PDA

Volledige versie bekijken : Apple G5

krush
%Europe/Berlin %857 %2006, 20:34
Omdat het dringend tijd is voor mezelf een nieuwe PC te kopen dacht ik aan de nieuwe apple G5 omdat ik dit model zo cool vind onder andere en ik toch meer photoshop en geen games meer speel op pc en volgend jaar werken we op school met de apple's dus vandaar...
nu is mijn vraag heeft er iemand ervaring met de G5??? Laat het me eens weten dan.

vector monkey
%Europe/Berlin %870 %2006, 20:53
JA ! Kopen !!!
ik heb sinds een maand of 2 zelf een G5 en ben er meer dan tevreden mee.
Naar mijn mening is dit de snelste computer die je zo kant en klaar kunt kopen. ik raad je wel aan nog wat extra RAMgeheugen erbij in te zetten.. 1024mb is wel fijn (standaart 512).
hij is echt ongelofelijk stil. ik geloof dat er wel 5 fans in zitten maar die hoor je niet bij normaal gebruik.. alleen als je bijv. after effects gaat renderen gaan ze hard blazen, best cool. Je kunt makkelijk alle programma's die je hebt aan zetten en dan werkt hij nog rete-snel. Vastlopers heb je nooit met osx ! schitterend :) zeker als je niet perse games meer hoeft te spelen is de G5 de beste keuze. niet omdat hij de games niet aankan (makkelijk juist) maar er zijn niet zo veel games voor mac (kun je je tijd ook niet verprutsen aan die stomme spelletjes :P en in plaats daarvan gewoon vette dingen maken). en je hebt natuurlijk helemaal geen last van virussen. die werken niet op OSX.

allemaal voordelen dus, en dan heb ik het nog niet eens over OSX Tiger gehad. dat is al helemaal fkkn cool :)

het kost ff veel dure €-tjes , maar dan heb je wel ff een hele dikke bak :)
met een scherpje erbij ?
als je het geld ervoor hebt zou ik die er zeker bij kopen.. zelf heb ik meteen maar een 23 inch cinema erbij gekocht.. ook rete-duur maar wel echt het beste TFT / LCD scherm dat ik ooit heb gezien.. betere kleuren zie je nergens.. zelfs op een sony beeldscherm niet.

doen dus..
mssl Joris

Jordy
%Europe/Berlin %873 %2006, 20:58
Ik zou effe wachten als ik jouw was tot na 9 januari ;) dan worden de eerste intel mac's gepresenteerd

vector monkey
%Europe/Berlin %876 %2006, 21:02
Ik zou effe wachten als ik jouw was tot na 9 januari ;) dan worden de eerste intel mac's gepresenteerd

ohja inderdaad.. goed punt

Neon
%Europe/Berlin %886 %2006, 21:16
Een 16-jarige die een G5 wil kopen.
Het moet niet gekker worden! :D:P

Maar wel een hele goede keus! Dat dan weer wel ;)

mech7
%Europe/Berlin %900 %2006, 21:36
Ja dan kan je er tenminste windows op draaien |)

Jordy
%Europe/Berlin %910 %2006, 21:51
nee hoor dat is nog helemaal niet zeker ;) en waarom zou je een mac kopen om windows er op te zetten ;)

(de reactie die ik ga verwachten is "Ja, dan kan je tenminste gamen") grote onzin :P

vector monkey
%Europe/Berlin %912 %2006, 21:54
Ja dan kan je er tenminste windows op draaien |)

haha als er iets suckt aan een pc dan is het dat stomme standaard besturingssysteem wel.. :X windhoos :X met al zn virussen en bugs.. fijn hoor :P
heb je wel eens een middagje met OSX gespeeld ? blijkbaar niet

RenderingRebel
%Europe/Berlin %913 %2006, 21:55
Waarom zou je je mac willen verprutsen met windows :P
Maarja, koop een mac!
Heb nu dik spijt van dat ik niet meteen een ibook heb gehaald, zit nu weer met een windhoos machine
Aangezien ik de computer alleen voor muziekproductie en design gebruik zou een mac een logische keuze zijn ;)

vector monkey
%Europe/Berlin %913 %2006, 21:55
en gamen is voor kinders.. die horen sowieso al geen mac te hebben :P haha

Jordy
%Europe/Berlin %914 %2006, 21:56
Nu snap ik de reden dat Mech7 zegt dat je met 2gb intern geheugen windows pas soepel kan laten draaien :P een zooitje spyware en virussen zal bij hem daarvan de oorzaak zijn. (dit slaat op n reactie uit een ander topic ;)

j/k :D

Mitch
%Europe/Berlin %921 %2006, 22:07
G5 is kickass, ga je voor de kast of diegen die ingebouwd is?

Lijkt mij ook vet om er een te hebben maar instap prijs is best hoog :) ik wacht nog ff!

Jordy
%Europe/Berlin %923 %2006, 22:09
iMac G5 of PowerMac G5 ;)

krush
%Europe/Berlin %925 %2006, 22:13
het word de iMac g5 heb er al op gewerkt eneuh is gewoon SUPER fijn!!!!

20-inch breedbeeld-LCD
2,1 GHz PowerPC G5 processor
512 MB geheugen (533 MHz DDR2 SDRAM)
250 GB Serial ATA-schijf
Slot-loading 8x dubbellaags SuperDrive
ATI Radeon X600 XT grafische processor met 128 MB DDR-geheugen

€ 1.789,00- BTWi

ik heb namelijk niet veel verstand van de prijs klassen van mac dus helpt me maar :p

Jordy
%Europe/Berlin %927 %2006, 22:15
je moet even wachten op 9 januari voor de nieuwe intel mac's. Er komen waarschijnlijk nieuwe iBook / powerbooks en mac mini's aan. :) en misschien nog wel meer :D

krush
%Europe/Berlin %932 %2006, 22:23
je moet even wachten op 9 januari voor de nieuwe intel mac's. Er komen waarschijnlijk nieuwe iBook / powerbooks en mac mini's aan. :) en misschien nog wel meer :D

oké zeer goed want ik krijg hem 17januari voor men verjaardag :P

[Moreasy]
%Europe/Berlin %934 %2006, 22:26
het word de iMac g5 heb er al op gewerkt eneuh is gewoon SUPER fijn!!!!

