PDA

Volledige versie bekijken : Chat App: Webservice of full XML?

Ea.Z
%Europe/Berlin %996 %2005, 23:54
ok, hier kom ik weer met een vraag die tot discussie zou kunnen leiden.
Kben dus samen met mijn 'sponsor' aan een chat app ant werken, en toen stelden we ons de vraag:
wat is beter? werken met een webservice, of gewoon een setinterval om de seconde een xml op halen?

alles komt uit een database..
iemand tips?

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %045 %2005, 01:05
het komt uit een database en jij wil daar xml tussenstoppen en dan dus dat weer inladen in Flash en dat elke seconde? Dus...
Database -> Server-side script naar XML(dubbele vertaalslag hier) -> Flash(extra vertaalslag hier)

Of een webservice based, ik neem aan dat je dan bedoelt via AMFPHP of Flash Remoting:
Database -> Server-side scripting --m.b.v. AMF-> Flash

Hmmm geen vertaalslagen in die laatste versie, ik weet wel waar mijn voorkeur naar uitgaat, en zeker voor een chatapplicatie lijkt me de onderstaande handiger, maar eigenlijk heb je voor een chatapplicatie zowel pull als push nodig, en push heb je niet zonder een speciale server app, wat had je daarvoor in gedachten?

Ea.Z
%Europe/Berlin %080 %2005, 01:56
daarvoor dat er een setinterval elke seconde tussenkomt..
geen flashremoting... de webservice word dan in coldfusion geschreven en als wsdl (soap) weergegeven...
maar na lang testen krijg ik wel al heel wat miserie met die webservice namelijk dat hij maar niet wil de gegevens getten die ik hem vraag.. mja.. daz nu een deel waar ik zelf moet om kijken..
wat zou het probleem zijn bij die vertaling denk je? te zwaar voor server of te zwaar voor client?

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %431 %2005, 10:22
daarvoor dat er een setinterval elke seconde tussenkomt..
geen flashremoting... de webservice word dan in coldfusion geschreven en als wsdl (soap) weergegeven...Ok als eens gedacht om dit met Flex op te lossen? (als je er nu pas mee begint misschien kan je het dan met Flex Builder 2 alpha 1 gaan maken)

maar na lang testen krijg ik wel al heel wat miserie met die webservice namelijk dat hij maar niet wil de gegevens getten die ik hem vraag.. mja.. daz nu een deel waar ik zelf moet om kijken..
wat zou het probleem zijn bij die vertaling denk je? te zwaar voor server of te zwaar voor client?Het is niet zozeer zwaar, maar wel langzaam, en dat is zeker bij een real-time applicatie natuurlijk erg belangrijk.

Ea.Z
%Europe/Berlin %818 %2005, 19:38
flex, flascom, flashremoting zitten er niet in hoor. te door.. hoewel flashremoting nu nog te doen is..;
maar de andere servers zijn al uit de lijst.
bedankt voor je tips, TC. Heb ondertussen de webservice draaiende gekregen, en dat vlot redelijk goed
merci eh;)

Ea.Z
%Europe/Berlin %883 %2005, 21:12
ok, nog een vraagje..
die webservices ondersteunen soms meerdere operations..
als ik er verschillende wil gebruiken.. hoe spreek ga ik dat dan aan? (kwerk momenteel met de webservice component...)
moet ik er dan twee in mijn flash jagen? of met actionscript benaderen?
elke hint kan handig zijn nu... :)
(is redelijk dringend)

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %444 %2005, 10:40
ok, nog een vraagje..
die webservices ondersteunen soms meerdere operations..
als ik er verschillende wil gebruiken.. hoe spreek ga ik dat dan aan? (kwerk momenteel met de webservice component...)
moet ik er dan twee in mijn flash jagen? of met actionscript benaderen?
elke hint kan handig zijn nu... :)
(is redelijk dringend)Hmmm nog nooit gewerkt met dat component via de Author omgeving, maar het lijkt me niet dat je 'nog' een verbinding hoeft te maken naar je webservice/gateway, dus dat zou je gewoon met AS moeten benaderen. Helaas heb ik me er nog niet zo ver in verdiept dat ik precies weet wat je dan moet doen.

