Volledige versie bekijken : tweede mask layer?
marima
%Europe/Berlin %642 %2005, 16:24
Hoi,
Ik heb dus een fla met een spotlight gemaakt en die werkt nu perfect ;)
Maar ik vroeg me af of het mogelijk is een tweede spotlight te maken die een andere kant uit beweegt.
Ik heb geprobeerd een tweede mask layer toe te voegen, dat werkt niet. En twee spotlights op dezelfde layer werkt ook niet.
Ik heb ergens wel een soortgelijk effect gezien, maar heb geen idee hoe het gedaan wordt.
Graag jullie advies.
Mitch
%Europe/Berlin %655 %2005, 16:43
Je zou van die spotlights animaties (of ietsanders) mc's moeten maken (als je dat al niet hebt gedaan) en die op dezelfde layer zetten en die dan als mask gebruiken.
Volgens mij doel je hier op, toch?
marima
%Europe/Berlin %896 %2005, 22:31
Ik heb dus een cirkel die de spotlight is. Dat is een mc (in de library opgeslagen als movie clip toch?)
Met 1 werkt het goed, maar als ik een tweede op dezelfde layer zet zie ik alleen de eerste.
Ik laat ze allebei om de 10 frames met motion tween verplaatsen.
Maar het werkt niet.
Mitch
%Europe/Berlin %900 %2005, 22:37
Je moet een MC maken met zo'n animatie maken met wat die spotlight moet worden, want je kan niet 2 dingen tegelijk tweenen op 1 layer. Je moet dus van die hele spotlight animatie een mc maken, en die dan slepen uit je libary naar die layer die je mask moet worden en idem met die 2de spotlight. Het moet werken.
marima
%Europe/Berlin %945 %2005, 23:41
erhmm, dan ga ik eerst maar eens uitzoeken hoe ik een movieclip moet maken, dacht dat dat ging met die cirkel maken en dan met ctrl+f8 opslaan in de library. :rolleyes:
Ik ga eens kijken of ik het kan vinden in mijn boek.
Bedankt
marima
%Europe/Berlin %837 %2005, 21:05
Nu loop ik tegen het volgende probleem aan:
Als ik een movieclip maak kan ik de achtergrond niet meer zien en weet ik dus niet waar ik de spotlight telkens heen moet verplaatsen. Ik zie dus de foto met mensen niet meer, maar een donker vlak.
Wat nu?
Mitch
%Europe/Berlin %840 %2005, 21:10
Maak dan een tijdelijke layer in die mc zodat je kan zien waar die zit, en later haal je die natuurlijk weg. Heel erg lomp maar het werkt wel :D doe ik ook altijd.
marima
%Europe/Berlin %860 %2005, 21:39
Dat had ik ook al zitten bedenken, maar volgens mijn boek moet ik een cirkel maken, die opslaan als mc in de library, velvolgens op het symbol in de layer dubbelklikken en weer opslaan met een andere naam. En daar verdwijnt mijn foto op layer 1 zodra ik een motion tween toepas.
Wat ik niet begrijp, maar misschien niet hier thuishoort: ik heb een symbol geconverteerd als mc opgeslagen in de library. Als ik die mc dan op een layer met motion tween steeds verplaats is het een film?
Ik heb zitten kijken in fla's met meerdere layers en mc's en dan zie ik in de timeline alleen iets staan in het eerste frame, en toch is het een hele film waar van alles in gebeurt?
Mitch
%Europe/Berlin %864 %2005, 21:44
Omdat je in een mc ook de timeline kan gebruiken, daarom heet het ook movie clip. Film in een clip. En die clip kan je weer in een ander clip doen :p, ik raad je aan om ff te kijken bij help (F1) om te kijken wat een mc nou precies is, dan kan je meteen kijken wat een grapihic en een buttons is. Dit zijn wel standaard dingen die je moet weten om wat leuks te kunnen maken in flash.
marima
%Europe/Berlin %893 %2005, 22:26
Nou, ik ga nog even stoeien.
Als ik er niet uitkom roep ik wel weer.
Bedankt
marima
%Europe/Berlin %565 %2005, 14:33
Het is gelukt hoor!
Na heel wat vogelen en steeds opnieuw proberen heb ik gewoon een tweede layer met de foto gemaakt en daarop de tweede spot als mc. Daar kan dan wel een mask op.
En die donkere achtergrond ben ik ook uit. Die layer moet natuurlijk ook doorlopen tot het eind van de film.
Je moet het maar net weten, eigenlijk is het heel simpel.
Nu eens kijken of ik er geluid bij kan krijgen. :rolleyes:
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.