Volledige versie bekijken : cross browser compatibility testen
theFlashWizard
%Europe/Berlin %748 %2005, 17:57
Hey mensjes,
Ik ben nog niet zolang bezig met cross browser compatibility en ik vroeg me af hoe jullie jullie websites testen op verschillende browsers..
SubZero had het laatst over deze lijst:
Mac:
- Safari
- Firefox
- Opera 7
- IE 5.2 (in grote lijnen, deze browser wordt nog amper gebruikt)
PC:
- IE 5.5 / IE 6
- Firefox
- Opera 7
maar dat zijn 8 browsers en 2 besturingssystemen..
Hoe kan je zoiets op een snelle goede manier testen?
Ik heb bijv ook geen mac.. is het dan eigenlijk nog wel mogelijk?
alvast bedankt
Laiverd
%Europe/Berlin %749 %2005, 17:59
Eerst en vooral samen met je klant beslissen wat je wilt ondersteunen. Alles ondersteunen kost nl. tijd en dus geld. En daarna: computers kopen, browsers installeren en testen maar. En als het goed is heb je op een bepaald moment een aardig beeld van wat wel en niet werkt in bepaalde browsers en hoe je om 'bugs' heen kunt werken. Info daarover is ook overal op het web te vinden. Belangrijkste tip is denk ik [OT]: hou je HTML zo simpel mogelijk. Ik ken mensen die bij de minste scheet die ze moeten laten direct een complete tabel poepen; niet wijs. Met DIV en stylesheet wordt het vaak eenvoudiger; en i.h.a. (door de bank genomen) werken alle basis dingen aardig browser compatible.
John
theFlashWizard
%Europe/Berlin %751 %2005, 18:02
dus het kan echt niet anders dan het echt op al die browsers en alle 2de besturings systemen te bekijken? :$
Laiverd
%Europe/Berlin %753 %2005, 18:04
Ik geloof dat er qua mac nog wel emulators zijn, maar je kunt (als je het serieus wilt doen) toch het beste op het originele platform in de originele browsers testen. Overigens iets heel anders: mensen zouden ook eens wat meer bandbreedte tests moeten doen; zeker als je Flash gebruikt.
Overigens zou je ook eens na moeten denken over wat browser compatible is; dat kun je in verschillende situaties ook verschillend definieren. Het meest strict is dat e.e.a. er crossplatform en crossbrowser hetzelfde uit moet zien EN moet functioneren (denk aan javascript, flash plugin). Je kunt het ook laten bij; mensen moeten je website nog wel kunnen gebruiken.
Tenslotte: meestal laat ik de Mac gewoon zitten; er is nauwelijks een doorsnee gebruiker die een Mac heeft, en indien wel code ik hopelijk zo dat de boel op een Mac niet helemaal in elkaar dondert. Verder check ik alleen voor IE en Mozilla gebaseerde browsers
John
theFlashWizard
%Europe/Berlin %768 %2005, 18:26
Ik persoonlijk probeer me Xhtml zo semantische mogelijk te houden.
Logische opbouw dus, echt alle opmaak in css, alle extra functies in externe javascript bestanden.
De xhtml en css w3 valid te maken.
En ik zorg ervoor dat de website op IE en op firefox er hetzelfde uitziet.
Op dit moment vind ik dat compatible genoeg..
vinden jullie dit ook redelijk of zijn er meer dingen waar ik op zou moeten letten?
En laivaerd hoe zou je een bandbreedte test doen dan?
Laiverd
%Europe/Berlin %776 %2005, 18:37
Een bandbreedte test kan natuurlijk vrij simpel via een inbelverbinding; bijna iedereen heeft nog wel een modem in z'n PC zitten; gratis accountje, klaar. Er is ook software (ik kan even geen link vinden behalve http://www.webperformanceinc.com/) waarmee je bandbreedte kunt afknijpen. En natuurlijk het onvolprezen 'simulate download' in Flash.
