Volledige versie bekijken : Wachtijd met Opstarten
BlijBlauw
%Europe/Berlin %573 %2006, 13:45
Wat ik nu toch weer heb, ik weet het niet hoor, maar:
Als ik de computer aanzet, moet ik 10 a 20 seconde wachten totdat hij begint met opstarten. Dus ik druk de knop in, er gebeurt helemaal niks, en 20 seconde later gaan de lampjes aan en gaat de computer opstarten.
Dit was gister 10 sec, en vandaag 20sec hoop niet dat ik straks een uur moet wachten.
Weet iemand wat het kan zijn?
Erik
Tenshu
%Europe/Berlin %580 %2006, 13:56
Vertel me eerst even welke behuizing je hebt dan kan ik je verder helpen ;)
BlijBlauw
%Europe/Berlin %593 %2006, 14:15
ik heb een mooie zilver/witte metale buitenkant, met blauw versiersel [:o)]
haha nee wat wil je precies weten.
Maar wat ik iig raar vind, is dat ik deze comp zeker al 2 jaar heb, en hij het nu sinds een paar dagen zo doe.
Tenshu
%Europe/Berlin %615 %2006, 14:47
Wat ik weten is wat voor soort knop je hebt?
BlijBlauw
%Europe/Berlin %728 %2006, 17:29
ik zal er eens een foto van maken :)
Vincent van Kekerix
%Europe/Berlin %790 %2006, 18:57
Lijkt mij een probleem met je voeding...
Jordy
%Europe/Berlin %804 %2006, 19:18
staat ie ge-aard ??
mech7
%Europe/Berlin %816 %2006, 19:35
Gaat alles in je bios wel goed... hij vindt alle ide appareten enzo meteen ?
alexju
%Europe/Berlin %848 %2006, 20:22
Gaat alles in je bios wel goed... hij vindt alle ide appareten enzo meteen ?
Jah, kijk es in de bios, had dezelfde probleem, mijn pa heeft iets in de bios verandert en nu werkt hij perfect. Als niet lukt dan kan het aan je moederboord liggen.
[Moreasy]
%Europe/Berlin %897 %2006, 21:32
Wat ik nu toch weer heb, ik weet het niet hoor, maar:
Als ik de computer aanzet, moet ik 10 a 20 seconde wachten totdat hij begint met opstarten. Dus ik druk de knop in, er gebeurt helemaal niks, en 20 seconde later gaan de lampjes aan en gaat de computer opstarten.
Dit was gister 10 sec, en vandaag 20sec hoop niet dat ik straks een uur moet wachten.
Weet iemand wat het kan zijn?
Erik
Bad sectors.. :( je harddrive gaat het binnenkort begeven, en dit is geen grapje.
Als je nu plots klaps langer moet wachten.. skipt hij de slecht sectors.. en dat gaat ten koste van startup. (time is ticking).
Als dit is gekomen van de één op andere dag, zonder dat je er extra hardware aan hebt gehangen is dit echt het probleem.. kheb het al meerdere x-en gehad.
Opties ... geen.
Backupen en zorgen dat je intussen spaart voor een nieuwe harddrive [^]
Ea.Z
%Europe/Berlin %084 %2006, 02:01
als hij moet wachten voordat er iets gebeurt lijkt mij dat geen gevolg van de harde schijf,aangezien deze pas wordt gecheckt nadat de bios de POST heeft gedaan.. pas dan kan hij voort gaan..
dus zou er eerst actie moeten zijn (BIOS POST) dan blijven hangen en daarna weer voortdoen...
ik gok erop dat er iets verkeerd is met je aarding, of moederbord.
LET WEL: ik sluit dat hierboven niet uit.. maar ik denk niet dat het daaraan ligt...
Jordy
%Europe/Berlin %400 %2006, 09:36
welk merk harde schijf ?
heeft je computer bolle condensatoren?
[Moreasy]
%Europe/Berlin %421 %2006, 10:06
welk merk harde schijf ?
heeft je computer bolle condensatoren?
