Volledige versie bekijken : Advies gevraagd!
Stybba
%Europe/Berlin %755 %2006, 18:08
Ik heb een vraagje, en ik denk dat ik dat alleen maar op dit forum (vol met technische mensen enzo!) wel kan vragen.
Binnen een aantal maanden ga ik een nieuwe pc kopen, en ik heb er eerlijk gezegd weinig verstand van (shame on me! van ontwerpen en programma's weet ik dan wel weer veel) maar ik ga op school richting Ontwerp en heb dus echt een "design-pc" nodig (jaja ik weet het misschien kan ik beter een Mac kopen, maar ik ben niet zo'n ster in samenwerking met de Mac) ...
nou heb ik een paar eisen:
- er komen veel grafische programma's op en hij moet dus dit dus allemaal kunnen draaien en 2 programma's tegelijkertijd is toch wel een must..
- er moet ook veel GB opkomen, ik moet namelijk érg veel opslaan
- virtueel moet hij ook veel aankunnen..
- ik wil er een wacom tablet bij (vraag me niet waarom, vind het erg fijn!)
ik twijfel trouwens over een TFT scherm of iets anders...
- mijn bureau is erg klein en ik heb nu een "groot" beeld en dus moet het beeldscherm schuin staan omdat het anders niet past
- een TFT scherm is niet echt design-vriendelijk (vind ik zelf en merk ik zelf) en het liefste zou ik hem dan alleen voor zijn "dunheid" hebben...
Zijn er nog andere opties qua beeldschermen?
Zouden jullie misschien kunnen adviseren waar ik precies allemaal op moet letten? Ik weet dat ik geheugen, ruimte, etc moet letten maar zijn er nog dingetjes die ik over het hoofd zie?
alvast bedankt!
Pimm
%Europe/Berlin %775 %2006, 18:36
Ik heb persoonlijk erg goede ervaringen met AMD CPU's, en slechte met die van intel en daarom raad ik AMD aan. Ik heb echter geen ervaring met grote design apps, die misschien beter op intel zouden draaien.
Bij het aanschaffen van je moederbord, let op de snelheid van het interne geheugen, snel intern geheugen werkt altijd prettig.
Bij het aanschaffen van intern geheugen, let erop dat je het snelste koopt dat je moederbord aan kan. Als je moederbord twee reepjes aan kan zou dat ook nog een optie zijn.
Wil je echt snel grote bestanden kunnen opslaan en openen, overweeg dan eens RAID te nemen (twee harde schijven die samen het werk verdelen). Dan moet je dus twee dezelfde harde schijven kopen. Let er wel op dat je moederbord dat ondersteund!
Verder zou ik adviseren een moederbord uit te zoeken met PCI én PCI-Express sloten, om oude en nieuwe/toekomstige kaarten te kunnen gebruiken.
En een goede videokaart is ook geen slecht idee voor een designer PC.
Even een vraagje, ongeveer hoeveel heb je eigenlijk te spenderen?
Flashingback
%Europe/Berlin %779 %2006, 18:42
En als je geld genoeg zou hebben dan kan je een wacom cintiq aanschaffen dan heb je een scherm en een tekentablet in een.
mech7
%Europe/Berlin %799 %2006, 19:11
Mac of Windows maakt weinig uit tegenwoordig hoor.. het is meer dat designers vaak zon mooi kastje op hun bureau hebben staan dan dat het echt naadzakelijk is...
Verder hangt het er helemaal vanaf hoeveel geld je wilt uitgeven en wat voor programma's je gaat draaien... Videokaart is voor 2d bv helemaal niet belangrijk maar wel voor gamen en 3d bij bepaalde programma's.
Ook wat is veel GB sommigen vinden 80 gb veel andere 500 of meer..
TFT Vind ikzelf prachtig zou nooit meer terug gaan naar CRT.. ok ze hebben mischien een kleurafwijking maar dat heeft elke monitor en je kan ze tegenwoordig toch vrij goed afstellen. Zelf vind ik het beeld ook veel sherp en helderder en rustiger voor me ogen maarja mischien is dat meer kwestie van smaak :)
Als Wacom zou ik Intuos 3 nemen ik heb eerst zon graphire gehad maar Intuos was toch echt wel het extra geld waard :D
virtueel moet hij ook veel aankunnen..
Dat is een rare stelling? Wat houdt dat voor jou in virtueel moet hij veel aankunnen?