20-inch breedbeeld-LCD
2,1 GHz PowerPC G5 processor
512 MB geheugen (533 MHz DDR2 SDRAM)
250 GB Serial ATA-schijf
Slot-loading 8x dubbellaags SuperDrive
ATI Radeon X600 XT grafische processor met 128 MB DDR-geheugen

€ 1.789,00- BTWi

ik heb namelijk niet veel verstand van de prijs klassen van mac dus helpt me maar :p

Voor dat geld (1789,-)kun je een nog veel grotere pc kopen.. en dan is het ff wachten op het OSX van mac..... Of het moet je om dat kleine logo gaan op de kast en de kleur grijs mooi vinden. :O.

Jordy
%Europe/Berlin %935 %2006, 22:26
oké zeer goed want ik krijg hem 17januari voor men verjaardag :P

wtf man, een iMac G5 voor 1700 eu voor je verjaardag... damn :X

:D

vector monkey
%Europe/Berlin %936 %2006, 22:28
als je dan niet voor de Power Mac gaat en een imac wilt gaat kopen.. denk ik dat je meer plezier hebt van een pauwerboek of een ijboek.
die kun je dan iig nog mee nemen voor dat geld

hasta la pasta

vector monkey
%Europe/Berlin %939 %2006, 22:32
']Voor dat geld (1789,-)kun je een nog veel grotere pc kopen.. en dan is het ff wachten op het OSX van mac..... Of het moet je om dat kleine logo gaan op de kast en de kleur grijs mooi vinden. :O.

een grotere pc ???? die imac koop je toch onder andere omdat hij zo compact is. duh
en dan nog kun je nooit een lcd scherm kopen dat net zo goed is als die van een mac

en dan heb je nog steeds niet de duurzaamheid en degelijkheid van een apple..
ze kunnen het blijven proberen.. maar halen zullen ze het nooit. helaas want mac is inderdaad erg hoog in de prijs.

Jordy
%Europe/Berlin %940 %2006, 22:33
']Voor dat geld (1789,-)kun je een nog veel grotere pc kopen.. en dan is het ff wachten op het OSX van mac..... Of het moet je om dat kleine logo gaan op de kast en de kleur grijs mooi vinden. :O.

Altijd grappig om dit te lezen,

voor 1789, heb je misschien wel een iets betere pc., maar t zal niet veel schelen. Misschien is dit nog wel beter, je hebt ook een 20" scherm hierbij he!!

Jullie denken vast: "huh, zijn ze daar bij apple pas bj 2ghz ?? wij zijn al bij 3,4ghz". Dat kun je niet vergelijken ;)

Grote voordeel is natuurlijk het OS, en ook het design is ook altijd mooi. Maar je kan niet zeggen, "ooh, wacht even totdat OS X komt voor x86" want dat komt toch niet. Dan zou apple zichzelf kapot maken. Ze verzorgen zelf de hardware, en als ze de hardware aan andere (zoals dell of compaq zooi) over laten, wordt t net zo'n rommel als microsoft :).

vector monkey
%Europe/Berlin %946 %2006, 22:42

Jullie denken vast: "huh, zijn ze daar bij apple pas bj 2ghz ?? wij zijn al bij 3,4ghz". Dat kun je niet vergelijken ;)

Grote voordeel is natuurlijk het OS, en ook het design is ook altijd mooi. Maar je kan niet zeggen, "ooh, wacht even totdat OS X komt voor x86" want dat komt toch niet. Dan zou apple zichzelf kapot maken. Ze verzorgen zelf de hardware, en als ze de hardware aan andere (zoals dell of compaq zooi) over laten, wordt t net zo'n rommel als microsoft :).

INDERDAAD !

ik denk dat je een 2ghz apple qua snelheid kunt vergelijken met een 3,2 ghz intel of wat voor andere pc chip dan ook. En dan heeft een PowerMac nog 2 van die processoren ook !
knallen dus !

Jordy
%Europe/Berlin %948 %2006, 22:45
Nee ik denk dat je een mac processor nergens mee kan vergelijken :). Maakt gebruik van heel andere techniek en heel ander OS. Dus de krachten zullen heel anders gebruikt worden. :) Apple komt misschien 1 keer per jaar met een processor upgrade (en dan is t nog niet eens zo'n grote upgrade) dus ik denk niet dat je zoiets met windows en intel / amd kan vergelijken :)

vector monkey
%Europe/Berlin %958 %2006, 23:00
Nee ik denk dat je een mac processor nergens mee kan vergelijken :). Maakt gebruik van heel andere techniek en heel ander OS. Dus de krachten zullen heel anders gebruikt worden. :) Apple komt misschien 1 keer per jaar met een processor upgrade (en dan is t nog niet eens zo'n grote upgrade) dus ik denk niet dat je zoiets met windows en intel / amd kan vergelijken :)

jah daar zit op zich wel wat in..
maar ik bedoel dan natuurlijk ook meer hoeveel programma je tegelijkertijd kunt gebruiken zonder al te veel vertraging, maar ook dat zal inderdaad meer aan het geweldige osx liggen.
een G proseccor is naar mijn mening veel krachtiger.. :P

VAW
%Europe/Berlin %969 %2006, 23:16
Lang leve de iMac! :D

Enige nadeel blijft natuurlijk wel de hardware waar je zelf niet aan kan gaan prutsen...

mech7
%Europe/Berlin %970 %2006, 23:17
Het is toch echt wel beter dual boot te hebben hoor.. op OS X mis je nog steed ontzettend veel software [:o)] Ik heb btw al zeker 5 jaar geen virus gehad 99% PEBKAC 8~

haha als er iets suckt aan een pc dan is het dat stomme standaard besturingssysteem wel.. :X windhoos :X met al zn virussen en bugs.. fijn hoor :P
heb je wel eens een middagje met OSX gespeeld ? blijkbaar niet

krush
%Europe/Berlin %976 %2006, 23:25
Lang leve de iMac! :D

Enige nadeel blijft natuurlijk wel de hardware waar je zelf niet aan kan gaan prutsen...

ja dat klopt maarja beter is als je er niet moet aan prutsen, heb jij zelf een mac?

