Volledige versie bekijken : 1 symbol in één keer wijzigen
marima
%Europe/Berlin %492 %2005, 12:48
Ik vroeg mij af of het mogelijk is om in een fla van bijvoorbeeld 50 frames en 10 symbols in 1 keer een bepaald symbol te wijzigen, dus niet frame voor frame.
Stel dat ik in alle frames van graphic symbol 5 de kleur wil wijzigen.
Zoiets als in CSS. 1 keer een ander lettertype en dan is het in je hele site van 50 pagina's in 1 keer aangepast.
Flashgirl
%Europe/Berlin %501 %2005, 13:02
Als je een symbol aanmaakt, en die een aantal keer op je stage plaatst, dan noemen we die instances van je symbol. Eigenlijk zijn het allemaal copieën van het origineel dat in je Library staat. Wanneer je op één van deze instances dubbelklikt, en het symbol verandert, zullen alle instances van dat symbol die op de stage staan mee veranderen. Maar misschien bedoel je dit niet?
Als je het volgende bedoelt:
Stel, je hebt een animatie van 90 frames van een meisje met een rood jurkje. Deze animatie zit in de timeline van een MovieClip (eigenlijk maakt dit laatste voor dit voorbeeld niet uit, maar goed). Je opdrachtgever belt op en wil dat het jurkje blauw wordt. Nu moet je normaal gesproken inderdaad alle 90 frames opnieuw langslopen met je verf-emmertje om op ieder frame in de animatie het jurkje blauw te maken... Hier is wel een oplossing voor, maar die werkt alleen als je bij voorbaat een andere methode gebruikt om in te kleuren. En die is een beetje omslachtig. Ik zal hem hier onder uitleggen:
Voor iedere kleur de je gaat gebruiken maak je een colorswatch aan van tien bij tien pixels in een beeldbewerkingsprogramma (bijvoorbeeld Photoshop), en slaat die op als gif, met een duidelijke naam. Bijvoorbeeld: jurk.gif. Deze swatches importeer je in Flash. Vervolgens selecteer je een kleurvlak (het jurkje). Je kiest bij de fill options voor 'bitmap', en je selecteert de juiste swatch uit je geïmporteerde bitmaps. Je jurkje is nu niet gekleurd met een vectorkleur, maar met een herhalend patroon van je geïmporteerde rode gifje.
Nu belt je opdrachtgever dus op, en wil het jurkje blauw hebben. Dit is nu een kwestie van seconden! Het enige wat je hoeft te doen, is een nieuw blauw gifje maken, via de Library je bitmapje van de kleur van het jurkje selecteren, en dat vervangen. Nu is de kleur van het jurkje overal in één keer blauw. Zoals je ziet is dit wel omslachtig, maar bij sommige opdrachtgevers kan het veel werk besparen. Bij animaties voor het internet is het bovendien niet erg aan te raden omdat je animatie er processor intensiever van wordt, maar als je uiteindelijk gaat exporteren naar video is het een uitkomst. Sommige programma's hebben deze functie al standaard ingebouwd, dan kun je 'dynamische' kleuren maken.
r_harkes
%Europe/Berlin %526 %2005, 13:38
Bovenaan je werkstage; knop edit symbols.
Klik hierop, selecteer het symbool dat je wilt aanpassen en je kunt de kleur veranderen. Hierdoor zal de kleur van elke instance van dit symbol in je movie veranderen.
marima
%Europe/Berlin %726 %2005, 18:26
Thnx, dat edit werkt. Had al zoiets geprobeerd, maar ik snap niet waarom het eerst niet lukte.
Zal de warmte wel zijn.
Ik hoefde alleen maar een paar woorden aan te passen, maar jouw tip Flashgirl zal ik zeker onthouden. Je weet maar nooit.
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.