PDA

Volledige versie bekijken : Multiplayer games ?

aqua
%Europe/Berlin %413 %2006, 09:55
Hoi,

Misschien is dit wel een domme vraag, maar ik ken maar een heel klijn beetje flash, maar ik vraag me al een tijdje af hoe games woorden gemaakt als dofus en habbo of oid.
En dan bedoel ik niet hoe ze het caracter laten bewegen of iets dergelijks, maar ik bedoel met name het inloggen en hoe is het mogenlijk dat je andere caracters ziet bewegen ?

P.s ik ben niet van plan een game als dit te gaan maken (Heb ik niet de sklils voor |)), maar ik vraag het me gewoon af 8) .

Jesper [:o)]

Ultim-o
%Europe/Berlin %481 %2006, 11:33
Check http://www.macromedia.com/software/flashmediaserver/ , dit is een server van macromedia waarmee je video kan streamen, en waarmee je een multiplayer omgeving kan bouwen. Je kan real-time data pushen.

Je hebt ook andere vergelijkbare oplossingen, maar dit de macromedia oplossing, en werkt als een trein.

aqua
%Europe/Berlin %694 %2006, 16:40
Tnx ga ik daar eens verder onderzoek naar doen.

MoHawk
%Europe/Berlin %887 %2006, 21:17
dat vraag ik me ook al een heletijd af net zoon spel als www.stickarena.com

Dauntless
%Europe/Berlin %902 %2006, 21:39
Je kan ook je eigen socket server schrijven! Dat is gratis en je kan hem aanpassen aan wat je wil :).

Alternatieven van Flash Media Server 2 zijn:
Elektroserver
Unity
Smartfox
...

aqua
%Europe/Berlin %977 %2006, 23:27
Je kan ook je eigen socket server schrijven! Dat is gratis en je kan hem aanpassen aan wat je wil :).

...
...

Nou voorlopig waag ik me daar nog niet aan.
Ik vrees dat het dan nooit af komt :P
Maar ik was even benieuwt naar de techniek achter zoon game 8~

Jobu
%Europe/Berlin %921 %2006, 22:06
Ik heb hier ook enkele vragen over ...
Als ik een webapplicatie wil maken die realtime (of toch bijna realtime) wordt aangepast, moet er dan altijd via zo'n socket server of flash media server gewerkt worden?

Dus als ik van thuis uit naar mijn webshop kijk, moet ik nu telkens mijn pagina refreshen om te zien of er geen nieuwe orders zijn toegevoegd.
Zou de flash media server mij hier kunnen helpen om dit zonder client-side refresh op te lossen?
Dat zal waarschijnlijk niet zo goedkoop zijn ... En het alternatief dat hier werd voorgesteld, nl een socket server, is dat een script (?? waarschijnlijk niet ...) , zo ja: kan ik dat dan zelf implementeren bij mijn huidige host (ondersteuning van php, asp op linux en apache)
Anderzijds, kennen jullie hosts, die tegen een democratische prijs de flash media server ondersteunen?

Kijk ook eens naar de volgende pagina (http://www.jeroenwijering.com/?item=What's_Up?) van jeroen wijering, zou dit ook met de flash media server gemaakt worden?

Bedankt

Dauntless
%Europe/Berlin %931 %2006, 22:21
Ok:

1)Ja, een socket server (bv Macromedia Flash Media Server 2) zou je webshop probleem kunnen fixen.

2)Dat is inderdaad niet goedkoop

3)Een socketserver is geen alternatief, het is hetzelfde ;).

4)Ja, een socket server is een script! Bv in Python / Perl of Java

5)Waarschijnlijk zal je dat niet kunnen implementeren bij je huidige host. Zo'n socket moet 24/7 runnen en bijna op elke host worden processen beeindigd wnr je je uitlogt.

5)Er is er dacht ik ngo altijd maar 1 nederlandse: http://flashhosting.nl/ . Als je een goedkopere vindt, post het hier dan! :).

Jobu
%Europe/Berlin %944 %2006, 22:40
Dank je wel Dauntless, duidelijkere antwoorden bestaan niet ...
Als je de mogelijkheden bekijkt van zo'n type server, snap ik toch niet waarom dit het hele internetgebeuren nog niet domineert, en dat er trouwens bijna geen hosts voor te vinden zijn. Maar bon ... dit is een andere discussie.
Thanks again!

Dauntless
%Europe/Berlin %945 %2006, 22:41
Ik zit ook al LANG (een jaar, minstens!) te zoeken naar een host :S. Ik heb voorlopig nog maar 1 oplossing gevonden: Maak wat je wil maken (lokaal) en zoek een sponsor wanneer het af is ... :(.