BTW: De aankomende Flex 2 is NIET alleen een server pakket, zoals bij Flex 1 wel was ;)

Ea.Z
%Europe/Berlin %058 %2005, 01:24
BTW: De aankomende Flex 2 is NIET alleen een server pakket, zoals bij Flex 1 wel was ;)

meer info?

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %505 %2005, 12:07
erm jij leest nooit het nieuws hiero? of kom je nooit in de AS Discussie & Showcase forum? ;)

dit is denk ik de belangrijkste: http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=5056

Ea.Z
%Europe/Berlin %013 %2005, 00:20
klees wel het nieuws, maar heb ooit met flex 1 begonnen.. en toen mijn sponsor me zij dat het de moeite nie was ben ik voortgegaan met dev'en in flash en cfml... flex intresseerde me sindsdien niet meer.. thx voor de link btw :)

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %554 %2005, 13:19
klees wel het nieuws, maar heb ooit met flex 1 begonnen.. en toen mijn sponsor me zij dat het de moeite nie was ben ik voortgegaan met dev'en in flash en cfml... flex intresseerde me sindsdien niet meer.. thx voor de link btw :)Ik weet het ik snap je helemaal, bij de introductie van Flex 1 zagen vele developers het licht, totdat ze de nadelen begonnen te zien (zoals het prijskaartje), toen was het ineens eigenlijk alleen maar handig voor 'enterprise' opdrachten, maar nu met de nieuwe Flex Builder 2 (inclusief compiler) met een prijskaartje van rond de 1000 euro, die volgend jaar maart ongeveer waarschijnlijk zal uitkomen, is het ineens wel weer heel interessant geworden voor de toch wat meer op development gerichte flashers.

Lunatico
%Europe/Berlin %694 %2005, 16:40
ok, hier kom ik weer met een vraag die tot discussie zou kunnen leiden.
Kben dus samen met mijn 'sponsor' aan een chat app ant werken, en toen stelden we ons de vraag:
wat is beter? werken met een webservice, of gewoon een setinterval om de seconde een xml op halen?

alles komt uit een database..
iemand tips?

Ik zou zeggen webservice. Webservice gebruikt ook in xml formaat en doet het meest van het werk al voor je. Maare... denk dat je bij allebei een setinterval moet werken. een webservice kan alleen gegevens aan de client doorgeven als de client een request maakt.
Ik was ook bezig met zo'n project maar ben ermee gestopt omdat het toch veel van de server vraagt als je veel gebruikers hebt die om de 1-10 seconden gegevens opvragen.

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %018 %2005, 00:26
Ik zou zeggen webservice. Webservice gebruikt ook in xml formaat en doet het meest van het werk al voor je. Maare... denk dat je bij allebei een setinterval moet werken. een webservice kan alleen gegevens aan de client doorgeven als de client een request maakt.
Ik was ook bezig met zo'n project maar ben ermee gestopt omdat het toch veel van de server vraagt als je veel gebruikers hebt die om de 1-10 seconden gegevens opvragen.Ja inderdaad als de applicatie tegelijk door te veel mensen gebruikt gaat worden, en dus veel van de server gaat vragen, zal je toch echt met een push model moeten gaan werken en dan heb je gewoon een goede serverapplicatie nodig, helaas maar waar. Overigens hoeven deze niet allemaal even duur te zijn, een alternatief voor Macromedia spul (voor chat applicaties) is bijvoorbeeld: http://www.electrotank.com/electroserver/. Maar ook kan er denk ik wel gewerkt worden met Java Servlets om meer een push model te creeëren.