Klinkt trouwens alsof je goed bezig bent, en mij persoonlijk lijkt het genoeg. Maar altijd even met de klant afchecken. Heb je toevallig een klant die wel een Mac thuis heeft; dan ben je ge f*cked :P
John
SubZero
%Europe/Berlin %796 %2005, 19:06
Ik werk zowel thuis als professioneel op Mac, dus dat is geen probleem. Ik heb thuis daarnaast een low-end pc staan voor te testen in Windows XP, op het werk draai ik Virtual PC met Windows 2000 bovenop OS 10.3 als testomgeving voor Windows. Voor de PC gebruikers bestaat er spijtig genoeg niets als Virtual Mac, dus zul je een Mac moeten aanschaffen :)
Opera 7 (of hoger) en Firefox zijn voor hun PC variant qua ondersteuning voor webstandaarden bijna identiek, dus dat is ook geen probleem. Nu is het zo dat enkele hardnekkige Mac gebruikers blijven vastklampen aan IE5.2, terwijl deze browser hopeloos verouderd is, dus dat kan nogal eens een probleem vormen. Hiervoor heb je soms enkele hacks nodig. En er zijn bijna 10 miljoen Mac gebruikers, en Mac gebruikers zijn veel actiever op internet dan PC gebruikers. Enkele klanten zijn pure Mac gebruikers, dus dat aandeel valt echt niet te verwaarlozen, te negeren of te onderschatten.
Voor de rest heb je 2 opties: Meen je het serieus koop je een goedkope Mac tweedehands aan om op te testen, of gebruik je iCapture (http://www.danvine.com/icapture/), waarmee je virtueel kan testen op Mac aan de hand van screenshots. Doch is dit zoals Virtual PC (die erg traag is) lang niet perfect. Je bent beter af met een echte testoptie. Daarvoor heb ik dan weer die low-end pc staan.
Dauntless
%Europe/Berlin %807 %2005, 19:23
Er bestaan sites die foto's nemen van hoe je site er in een bepaald browser uit zou zien... Maar 'k weet geen url's meer :(.
//EDIT
Hierboven staat er al 1, maar er waren er nog veel meer voor veel meer browsers...
theFlashWizard
%Europe/Berlin %847 %2005, 20:20
Laiverd, owja.. die simulate download was ik helemaal vergeten.. nooit gebruikt.. zal er voortaan is naar kijken.. :) Ik ben blij dat je vind dat ik goed bezig ben, zoveel ervaring heb ik namelikj nog niet. Ik hoop snel weer 'goed' bezig te kunnen zijn op me volgende stage :)
SubZero, ik ben heel blij te horen dat Opera en Firefox bijna identiek zijn, dat is iig 1 zorg minder :)
Jou punt over de mac gebruikers is alleen wel een grote zorg erbij.. ik zelf kan hier niet een extra mac voor aanschafen.
Ik hoop dat ik een mac tot mijn beschiking heb op mijn volgende stage. Als ik dan later nog steeds veel te maken heb met dit probleem zal ik denk ik idd een 2de hands mac kopen. Heel erg bedankt voor die link, daar kan ik wel wat mee denk ik :)
designhulp.nl
%Europe/Berlin %852 %2005, 20:27
Opera 7 (of hoger) en Firefox zijn voor hun PC variant qua ondersteuning voor webstandaarden bijna identiek
Ja qua ondersteuning wel, maar op het render-vlak zie ik toch meer overeenkomsten met IE dan met Firefox, Opera valt vaak tussen IE en FF in vindt ik.
Mac IE 5.2 wordt bij mij voortaan compleet genegeerd, Mac OS 9 gebruikers kunnen ook een Firefox downloaden die beter presteerd, en mensen die niet met hun tijd meegaan moeten ze op het internet verbieden :D
Afhankelijk van je doelgroep is het percentage Mac IE 5.2 gebruikers ook behoorlijk klein,
zie deze statistiekjes (http://designhulp.nl/forum/designhulp/relaxtank/9260)
Verder kun je misschien nog overwegen om linux te installeren met KDE en Konqueror, deze browser draait net zoals Safari op KHTML, enkele verschillen daargelaten.