Pointer
%Europe/Berlin %969 %2006, 23:16
Denk mede dat er zo weinig hosting van is vanwege de licenties $$$,--

Dauntless
%Europe/Berlin %980 %2006, 23:31
Pointer, voor een zelfgeschreven Socket moet je niets betalen...

Pointer
%Europe/Berlin %164 %2006, 03:56
In dat geval kun jij die socket laten uploaden naar een willekeurig host dan en hem dan zijn werk laten doen ?

Dauntless
%Europe/Berlin %363 %2006, 08:43
Nee :(. Je moet hem uploaden, uitvoeren en dan moet hij blijven runnen wanneer je je uitlogt bij SSH ... Dit is bijna bij geen enkele server zo.

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %542 %2006, 13:01
Ik heb hier ook enkele vragen over ...
Als ik een webapplicatie wil maken die realtime (of toch bijna realtime) wordt aangepast, moet er dan altijd via zo'n socket server of flash media server gewerkt worden?

....

Kijk ook eens naar de volgende pagina (http://www.jeroenwijering.com/?item=What's_Up?) van jeroen wijering, zou dit ook met de flash media server gemaakt worden?Voor real-time applicaties zijn niet altijd socket servers nodig, je kan je applicatie namelijk ook via het pull model laten werken. Dit betekent niks anders dan dat je (Flash) applicatie om de zoveel tijd data 'pulled' van de server (of andere bronnen), deze server kan een ASP/PHP/CF applicatie server zijn. Het is uiteraard wel een beetje schijn real-time, maar de meeste bezoekers zullen het verschil niet zien, zoals bij die link van jouw.

Voor een push model heb je echter wel een applicatie (/socket) server nodig die push ondersteund, hierdoor wordt je front-end (Flash) applicatie alleen maar geupdate wanneer er ook werkelijk nieuwe informatie is, dit kan bijvoorbeeld met Flash Media Server en de andere bovengenoemde serverpakketten, overigens mist Flex 2 in dit rijtje. Flex Enterprise Services 2 zal namelijk ook 'push' ondersteunen, maar ook die is niet goedkoop.

aqua
%Europe/Berlin %823 %2006, 19:45
Nee :(. Je moet hem uploaden, uitvoeren en dan moet hij blijven runnen wanneer je je uitlogt bij SSH ... Dit is bijna bij geen enkele server zo.

Ik ben een echte php noob, maar is dat niet mogenlijk dmv een Cron Job ?
Of maak ik het nu ook gelijk waar dat ik nauwelijks php kan :P

Jobu
%Europe/Berlin %846 %2006, 20:18
Wel interessant wat je daar zegt TrueChaoz ... dit 'pull' systeem zou inderdaad een oplossing bieden, bv. na een aantal tijd van inactiviteit zou ik gegevens kunnen refreshen.
Wel denk ik dat je iets anders bedoelt?

Zou dit dan in php en flash termen betekenen dat mijn gegevens om de X tijd op de server gerefreshed kunnen worden, dmv een php applicatie, en langs de andere kant flash die ook op zijn beurt het werk doet .... ??

Alvast bedankt

Dauntless
%Europe/Berlin %010 %2006, 00:15
Nee, cron job is iets anders. Een cron job voert een bepaald script om de zoveel tijd uit... Een socket is echt een progje dat blijft runnen... Vergelijk het met 'msn' op je computer. Dat prog moet ook openstaan, of niemand kan je via msn contacteren... Een socket moet ook openstaan of niemand kan verbinden met die socket :).

aqua
%Europe/Berlin %033 %2006, 00:47
Nee, cron job is iets anders. Een cron job voert een bepaald script om de zoveel tijd uit... Een socket is echt een progje dat blijft runnen... Vergelijk het met 'msn' op je computer. Dat prog moet ook openstaan, of niemand kan je via msn contacteren... Een socket moet ook openstaan of niemand kan verbinden met die socket :).

Ok :P
Ik snap het princiepe nu, maar de techniek nog niet echt.
Maar je zegt een xml socket, stel ik zet met mijn caracter een stap naar voren moet dat dan woorden opgeslagen ofzo in een xml file ofzo ?
En weet er iemand misschien een goede tutorial over het gebruik sockets in flash, want zo kan ik wel door blijven vragen :P
Als ik op google zoek krijg ik tutorials over perl en dergelijke of maakt dat niet veel uit :).