[Moreasy]
%Europe/Berlin %984 %2006, 23:38

voor 1789, heb je misschien wel een iets betere pc., maar t zal niet veel schelen. Misschien is dit nog wel beter, je hebt ook een 20" scherm hierbij he!!

Niet voor x86??? Mac Tiger (beta) voor x86 op m'n pc.
De enige manier dat ze de afgelopen 2 jaar hebben overleeft, is door de ipod en niet meer door hun osx. Dat is ook de rede dat ze op intel gaan.. so buy a verry good pc......en geen kartonen doos met logo.

Tiger x86 op m'n pc. (http://www.nl-internetsite.nl/tiger.jpg)

[Moreasy]
%Europe/Berlin %010 %2006, 00:14
INDERDAAD !

ik denk dat je een 2ghz apple qua snelheid kunt vergelijken met een 3,2 ghz intel of wat voor andere pc chip dan ook. En dan heeft een PowerMac nog 2 van die processoren ook !
knallen dus !

2 van die processoren!:... das al oud.. m'n server heeft al 2 jaar 2 stuks 3.0 xeon processors

vector monkey
%Europe/Berlin %028 %2006, 00:41
']2 van die processoren!:... das al oud.. m'n server heeft al 2 jaar 2 stuks 3.0 xeon processors

volgens mij is 3.0 altijd nog minder dan 3.2

[Moreasy]
%Europe/Berlin %031 %2006, 00:46
volgens mij is 3.0 altijd nog minder dan 3.2

Dat is net zoiets als jouw woorden van:
2ghz apple qua snelheid kunt vergelijken met een 3,2 ghz intel :D
Alleen had mijn zin betrekking op 2 jaar terug en die van jou niet... :O [^]

vector monkey
%Europe/Berlin %032 %2006, 00:47
en dan nog wat.. waar gebruik je die server voor ? :X [:o)]

[Moreasy]
%Europe/Berlin %033 %2006, 00:48
en dan nog wat.. waar gebruik je die server voor ? :X [:o)]

Om jou wat plaatje te laten zien.. [:o)] waarvan jij kunt dromen.
Sorry....om daar 20 domains op te draaien. maar weer ff on topic dan.

vector monkey
%Europe/Berlin %035 %2006, 00:50
']Om jou wat plaatje te laten zien.. [:o)] waarvan jij kunt dromen.

die maak ik zelf wel

VAW
%Europe/Berlin %038 %2006, 00:54
ja dat klopt maarja beter is als je er niet moet aan prutsen, heb jij zelf een mac?

Ik heb zelf een iMac G5. Prachtig ding. Zit ook een MightyMouse, webcam en afstandsbediening bij (=relaxt). Heb er al wel veel problemen mee gehad. Hittesensoren gaven verkeerde dingen weer -> wou niet opstarten. Maarja, ik hoop dat nu alles is opgelost. Ik zal straks wel een foto plaatsen.

En @ die verhitte discussie v hierboven: Een Apple is geen kartonnen doos, en aan dat logo heeft niemand iets omdat een bureau meestal alleen voor jezelf is bedoelt, en je daar wil werken met kwaliteit. Dusja

[Moreasy]
%Europe/Berlin %039 %2006, 00:56
die maak ik zelf wel
zoo.. even wat posten verwijderd. om maar even on topic te blijven..

vectorboy
%Europe/Berlin %041 %2006, 01:00
http://www.farkimages.com/uploads/1534ec317f.jpg

http://www.penny-arcade.com/images/2002/20020712l.gif

http://www.wandering.dynu.com/porkchopsandwich/porkchops/macswitch.jpg

http://www.markstivers.com/Cartoons/Cartoons%202005/Stivers-9-22-05-Windows-and.gif

Anyway... :D

Ik gebruik al jaren Windows en hoewel ik veel goeds van Apple hoor ben ik niet van plan over te stappen. Voor designers zouden Mac's beter zijn, maar voor gamers dan weer niet.
Aangezien ik beide wil combineren ben ik het best af met een pc.

vector monkey
%Europe/Berlin %045 %2006, 01:04
deze plaatjes zijn waarschijnlijk gemaakt door mensen die zelf geen mac kunnen betalen :P

vectorboy
%Europe/Berlin %062 %2006, 01:29
deze plaatjes zijn waarschijnlijk gemaakt door mensen die zelf geen mac kunnen betalen :P

Lol, jij bent wel extreem anti-pc [:o)]
Maar ik heb je nog maar weinig degelijke argumenten horen geven.

Geen virussen?
Ik gebruik al 6 jaar een pc, nog nooit last van gehad met gewoon een firewall en een virusscanner (2 gratis programma's)...

Krachtiger?
Hangt maar af van je budget...

Goedkoper?
Zeker niet...

Het enige waar ik op kom is dat zij jaarlijks met een nieuwe versie komen... Maar of dat een voordeel is weet ik niet helemaal zeker :D

VAW
%Europe/Berlin %081 %2006, 01:57
Hier is mijn iMac:
http://www.vaw.be/rommel/iMac.JPG

oja, niet letter op de rommel ;)

septunas
%Europe/Berlin %110 %2006, 02:39
Whoe.. da is hier goed aan't ontsporen :D

Hier is mijn iMac:
oja, niet letter op de rommel ;)
niet echt sexy gepresenteerd :)

myMacStory:
Mijn eerste pc was een mac (geboren in 1996). De eerste powerpc versie nog wel, met harde schijf van 500Mb. Op 'n dag moest ik een zip legen. Zette 'm op m'n hardeschijf. Bleek die vol te zitten. M'n mac crashte en toen die herstartte kwam er een beeld met fatal error en NO JOKE, een geluid van een wagen die slipte en crashte. Is nooit meer opgestart (gestorven in 1999) -snif- 3 jaar (vooral Photoshop) werk, gewoon verdwenen.

Heb al serieus wat miserie met pc gehad zelfs harde schijf leeg enzo, maar dat kon recovered worden. Maar bij mij moet je niet afkomen dat mac stabieler is enzo. Gewoon af en toe rebooten en dan lukt het wel vlot. Of het nu mac of pc is.