Ea.Z
%Europe/Berlin %821 %2006, 19:42
zoals pimm, raad ook ik je een amd aan... lekker betaalbaar, en ze zijn toekomst... en ook heel krachtig...:)
alles hangt wat van je eigen voorkeuren af..
hoe groot is je budget, hoeveel wil je zelf inversteren...
als je wat centen durft uitgeven zou ik voor het beste gaan... alles wat ouder dan 6 maand is, is eigelijk al wat aan het verouderen...
met harde schijf zul je al genoeg hebben met 200GB
ik denk dat je niet eens de helft hiervan voor die opleiding nodig zult hebben... ;)
en voor je grafische kaart hangt het wat van je budget af en je moederbord dat je zult kiezen...
ik heb een fatality moederbord (redelijk betaalbaar voor wat je krijgt) met een geForce 6600 GT op(die is wel nogal aan de dure kant, maar ik klaag er geen seconde over). dat is een pcix kaart (die dus niet op oudere modellen van moederborden zal passen) .
als je veel design werk zult verrichten zul je best ook wat extra ram gebruiken. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat 1 gig aan de lage kant is...
als je constant vloeiend wilt werken ga je best 2 of zelfs (zoals Mech7) 4 gig RAM steken. Daarin moet je ook wat van dichterbij kijken... Daar zijn enkele verschillende types in.. SDR, DDR, DDR2, DDR3(weet ik nie zeker)... ik heb 2 x 512 MB ddr2. Werkt goed, maar te traag naarmate ik mijn RAM 'opgebruikt' heb...
wat tft / crt betreft...
denk er niet over na: TFT
waarom: beter voor je ogen(minder/geen geflikker), veel preciezer beeld, kleine kleurafwijking, bespaart veel plaats, en elektriciteit (19" CRT 2Ampere <> 19" TFT 0.7Ampere)(dat is bij mij het geval :))
en bovenop: een 17" tft kost maar 200€... als je nu 100€ bespaart op die TFT en een CRT koop, zul je elektriciteitskosten meer hebben + na 1 jaar intensief gebruik zouden je ogen er mss wat last van hebben (mss met als gevolg een bril...als je deze nog niet hebt :p)
zo een pc op z'n geheel zal je rond de 1000-1200€ kosten... als je bij de juiste mensen komt kun je daar zeker nog onder... :)
vectorboy
%Europe/Berlin %853 %2006, 20:28
Zoals Eaz het zegt! :D
Alleen die grafische kaart ben ik het niet mee eens, als je nu één keer per pakweg 2 jaar een dure koopt zegt de wet van Murphy dat er na 2 maanden toch één of andere revolutionaire technologie komt die jouw kaart dan nietig maakt :D
Als je een degelijke behuizing koopt kan je makkelijk je grafische kaart vervangen en ben je dus beter af met budgetkaarten, tot zo ongeveer 120 euro. Dan kan je makkelijker upgraden, natuurlijk niet altijd naar het nieuwste van het nieuwste, maar de prijzen van grafische kaarten dalen vrij snel... Dus moet je geen 2 jaar wachten maar pakweg 5 - 6 maanden voor je weer mee kan.
Maar dat hangt natuurlijk ook weer van je budget af.
Jordy
%Europe/Berlin %893 %2006, 21:26
Ik werk zelf in een computer winkel, verkoop ze dus ook.
Waar ik me echt aan erger is dat jullie allemaal zeggen:
als je constant vloeiend wilt werken ga je best 2 of zelfs (zoals Mech7) 4 gig RAM steken.
Dit slaat echt nergens op, ik las laatst ook zoiets van Mech7. Dit is niet lullig bedoeld, maar het gaat echt nergens over dat je zegt dat winXP pas goed draait met 1gb ;). Ik heb er dagelijks mee te maken, en windows werkt gewoon al goed met 256mb. Natuurlijk wordt 512 aangeraden. Dit is zelfs voldoende voor wat flash werk. Maar wil je nou wat grotere bestanden (dus geen photoshop bestanden van 30mb) bewerken, ja dan ga je snel naar de 1gb. Maar het gaat echt nergens over dat je 4gb in je computer moet steken als je het constant vloeiend wilt laten werken.
Ea.Z
%Europe/Berlin %037 %2006, 00:54
Dit slaat echt nergens op, ik las laatst ook zoiets van Mech7. Dit is niet lullig bedoeld, maar het gaat echt nergens over dat je zegt dat winXP pas goed draait met 1gb ;).
heb ik niet gezegd ;)
ik heb een draaiende winxp met 64 ram... hoewel dat niet meer goed werken is..
maar het gaat.. met 128 kun je al aardig weg.. met 256 draait het perfect... 512 geeft je zoals Jordy al zegt wat overschot.
Maar wil je nou wat grotere bestanden (dus geen photoshop bestanden van 30mb) bewerken, ja dan ga je snel naar de 1gb. Maar het gaat echt nergens over dat je 4gb in je computer moet steken als je het constant vloeiend wilt laten werken.
daar wil ik je wel eens wat Screenshots uploaden... ik heb niet genoeg aan 2Gig... ik ga na de vakantie wrs upgraden naar 4GB
ok, ja: HET GAAT met 1 gig zeker... maar ik verwacht dat alles gebeurt als ik klik.. dus paging files op harde schijven zijn voor mij uit den boze...
maar dat is het topic niet..
dus aan te raden ram: 512 (ik zou 2*256 DDR2 aanraden, als je moederbord hiermee sneller kan werken (kweet de technologische naam er niet meer van:#))
GAAF!
