PDA

Volledige versie bekijken : schaduw op gradient achtergrond

Roxx
%Europe/Berlin %649 %2005, 15:35
Hallo,

ik had deze topic al 's gestart in koffielounge... en toen werd deze verplaatst naar photoshop, maar daar beginnen ze dus over dat het in photoshop wel kan..

maar ik heb dus een HTML pagina, met een gradient background....daarin staat in het midden 1 tabel waar ik een schaduw rand wil hebben.

nu weet ik hoe dit moet, alleen nu gaat het niet goed omdat de achtergrond een verloop heeft....en als ik van m'n schaduw randje een transparante gif wil maken...blijf er niks over van de schaduw/gradient....

anyone?

b.v.d.

mknol
%Europe/Berlin %659 %2005, 15:49
http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=7180

Roxx
%Europe/Berlin %669 %2005, 16:04
kijk, dit wil ik:

http://www.2aggressive.nl/verloop.jpg

als achtergrond geen verloop heeft is het easy...maar kan dit?

SubZero
%Europe/Berlin %689 %2005, 16:32
Kan je het bronbestand (de psd) even uppen, dan toon ik je hoe het kan.

J.C.
%Europe/Berlin %418 %2005, 10:03
Misschien als je met layers gaat werken kan het.

1 plaatje voor de balk, 1 schaduw.

Zet de balk in een layer over de schaduw.
Of begrijp ik je verkeerd ?

//Edit: Geen layer is flash maar layer in html document

Roxx
%Europe/Berlin %426 %2005, 10:14
Misschien als je met layers gaat werken kan het.

1 plaatje voor de balk, 1 schaduw.

Zet de balk in een layer over de schaduw.
Of begrijp ik je verkeerd ?

ja kijk, normaal is het gewoon easy....stel kheb 'n layout voor 'n website.....met een eenkleurige achtergrond.....en knip ik gewoon 'n stukjes schaduw uit....die dan 1x30 pixels word ofzo....en die rijd ik bijv. als achtergrond neer op 'n linkse colom van 'n tabel.....dan zie je de schaduw... maar nu had ik 'n ontwerp...ook met schaduw, maar de achtergrond was een verloop, dus kan ik op zo'n manier niet meer die schaduw maken, omdat van boven naar de beneden dus eigenlijk de kleur veranderd op de achtergrrond.... en met transparant gifje kan ik niet mooi 'n gradient maken daarvoor...maakt ie gewoon 1 pixel van vanwege pallet.

brossiekoppie
%Europe/Berlin %429 %2005, 10:18
Maak een schdauw met alpha layer en sla op als gif of png (opgelet met IE) dan lukt het toch?

Roxx
%Europe/Berlin %512 %2005, 12:17
Maak een schdauw met alpha layer en sla op als gif of png (opgelet met IE) dan lukt het toch?

nope...das juist het probleem...ik dacht dat dat ook wel zo moest lukken...
png wil ik niet gebruiken vanwege ondersteuning op verschillende dingen..

maar als ik 'n gradient met alpha layer heb.....en ik maak daar een gif van .... maakt gif van de alpha kleuren gewoon vaste kleuren...dus niet doorzichtig...

kortom, gif ondersteund wel transparant......maar het is dan OF 100% transparant...of 100% gewoon kleur :) dus gif ondersteund geen alpha..

png wel....maar ik weet niet hoe het zit met de ondersteuning daarvan...

theFlashWizard
%Europe/Berlin %549 %2005, 13:11
alpha kanalen van png's worden niet ondersteunt in IE, in alle andere browsers wel..

J.C.
%Europe/Berlin %719 %2005, 17:16
Ik heb verder geen id, ik denk dat je dan beter Png kan doen en ff duidelijk vermelden dat je site dan niet goedzichbaar op IE is.

Wat Wizard zegt

Roxx
%Europe/Berlin %805 %2005, 19:19
ja toch wel raar dan :) iets gevonden wat niet op te lossen is....wel weird..
kga niet met png doen....dan maar geen gradient in de achtergrond...

mknol
%Europe/Berlin %031 %2005, 00:45
ja toch wel raar dan :) iets gevonden wat niet op te lossen is....wel weird..
kga niet met png doen....dan maar geen gradient in de achtergrond...
maak er dan toch gewoon een grote jpg van?
Wat boeit die extra aantal kb's nou?

theFlashWizard
%Europe/Berlin %578 %2005, 13:52
gradient betekent niet zoveel kleuren.. dan is een gif nog altijd beter denk ik..