Dauntless
%Europe/Berlin %037 %2006, 00:53
Een tut weet ik niet echt... Het is ook niet echt een geheel dat je moet leren... Je zoekt op hoe Python werkt en je leert daar in programmeren. Dan kan je daar een socket in leren maken. Daarna leer je hoe je in Flash met xml werkt :). Dan is het niet moeilijk meer.

Overigens moet er niets worden opgeslagen in een xml file! De verbinding gebeurt gewoon via xml strings... Dus: ik stuur de volgende xml string naar een socket server:

<move>
<para n="X" v="50">
<para n="Y" v="70">
</move>
Dan verwerkt de server dat en hij stuurt naar alle (relevante) users (bv al degene in dezeldfe chatroom) dat jij gemoved bent:

<move>
<para id="5">
<para n="X" v="50">
<para n="Y" v="70">
</move>
En dan weet je in flash dat de speler met ID 5 naar positie 50,70 verplaatst is.

aqua
%Europe/Berlin %042 %2006, 01:00
Kee bedankt :)
Voorlopig ga ik me helemaal op AS storten voordat ik aan iets anders begin :), maar bedankt dat jullie me wilde helpen het is me iig wel een stuk duidenlijker nu :P

laurent
%Europe/Berlin %079 %2006, 01:54
ik heb een paar jaar terug (back in the good old mx days) een socketserver geschreven in perl (op basis van een aantal perl tutorials). Mochten er mensen serieuze interesse hebben dan kan ik wel een keer de fla en socketServer posten ;)

aqua
%Europe/Berlin %370 %2006, 08:53
ik heb een paar jaar terug (back in the good old mx days) een socketserver geschreven in perl (op basis van een aantal perl tutorials). Mochten er mensen serieuze interesse hebben dan kan ik wel een keer de fla en socketServer posten ;)

Als je dat zou willen doen.
Ik denk niet dat ik er heel veel aan zal hebben, maar ik vind het leuk om me te kloten daar leer je toch het meeste van :P, maar ik denk dat andere mensen je ook dankbaar zullen zijn.

Edwin
%Europe/Berlin %675 %2006, 16:12
ik ben ook wel nieuwschierig hoe je dat gedaan hebt. Ik zou zeggen: post het maar!

Dauntless
%Europe/Berlin %882 %2006, 21:11
Voor zij die het willen, ik heb even een voorbeeldje in elkaar geknutseld. (Standaard Flash Chat met Python socket server). Het AS is door mezelf geschreven en de server door Yves Beghein (moflwm).

Enjoy!

Ps: Ptyhon ipv Perl omdat Python sneller is en een groter aantal users aankan
==>> http://www.dauntless.be/flashfocus/FlashChat.zip

Edwin
%Europe/Berlin %560 %2006, 13:26
dank! Ik ga het eens doornemen. Zelf ga ik de server in java schrijven, want daar heb ik meer verstand van :)

iig erg bedankt voor het voorbeeld!

Dauntless
%Europe/Berlin %578 %2006, 13:52
Kan je de zip openen? Ik hoorde van iemand dat de zip bij hem beschadigd aankwam...

Edwin
%Europe/Berlin %654 %2006, 15:42
jep, is beschadigd...

aqua
%Europe/Berlin %657 %2006, 15:47
Kan je de zip openen? Ik hoorde van iemand dat de zip bij hem beschadigd aankwam...

Bij mij ook, maar de tweede keer dat ik hem downloade deed hij het wel gewoon :)

Superjoep
%Europe/Berlin %739 %2006, 17:45
Ziet er nog niet eens zo heel ingewikkeld uit die python server :)
Fla lijkt erg veel op alle Electroserver/Unity/Smartfox voorbeeld chats die ik al heb gezien, dus dat snap ik wel.
Toch wel eens interessant om ook mee te beginnen! Misschien volgend kwartaal.
Zip deed het trouwens gewoon hier :)

Dauntless
%Europe/Berlin %743 %2006, 17:50
Fla lijkt erg veel op alle Electroserver/Unity/Smartfox voorbeeld chats die ik al heb gezien
Da's een compliment! :D (Dat m'n fla dus lijkt op files van Jobe Makar en Collin Moock :p).

Edwin
%Europe/Berlin %769 %2006, 18:27
Bij mij krijg ik steeds een error. Dauntless, zou je hem eventueel ook kunnen mailen?

Dauntless
%Europe/Berlin %810 %2006, 19:26
Probeer deze eens:
www.dauntless.be/flashfocus/FlashChat.rar .

codegamer
%Europe/Berlin %012 %2008, 00:18
zou je misschien de flashchat nog een keer willen posten want de link doet et nie meer en ik ben erg geïntreseerd