Alleszins kan ik me inbeelden dat zo'n sjieke G5 met 30 inch scherm wel goed staat als er regelmatig klanten langs komen.
Maar een Porsche ook, en een Armani pak, en een Rolex,...
Er bestaan ook mooie Toyota's... ;)

Ik vind het alleszins niet de moeite om meer te betalen voor iets dat er dan wel mooier uitziet, maar dat je niet deftig in 'n netwerk krijgt, voor software veel meer moeite moet doen, en als er een nieuwe versie komt, met verouderd spul te zitten. De voordelen wegen gewoon niet op tegen de nadelen... Is mijn mening :)

mech7
%Europe/Berlin %149 %2006, 03:35
hehe mooie mac.. alleen nu de rest nog :D

Ea.Z
%Europe/Berlin %158 %2006, 03:48
koole foto.. koole kamer... koole mac :)
ik versta alleen niet wat zoveel beter is aan mac dan aan pc?
iedereen zegt altijd designers zijn beter af met mac: WAAROM!?
ok, windows heeft foutmeldingen. Ok, daz één punt.
Mac ziet er mooier uit:hangt af van je persoonlijke voorkeuren.. mijn pc vind ik elke mac ownen (kwa uiterlijk)
Mac draait stabieler: ik heb al op een mac gewerkt, en kmoet zeggen... lijkt me hetzelfde als windows...

en nu doorslaggevende argumenten,aub?:);)

Jordy
%Europe/Berlin %396 %2006, 09:31
Het is toch echt wel beter dual boot te hebben hoor.. op OS X mis je nog steed ontzettend veel software [:o)] Ik heb btw al zeker 5 jaar geen virus gehad 99% PEBKAC 8~
ik vraag me af of jij altijd hele topics doorleest, of dat je alleen leest wat je wilt lezen ;). volgens mij is dit nu de 3e keer dat ik dit ga zeggen:

"op OS X mis je geen software omdat jij alleen de windows versie kent, als je in os X verdiept zie je dat er genoeg alternatieven zijn voor de programma's die jij met windows gebruikt zijn."

Verder ben k niet anti pc, heb er jaren zelf een gehad, maar vind mac lekkerder werken :).

vector monkey
%Europe/Berlin %426 %2006, 10:14
ook ik ben echt niet anti-pc, ik heb er zelf ook een.. maar ben de mensen beu die slechte dingen over mac/osx zeggen die er nog never mee gewerkt hebben. of misschien 3 minuten naar gekeken hebben.
natuurlijk overdrijf ik wel eens lekker :P
maar dan nog blijft de mac de allerbeste computer van de hele wereld ;)
(voor mij iig)
ik zal snel wat plaatjes van mijn mac's posten

mssl

UItjuh
%Europe/Berlin %460 %2006, 11:03
achja ach, weet niet hoe jullie met je windows omgaan maar bij mij draait het toch ook al weer 2 jaar vlekkeloos zonder virussen spyware crashes en andere ongein ;)
die mac verheerlijking ook altijd, het is meestal namelijk niet de pc die de fouten zit maar de persoon die de pc bestuurt ;)
en ja het ziet wel gelikt uit moet ik bekennen ;)

mjwallink
%Europe/Berlin %487 %2006, 11:42
myMacStory:
Mijn eerste pc was een mac (geboren in 1996). De eerste powerpc versie nog wel, met harde schijf van 500Mb. Op 'n dag moest ik een zip legen. Zette 'm op m'n hardeschijf. Bleek die vol te zitten. M'n mac crashte en toen die herstartte kwam er een beeld met fatal error en NO JOKE, een geluid van een wagen die slipte en crashte. Is nooit meer opgestart (gestorven in 1999) -snif- 3 jaar (vooral Photoshop) werk, gewoon verdwenen.

Heb al serieus wat miserie met pc gehad zelfs harde schijf leeg enzo, maar dat kon recovered worden. Maar bij mij moet je niet afkomen dat mac stabieler is enzo. Gewoon af en toe rebooten en dan lukt het wel vlot. Of het nu mac of pc is.

Volgens mij vergelijk je nu een mac van 1996 met een pc van nu.
Met winxp loopt een pc ook redelijk stabiel, maar dit haalt de stabiliteit niet van tiger op de mac

Heb je trouwens nooit geleerd om te backuppen! Of je nou met mac of pc werkt ALTIJD DOEN!

Maar ieder z'n mening........

RenderingRebel
%Europe/Berlin %519 %2006, 12:28
Is het niet mogelijk om gewoon tiger op je pc te laten lopen?
Zonder emulatie bullshit enzooi

vectorboy
%Europe/Berlin %534 %2006, 12:49
Dat kan wel!
Maar enorm traag! :D

vectorboy
%Europe/Berlin %536 %2006, 12:51
ook ik ben echt niet anti-pc, ik heb er zelf ook een.. maar ben de mensen beu die slechte dingen over mac/osx zeggen die er nog never mee gewerkt hebben. of misschien 3 minuten naar gekeken hebben.
natuurlijk overdrijf ik wel eens lekker :P
maar dan nog blijft de mac de allerbeste computer van de hele wereld ;)
(voor mij iig)

Ik heb niets kwaad gezegd over mac, lees maar onder de cartoons.
Ik heb trouwens nog niet zo superveel mensen slechte dingen horen zeggen over mac...

achja ach, weet niet hoe jullie met je windows omgaan maar bij mij draait het toch ook al weer 2 jaar vlekkeloos zonder virussen spyware crashes en andere ongein
die mac verheerlijking ook altijd, het is meestal namelijk niet de pc die de fouten zit maar de persoon die de pc bestuurt

Volledig mee eens!

jelmerdewilde
%Europe/Berlin %538 %2006, 12:54
mac is misschien wel vet, heb er eigenlijk totaal geen ervaring mee, en achter m'n net nieuwe pc bevalt het me ook super, hij draait gewon lekker vink hoor (Y) ik ben ook geen gamer dus draai ik nu gewoon op een onboard kaartje, kan toch ook prima...

en trouwens, het gaat er gewoon om dat je lekker je ding kunt doen ...