%Europe/Berlin %055 %2006, 01:20
Advies; koop een HP of Vaio, ze zijn kant en klaar en werken heerlijk!
Bespaar vooral niet op je pc, het brengt je alleen maar op als je er meer voor uit trekt :) Vooral plezier! En wat moet je met je werk/studie hebben!!?? Precies; plezier!
:)
Van HP staan er erg veel leuke pc's te koop, ik zou zelf altijd kiezen voor een Intel (pentium) processor. Minimale geheugen; 1024mb, grafische kaart; geen shared videogeheugen, Hardeschijf; minimaal 160gb, etc...
Kortom; keuze zat!
Jammergenoeg staan er weinig vaio's in de winkels, de laptops wel, maar desktops minder (wel op internet te koop)... Dat komt in principe omdat je wat meer geld neer moet tellen voor het design.. Sony verkocht daardoor niet zo heel erg goed, omdat het schijnbaar bij een merk als Sony heel erg opvalt dat je voor het merk betaalt :S
Tsja ik betaal daar graag voor ;) Je kijkt er immers de hele dag tegenaan, en dat mag er best gelikt uitzien!
Bijvoorbeeld: http://www.vaiopro.sony-europe.com/showcase/nl/ra/
Dat even als je windows kiest, en anders zou ik zeggen; gooi je spaarvarken(tje) kapot en koop een mac!! ;) Ehm trouwens dat spaarvarken mag je ook al wel kapot gooien bij een windows pc... die ik hierboven noemde ;)
Ik kan je in ieder geval, om de TFT/CRT twijfel weg te halen, aanraden om eens te gaan kijken naar een Sony X-black LCD.... Echt klasse! (maarrrr kleurverschilt blijft uiteraard, daarvoor hebben we dan ook de PMS kleurenwaaiers!)
VAW
%Europe/Berlin %057 %2006, 01:23
Hé mannen, nog een vrouw op FlashFocus! [:o)] |)
Ik zou je aanraden: koop een mac. Als je vooral wilt werken met grafische toestanden dan is dit nog altijd het beste (zolang je geen spelletjes wil spelen ;)). Ik heb er zelf één, en ik moet zeggen dat ik zelfs met 512 mb ram gemakkelijk kan werken met Flash, Photoshop, Illustrator en Dreamweaver tegelijk open (+ nog andere dingen zoals adium, iTunes,...).
Welke juist joopt moet je maar zien in je applewinkel, daar zullen ze het beste weten wat jij wil qua prijs/wat je nodig hebt- verhouding.
De overschakeling van Windows op Mac is trouwens heel makkelijk. Mac is gewoon relaxt :p
mech7
%Europe/Berlin %090 %2006, 02:09
Kant en klaar kopen betaal je wel veel vooral voor die sony's.. zelf samenstellen is vaak toch goedkoper en als je niet zelf kan bouwen kan je hem altijd voor je in elkaar laten zetten :)
Ook kan je dan juist wat meer op jou eisen toepassen bij kant en klaar zit er toch vaak net iets wat jij niet wilt.. of verkeerde videokaart of geluidskaart of geheugen etc |)
Als design pc zou ik igv geen 512 mb geheugen nemen.. om een beetje behoorlijk met photoshop en grote bestanden met veel layers is toch 1024 echt aanbevolen en 2048 al ga je ook nog veel andere apps ernaast draaien... met minder werkt het wel maar een stuk langzamer omdat hij tijdelijk alles naar je virtuele geheugen wegschrijft.. Dual core processor is ook leuk als je applicaties naast elkaar draait, vooral AMD nemen die komen in ongeveer elke benchmark beter uit de test behalve bij een enkele applicatie die geschreven is voor hyperthreading |)
Ook als designer is een groot scherm lekker.. 19 inch tft zou ik sowieso nemen.. maar hoe groter hoe beter :D
Maarja het is maar net wat je budget is en wat je uit wilt geven natuurlijk 8~
Stybba
%Europe/Berlin %535 %2006, 12:50
Ah dank jullie wel voor alle reacties !
Ik wist door mijn broertje eigenlijk al dat ik een AMD zou moeten hebben, maar voor de rest wist hij eigenlijk niet hoe en wat, omdat hij zelf meer van het gamen is...dus vandaar dat ik het hier vroeg.
TFT's geven volgens jullie dus kleine kleurverschil..ik meende altijd redelijk veel, maar misschien lag dat gewoon aan de instellingen. Ik denk dus dat het ook wel een TFT word.
Qua budget, ik ben nog maar op de helft van wat ik in gedachten had : +/- €1200,-
maar ik wilde dus informatie bij elkaar sprokkelen om te kijken of het misschien wel véél meer werd of ik het bij het goede eind had.
Ik heb alles in ieder geval lezen en ga dit zeker opschrijven en onthouden (ik ben echt zooo erg qua pc's van binnen, etc ;))
dankjewel :)
en als iemand meerdere tips heeft: kom maar op!
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.