PDA

Volledige versie bekijken : MaYa, Cinema 4D of een andere?

LH-Productions
%Europe/Berlin %745 %2005, 17:54
In mijn animatie wil ik van 2d, heel even naar 3d gaan, en dan weer terug.
Ik heb nou Cinema 4D gekregen van iemand, maar dat is echt ontzettend moeilijk.
Volgens mij is dat programma ook met MX in het achterghoofd gemaakt, zodat je wel (zoals Swift 3D) beelden kan importeren in Flash. Ik zoek eigenlijk een programma dat makkelijk is om te gebruiken. Welk programma is nou makkelijk te gebruiken, en kan je toch improteren in flash?
Het gaat om een slowmotion draai om een charackter heen.
Alvast bedankt.

LH

mech7
%Europe/Berlin %769 %2005, 18:28
Cinema 4d is zon beetje het simpelste 3d prog... P)

Of je moet echt van die n00b progjes als Xara3d enzo nemen..

Er zijn wel tools die delen simpeler kunnen maken, zoals bv Silo poly modelling, Deep Paint / Z-Brush texturen, Z-Brush detailling etc... maar goed he zal er echt niet makkelijker op worden wat je met 2d en dan 3d en dan weer terug naar 2d volg ik niet helemaal 8~

Maya en Cinema4d hebben igv vector renderer.. volgens mij tegenwoordig 3d max ook.

Edit*
Alias heb wel tut dvd om cartoon dingen mee te maken :) http://www.alias.com/glb/eng/community/downloadable_dvds.jsp

JSS
%Europe/Berlin %774 %2005, 18:35
hehe, 3d (programma's) zijn niet gemakkelijk :P
je kan ook de swift 3D plugin gebruiken en installeren in 3ds max of Lightwave

download hier (http://nct.digitalriver.com/fulfill/0049.034) de trial van 3ds max 8
download hier (http://www.erain.com/downloads/trials/) een trial van Swift 3D Plugin voor cinema of 3ds max

(btw, in de titel van het topic staat 'Maya', als je 3D wil leren kan je best beginnen met 3ds max (veeeel tutorials beschikbaar) of Cinema4D dus :P. Maya is te moeilijk om te beginnen)

mech7
%Europe/Berlin %799 %2005, 19:11
Persoonlijk vind ik Maya makkelijker om te beginnen, en er zijn ook meer tutorials voor. Vooral van Digital Tutors, Gnomon en SimplyMaya :)

Declipse
%Europe/Berlin %648 %2005, 15:34
Ik vind Cinema4d het makkelijkst, Swift 3d vindt ik het irritantst. maar als je begint is het beter om te beginnen met 3D MAX zodat je daar goed mee overweg kan, bijna alle andere plugin progjes of programma´s, voorbeeld modellen zijn gericht op 3D MAX. 3D MAX lijkt nou eenmaal populair te zijn. ;)

LH-Productions
%Europe/Berlin %758 %2005, 18:11
Okay, echt bedankt!, ik begin nu met 4D en Swift.
Ty!

Dopefish
%Europe/Berlin %765 %2005, 18:22
ik heb 3d max nog nooit gebruikt, ik doe cinema 4d. wat zijn de voordelen en nadelen tegenover 3d max.. behalve dat ik max een stomme naam vind [^]

JSS
%Europe/Berlin %901 %2005, 21:37
Voordelen
* Duidelijke UI.
* Veel plugins.
* Veel tutorials.

Nadelen
* Niet erg snel.

Bron: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1069710/ -> Software ->3ds max

lucky
%Europe/Berlin %140 %2005, 03:22
ik denk qua UI dat cinema4d niet moet onderdoen, uit vele reacties blijkt dat een hoop mensen overstappen naar cinema4d omdat Het makkelijker werkt.
Over enkele jaren terug moest c4d nog serieus onderdoen tegenover 3d max maar daar is reeds grote verandering in gekomen.
Sinds kort is er ook een hairmodule beschikbaar met enorm snelle rendertijden, er waren wel enkele alternatieven maar die waren ofterwel zeer traag of geheugenintensief.
Als 3d beginner raad ik c4d aan, ik heb zelf al enkele malen een poging gedaan om met 3dmax te beginnen maar vind die UI persoonlijk nogal onduidelijk, in c4d bekijk je het icoontje en met wat logisch nadenken begrijp je de functie er al van.
Renderen gaat ook zeer snel (zonder GI) maar denk dat dat met elk 3d packet wel het geval is als je fotorealistische dingen wil ontwerpen dat je daar op een gewoon computersysteem geen animatie moet renderen :).
Er is ook een flash output wat het aantrekkelijk maakt op vector animaties te maken (swf).

