PDA

Volledige versie bekijken : movieclip dan "down"met knop probleem

apeldoornflash
%Europe/Berlin %993 %2005, 00:50
hallo flash mensen

ik ben tamelijk een beginnner zullen we maar zeggen dus deze vraag zou behoorlijk hoog "newbie" gehalte hebben.

ik heb een knop aangemaakt waarmee bij het kopje down een movieclip laat starten. het probleem is dat de movie wel begint maar dat ik de knop ingehouden moet laten. is er ook een mogelijkheid dit automatisch te laten doen.

voor de duidelijkheid

1. druk op knop
2. animatie begint maar moet worden ingehouden
3. bij loslaten animatie stopt meteen (verdwijnt)
4. hoe los ik dit op?

alvast bedankt

peres
%Europe/Berlin %040 %2005, 01:58
dus je hebt je MC in de "Down" gedeelte van de Button

Wat een beter idee is om bijv. de knop in een layer te doen en de MC in een andere layer.

-noem je Movieclip instance name MC

-De MC zal bestaan uit 3 belangrijke keyframes

1ste keyframe met de action stop();
2de keyframe met geen actionscript
laatste keyframe met de action stop();

-nou ga je ff terug naar de begin scene
en gebruik je deze actionscript voor de knop:

on (release) {
_root.MC.gotoAndPlay(2);
}

dit zorgt ervoor dat als je op de knop drukt, dat de MC vanaf keyframe 2 gaat afspelen

zo zou ik het doen. Ik ben ook tamelijk beginner maar ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb
misschien zijn er mensen die een makkelijker of betere manier hebben

apeldoornflash
%Europe/Berlin %331 %2005, 08:57
hmm ik heb dit gedaan maar het werkt niet.

ik zal het zelf nog even wat duidelijker aangeven.

1. knop in scene 1 ( bestaat uit frame waar alle onderdelen los inzitten. aan de hand van movieclips en buttons)

2.button aangemaakt en bij down en nieuwe movieclip aangemaakt.
3. daarna deze bewerken met een tween. (dus een movieclip) dit is dus apart en zit niet in dezelfde laag waar je de knop eigenschap definieert. (dus up,over, down en hit) de movieclip begint bij "down"

help me :confused:

peres
%Europe/Berlin %384 %2005, 10:13
kijk de animatie moet je niet IN de button zelf maken, je moet gewoon een zelfstandige MC maken in je hoofdscène

Gerrit55
%Europe/Berlin %384 %2005, 10:14
testknop
http://www.ol55.nl/flash/animatieknop.swf

bedoel je dit? Animatie begint bij rollover ens stopt bij volgende rollover of press.

knop1.onRollOver = function() {
if (!this.over) {
this.over = true;
this.gotoAndPlay("over");
} else {
this.over = false;
this.gotoAndStop("normaal");
}
}
knop1.onPress = function() {
this.over = false;
}

Source (http://www.ol55.nl/flash/animatieknop.fla)

peres
%Europe/Berlin %392 %2005, 10:25
Ik zal mijn uitleg ook wat uitgebreider geven:

(voor de duidelijkheid: MC = een movieclip)

1. Maak in de hoofdscène 2 layers aan. Éentje laatje "MC" heten en de andere "button".

2. In layer "button" zet je je button neer. In layer "MC" zet je de MC neer waarin de animatie staat. Dus de animatie staat niet meer in je button!!!

3. selecteer in de layer "MC" je mc. onderaan zie je de properties. ergens staat een invulvak, <instance> zet daarin: MC

4. Klik op je MC zodat je hem "opent". De MC zal bestaan uit 3 belangrijke keyframes

-1ste keyframe met de action stop();
-2de keyframe met geen actionscript! (de animatie begint vanaf de 2de keyframe t/m de laatste keyframe
-laatste keyframe met de action stop();

om actions aan je keyframes toe te voegen klik je gewoon op de frame (niet op iets wat in die frame staat maar gewoon op de frame!) dan staat er ergens onderin een tabblad actions. klik daarop. nu kun je daarin je actionscripts invullen. in dit geval de actionscript stop(); let op dat je dit invult in de bovengenoemde frames

5. nou ga je ff helemaal terug naar de beginscène waar de 2 layers staan van de button en de MC. Klik in de layer ""Button" op de button zodat die geselecteerd wordt. open nu weer de actionscript tabblad (je weet inmiddels hoe dat moet). gebruik nu deze actionscript voor de knop:

on (release) {
_root.MC.gotoAndPlay(2);
}

Klaar!

als er verder nog vragen zijn, ik hoor het wel

greetz

peres
%Europe/Berlin %394 %2005, 10:27
Ol55 je had net gepost toen ik mijn verhaal zat te type :p

btw. je function stopt niet bij rollover. dan moet je nog een keer rollon doen en dan stopt ie

maar volgens mij bedoelt Apeldoornflash dit: als je op een knop drukt dat er dan een animatie start en stopt. soort van een startbutton voor een MC ofzo