Jelle
%Europe/Berlin %601 %2005, 14:26
Ik heb een schaduw op mn site gebruikt, met een pattern als achtergrond.
Daarvoor heb ik gebruik gemaakt van een png, en die dan correct weer gegeven in IE via een "css hack" die niet valid is. :(

http://users.skynet.be/fa302797/websites/bureau/pnghack.htm

Maar ik heb gehoord dat IE7 wel transparante png's gaat ondersteunen, dus dan kan je makkelijk overschakelen

SubZero
%Europe/Berlin %620 %2005, 14:54
PNG's gaan goed tot als je een kleur van de PNG moet laten overlopen op een webkleur (een kleur gedeclareerd in je CSS). Dan gaat het de mist in, want sommige browsers (ondermeer Safari) ondersteunen gammacorrectie voor PNG's, wat resulteerd in aanzienlijke verschillen in tint.

Ik heb op verschillende opdrachten op het werk veelvuldig geëxperimenteerd met PNG's, en ben tot de conclusie gekomen dat ze voor erg weinig doeleinden bruikbaar zijn, net door die verschillende implementaties. Intriest, want anders was het een uitstekend formaat.

De tekortkoming van de alpha-kanalen in PNG's voor IE vallen simpelweg op te lossen door de betreffende hack toe te passen. Maar zelfs al zal IE7 transparante PNG's ondersteunen, denk maar aan hoe lang de introductie van een browser duurt. Er zijn nog steeds een aanzienlijk aantal mensen die gebruik maken van IE5.5, al was het maar om bedrijfspolicies en dergelijke. De transitie naar een moderne browser duurt jaren, dus zullen we er nog jarenlang rond moeten werken.

Zelf zou ik heel graag gebruik maken van PNG's, maar de realiteit is spijtig genoeg anders, dus combineer ik GIF en JPEG.

theFlashWizard
%Europe/Berlin %640 %2005, 15:22
zolang je de transparantie optie van png's niet gebruikt is het toch geen probleem?
aangezien IE vooral problemen heeft met die alpha kanelen...
of heb ik het nou mis?

SubZero
%Europe/Berlin %651 %2005, 15:37
PNG's gaan goed tot als je een kleur van de PNG moet laten overlopen op een webkleur (een kleur gedeclareerd in je CSS). Dan gaat het de mist in, want sommige browsers (ondermeer Safari) ondersteunen gammacorrectie voor PNG's, wat resulteerd in aanzienlijke verschillen in tint.

Spijtig genoeg slechts één van de problemen. PNG is heel beperkt inzetbaar op het web.

theFlashWizard
%Europe/Berlin %658 %2005, 15:47
ik blijf erbij dat html een plugin moet worden.. net als flash en bijv quick time :P
en dat iedere browser opzich dus vrij weinig kan.. maar dat je daar dan net als de flash plugin ook eerst een html plugin moet downloaden..
maja.. dit zal helaas ben ik bang nooit werkelijkheid worden..

SubZero
%Europe/Berlin %662 %2005, 15:53
Gelukkig dat dat nooit zal gebeuren. Erg veel mensen raken net zo ver als een browser op te starten. Laat staan dat je hen dan ook nog gaat vertellen dat ze een hele resem plug-in's moeten downloaden. Dan laten ze internet gewoon voor wat het is.

Jelle
%Europe/Berlin %902 %2005, 21:39
png is een goed formaat die wat verder zou mogen uitgewerkt worden. Maar omdat IE ze niet ondersteund, zal dat dus nooit gebeuren.
Transparante gif's zijn te beperkt en hebben een te groot verlies van kwaliteit.

Hopelijk komt er een alternatief!

theFlashWizard
%Europe/Berlin %950 %2005, 22:48
je kan de browsers ook al van te voren voldouwen met de nieuwste belankrijke plugins.. dan moeten die alleen om de tijd upgedate worde.. en dat kan tegenwoordig ook al automatisch.. :)
waarom een alternatief van png's dan zou het helemaal nog lang duren voordat IE het ondersteunt.. want png bestaat ook al lange tijd..
Ze moeten gewoon is gaan doorwerken bij IE.. tis belachelijk hoe ze voorlopen bij producten als firefox..
Kon het dat er bij de nieuwe windows straks niet standaart IE zat? volgens mij gaat firefox dan nog bekender worden :)