Volledige versie bekijken : 3D progs
alexju
%Europe/Berlin %690 %2005, 16:34
Hello!
Ik werk al 2 jaar met 3D progs, eerst werkte ik met swift 3D maar dan heb ik met Maya gewerkt, ik vind maya goed maar voor rendering niet echt, ik kan geen hdri lightning vinden voor maya 6.1. Dus nu mijn vraag: Welke prog gebruiken jullie en welke vinden jullie het best?? en is er een verschil tussen Studio Max en 3DS max? Bedankt
digitalnrg
%Europe/Berlin %741 %2005, 17:47
Studio Max en 3DS max is hetzelfde voor zover ik weet. Maar hiermee heb je wel meteen het beste ;)
INKA
%Europe/Berlin %810 %2005, 19:26
hoi,
zit er in maya onder bitmap image file geen optie voor hdri of radiancemap?
mech7
%Europe/Berlin %993 %2005, 23:50
Maya ondersteunt wel HDRI
http://www.highend3d.com/maya/tutorials/rendering_lighting/mental_ray/241.html
Sowieso heb je een grote keuze aan renderers voor Maya, onlangs is ook Pixar Renderman released :D en Turtle voor maya 7
alexju
%Europe/Berlin %593 %2005, 14:14
Maya ondersteunt wel HDRI
http://www.highend3d.com/maya/tutorials/rendering_lighting/mental_ray/241.html
Sowieso heb je een grote keuze aan renderers voor Maya, onlangs is ook Pixar Renderman released :D en Turtle voor maya 7
hehe je heb ik ook gelezen maar weet jij (of iemand anders?) mss waar ik die plug-in kan downen want hij zit niet standaart op, ik had et al maar ben nu kwijt en kan et niet meer vinden, en dosh (http://www.doschdesign.com/products/hdri/for_Maya_V2.html) wil ik niet echt kopen.
*EDIT:* gevonden :p http://www.highend3d.com/maya/downloads/plugins/rendering/hdri/3737.html
Als iem het ook nog nodig heeft
naffbo
%Europe/Berlin %691 %2005, 16:36
Cinema 4D en Vue (http://www.e-onsoftware.com/products/vue/vue_5_infinite/) zijn mijn favorieten...(uiteraard allebei HDRI-mogelijkheden)
Dopefish
%Europe/Berlin %806 %2005, 19:20
C4D is ook mijn favoriet
vistavision
%Europe/Berlin %618 %2005, 14:50
geef mij maar max :) werkt prettig en veel tutorials over te vinden
mech7
%Europe/Berlin %684 %2005, 16:26
Geef mij maar maya veel controle en tutorials :D
geef mij maar max :) werkt prettig en veel tutorials over te vinden
RITS
%Europe/Berlin %735 %2005, 17:38
hmmmm onderbouw jullie favorieten eens alsjeblieft?
"ik vind cinema4d het beste" kunnen we niks mee.
Wat is de reden dat je die het beste vind, heb je andere software ook gebruikt etc etc.
Peace
Mitch
%Europe/Berlin %739 %2005, 17:44
Dat wil ik ook weten, ik wil langzaam aan ook eens in 3D verdiepen.
Leuk als jullie goeie links posten en de noobs het een en ander uitleggen, ik zou zeggen pak een sprits en vertel ons wat :)
alexju
%Europe/Berlin %752 %2005, 18:02
"ik vind cinema4d het beste" kunnen we niks mee.
Wat is de reden dat je die het beste vind, heb je andere software ook gebruikt etc etc.
Peace
Was eingelijk mijn vraag :p maja keb et anders gesteld :p
dakans
%Europe/Berlin %754 %2005, 18:06
Mitch, RITS en alexju
Ben ook een beginner in het 3D gebeuren en heb het een tijdje geleden in een ander topic gehad over Blender 3D. Dit is een Open Source programma en dus gratis. Mij lijkt het een behoorlijk compleet programma, maar op dit forum zijn er weinig ervaringsdeskundigen op het gebied van Blender. Ik heb vroeger weleens over iemand zijn schouders meegekeken naar 3D-studio en Rhino, maar heb er zelf niet echt ervaring mee, hierdoor heb ik geen referentiekader en kan ik dus ook niet zeggen of Blender echt goed is. Ik weet wel dat het ooit als commercieel product is gelanceerd en er miljoenen guldens in zijn gepompt...
Voor meer info, zie http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=4411&page=6&pp=25
en
http://www.blender.org/cms/Home.2.0.html
mech7
%Europe/Berlin %776 %2005, 18:38
Er zijn zoveel 3d progs en elk programma heb zijn voor en nadelen, en iedereen heeft zijn voorkeuren.