Jordy
%Europe/Berlin %543 %2006, 13:02
os x op x86 is niet officieel en zal ook nooit officieel worden, anders helpt apple zichzelf naar de eeuwige jachtvelden ;)

mech7
%Europe/Berlin %546 %2006, 13:06
Alternatieven missen vaak net die ene feature waarom je dat programma gebruikt..

ik vraag me af of jij altijd hele topics doorleest, of dat je alleen leest wat je wilt lezen ;). volgens mij is dit nu de 3e keer dat ik dit ga zeggen:

"op OS X mis je geen software omdat jij alleen de windows versie kent, als je in os X verdiept zie je dat er genoeg alternatieven zijn voor de programma's die jij met windows gebruikt zijn."

Verder ben k niet anti pc, heb er jaren zelf een gehad, maar vind mac lekkerder werken :).

Jordy
%Europe/Berlin %549 %2006, 13:10
Noem eens voorbeelden van progjes ?:)

RenderingRebel
%Europe/Berlin %582 %2006, 13:59
Alternatieven missen vaak net die ene feature waarom je dat programma gebruikt..

Dude, je oordeelt echt te snel
Hoe kun je dat nou weten als je nog nooit een mac hebt gehad?
En dus nog nooit die alternatieven hebt gebruikt, laat staan grondig hebt doorgespit naar de functies die jij altijd gebruikt

Probeer je alleen te provoceren? of ligt het aan mij :P

Rogier!
%Europe/Berlin %588 %2006, 14:07
Apple G5:
http://www.hametzger.com/images/04imac_hero.gif

Jordy
%Europe/Berlin %589 %2006, 14:09
Dude, je oordeelt echt te snel
Hoe kun je dat nou weten als je nog nooit een mac hebt gehad?
En dus nog nooit die alternatieven hebt gebruikt, laat staan grondig hebt doorgespit naar de functies die jij altijd gebruikt

Probeer je alleen te provoceren? of ligt het aan mij :P

haha dit heb ik ook al 2x gepost ofzo :D.

behived
%Europe/Berlin %612 %2006, 14:42
't is volgens mij een kwestie van gewoonte... Ik ben de enige hier die op pc werkt en ben nog altijd niet overtuigd van de voordelen van mac. Vroeger waren ze idd beter, maar dat was vroeger. Een mac crashed evengoed (hier zelf al meerdere malen zelf kunnen vaststellen), een harde schijf kan evengoed stuk gaan, ...
Ik vind het de meerprijs gewoon niet waard.

mech7
%Europe/Berlin %646 %2006, 15:30
Altrenatief = Bij gebrek aan beter..

3d max, Autocad etc.. zon beetje alle autodesk software.. Topstyle, Acronis true image, Nero, Winrar, Daemon tools.... enzovoort [V]

Noem eens voorbeelden van progjes ?:)

Ea.Z
%Europe/Berlin %652 %2006, 15:38
Dat kan wel!
Maar enorm traag! :D
makkelijk te behelpen. je moet gewoon een file deleten die alleen op een mac werkt
en TADAA:D soepel draaiende tiger os:)

Jordy
%Europe/Berlin %656 %2006, 15:45
lol, dus je vind OS X toch beter dan windows, maar je vind t te duur dus ga je t zo gebruiken :P.

mjwallink
%Europe/Berlin %666 %2006, 15:59
@eaz
Hoe wil je het voor mekaar krijgen om tiger op een pc te laten lopen zonder emulator?
En dan ook nog snel?

mech7
%Europe/Berlin %733 %2006, 17:35
De versie voor intel is gehacked... alleen nog wel slechte hardware support en loopt ook niet op amd als het goed is.

@eaz
Hoe wil je het voor mekaar krijgen om tiger op een pc te laten lopen zonder emulator?
En dan ook nog snel?

Jordy
%Europe/Berlin %747 %2006, 17:56
@Mech7:
als k straks thuis ben post ik de alternatieven wel voor de progjes die je noemt ;)

RenderingRebel
%Europe/Berlin %779 %2006, 18:42
Over het algemeen is een mac veel betere geconfigureert
Dus alle hardware is op elkaar afgestemt
en het is dus makkelijk voor mensen die wel een goeie computer nodig hebben maar verder niet zoveel verstand hebben van hardware etc om een mac te kopen.

Denk ik dan :P

RenderingRebel
%Europe/Berlin %784 %2006, 18:49
http://www.thinksecret.com/features/3dsmax.html

Ennuh, kan je echt niet leven zonder nero dan?
hehe, zon wereld programma vind ik het niet
En winrar, het is niet alsof je de hele avond zit te winrarren op je windows machine
Uitpakken en wegwezen

[Moreasy]
%Europe/Berlin %812 %2006, 19:29
@eaz
En dan ook nog snel?

emulator?? onzin... mac draait gewoon op darwin al meer dan 3 jaar (free bsd joepieieiiei), net als redhat dat doet op linux en windows op dos... mac osx werkt dus gewoon op iedere pc (uitzonderingen nagelaten dan AMD, maar dat is dan ook weer geen processor :D :P :# ).
Ikzelf gebruik toevallig VMware.. omdat ik tiger gewoon eens wilde testen en geen compleet darwin systeem op m'n harddrive wilde hebben.. (mac osx stabiel?? zo stabiel als darwin is bedoel je :D (bijna net zo stabiel als linux)).

mech7
%Europe/Berlin %817 %2006, 19:36
Tuurlijk als je zulke argumenten voor elke software gaat gebruiken wordt het wel heel erg makkelijk...

