PDA

Volledige versie bekijken : Actionscript 2.0 Tutorial

Tommyfied
%Europe/Berlin %766 %2005, 19:23
Ik ben van plan om ook een inzending te maken voor de nu gaande tutorial battle (zie het battle forum). De tutorial zal gaan over Actionscript 2.0.
Mijn vraag aan jullie is nu:

Wat zouden jullie willen weten m.b.t. Actionsctipt 2.0 (t.o.v. 1.0)?

Dan zal ik daar een selectie uit maken en die onderwerpen opnemen in mijn tutorial.

TheDutch
%Europe/Berlin %769 %2005, 19:28
Wat dacht je van starten met de basics? Wanneer je OOP leert, kan je niet ergens middenin beginnen ;).

TheSilentWitness
%Europe/Berlin %770 %2005, 19:30
Misschien wat uitleg over strict data type etc.?

Tommyfied
%Europe/Berlin %773 %2005, 19:33
Ik zit zelf te denken aan dit soort dingen:

De nieuwe manier van variabelen declareren (datatyping)
De nieuwe manier van functies definiëren (datatyping wederom, return)
Het gebruik van classes en interfaces
Het gebruik van "implement" "extend" "import"

Het gebruik van classes van macromedia (zoals delegate en eventdispatcher)

Dauntless
%Europe/Berlin %779 %2005, 19:42
Het gebruik van classes en interfaces
Het gebruik van "implement" "extend" "import"
Goed, die wil ik ook nog eens leren :D

Vergeet vooral niet om een situatie voorbeeld te geven bij alles. Ik vind het altijd dom als ze je in een boek iets leren zonder te zeggen wat (en waar) je er (iets) mee bent.

Verder misschien vermelden:
-externe AS editors
-MTASC (www.mtasc.com)
-best practices (veel private houden en zo)
-extra uitleg over het gebruik van het extenden van de MovieClip subclass
-zeggen dat mensen goed moeten becommentarieren.

Voor de rest weet ik niets...

kH_
%Europe/Berlin %784 %2005, 19:49
-best practices (veel private houden en zo)
-zeggen dat mensen goed moeten becommentarieren.

Deze zaken komen in elk goed programmeerboek aan de orde en heeft eigenlijk niets te maken met AS 2.0. Het zijn gewoon standaard zaken waar je je als programmeur aan moet houden, wanneer je onderhoudbare code moet schrijven. Het is dus geen specifiek iets.

Dauntless
%Europe/Berlin %786 %2005, 19:52
Sommige mensen leren niet aan de hand van boeken maar alles via internet. Zij zouden volgens jouw theorie nooit verteld worden dat dat dus + is. Het kan toch geen kwaad om het er gewoon ff bij te vermelden? :)

kH_
%Europe/Berlin %788 %2005, 19:55
Dat zeker niet :D

Tommyfied
%Europe/Berlin %798 %2005, 20:09
Heb jij geen suggesties kH_ ?

Huidige stand van zaken:

Variabelen declareren
Functies definiëren
Gebruik van classes en interfaces
“extend” , “implement” en “import”

Event dispatcher
Delegate

Bonus: tips voor betere en nettere code
Bonus: externe editors

TheSilentWitness
%Europe/Berlin %798 %2005, 20:10
Man, ga jij een boek schrijven?:D

Tommyfied
%Europe/Berlin %799 %2005, 20:11
Nee ben van plan mezelf slap te lullen (video presentatie :P)

(Ziet iemand mijn laatste reactie ... ik ben em kwijt :S)

TheSilentWitness
%Europe/Berlin %801 %2005, 20:14
Bedoel je deze:

Heb jij geen suggesties kH_ ?

Huidige stand van zaken:

Variabelen declareren
Functies definiëren
Gebruik van classes en interfaces
“extend” , “implement” en “import”

Event dispatcher
Delegate

Bonus: tips voor betere en nettere code
Bonus: externe editors

Tommyfied
%Europe/Berlin %804 %2005, 20:17
Ok bedankt het lag aan mijn topic weergave (had em op hybrid staan ... bij linear staat hi jer wel gewoon)

(AUB geen offtopic verhaal hierover gaan houden ... hier uberhaupt niet meer op reageren aub ...)

Roenes
%Europe/Berlin %479 %2005, 12:30
Ik zou beginnen met het vertellen hoe je classes opbouwt. Dus met de class declaratie, dan prop's (met meteen datatyping), dan constructor (ook uitleg over meerdere constructors (of kan dat alleen in java? Ik gebruik het iig nooit)), dan methodes.

