PDA

Volledige versie bekijken : Uit de Tutorial lijst: Rollon rollof effect

BZRK
%Europe/Berlin %843 %2005, 21:14
Linkje (http://www.flashfocus.nl/tutorials/Beginnen%20met%20Flash/?filename=Rollon%20rollof%20effect_Peter-Paul%20Rijsdijk.zip) naar de Tutorial waar het over gaat.

Mag duidelijk zijn dat dit natuurlijk beginners vraag is.
Ik heb erg m'n best gedaan om dat ding aan de praat te krijgen maar als ik het script in voer gaat het mis.

Met het testen van de file spuwt ie dit stukkie uit:

Scene=Scene 1, Layer=Layer 2, Frame=1: Line 2: Mouse events are permitted only for button instances
on (rollOver, dragOver) {

Scene=Scene 1, Layer=Layer 2, Frame=1: Line 3: Unexpected '.' encountered
.gotoAndPlay("rollon");

Scene=Scene 1, Layer=Layer 2, Frame=1: Line 4: Unexpected '}' encountered
}

Scene=Scene 1, Layer=Layer 2, Frame=2: Line 1: Mouse events are permitted only for button instances
on (rollOver, dragOver) {

Scene=Scene 1, Layer=Layer 2, Frame=2: Line 2: ';' expected
carolientje MC.gotoAndPlay("rollon");

Scene=Scene 1, Layer=Layer 2, Frame=2: Line 7: Mouse events are permitted only for button instances
on (rollOut, dragOut) {

Scene=Scene 1, Layer=Layer 2, Frame=2: Line 8: ';' expected
carolientje MC.gotoAndPlay("rolloff");

Ik wil eigenlijk heel graag dat ik het knoppie aan de gang krijg.
Zou natuurlijk ook jammer zijn dat deze tutorial misschien wel niet helemaal goed is.
Alvast bedankt.

Linkje naar de FLA (members.home.nl/duane/knoppie.fla)

kH_
%Europe/Berlin %888 %2005, 22:19
Allereerst, je filmpje ziet er VERSCHRIKKELIJK uit qua opbouw (niet hoe het eruit ziet hoor, daar oordeel ik niet over), sorry dat ik het zeg...

Het ene frame is je knop een Button en in het andere frame ineens een MovieClip :confused:

Tevens gebruik je in je AS code zoiets als 'carolientje MC', Je moet die naam natuurlijk wel koppelen aan een Button/MC. Je kunt niet gewoon naar de Library verwijzen (kan alleen via attachMovie()). En dan nog iets..in een var naam kan GEEN spatie staan, dus:
carolientje MC.gotoAndPlay()...
Dat kan toch echt niet!

Nou ja, ik heb je ding ff aangepast zodat het in ieder geval werkt (onRollOver en onRollOut werken nu).

Je had namelijk die code in de main timeline staan (van _root). Als je dan zegt 'on(rollOver,dragOver)' dan kan dat niet, omdat zoiets een clipevent is en ALLEEN gekoppeld kan worden aan een Button of MC, niet zomaar aan een frame in je timeline.
DUS, je moet op de Button klikken en dan komt ie met een leeg actionscript pane. Daar kun je wel je ActionScript code invoeren.

Op de main timeline kan wel, maar dan moet je zoiets doen als dit:
carolientje.onRollOver=function(){...}

Nou ja, ik heb van je Button iig een MovieClip gemaakt en jouw code in de timeline van de MovieClip gemaakt (zodat dit eenmalig ingesteld wordt). Bekijk maar. Het werkt nu wel redelijk maar als ik je was zou ik het echt even opnieuw maken hoor. Vooral als je dit in een tutorial wilt zetten...

Ow, ik zie dat je dus een tutorial gevolgd hebt. Ik zou zeggen, gewoon even rustig opnieuw gaan uitproberen en kijken wat je fout hebt gedaan.

Veel succes!

BZRK
%Europe/Berlin %808 %2005, 20:24
Hartelijk dank voor je uitgebreidde reply.

Ik weet nu idd wat ik fout heb gedaan. Heb het eens opnieuw gemaakt en het is me nu wel wat duidelijker.
(Al kon ik je script niet terug vinden in je .FLA. Is het mogelijk dat je achter af kan zien wat je met 'n layer gedaan hebt? Betreft toewijzen van b.v. Movieclip of Button?).

Nogmaals bedankt. :)

kH_
%Europe/Berlin %855 %2005, 21:31
Jazeker wel, als er in een frame een kleine 'a' staat, dan is er actionscript aan dat frame gekoppeld. Klik dan gewoon op dat frame en je ziet de code in de actionscript pane.
Als je gewoon her en der op movieclips en buttons klikt, dan zie je in het actionscript pane ook of er actionscript aan gekoppeld is.

Maar je hebt zelfs links van je actions pane, onder het 'Global Functions, Global Properties' verhaal ook een venstertje. Daarin zie je precies waar actionscript aan gekoppeld is :)

Voor wat betreft of een item op de Stage een button is of een movieclip, klik op het item in de frame, waar je info over het item wilt hebben. Je ziet dan in de Properties pane wat het is (Graphic, MovieClip of Button).

marima
%Europe/Berlin %668 %2005, 17:02
Ik heb toch ook problemen met deze tutorial hoor.
Kreeg eerst ook de ene na de andere foutmelding.

Uiteindelijk ben ik zover gekomen dat mijn knop werkt als ik scrub of via control > play, maar bij testen met ctrl+enter gebeurt er helemaal niks :(

In jouw bewerkte fla heb ik niet kunnen ontdekken hoe het werkt kH_
Help aub?