PDA

Volledige versie bekijken : wacom vragen

theFlashWizard
%Europe/Berlin %107 %2005, 02:35
Hey mensen,
Ik ben een beetje aant kijken naar wacom's maar als ik naar deze sites kijk:
http://www.wacom-europe.com/int/products/index.asp?lang=en
http://www.wacomshop.nl/group.html?GroupID=58&ItemID=-1

zie ik een heleboel soorten.. penPartner2, volito2, graphire. en eerlijk gezegt zie ik behalve uiterlijk niet echt een verschil.. waarom heeft wacom 3 producten die eigenlijk hetzelfde kunnen? (een paar extra knoppen daargelaten)

Ook hebben ze de Cintiq 21UX en de PL-710. Deze zijn eigenlijk ook het beeldscherm. Dit lijkt mij persoonlijk veeel beter werken, ik zou bij een gewoon teken tabled bang zijn dat ik niet goed ga kunnen mikken.. Is het veel handiger? Want als ik even rond kijk lijken ze gauw 2000 euro te kunnen kosten.. :|

Ook mischien een rare vraag maar de gewone maat, die ik persoonlijk klein vind, is het werken hiermee niet iritant? heeft een grotere maat veel voordelen? of anders gezegt is hij de meerprijs waart?

en als laatste vraag als ik voor mijn webdesign dingen wil uit tekenen, in bijv Illustrator, photoshop of flash, welke moet ik dan hebben?

Boel vragen maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)
want ik weet dat er een paar wacom gebruikers op het forum actief zijn.. :)
alvast bedankt!

Neuro
%Europe/Berlin %117 %2005, 02:49
ik zou bij een gewoon teken tabled bang zijn dat ik niet goed ga kunnen mikken..
Ook mischien een rare vraag maar de gewone maat, die ik persoonlijk klein vind, is het werken hiermee niet iritant? heeft een grotere maat veel voordelen? of anders gezegt is hij de meerprijs waart?
en als laatste vraag als ik voor mijn webdesign dingen wil uit tekenen, in bijv Illustrator, photoshop of flash, welke moet ik dan hebben?

het is wel even wennen in het begin, maar je kan er veel preciezer mee werken dan bv een muis. (ik gebruik mijn muis zelfs niet meer). maar buiten echt "schetsen" heb je het eigenlijk niet nodig. (je kan ook perfect met flash en illustrator werken enkel met je muis)
Ik zelf heb een A5 en dat vind ik een prima formaat. Met een A4 wordt volgens mij je actieradius van je arm/hand te groot wat mij irritant lijkt.
en zo een beeldscherm lijkt me er handig om echt te tekenen, maar ik denk dat je voor andere dingen dan wel terug naar je muis rijkt, denk ik? :)

theFlashWizard
%Europe/Berlin %125 %2005, 03:00
vaak moet ik voor het ontwerpen van een site, als ik het goed wil doen, eerst wat snelle kleine schetsjes maken. Prima te doen op papier zou je zeggen.. maar stel dat ik nu met een klein gedeelte wil experimenteren.. erg goed voorbeeld is dan kleur.. Dan zou ik dus 6 schetsen moeten maken en die helemaal moeten inkleuren.. als ik dit digitaal zou kunnen doen kan dit veel sneller.
Kleine schetjes maken met de muis wordt bij mij nooit echt mooi, kost veel meer zijn en ik ga dan ook vaak te veel aandacht besteden aan details..
Dit om ff beter uit te leggen waarom ik het zou gebruiken..

neuro, goede opmerking van dat actieradius, had ik niet bij stilgestaan :)

theFlashWizard
%Europe/Berlin %654 %2005, 15:41
nog andere mensen die antwoord hebben op me 1ste en laatste vraag?

Harmke
%Europe/Berlin %655 %2005, 15:43
k denk dat t verschil zit in de gevoeligheid en de preciesie van de tabletten...

malarin
%Europe/Berlin %659 %2005, 15:49
ik heb een groot formaat, maar op klein formaat werkt net zo fijn. Je moet vooral kijken naar de gevoeligheid zoals Harmke al typte.

kleine schetsen scan ik meestal in, en kleur dan in ps ff snel overheen. :)

mknol
%Europe/Berlin %663 %2005, 15:55
met duurdere kan je misschien beter gamen?

Neuro
%Europe/Berlin %667 %2005, 16:01
voor ontwerp schetsjes werk ik ook liever op papier. dat gaat altijd vlotter dan op een wacom. en als je de kleuren wil testen kan je ze altijd inscanen zoals malarin zij. en de kleuren kan je ook bij je definitief ontwerp gemakkelijk wijzigen.