Daarna kun je bv return types uitleggen en het gebruik van private en public. Ik denk dat je dan een goede basis legt voor andere onderdelen. Want dit bovenstaande moet je eigenlijk wel beheersen wil je gaan extenden, implementeren, importeren enz enz. (Je snapt het idee :))

Dauntless
%Europe/Berlin %480 %2005, 12:32
(ook uitleg over meerdere constructors (of kan dat alleen in java? Ik gebruik het iig nooit))
Overloaded constructors zijn alleen beschikbaar bij Java, niet AS. (Zie EAS 2.0 p.116 :D)

Roenes
%Europe/Berlin %482 %2005, 12:34
Overloaded constructors zijn alleen beschikbaar bij Java, niet AS. (Zie EAS 2.0 p.116 :D)Oke, handig om te weten :)

En neej, ik heb helaas EAS 2.0 nogsteeds niet. :(

Tommyfied
%Europe/Berlin %483 %2005, 12:36
@Roenes:

Dat is een hele goede manier van je ... ik kan gewoon stapsgewijs een class opbouwen en dan komt eigenlijk alles wel aan bod :)

Ga EAS 2.0 nu halen joh!

kH_
%Europe/Berlin %557 %2005, 14:22
Wat misschien ook wel leuk zou zijn:

- Design patterns (lees bijvoorbeeld het ultieme werk van the Gang of Four ;))
- Exception handling
- Dynamic classes, aangezien vrijwel alle built-in classes van Flash (zo niet allemaal :)) ook dynamic zijn. Hierbij is het alleen ook handig om uit te leggen wat de nadelen van dynamic classes zijn in het kader van OO programming in het algemeen (geen strikte verantwoordelijkheden meer van een class bijvoorbeeld!!!!)
- Het koppelen van een Library MC aan een AS 2.0 class en wat dit voor voordelen biedt

Etc, etc. ;)

Roenes
%Europe/Berlin %559 %2005, 14:25
- Het koppelen van een Library MC aan een AS 2.0 class en wat dit voor voordelen biedt
Idd een erg leuk en interessant punt :)

Tommyfied
%Europe/Berlin %699 %2005, 17:47
Al die onderwerpen zijn wel héél erg gecompliceerd om in een introductie over actionscript 2.0 te staan (of je moet een boek gaan schrijven zoals iemand hier al voorstelde) ;)

mech7
%Europe/Berlin %717 %2005, 18:13
Het liefste zie ik een Actionscript tut over hoe ik mysql & php kan gebruiken om een flash file te poweren :P

MySQL -> PHP -> XML -> SWF en dan weer terug naar MySQL

Als voorbeeld een flash menu, met submenu's of een artikelen systeem met pagination :I
Een real life solution dus, omdat dat vaak het makkelijkste leert voor mij.

Basics of OOP en Design Patterns zijn al vrij veel verhalen over geschreven, en ook niet echt specifiek voor actionscript dus dat hoeft voor mij niet zo nodig :D

TjOeNeR
%Europe/Berlin %723 %2005, 18:21
Idd, anders schiet er niets anders meer over om over te vertellen :)

Anders mss afspreken, iemand de introductie, iemand die erop verder bouwt en dergelijke. Zodat we een volledige handleiding krijgen sort to speak.

Als er zo 10 personen meedoen met dit idee, hebben we voor iedereen voer om te schrijven en kun je een volledige handleiding afleveren?

Ieder zijn stuk wordt natuurlijk apart beoordeeld :)

Roenes
%Europe/Berlin %734 %2005, 18:38
Het liefste zie ik een Actionscript tut over hoe ik mysql & php kan gebruiken om een flash file te poweren :P

MySQL -> PHP -> XML -> SWF en dan weer terug naar MySQL
Over dit onderwerp staan hier op FF al verschillende tutorials:
- Handleiding php en mysql (http://www.flashfocus.nl/tutorials/Interactie%20(php,%20asp,%20javascript)/PHP/?filename=Handleiding%20PHP%20en%20MySQL_Gerrit%20 Pruis.zip)
- Data over en weer zenden (http://www.flashfocus.nl/tutorials/Interactie%20(php,%20asp,%20javascript)/PHP/?filename=Maak%20een%20MySQL%20database,%20gebruik %20PHP%20om%20hem%20te%20benaderen%20en%20Flash%20 MX%20om%20de%20gegevens%20te%20presenteren_Ton%20v an%20den%20Broeck.zip)
- Gastenboek met php en mysql (http://www.flashfocus.nl/tutorials/Interactie%20(php,%20asp,%20javascript)/PHP/?filename=Guestbook%20met%20PHP%20en%20MySQL_Menno %20van%20Dijk.zip)
- Poll met database (http://www.flashfocus.nl/tutorials/Interactie%20(php,%20asp,%20javascript)/PHP/?filename=Poll%20via%20MySQL%20en%20PHP_Aljosja%20 Karamazow.zip)
- Alle andere tut's hierover op FF (http://www.flashfocus.nl/tutorials/Interactie%20(php,%20asp,%20javascript)/PHP/)