Ik ben geen tegenstander van Mac... ik vind OS X zelfs erg goed.. alleen het feit dat het niet veel gebruikt wordt houdt veel software developers ervan om hun product ook op andere os uit te brengen hetzelfde met linux... het is een beetje kip / ei verhaal maar goed :X

http://www.thinksecret.com/features/3dsmax.html

Ennuh, kan je echt niet leven zonder nero dan?
hehe, zon wereld programma vind ik het niet
En winrar, het is niet alsof je de hele avond zit te winrarren op je windows machine
Uitpakken en wegwezen

mech7
%Europe/Berlin %819 %2006, 19:39
http://www.osx86project.org/

Alleen AMD geen cpu :@ het heeft wel stukken betere prijs / kwaliteits verhoudingen als Intel :P

']emulator?? onzin... mac draait gewoon op darwin al meer dan 3 jaar (free bsd joepieieiiei), net als redhat dat doet op linux en windows op dos... mac osx werkt dus gewoon op iedere pc (uitzonderingen nagelaten dan AMD, maar dat is dan ook weer geen processor :D :P :# ).
Ikzelf gebruik toevallig VMware.. omdat ik tiger gewoon eens wilde testen en geen compleet darwin systeem op m'n harddrive wilde hebben.. (mac osx stabiel?? zo stabiel als darwin is bedoel je :D (bijna net zo stabiel als linux)).

Jordy
%Europe/Berlin %831 %2006, 19:57
Altrenatief = Bij gebrek aan beter..

3d max, Autocad etc.. zon beetje alle autodesk software.. Topstyle, Acronis true image, Nero, Winrar, Daemon tools.... enzovoort [V]

3d max: heb ik me niet in verdiept, dus kan ik weinig over zeggen.
Autocad: ArchiCAD, TurboCAD (heb me hierin niet verdiept, dus weet niet of t precies t zelfde is)
Nero: Toast
Winrar: zit automatisch al in Mac OS X, dat heeft Stuffit Expander
Daemon tools: volgens mij bestaat dat hele image gedoe niet voor de mac, daarvoor hebben ze *.dmg files. Die je een klein beetje kan vergelijken met images.

Topstyle, Acronis true image: Mag ik weten wat dit is? :p

de zin: "alternatief = bij gebrek aan beter" slaat natuurlijk weer nergens op, je moet er niet vanuit gaan dat windows programma's beter zijn dan mac programmas. Omdat jij met windows werkt komen de windows programmas jouw bekender voor, en zijn de minder bekende (die jij dan alternatieven noemt) slechter. Terwijl je voor de mac niet de zelfde software heb voor windows.

Als iedereen met een mac zou werken zou het toch ook niet betekenen dan elke windows prog. per definitie slechter is dan de mac programma's ;).

Je maakt nu echt kromme vergelijkingen, ga eerst even verdiepen in software voor de mac :)

Lord of the Rings is trouwens gemaakt met een mac :), met het programma Final Cut Studio

mech7
%Europe/Berlin %839 %2006, 20:08
Leuk en hoe wou je rarren dan? uitpakken is idd het probleem niet... .dmg dat betekent dus dat ik me .iso . bin etc niet kan loaden... en wat dan met al die software waar je geen backup van kan maken... ohja die software draait helemaal niet op de mac 8~

Wat ik bedoel met alternatief = gebrek aan beter is dat.. het programma wat zo handig is en wat je vaak gebruikt niet werkt dus moet je op zoek gaan naar een alternatief... en als dat alternatief zo goed zou zijn zou ik het in de eerste plaats wel gebruiken.

3d max: heb ik me niet in verdiept, dus kan ik weinig over zeggen.
Autocad: ArchiCAD, TurboCAD (heb me hierin niet verdiept, dus weet niet of t precies t zelfde is)
Nero: Toast
Winrar: zit automatisch al in Mac OS X, dat heeft Stuffit Expander
Daemon tools: volgens mij bestaat dat hele image gedoe niet voor de mac, daarvoor hebben ze *.dmg files. Die je een klein beetje kan vergelijken met images.

Topstyle, Acronis true image: Mag ik weten wat dit is? :p

de zin: "alternatief = bij gebrek aan beter" slaat natuurlijk weer nergens op, je moet er niet vanuit gaan dat windows programma's beter zijn dan mac programmas. Omdat jij met windows werkt komen de windows programmas jouw bekender voor, en zijn de minder bekende (die jij dan alternatieven noemt) slechter. Terwijl je voor de mac niet de zelfde software heb voor windows.

Als iedereen met een mac zou werken zou het toch ook niet betekenen dan elke windows prog. per definitie slechter is dan de mac programma's ;).

Je maakt nu echt kromme vergelijkingen, ga eerst even verdiepen in software voor de mac :)

Lord of the Rings is trouwens gemaakt met een mac :), met het programma Final Cut Studio

rickpastoor
%Europe/Berlin %843 %2006, 20:14
Ik vind het niet zo vreemd dat Mac veel stabieler is dan Windows, want Windows moet ALLE hardware ondersteunen en Mac maar een beperkte groep hardware..niet zo gek dus...

Jordy
%Europe/Berlin %846 %2006, 20:18
Leuk en hoe wou je rarren dan? uitpakken is idd het probleem niet... .dmg dat betekent dus dat ik me .iso . bin etc niet kan loaden... en wat dan met al die software waar je geen backup van kan maken... ohja die software draait helemaal niet op de mac 8~

Wat ik bedoel met alternatief = gebrek aan beter is dat.. het programma wat zo handig is en wat je vaak gebruikt niet werkt dus moet je op zoek gaan naar een alternatief... en als dat alternatief zo goed zou zijn zou ik het in de eerste plaats wel gebruiken.

In os X zit ook een automatische .zip functie. en wat bedoel je met : .dmg dat betekent dus dat ik me .iso . bin etc niet kan loaden... en wat dan met al die software waar je geen backup van kan maken... ohja die software draait helemaal niet op de mac

Flashingback
%Europe/Berlin %883 %2006, 21:11
Ik vind het een groot voordeeldat als je iets wilt veranderen van hardware in je pc dat je gemakkelijk je pc kan open smijten en er nieuwe of andere hardware in kan steken. Ik zie dat niet direct gebeuren met een mac mini of met een imac. Je mag je dan gaan irriteren aan die goeie service van de apple store.