Gio
%Europe/Berlin %540 %2005, 12:58
In mijn animatie wil ik van 2d, heel even naar 3d gaan, en dan weer terug.
Ik heb nou Cinema 4D gekregen van iemand, maar dat is echt ontzettend moeilijk.
Volgens mij is dat programma ook met MX in het achterghoofd gemaakt, zodat je wel (zoals Swift 3D) beelden kan importeren in Flash. Ik zoek eigenlijk een programma dat makkelijk is om te gebruiken. Welk programma is nou makkelijk te gebruiken, en kan je toch improteren in flash?
Het gaat om een slowmotion draai om een charackter heen.
Alvast bedankt.

LH
probeer Blender ,is makkelijk voor iedereen en geheel gratis

mech7
%Europe/Berlin %543 %2005, 13:03
Modo 201 moet ook wel indrukwekkend gaan worden van wat ik gezien heb :)

BLoSk
%Europe/Berlin %908 %2005, 21:48
"Ik heb nou Cinema 4D gekregen van iemand, maar dat is echt ontzettend moeilijk."
Alle begin is moeilijk. En dit is nou eenmaal een heel uitgebreid onderwerp.
Als je echt nog niet weet wat te gaan gebruiken leer dan eerst eens wat basics van 3D in het algemeen, want welk programma je ook gebruikt, het werkt in principe allemaal redelijk hetzelfde.
Ik ben helemaal verliefd op 3ds Max, maar moet bekennen dat ik eigenlijk verder geen 3D ervaring heb met andere programma's. (een paar keer met C4D gewerkt, maar daar was ik helemaal niet tevreden over.)
edit: Nog een ding, als je echt 3D wil leren, moet je wel veel geduld hebben en redelijk wat tijd erin steken om beter te worden. Het begin is vooral lastig, maar als je eenmaal een paar technieken en de standaard knoppen kent wordt het al een stuk leuker.

septunas
%Europe/Berlin %916 %2005, 21:59
probeer Blender ,is makkelijk voor iedereen en geheel gratis

Heb totaal geen ervaring.Wou er ooit eens mee beginnen en had al goeie dingen gehoord over Blender. Heb dat trouwens nog steeds geïnstalleerd staan.
Maar moet zeggen dat je met een uurtje niet moet verwachten ook maar 1 ding te kunnen.
Heeft wel grote community gezien hiervoor.

Mijn gedacht: Eerst studeren, dan proberen. (is jammer genoeg niet mijn leermethode)

Als alle 3D uiteindelijk toch zowat hetzelfde is (las ik hierboven ergens), is het dan niet beter te beginnen met een soort van simpel architecten 3D programmaatje??

RITS
%Europe/Berlin %876 %2005, 21:02
....Maar moet zeggen dat je met een uurtje niet moet verwachten ook maar 1 ding te kunnen.....

Pardon?

je moet absoluut NIET verwachten dat je ook maar high-end gfx kan maken als je 1 uurtje bezig bent. Dan kom je in programma's terecht als Bryce3D (die een heleboel 3d'ers gelijk herkennen als daar iets in is gemaakt) en dergelijke, kan OOK leuk zijn, maar is NIET een prog als maya, MAX of Lightwave e.d.
In het begin ben je al blij als je een zelfgemaakte texture goed geplaatst op een simpele kubus krijgt inclusief de juiste belichting.
En alleen daarmee kun je al een maand ofzo bezig zijn in het begin.

3D programma''s zijn niet dingen die je-zo-maar-even-doet.

En DAT is de faut die de meeste mensen maken... ze denken er te makkelijk over.