TheDutch
%Europe/Berlin %879 %2005, 22:06
Misschien kan deze topic verplaatst worden naar "Koffie Lounge"? :)

Tommyfied
%Europe/Berlin %558 %2005, 14:24
Misschien kan deze topic verplaatst worden naar "Koffie Lounge"?
Maakt mij niet uit, in ieder geval.

Verder heb ik in ieder geval een besluit gemaakt over wat ik ga doen, namelijk het volgende:

Een videotutorial maken waarin ik laat zie hoe je stap voor stap een class opbouwt (met alles wat daarbij komt kijken zoals data typing en return values enz.). Ik zal beginnen met een hele simpele class en daarna wat gecompliceerde classes laten zien die wat meer features van AS 2.0 zullen benutten. Ik zal het geheel ondersteunen van tips en hints.
Ik weet nog niet hoe diep ik op de materie in zal gaan (of ik tot design patterns kom bijvoorbeeld). Dit hangt ervanaf hoe makkelijk het maken van de tutorial mezelf afgaat.

Wat betreft het idee om met meerdere mensen iets te doen. Graag, als iemand zin heeft om mee te helpen / te denken, voeg me dan even toe op MSN (check mijn profiel).

Roenes
%Europe/Berlin %561 %2005, 14:29
Misschien kan deze topic verplaatst worden naar "Koffie Lounge"? :)Mwa de topic kan volgens mij goed in AS blijven staan hoor :)

En ontopic: ik denk dat je wel de tut in 2 delen moet maken. Eerst het opbouwen van de class en dan in de vervolg tut de gecompliceerde class. Je houd dan 2 dingen mooi gescheiden.

Ik wil voor de rest gewoon mee blijven denken en moet even kijken of ik de tijd heb om zelf ook een video tut te maken. Voor vragen en ideeen kun je me hier en op msn bereiken :)

Tommyfied
%Europe/Berlin %564 %2005, 14:32
Het scheiden was ik ook van plan ja ... ik zit zelf over zelfs meer dan twee delen te denken omdat ik waarschijnlijk ook wel meerdere classes zal gaan maken die elke verschillende aspecten zullen belichten. Dat is ook een punt waarbij iedereen (die al enigzins verstand heeft van Actionscript 2.0) mag meedenken; hoe moeten die classes eruit gaan zien?

Ik ben van plan om met het simpele, al oude voorbeeld "Hello World" te beginnen.

Ik ga de tutorials denk ik ook in series online zetten aangezien dit best wel wat tijd in beslag zal gaan nemen.

TheDutch
%Europe/Berlin %564 %2005, 14:33
Het is alleen super irritant dat een discussie, over een te maken tutorial, steeds bovenaan komt te staan in een forum dat niet over tutorials gaat...

Roenes
%Europe/Berlin %567 %2005, 14:37
ik zit zelf over zelfs meer dan twee delen te denken omdat ik waarschijnlijk ook wel meerdere classes zal gaan maken die elke verschillende aspecten zullen belichten. Dat is ook een punt waarbij iedereen (die al enigzins verstand heeft van Actionscript 2.0) mag meedenken; hoe moeten die classes eruit gaan zien?Nadat dus die begin dingen zijn toegelicht is het denk ik handig om een paar classes te demonstreren met veelgebruikte methodes ed. Bv een classe maken die een aantal Math methodes gebruikt (afronding/random getallen ed) of een class die wat Date dingentjes uitvoert (data vergelijken, aftrekken, optellen, van millisec naar datum en andersom).

anyway, you get the idea :)

ps. hello world principe is een goed onderwerp!

Tommyfied
%Europe/Berlin %569 %2005, 14:40
Ik ga dan nu in iedergeval aan de slag met het maken van een soort introductie dingetje waarin ik laat zien hoe je flash instelt voor actioscript 2.

psssjt: dit is alleen maar om wat te wennen met het maken van videotutorials / werken met captivate