Ik wil je niet ontmoedigen, alleen al voor je polsen zou je een wacom moeten kopen, maar ik vraag me af hoeveel van de mensen die hier een wacom hebben het uiteindelijk ook echt regelmatig gebruiken?

theFlashWizard
%Europe/Berlin %669 %2005, 16:03
ik ben toch maar wat meer onderzoek gaan doen:

penPartner2
Active area (W x D) 81.2 x 58.0 mm
Coordinate resolution 1000 lpi
Pressure levels of pen 512
49,90 EUR

volito2
Actieve tekenoppervlak 127,6 x 92,8 mm
Resolutie 1016 dpi; 40 l/mm
Drukniveaus (pen) 512
49,90 EUR

Graphire4 Classic
Active area: 127.6 x 92.8 mm
Resolution 2,000 dpi
Pressure levels: 512
99,90 EUR

en idd zoals crazygirlharmke zei zit het verschil vooral in de gevoeligheid/resolutie
penPartner2 is dan het slechts, volito2 iets beter, maar de Graphire4 Classic lijkt dubbel zo precies te zijn..
ik ga dus mooi voor die graphire denk ik.

Maar ik blijf het belachelijk vinden dat wacom de verschillen zo onduidelijk maakt tussen zijn producten..

edit
neuro, dat inscannen, met moeite aanpassen in photoshop en dan weer uitprinten vind ik juist het werk dat ik wil voorkomen..
ik zal voor de grap eens me 1ste poll openen over hoevaak de wacom bezitters hem ook echt gebruiken.. :)
/edit

theFlashWizard
%Europe/Berlin %678 %2005, 16:16
poll gemaakt, dus tekentabled bezitters, laad heel even je stem achter.
alvast bedankt

Harmke
%Europe/Berlin %691 %2005, 16:35
voted :D

malarin
%Europe/Berlin %696 %2005, 16:42
me2! :)

theFlashWizard
%Europe/Berlin %696 %2005, 16:43
thnx crazygirlharmke, neuro & malarin,
ik vroeg me eigenlijk nog wat af.. gebruiken jullie wellis dit soort dingen:
http://www.microsoft.com/windowsxp/using/tabletpc/getstarted/vanwest_03may28hanrec.mspx
?
zodat het met de hand geschreven text omgezet wordt in digitale text..

Harmke
%Europe/Berlin %698 %2005, 16:46
nee had ik nog nooit gezien joh! :) lijkt me wel handig trouwens.....

theFlashWizard
%Europe/Berlin %713 %2005, 17:07
check:
http://members.lycos.nl/tut1/uploadbestanden/handwrite00.png
:D
dit kan dus in elk programma.. :P

en als je de dingen goed instelt zou je zelfs je dingen kunnen inspreken treouwens.. maar dan heeft hij liever engels dan nederlands..

Dopefish
%Europe/Berlin %714 %2005, 17:09
vet, is dat dus achter die link... want dan ga ik het gelijk gebruiken :)

Harmke
%Europe/Berlin %715 %2005, 17:09
check:
http://members.lycos.nl/tut1/uploadbestanden/handwrite00.png
:D
dit kan dus in elk programma.. :P

en als je de dingen goed instelt zou je zelfs je dingen kunnen inspreken treouwens.. maar dan heeft hij liever engels dan nederlands..
discriminatie :)

theFlashWizard
%Europe/Berlin %717 %2005, 17:12
discriminatie? :| wie wat waar? :|

deze link is denk beter:
http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/input_pen_installing_hw.mspx
:)

weetje.. ik denk dat ik die graphire classic mooi ff ga halen.. :)
ik ben overtuigt.. :)

eemiel
%Europe/Berlin %717 %2005, 17:13
Ik heb op mijn werk een a5 intuos, aan mijn laptop een Graphire a6 en en een Cintique thuis ( dePL-710 is minder precies schijnt...). Ik had een a4. Die vond ik eigenlijk te groot> geen plaats meer voor je toetsenbord. De Cintique gebruik ik voornamelijk voor werk in Painter en tekenen in Flash. De Graphire voldoet overigens prima en is wat mij betreft drukgevoelig genoeg. Als je gewent bent met een tablet te weken is is het verschil in formaat van tablet of beeldscherm al gauw geen punt meer. Flash werkt uitstekend met wacom > kwast en 'drukgevoeligheid' wel aanzetten...

theFlashWizard
%Europe/Berlin %788 %2005, 18:55
owke, blij dat beeldscherm/tablet toch niet zoveel uitmaakt.. :)
Ik heb net de graphire4 classic gekocht.
Jeetje wat is dat wennen zeg.. zeker als je een mousepad gewent bent..
jullie nog tips voor de beginner mischien? :P(a)