Mijn vriendin wel.. :D (grapje).
als hij moet wachten voordat er iets gebeurt lijkt mij dat geen gevolg van de harde schijf,aangezien deze pas wordt gecheckt nadat de bios de POST heeft gedaan.. pas dan kan hij voort gaan..
dus zou er eerst actie moeten zijn (BIOS POST) dan blijven hangen en daarna weer voortdoen...
ik gok erop dat er iets verkeerd is met je aarding, of moederbord.
LET WEL: ik sluit dat hierboven niet uit.. maar ik denk niet dat het daaraan ligt...
Een bios fout is eenvoudig te testen.. prop eens een flop in die pc, en kijk of hij die flop wel gelijk pakt. Zo niet! even je bios flashen met een upgrade.
BlijBlauw
%Europe/Berlin %540 %2006, 12:58
oke, tnx voor de tips.
Ik hoop idd niet dat het me hdd is :S wel laatst gebackupd, maar mijn eigen documeten (flash, 3dsmax, ed) pas niet meer op 1 dvd :S
Ik zal de condensators een nakijken.
Merk hdd is gewoon maxtor.
De bios zal ik ook even testen.
Maar hdd lijkt me ook sterk, er gebeurd nml helemaal niks.. geen lampjes, geen coolers, ook niet in de voeding.. volledig stil, en opeens gaan alle coolers draaien en start hij op..
Jordy
%Europe/Berlin %548 %2006, 13:10
download op maxtor.com even "Maxtor power tools" om je hdd te checken.
en effe op google naar memtest86 om je geheugen te testen :)
Ea.Z
%Europe/Berlin %655 %2006, 15:43
Maar hdd lijkt me ook sterk, er gebeurd nml helemaal niks.. geen lampjes, geen coolers, ook niet in de voeding.. volledig stil, en opeens gaan alle coolers draaien en start hij op..
ik durf je gerust te stellen, dat dit niets met je HDD te maken zal hebben.. (neem voor alle veiligheid toch backups...)
ik zou eerder zeggen dat je voeding op pensioen wil, of je moederbord mss...
lijkt me toch een raar probleem.
ben je al naar hardware.info geweest? daar is meestal wel goede reactie op te vindn voor dergelijke problemen;)
Vincent van Kekerix
%Europe/Berlin %673 %2006, 16:10
Anders gewoon even een andere voeding proberen, als je die toevallig hebt liggen.
Anders even naar de speciaalzaak, of op een computerforum proberen.
Roenes
%Europe/Berlin %728 %2006, 17:28
Is de bios resetten geen optie? Aangezien ie schijnbaar nog niets doet voordat de bios start, kan het zijn dat ie daar problemen mee heeft. Voeding en dergelijke kan natuurlijk ook.
Maar het zou mij niet verbazen als een bios instelling de boel vertraagd. Of zeg ik nu iets heel doms? :)
BlijBlauw
%Europe/Berlin %783 %2006, 18:48
maar hoe zou dat kunnen als ik helemaal niks heb getweaked / geinstallerd?
Vincent van Kekerix
%Europe/Berlin %883 %2006, 21:12
Als ik het goed begrijp, doet de computer wanneer je de power-knop indrukt helemaal niets (en dan ook echt NIETS)? Pas na 10, 20 seconden start ie op? Dan moet het of een probleem met 1) het moederbord of 2) de voeding zijn, aangezien er blijkbaar niet 1-2-3 stroom doorgegeven wordt. Het BIOS kan er waarschijnlijk niet verantwoordelijk voor zijn, anders zou je de fans wel horen draaien... ;)
Tenshu
%Europe/Berlin %890 %2006, 21:22
Zo'n probleem had ik ook, maar het lag niet aan mijn moederboard of voeding. Het lag gewoon aan mijn knop die niet goed aangesloten was op het moederboard. ...vandaar...
Heb je de laaste tijd zwaare programma's gedraaid?
Ea.Z
%Europe/Berlin %207 %2006, 04:59
Heb je de laaste tijd zwaare programma's gedraaid?
:s
kzie niet in wat dat daarmee te maken zou hebben?:p
Jordy
%Europe/Berlin %535 %2006, 12:50
BlijBlauw, download even op maxtor.com het programma "Maxtor Power Tools" om je hdd te checken ;). en even op google zoeken naar memtest86 om je geheugen te checken
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.