Het maakt in principe niet echt uit welk programma je gebruikt zolang he het beoogde resultaat maar haalt.
En of dat nu met XSI, Maya, 3d Max, Lightwave of wat anders is maakt niet zoveel uit... de meeste gebruiken ook meerdere progs voor verschillende dingen bv. Silo voor poly modelling, Z-Brush detailling, Maya animation / rendering
RITS
%Europe/Berlin %782 %2005, 18:46
Ik denk dat het een kwestie van smaak is.
het ene prog ligt je wel en het andere niet.
ik ontdek steeds weer nieuwe dingen in MAX 8 en het blijft me nog steeds enorm boeien, en pushen om meer te weten te komen.
Zo ging het ook met Photoshop bij mij, Illustrator daarentegen boeit me niet echt, terwijl ik daar eigenlijk OOK wel in door moet.
Lightwave en Maya... sja.... mocht ik ooit eens enorm veel tijd over hebben dan zou ik (met tutorialz) er ook welleens in willen duiken.
De meeste dingen die ik zie en enorm mooi vind (photo-realistisch 3d werk) zijn toch gemaakt met Maya of MAX. (hoewel Cinema4D ook scoort)
Dus ik denk dat het smaak is.
mensen die beginnen zou ik Bryce of Rhino aanbevelen.
herinner me van een aantal jaren geleden een prog Scatra 3D of iets wat erop lijkt ?
heb ik het wel over 10 jaar terug ofzo...
Kon je ook hele leuke dingen doen.
(of Deluxe Paint op de AmigA hehehehe)
Anyway, hopelijk heb ikzelf nu mijn idee erover duidelijk gemaakt.
een mens is nooit te oud om te leren :)
Als iemand wil weten hoe je een compleet luxe jacht technisch klaar maakt en installeert komen ze maar bij mij, en als ik meer over GfX wil weten, kom ik wel hier :P
Prettig weekend !
PS. vanavond weer LOST kijken
PPS. NFS Most Wanted ROCKS
RITS
%Europe/Berlin %783 %2005, 18:48
@Dakans, ouwuh Sneeker :p
Ziet er OOK leuk uit, Open Source Rocks in ieder geval, dus ben hem nu aan het downen.
Zal even erin duiken of het wat is. (voor mij :p )
Peace !
Flashingback
%Europe/Berlin %845 %2005, 20:16
Ik raad iedereen C4D het is enorm makkelijk om te gebruiken en hij rendert ook heel erg goed opzich zelf.
Mitch
%Europe/Berlin %966 %2005, 23:12
Is het niet zo dat als je het ene beheerst het andere ook zo oppakt?
Ik doel op verschillende 3D programma's.
mech7
%Europe/Berlin %608 %2005, 14:36
De technieken zijn inderdaad bijna allemaal hetzelfde, nurbs modelling, polygon modelling... alleen zijn de pakketen zo uitgebreid dat je weer hele interface opnieuw kan leren... En sommige progs kunnen ook bepaalde dingen niet, zoals Rhino kan volgens mij alleen nurbs aan. En heeft Maya weer iets uitgebreidere animation tools als max.. Modellen in bv Z-Brush is wel weer heel anders maar leert wel erg snel.
Stef
%Europe/Berlin %771 %2005, 18:30
Hangt van het type programma af (of je van MAX naar Maya gaat of van Cinema 4D naar Maya) waar je mee gewerkt hebt.
Ervan uitgaande dat je de basiskennis 3D onder de knie hebt, is het naar mijn mening makkelijker om van Cinema 4D naar Maya over te stappen dan van MAX naar Maya (Devega, mee eens? :P). Cinema 4D en Maya hebben een soortgelijke interface en werkwijze. Overstappen gaat een stuk gemakkelijker dan wanneer je de MAX interface (en workflow)
gewend bent.
Ik ben een grote voorstander van Cinema4D (voor mensen die met 3D willen beginnen!), omdat de instap vele malen lager ligt dan bij andere 3D programma's en je er toch een heel hoop moois mee kunt (onderschat Cinema4D niet!).
Overigens ben ik zelf wel aan het overstappen op Maya, maar dat is puur om de animatiemogelijkheden die in Maya zitten.
Nightmare{NL}
%Europe/Berlin %483 %2005, 11:36
@ rits
dat jacht kunnen we nog wel eens over verder lullen. heheheheheh
Ben zelf lekker met 3d max aan het stoeien.
dakans
%Europe/Berlin %551 %2005, 13:14
@Rits
Als iemand wil weten hoe je een compleet luxe jacht technisch klaar maakt en installeert komen ze maar bij mij
Ik moet nog ff sparen... Ben wel benieuwd waar je dan werkt? Als medeSneeker zou ik dat wel moeten kennen.