Flashgirl
%Europe/Berlin %054 %2005, 01:18
De kleinste Graphire is goed genoeg om mee te werken als je voornamelijk vectorart maakt (Flash, Illustrator, Freehand en dergelijke programma's). Als je ook heel veel werkt met Photoshop, Painter, Fireworks of andere meer pixel-geöriënteerde programma's, is een Graphire die iets groter is iets lekkerder. Hee, ik lees net dat je hem al gekocht hebt, gefeliciteerd!! Je zult er veel plezier van hebben :D !! Toch nog even voor andere mensen in de toekomst:

Pas een beetje op met té grote formaten, want hoe groter je tablet is, hoe vermoeiender het is om er ook mee te surfen etc., want je arm moet een grotere beweging maken om de muis van de ene naar de andere kant van je monitor te laten komen.

Heb je meer geld, dan zou ik absoluut gaan voor de Intuos. Ik gebruik op mijn werk de Intuos en het is een perfect ding. Hij is stukken gevoeliger en dat verschil merk je echt. Lijnen in Flash worden véél smoother, je kunt véél precieser werken in photoshop, en je kunt bovendien verschillende soorten pennen gebruiken. Buiten mijn werk bij MediaMonks om gebruik ik een Cintiq. De combinatie Cintiq én Intuos is helemáál ideaal, maar ik heb zelf geen Intuos.
Ik heb jarenlang gewerkt op de Graphire en het is een prima apparaat. Ik raad iedereen die twijfelt aan die te nemen, je bent er niet zo veel geld aan kwijt als aan de duurdere tablets, en je kunt altijd nog een stapje beter gaan. Andersom is het wel zo dat wanneer je de geveligheid van een Intuos gewend bent geraakt, het rottig aanvoelt als je plotseling moet werken met een goedkoper tablet. Er zit dus wel een groot verschil in, maar toch denk ik dat je kunt volstaan met een Graphire. Je moet het een beetje zien als het verschil tussen een goedkopere en een enorm dure nieuwe auto: Ze zitten allebei lekker en ze rijden je van a naar b. Maar als je gewend bent om een BMW te rijden (of welk ander luxe merk dan ook) is het eventjes wennen als je in een 3-deurs auto met een mindere motor moet rijden. Maar andersom, als je een kleine auto gewend bent, mis je niets :) .

mech7
%Europe/Berlin %677 %2005, 16:15
ik zou voor de intuos 3 gaan ipv graphire... ik vond de graphire toch echt plastic aanvoelen.. ook heel snel krassen, niet echt precies.

Tenshu
%Europe/Berlin %712 %2005, 17:06
Hehe

Ja die Graphire lijkt me inderdaad wel handig.
Alleen ik weet niet welke ik moet kopen die classic of classic XL.
Die classic lijkt me veelste klein A6 is dat geloof ik en die Classic XL is mij te duur en dat is een A5 formaat.
Meschien is het handig om toch voor die Classic te gaan en niet voor die Classic XL.

Ik ga hem denk ik ook kopen?

Harmke
%Europe/Berlin %713 %2005, 17:07
ff over die poll van jou.... k denk dat de mensen die "eigenlijk nooit" zeggen, geen goeie hebben, want anders gebruik je m wel (lijkt mij)

witlof
%Europe/Berlin %716 %2005, 17:12
hierzo de nieuwe intuos 3 A5 WIDE...echt heerlijk voor thuis en onderweg..
past presies in me tas... thuis werk ik met 2 schermen [wide is dan ideaal]
onderweg met powerbook 15inch [wide dus weer geniaal]

ik zou eens goed overwegen hoe vaak je zoiets gebruikt, als je het bijna nooit gebruikt of even wil kijken of het bevalt is de graphire perfect... denk je gelijk je muis in de prullenbak te gooien en nooit meer een beest achtig iets aan te raken...dan zou ik gelijk meer geld uitgeven en voor intuos gaan.

ik gebuirk hem dus altijd..
heb hier wel een muis...maar das meer voor me vriendin, hoewel die ook aardig aan het overstappen is..

Mitch
%Europe/Berlin %719 %2005, 17:16
Ik heb nu de graphire 3 XL, eerst gebruikte ik hem alleen voor tekenen.

Ik dacht echt altijd dat de muis presiecer was, maar sinds ik bij de mediamonks kom gebruik ik alleen maar de wacom nog als navigator enz. :D

Komen inderdaad wel wat krassen op de graphire maar dat is niet erg, zie je amper. Die intuos is erg vet, maar vond 180 euro duur genoeg :) misschien in de toekomst.

