Volledige versie bekijken : Photoshop en drukwerk
Iceline
%Europe/Berlin %555 %2005, 14:19
Ik vraag me af hoe realistisch de kleuren er in photoshop uitzien tegenover het uiteindelijke drukwerk als je in CMYK werkt.
En of het niet beter is eerst in RGB te werken en dan gewoon om te zetten naar CMYK.
Flashingback
%Europe/Berlin %563 %2005, 14:31
Hoe realistisch de kleuren zijn in photoshop ligt vooral aan je beeldscherm. Met RGB kan je meer kleuren verkrijgen dan met CMYK maar als je van RGB om zet naar CMYK dan zullen die kleuren omgevormd worden waardoor het kan tegenvallen in kleuren combinaties en als je direckt in CMYK werkt kan je meteen zien hoe je de kleuren het beste kan combineren. Als je een bepaald kleur niet kan vinden in CMYK dan kan je altijd nog een Pantone kleur toevoegen dat zal de prijs van het drukwerk wel zal verhogen.
Mitch
%Europe/Berlin %564 %2005, 14:32
Je kan in ps toch gewoon CMYK omzetten in RGB, je kan bij de kleuren dacht ik ook zien of het geschikt is voor print/web. Maar je moet ook rekening houden met je monitor. Ik heb thuis een Pantone matching system waaier liggen met alle kleuren voor de druk, daarmee kan je zien welke kleur je uit gaat printen en staat er een pantone nummer bij.
In ps zit ook een speciale functie voor die pantone kleuren.
Iceline
%Europe/Berlin %677 %2005, 17:15
Ik vroeg me af hoe getrouw de kleuren worden weergegeven op het beeldscherm en of ze (veel) verschillen op het drukwerk of niet.
En in welke mode ik het beste werk:eerst in RGB omdat het toch gewoon op scherm is en dan juist voor het drukken omzetten naar CMYK enz.
Flashingback
%Europe/Berlin %686 %2005, 17:28
Het is het beste dat je meteen in CMYK werkt. Hoeveel je beeldscherm verschilt met het uiteindelijk drukwerk is moelijk te zeggen de ene monitor heeft de kleuren al juister weer dan de andere. Je kan altijd een peper duur scherm kopen die alle kleuren perfect weergeeft natuurlijk ik heb gehoord dat http://www.barco.com/ zich daar ook mee bezig houd.
Mitch
%Europe/Berlin %702 %2005, 17:51
CRT is over het algemeen het beste, het is misschien ook verstandig om op meerdere monitoren te checken.
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.