Jordy
%Europe/Berlin %888 %2006, 21:20
Je mag je dan gaan irriteren aan die goeie service van de apple store.

moet jij eens voor de gein een Hewlett packerd / packard bell / dell / compaq computer kopen. 8 van de 10 modellen van hun zijn aangepaste computers waar:

- Niet elk soort geheugen ondersteunt wordt
- niet iedere geluidskaart ondersteund wordt
- geen ATX voeding in past, omdat het net iets kleiner is dat de ATX form factor

Wat ik al n aantal keer heb meegemaakt is dat een klant kwam met zo'n merk computer, waarvan de voeding stuk was. Als je zo'n voeding bestelde via hp / pb / compaq / dell waren hun inclusief verzendkosten maar liefst 195,- !!! euro kwijt, terwijl een nieuwe 300 watt voeding ongeveer 25,- euro is.. Lekker hoor die merk pc'tjes ;)

Voor de rest kun je je eigen ervaringen hebben met garantie afhandeling, ik heb dan toevallig een hele goede ervaring met mn iPod die stuk was. Maar VAW heeft weer een slechte ervaring. Dat hou je altijd en overal

Flashingback
%Europe/Berlin %968 %2006, 23:14
Ik ga nooit geen kant en klare pcs kopen ik steek ze liever zelf in elkaar voor minder geld en volledig naar mijn zin. Het enige wat ik me wel zou kopen is een laptop maar dat lijkt me maar logisch (het dat kan ook een mac zijn). Verder ken ik nog een aantal mensen van school enz, familie die ook problemen hebben gehad met de service mischien is die in Nederland beter, ik zou het niet weten.

vector monkey
%Europe/Berlin %623 %2006, 14:58
Ik vind het een groot voordeeldat als je iets wilt veranderen van hardware in je pc dat je gemakkelijk je pc kan open smijten en er nieuwe of andere hardware in kan steken. Ik zie dat niet direct gebeuren met een mac mini of met een imac. Je mag je dan gaan irriteren aan die goeie service van de apple store.

in een mac is de hardware gewoon meteen goed en hoef je niks te veranderen..

voor Jordy:
mn G5 op de studio (die erachter is van mn compaan):
Dual 2.0 G5 /// 1024 mb DDR2 /// 256 MB ATI Radeon 9600
http://www.thevectormonkeys.nl/G5.jpg

mn G4 thuis:
733mhz G4 /// 1024 mb SDRAM /// NVIDIA GeForce 32 mb
http://www.thevectormonkeys.nl/G4.jpg

Flashingback
%Europe/Berlin %644 %2006, 15:28
Ja ok maar als er een stukje harware niet functioneerd zoals het moet dan ben je toch genoodzaakt om naar de apple service te gaan. Als ik mijn pc koop koop ik ook alles naar mijn wens dus dat is ook meteen goed maar hardware veroudert nu eenmaal en ook bij een mac en dan is het soms goedkoper van bijvoorbeeld je grafischekaart de veranderen.

vector monkey
%Europe/Berlin %666 %2006, 15:59
Ja ok maar als er een stukje harware niet functioneerd zoals het moet dan ben je toch genoodzaakt om naar de apple service te gaan. Als ik mijn pc koop koop ik ook alles naar mijn wens dus dat is ook meteen goed maar hardware veroudert nu eenmaal en ook bij een mac en dan is het soms goedkoper van bijvoorbeeld je grafischekaart de veranderen.

Euuuh hallo.. in een mac kun je ook gewoon een andere grafische kaart zetten hoor.
behalve in de compacte modellen (mac mini / Imac) dan natuurlijk duh.. maar die zijn dan ook meer bedoelt voor huis tuin en keuken gebruik

Flashingback
%Europe/Berlin %792 %2006, 19:00
Als je in mijn vorig posts kijkt zie je dat ik het over imac en mini had. Ik weet dat bij powermac het allemaal net iets handiger gaat maar dan moet je daar wel een aantal duizende eurotjes voor neertellen.

vector monkey
%Europe/Berlin %808 %2006, 19:23
Als je in mijn vorig posts kijkt zie je dat ik het over imac en mini had. Ik weet dat bij powermac het allemaal net iets handiger gaat maar dan moet je daar wel een aantal duizende eurotjes voor neertellen.

:X jah sjonge ! die moet je ook niet vergelijken met een pc die je zelf helemaal ombouwt tot ultra game station of wat dan ook.. apple's en peren zeg maar

en een aantal duizende euro's..
als je een pc wil die net zo snel is als een G5 dan ben je minstens zo veel kwijt, en dan zit je nog met een lelijke bak ook :P

mech7
%Europe/Berlin %815 %2006, 19:34
Je ben dan echt wel een fortuin rijker hoor vergeleken met een mac, wie voor een mac kiest doet dat echt niet vanwege de goede prijs/prestatie verhouding.

:X jah sjonge ! die moet je ook niet vergelijken met een pc die je zelf helemaal ombouwt tot ultra game station of wat dan ook.. apple's en peren zeg maar

en een aantal duizende euro's..
als je een pc wil die net zo snel is als een G5 dan ben je minstens zo veel kwijt, en dan zit je nog met een lelijke bak ook :P

Jordy
%Europe/Berlin %842 %2006, 20:13
prijs / prestatie is juist wel goed. Mech7, als jij een dagje met OS X zou werken zou je denk ik ook wel iets meer willen uitgeven voor een goede mac met Mac OS X dan een goede PC met windows. Kijk, het geheel is gewoon super. Dat heb je eigenlijk niet door als je er nog niet echt bekend mee bent, had ik (en vele andere) denk ik ook.

[Moreasy]
%Europe/Berlin %000 %2006, 00:01
prijs / prestatie is juist wel goed. Mech7, als jij een dagje met OS X zou werken zou je denk ik ook wel iets meer willen uitgeven voor een goede mac met Mac OS X dan een goede PC met windows. Kijk, het geheel is gewoon super. Dat heb je eigenlijk niet door als je er nog niet echt bekend mee bent, had ik (en vele andere) denk ik ook.

Hmm okey 1 vraagje.
Geef me eens 5 goede redenen waarom mac osx cq powermac beter is dan een windows osx cq desktop pc?
Begin ff niet over het uiterlijk.. Er zijn namelijk tig mooiere screens en kasten.. dan de mac screens etc.

vectorboy
%Europe/Berlin %017 %2006, 00:25
Van kamp veranderd? :P

Nee, ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt, er zijn in het hele topic nog geen goede argumenten gegeven... Het gaat hier een hele tijd over gevoel, de ene voelt zich beter bij een pc met Windows, de andere voelt zich beter bij een mac met OS X.