%Europe/Berlin %855 %2005, 20:32
Ach, Mac's zijn heus geen zorg hoor, wel integendeel. Maar dat is een héél andere discussie ;)
In ieder geval heb je met Opera en Firefox geen zorgen aan je hoofd wat betreft cross-browser en cross-platform ondersteuning, zolang als je je houdt aan webstandaarden, en werkt met de nodige kennis en ervaring hieromtrent.
Enkel IE5.2 voor Mac is een ouderwetse browser, maar ere wie ere toekomt, het was veruit de beste browser uit zijn tijd, en een absolute trendsetter wat betreft webstandaarden. Het wil zelfs zijn dat IE5.2 veel verder stond dan zijn evenknie voor Windows (IE5 - 5.5, en tot op bepaalde hoogte zelfs IE6), zowel op het vlak van gebruiksgemak als ondersteuning voor webstandaarden.
SubZero
%Europe/Berlin %859 %2005, 20:38
Ja qua ondersteuning wel, maar op het render-vlak zie ik toch meer overeenkomsten met IE dan met Firefox, Opera valt vaak tussen IE en FF in vindt ik.
Mac IE 5.2 wordt bij mij voortaan compleet genegeerd, Mac OS 9 gebruikers kunnen ook een Firefox downloaden die beter presteerd, en mensen die niet met hun tijd meegaan moeten ze op het internet verbieden :D
Afhankelijk van je doelgroep is het percentage Mac IE 5.2 gebruikers ook behoorlijk klein,
zie deze statistiekjes (http://designhulp.nl/forum/designhulp/relaxtank/9260)
Verder kun je misschien nog overwegen om linux te installeren met KDE en Konqueror, deze browser draait net zoals Safari op KHTML, enkele verschillen daargelaten.
Ook Konqueror is een zeer goede browser, en komt inderdaad zeer dicht in de buurt van Safari, mijn absolute topper. Bijzonder snel, heel gebruiksvriendelijk en zeer accuraat wat betreft webstandaarden.
mknol
%Europe/Berlin %471 %2005, 11:19
ik check:
met IE 6
met FireFox
met Opera
met Netscape
(allemaal alleen op PC)
ook check ik:
of html gevalideerd is (tidy plugin firefox).
of javascript overal goed werkt.
of stylesheet overal ongeveer hetzelfde weergegeven wordt.
of site in meerdere resoluties goed eruit ziet.
of alle links werken.
etc..
zie ook : http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=3057
%Europe/Berlin %358 %2006, 09:35
Ook ik heb een vraag over crossbrowser compatibility. Vanuit mijn stage moet ik de website ook toegankelijk maken in Firefox. In IE staat hij perfect, maar ik denk dat er een aantal bugs zijn in de stylesheet. Blijkbaar ondersteunt hij bepaalde waarden niet. :O
Wie weet goede websites om zulke problemen op te lossen voor op de PC? Hij staat overigens nog niet op een server.
mknol
%Europe/Berlin %555 %2006, 14:19
Gaarne volgende keer een nieuwe topic aan te maken. Deze is nl. uit 2005..
Je kunt dmv. HTML of CSS validators zoeken op fouten in je code, en of deze helemaal juist zijn qua techniek. Deze zorgen natuurlijk niet direct of je site crossbrowser is, maar meer technisch. Crossbrowser betekend alleen maar dat het in alle browsers ongeveer hetzelfde eruit ziet. Hiervoor heb je dus ook veel browsers nodig. Deze kun je gewoon downloaden. En je site 'bijschaven' en testen natuurlijk
Zoek dus op google naar:
-HTML validator
-CSS validator
.. en volg natuurlijk alle bovenstaande tips op.
Succes!
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.