een flash presentatie aangepast zodat mijn collega's ze ook bij kunnen werken en nu wil ik een korte uitleg in de bovenste laag plaatsen zodat ze de uitleg niet kwijt kunnen raken, maar zodat de uitleg ook niet zichtbaar is in de presentatie.
Weet iemand wat ik bedoel en hoe ik het voor elkaar krijg??

Mitch
%Europe/Berlin %414 %2005, 10:57
//nooit gedacht dat ik zo zou uitleggen aan iemand hoe AS werkt
//wonderen zijn de wereld dus nog niet uit

Kortom je doet het met // voor de zin erop zetten, je ziet het aan de grijze kleur van de tekst dan.

Oja in de timeline kan je dat doen door de de frame een naam te geven. Dus klik op de keyframe van desbetreffende layer en links onderin kan je die keyframe een titel geven. Frame label dus.

Maar die in AS met // lijkt mij het handigst.

*dit hoort in het AS forum en niet in animatie en design

peres
%Europe/Berlin %416 %2005, 10:59
een tekst plaatsen buiten je stage?

in de publish preview in flash zie je het dan nog wel maar als je em eenmaal publisht niet meer

Mitch
%Europe/Berlin %417 %2005, 11:01
Ja precies, maar denk dat die de .fla bedoelt.

r_harkes
%Europe/Berlin %418 %2005, 11:02
Dat met AS begrijp ik wel, maar ik zoek hoe je de tekst in de layer kan laten verschijnen. Dus waar jouw voorbeeld in een lege layer een a laat zien in het frame waar je AS aan toe hebt gevoegd, daar moet in plaats van die a de tekst getoond worden, in de layer zelf dus.
Ik weet dat het een omslachtige manier is om een uitleg toe te voegen aan de presentatie, maar mijn collega's hebben nog nooit flash gebruikt en ze snappen ook weinig van de indeling van het programma, vandaar.

r_harkes
%Europe/Berlin %419 %2005, 11:03
Sorry heren, ik was te langzaam met het typen van mijn antwoord. De oplossing stond er al.
Bedankt!!

Mitch
%Europe/Berlin %419 %2005, 11:04
Maar het moet niet zichtbaar zijn bij publish? Dan zou je misschien een guide layer van een layer maken, dan kan je er gewoon tekst oozetten die je alleen ziet in de fla en niet bij publish. Rechtermuisknop op desbetreffende layer en dan guide layer.

Bedoel je misschien dit?

Mitch
%Europe/Berlin %420 %2005, 11:04
Haha gaat zo snel lijkt net chat, maar hierboven heb je misschien nog een tip.

En geen probleem.

behived
%Europe/Berlin %420 %2005, 11:05
jij bedoelt frame labels, maar dat is eigenlijk niet gemaakt om commentaar te schrijven...
klik op de frame, onderaan in de properties panel zie je frame label staan, klikken en typen...

Mitch
%Europe/Berlin %420 %2005, 11:06
jij bedoelt frame labels, maar dat is eigenlijk niet gemaakt om commentaar te schrijven...
klik op de frame, onderaan in de properties panel zie je frame label staan, klikken en typen...

Toch wordt het wel is gebruikt en het is simpel en het werkt (zolang er niet teveel tekst op komt en het is niet echt profesioneel ja :) ).

behived
%Europe/Berlin %423 %2005, 11:09
ik ben de laatste om te zeggen dat je iets niet kan gebruiken omdat het niet professioneel overkomt... was eigenlijk meer om hem erop te wijzen dat hij het nog voor andere dingen kan gebruiken ook :)

r_harkes
%Europe/Berlin %426 %2005, 11:14
Het ging me niet om de beste of meest proffesionele oplossing, het is meer zodat als een collega van mij de fla opent, hij meteen de korte uitleg ziet die in de bovenste layer staat. Ik heb namelijk alle tekst bij elkaar in een map geplaats en dat is het enige dat ze mogen veranderen. Van de rest snappen ze toch niets en daar hoeven ze ook niet bij te komen. Dus AS zou denk ik te ingewikkeld voor ze worden.
Maar dat met die frame label was precies wat ik bedoelde.
Nogmaals bedankt voor het snelle antwoord - presentatie moet namelijk met een uurtje klaar zijn!

XemonerdX
%Europe/Berlin %446 %2005, 11:42
Wat je ook kan doen is een aparte layer maken, hier in een tekstvak al je commentaar neerzetten (met layout, visuals, etc) en deze layer een Guide-layer maken. Guides zie je wel in Flash maar niet in de SWF.

Mitch
%Europe/Berlin %489 %2005, 12:44
Ja precies, dat zei ik ook al. Dat lijkt mij ook veel duidelijker voor die collega's die nihil kennis hebben van flash.