Ik vind het een nutteloze discussie die aan het escaleren (mooi woord) is tot een flamewar.

Mitch
%Europe/Berlin %022 %2006, 00:32
Inderdaad, deze discussie kom je echt overal tegen. Doet me denken aan vroeger over ruzie tussen nintendo en playstation ;)

Maar het heeft toch allebij zijn voordelen. En zoals vectorboy zegt het is over het algemeen een presoonlijke kwestie.
Zolang je geen super computer wilt is het verschil tussen de systemenen niet eens zo groot.

Jordy
%Europe/Berlin %025 %2006, 00:36
']Hmm okey 1 vraagje.
Geef me eens 5 goede redenen waarom mac osx cq powermac beter is dan een windows osx cq desktop pc?
Begin ff niet over het uiterlijk.. Er zijn namelijk tig mooiere screens en kasten.. dan de mac screens etc.
k snap deze post niet helemaal maar probeer wel te antwoorden.

Ik heb denk ik al een paar voordelen gegeven. Althans voordelen in mijn ogen ;) het kan zijn dat jij dat dus geen voordeel vindt. Dan kunnen we idd ermee blijven doorgaan, maar k heb nu wel genoeg hierover gepost :).

Flashingback
%Europe/Berlin %040 %2006, 00:57
ff voor de duidelijkheid ik probeer apple niet af te breken het zijn zeker goed computers en het besturingssysteem is ook niet slecht maar op dit moment vind ik een mac te duur en pc heeft nu eenmaal vrij veel mogenlijheden doordat er meer fabrikanten hardware/(software) voor maken.

Jordy
%Europe/Berlin %042 %2006, 01:01
ff voor de duidelijkheid ik probeer apple niet af te breken het zijn zeker goed computers en het besturingssysteem is ook niet slecht maar op dit moment vind ik een mac te duur en pc heeft nu eenmaal vrij veel mogenlijheden doordat er meer fabrikanten hardware/(software) voor maken.

ben k t wel mee eens, maar veel mensen denken dat er echt geen software voor de mac te verkrijgen is, en dat is juist niet zo. Maar misschien een mooi einde voor deze discussie? Zal niet meer veel zinnigs naar voren komen denk ik zo :P

Flashingback
%Europe/Berlin %075 %2006, 01:48
Een verstandige conclusie Jordy :p

Ea.Z
%Europe/Berlin %140 %2006, 03:22
mja
als je kijkt... DE software die we nodig hebben is te verkrijgen in WIN als in OSX formaat..
ik heb het nu over Macromedia, en Adobe producten.. Dit lijken me op het eerste zicht de belangrijkste. ik ben niet echt op de hoogte van 3DSmax op Mac, maar veronderstel dat dit wel te doen moet zijn...
verder denk ik dat voor andere apps altijd wel een mac-way is voor de gekende win-apps..
dus een dvd bekijken, een cd branden en zo van die zever.. lijkt me allemaal nogal voor de hand liggend..
maar hoe zit het met games? kweet niet in welke mate iemand met een mac games speelt, maar ik veronderstel dat er toch mensen zijn die dit willen doen.
en tenslotte heeft dit toch ook wel voor een deel met gewenning te maken, nee?
iedereen die gewoon is om met een PC te werken, kent rechtsklikken, en een soort 'gewoonte' op PC, die op Mac vervangen wordt door heel andere manieren enzo...
ikzelf ben voorstander van Mac, maar heb er geen geld, en durf voor om een degelijke te kopen, en te leren omgaan met het ding...:#

VAW
%Europe/Berlin %455 %2006, 10:55
Ik speel af en toe snake op mn DashBoard :P

En over dat rechtsklikken, die knop zit meestal niet op de standaard-mac-muis, maar als je bijvoorbeeld een gewone pc muis op zet, werkt die even goed mét rechtermuisknop. Net zoals die hippe MightyMouse, die toch wel heel vet blijft :p

Flashingback
%Europe/Berlin %509 %2006, 12:13
en als je geen zo een muis hebt moet je control ingedrukt houden als je klikt

Jordy
%Europe/Berlin %525 %2006, 12:36
en als je geen zo een muis hebt moet je control ingedrukt houden als je klikt
dat vond ik ook niet echt fijn idd, maar na een tijdje went 't wel. Maar ik heb altijd een draadloze muis gehad, dus die heb ik nu ook maar aangesloten.

Ea.Z
%Europe/Berlin %659 %2006, 15:50
wat ik wel de max vind is de explorer (om door je schijven te bladeren enzo )
dat je dan mooi de hierarchie kunt zien.. vind ik kool.. ook die zoek feature in dat venster rechtboven
maar zoals gezegd.. geen geld en durf om over te stappen..
btw: kun je een gewone tft aansluiten op je MacMini, Jordy?

Jordy
%Europe/Berlin %710 %2006, 17:02
ja er zit een standaard DVI aansluiting op, en er zit een VGA converter bij. Elke monitor (onder de 30" ofzo) kan je erop aansluiten. Ik heb zo'n mooie 17" tft Xerox met glasplaatje :p.

Ea.Z
%Europe/Berlin %826 %2006, 19:50
mss dan toch eens denken om een macmini aan te schaffen.. kweet wel iemand die dat zou overkopen als ik het toch nie moet hebben..:p:)

Jordy
%Europe/Berlin %900 %2006, 21:36
EaZ, in de mac mini zit meer dan je denkt. 't lijkt zo'n klein lief schattig apparaatje, maar het is best een goed apparaat. :) Photoshop / illu / flash / dreamweaver, alles draait gewoon soepel. Natuurlijk moet je de mini niet vergelijken met een powermac ;)

Binnenkort met de Intel processoren zijn ze nog beter !!

Ea.Z
%Europe/Berlin %907 %2006, 21:46
ik onderschat dat cd-hoes format dingetje zeker niet... maar kweet nie of ik er blij mee ga zijn.. je verstaat wel...;)