Wacom rules :D

theFlashWizard
%Europe/Berlin %825 %2005, 19:48
tut nu toe bevalt me graphire wel :)
Tis alleen nog wel heel erg wennen..
ook vind ik het gebuiken van de "rechter muis knop" erg moeilijk..
Ik zie er naar uit straks bij een volgende opdracht me kleine, snelle schetjes op de comp te kunnen doen.. :)

treurmars
%Europe/Berlin %966 %2005, 23:12
Sorry dat ik een oud topic omhooghaal. Maar bij zo'n wacom zit een muis he. Maar het probleem is nu dat ik links ben, maar ik muis met mijn rechterhand. Als ik nu een wacom koop dan zou die aan de linkerkant komen te staan (want tekenen doe ik wel gewoon met links). Kan die muis die er bijgeleverd wordt buiten het tablet gebruikt worden? Of moet hij echt op het tablet zelf gebruikt worden?

+ Ik zie dat er op sommige tablets ook knoppen zitten, zijn er anders misschien ook "linkse" versies verkrijgbaar?

Neuro
%Europe/Berlin %971 %2005, 23:19
op een intuos staan er knoppen voor links en rechtshandigen, en de wacom muis is nogal onhandig vind ik persoonlijk (ze werkt enkel op het tekenvlak) maar je kan je gewone muis nog steeds gebruiken :)

treurmars
%Europe/Berlin %982 %2005, 23:34
Check! Dan gaat die muis direct bij het grofvuil. ;)

Thnx voor de info! Nu nog even wat geld bij elkaar schrapen. :P

BlackiE
%Europe/Berlin %644 %2006, 15:28
zijn er ook mensen die ook met autocad werken? Hoe werkt dat dan met een pen??

Jelle
%Europe/Berlin %653 %2006, 15:41
Ja, als je nog niet weet of je er graag mee werkt, neem je best een Graphire A6.
Ik heb de mijne kunnen kopen op ebay voor 50 euro, zo goed als nieuw (Wacom is degelijk materiaal). Ik gebruik het enkel om te tekenen en te kleuren, en het werkt zalig!

Later koop ik mssn een intuos, maar voorlopig is de graphire A6 voldoende

Neuro
%Europe/Berlin %654 %2006, 15:43
Eigenlijk het zelfde zoals met je muis, maar voor autocad bestaan er wel speciale erg grote (en duure) tableten waar er ook aparte vakjes opstaan met de tools zodat je eenvoudig van tool kan veranderen. Maar een gewoon tablet is ook heel goed te gebruiken voor autocad en als je een profesionele autocad tekenaar bent raad ik je het aan om dat te gebruiken. Ik heb jaren als autocad tekenaar (met een muis) gewerkt en mijn polsen hebben er echt onder geleden. :)

BlackiE
%Europe/Berlin %716 %2006, 17:11
Ik ben een bouwkunde student, dus ik teken regelmatig met autocad. Ik heb een 19" iiyame met resolutie van 1280x1024, aan wat formaat tekentablet moet ik denken?
Zijn ook die aparte vakjes alleen op de speciale tablets te vinden?
Ik wil onder de €100 besteden en zonder muis en batterijen, welke zijn goed? [?]
Flash is meer een hobby en dat tekenen in Flash heb ik nog niet geprobeerd (wil wel). Ik kan wel goed met de hand tekenen :D

Neuro
%Europe/Berlin %740 %2006, 17:46
je hebt wel een paar merken van tableten waar je zo'n vakjes hebt die je zelf kan programeren, echt handig is dit niet, je zal zoiezo je toetsenbord nog moeten gebruiken. En als je echt snel met autocad wil leren werken zal je toch gebruik moeten maken van de sneltoetsen. Waar je voor autocad op moet letten is dat je tablet toch minstens de resolutie van je scherm aankan. Ik gebruik zelf een Intuos 3 tablet (waar ik erg tevreden over ben) maar ik denk niet dat je dat voor 100euro kan vinden.
Als je in belgie woont, is er volgende week in de aldi een wacom tablet voor 30euro (A6). dit is zeker van aanvaardbaare kwaliteit, en als je later een beter wil kan je het dan nog altijd aanschaffen :)

vincoid
%Europe/Berlin %721 %2006, 17:19
hey, ik vraag me af wie hier een Trust tablet heeft, A4 formaat. Ik ben zelf namelijk van plan om die te gaan kopen en ik ben benieuwd naar jullie mening. (ik heb nu een Volito A6)

Jordy
%Europe/Berlin %829 %2006, 19:53
ik (als niet tekenaar) zal je vast vertellen dat je er veel problemen mee gaat krijgen. Trust is goedkope rotzooi :).