GSusmichel
%Europe/Berlin %583 %2005, 13:59
Hangt van het type programma af (of je van MAX naar Maya gaat of van Cinema 4D naar Maya) waar je mee gewerkt hebt.
Ervan uitgaande dat je de basiskennis 3D onder de knie hebt, is het naar mijn mening makkelijker om van Cinema 4D naar Maya over te stappen dan van MAX naar Maya (Devega, mee eens? :P). Cinema 4D en Maya hebben een soortgelijke interface en werkwijze. Overstappen gaat een stuk gemakkelijker dan wanneer je de MAX interface (en workflow)
gewend bent.
Ik ben een grote voorstander van Cinema4D (voor mensen die met 3D willen beginnen!), omdat de instap vele malen lager ligt dan bij andere 3D programma's en je er toch een heel hoop moois mee kunt (onderschat Cinema4D niet!).
Overigens ben ik zelf wel aan het overstappen op Maya, maar dat is puur om de animatiemogelijkheden die in Maya zitten.
Ben het helemaal met je eens! Ik heb eerst zelf geprutst met C4D en moet nu voor school met 3DSmax werken maar vind heel de workflow ***, *** layout. En C4D Doet het zeker niet onder voor 3DSmax. C4d is makkelijk om in te stappen. Je kan makkelijk leren en snel mooie resultaten krijgen! En het is een heel krachtig programma veel snellere render tijden als bijvoorbeeld 3DSmax.
GSus :)
mech7
%Europe/Berlin %827 %2005, 19:51
Support for HDR images
mental ray for Maya supports HDR images as file textures.
----------------------------------------------------------+
Btw dit komt direct uit de help van maya dus ik denk dat je geen plugin ervoor nodig hebt ;)
RITS
%Europe/Berlin %914 %2005, 21:57
@ Dakans (werk je bij kadans perhaps? )
Ik werk bij de firma Kooi in Makkum.
websijt--> http://www.kmy.nl/
En momenteel bezig op een Bestevaer 56ST, sinds 2 weken (casco, voormontage, motor inbouwen, electrisch, waterleiding, etc etc)
en daarvoor met enorme stress een Colin Archer 18.6 afgebouwd, zat een boeteclausule op van 1000 eurie per dag.
ennuh... Nopes, IK kan ze niet betalen ! :)
Peace
@nightmare - proaten kan altijd ! eehhehe
dakans
%Europe/Berlin %773 %2005, 18:34
(werk je bij kadans perhaps? )
Nee....en ik moet eerlijk zeggen dat ik het bedrijf kadans ook niet ken...
Heb nog niet zo lang een eigen bedrijfje... Ben altijd al met zelfstandige vormgevingsklussen bezig geweest en na mijn stage wilde mijn stagewerkgever wel verder met mij, maar dan in freelance cq. zelfstandige vorm. Sinds gister ben ik er echter achter gekomen dat dit voor mij toch nog niet echt de tijd is voor een eigen bedrijf. Echt sociaal is een eenmansbedrijfje namelijk niet en wil je er een beetje lekker van rond komen ben je weer 2 jaar verder. Dus ik ben nu op zoek naar grafisch vormgevingsbureau in de buurt.
Firma Kooi in Makkum had ik wel van gehoord, maar ik wist niet precies wat voor jachten ze maakten. Wat ik heb gezien is vette shit!!! Heb zelf ook in de bootjeboel gewerkt, maar die waren wel wat mindere schepen als waar jij aan werkt. Heb weleens als uitzendkracht bij Amels (in Makkum) gewerkt, was volgens mij aan het schip van Rupert Murdoch (mediamagnaat). Gouden kranen, bioscoop en zelfs een grasveldje voor het hondje van de vrouw, echt te gek vol woorden...
Greetsss....
RITS
%Europe/Berlin %880 %2005, 21:08
hahahaa klopt ja, bij Amels maakten ze enorme schepen.
heb er ook gewerkt maar dan aan het schip na die waar jij het over hebt.. jongens daar vertelden over "het poepveldje voor de hond" hehehehe.
Nu is Amels trouwens de Vries/Feadship geworden.
Ik ben trouwens ook begonnen op de "huurbakken" om ze zo te noemen.
bij Nowee in Heeg, Privateer in Uitwellingerga en noem ze maar op...
En nu bij Kooi geland :)
Peace
dakans
%Europe/Berlin %556 %2005, 13:21
Ik ben trouwens ook begonnen op de "huurbakken" om ze zo te noemen.Ik ook... Ik bij Doerak Sneek voor 3,5 jaar, maar dan als bijbaan.
En nu bij Kooi gelandJe kan het slechter treffen... :P
P.S. We zijn lekker off-topic bezig, hehehe....
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.