Al doende leert men :)

Peace

septunas
%Europe/Berlin %903 %2005, 21:41
tx voor de reactie.
Denk dat ik toch maar eens een cursus ga volgen. In februari denk ik, begint er in gent een Lightwave vorming van 60u.
Zal proberen een spongebob als eerste opdracht te maken. :P

RITS
%Europe/Berlin %062 %2005, 01:29
Tutorials op het internet kun je ook al een helebole van leren als je de tijd ervoor hebt/neemt.

Als je een vriendin/vrouw/partner en kids hebt met een fulltime baan hoef je niet te verwachten dat je veel kunt doen...ik niet tenminste.

er de tijd voor nemen en niet gelijk kappen als het even tegenzit, kom je al een heel eind.
Plus als je iets niet begrijpt kun je het hier posten, daarvoor is dit hier.
Denk eraan, domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.

Peace

Micha
%Europe/Berlin %635 %2006, 15:14
Ik heb zelf een beetje zitten rommelen met de Video Tutorials van Unreal 2004 special edition en die hebben me een hoop geleerd in korte tijd.
Ondanks dat ik kinderen heb etc etc.
maar je moet het idd wel kunnen bij houden, als je het een paar maanden laat versloffen kan je weer over nieuw beginnen,
Ben best bereid om je de tutorials toe te zenden als je wilt.
[^]

septunas
%Europe/Berlin %642 %2006, 15:25
@Micha
Voor welke soft zijn die dan? Ben wel geïnteresseerd. Hoe dacht je die tuts te verzenden? Is er geen download link?

Micha
%Europe/Berlin %649 %2006, 15:35
Die tutorial zijn voor hoofdzakelijk maya, met in het achterhoofd het doel de modellen te gebruiken voor UnrealED(itor)
Je hoeft dus niet unreal te hebben om met de tutorials aan de slag te gaan.
Tevens staan er op de dvd ook 3DMax tutorials.

* scripting
* weapon modelling
* vehicle design
* vehicle coding
* static meshes
en veel veel meer.
5.8 gb is niet echt iets om te downloaden.
Maar een dvd over de post sturen is geen probleem ;)
En nee er zijn GEEN copyrights op de tutorial dvd.

Ben nu al maanden aan het zoeken naar een bestand om Maya 6.0.1 modellen te exporteren naar flash *zucht*
Over wat beter is 3dmax of maya is het snel afgelopen.
Das een persoonlijke keuze , ik heb gekozen voor maya omdat ik de PLE editie bij Unreal 2004 SE kreeg. Met 3dmax nog nooit gewerkt maar hoor wel van velen dat static meshes met 3d max een stuk makkelijker zijn te maken.
Maar dat is ook persoonlijk.

INKA
%Europe/Berlin %874 %2006, 20:58
"mischa",
je kunt geen modellen exporteren naar een 2D programma!
Wel kun je een pic. of animatie exporteren naar flash, de beste manier(vind ik) is exporten als een picture sequence en dan in flash laden!

inka

Micha
%Europe/Berlin %974 %2006, 23:23
"mischa",
je kunt geen modellen exporteren naar een 2D programma!
Wel kun je een pic. of animatie exporteren naar flash, de beste manier(vind ik) is exporten als een picture sequence en dan in flash laden!

inka

Sorry! dan zal ik idd wel dingen verkeerd uigelegd hebben het enige wat ik weet is dat ik "iets" kon exporteren van maya naar flash :#

mech7
%Europe/Berlin %009 %2006, 00:13
Je kan vectors renderen...

"Vector Rendering
Turn 3D content into 2D graphics that you can integrate with assets created for Flash® MX, Adobe® Illustrator®, and Adobe Go Live(tm). Maya 5 integrates Electric Rain's RAViX III® library to offer you a wide range of new looks for your work including hidden line and vector style rendering. Output formats also include Scalable Vector Graphics and Encapsulated Post Script as well as Maya software's regular list of bitmap files. | www.erain.com"

http://www.alias.com/eng/products-services/maya/technical_features/rendering.shtml

Sorry! dan zal ik idd wel dingen verkeerd uigelegd hebben het enige wat ik weet is dat ik "iets" kon exporteren van maya naar flash :#