PDA

Volledige versie bekijken : Sprite vinden

Scholten
%Europe/Berlin %565 %2012, 13:34
Misschien een domme vraag maar ik kom er niet uit ik heb op page1 verscheidene objecten over elkaar liggen bijvoorbeeld ook een textboxje de kan ik vrij simpel vinden met een find and replace dan komt het textboxje opeens tevoorschijn boven dat textboxje zit een grijs streepje, de positie van dat streepje wil ik graag de positie veranderen de pest is alleen ik kan hem nergens vinden (ben alle sprites nagelopen maar zag hem daar niet tussen staan) ik zag ook de mogelijkheid om een venster te selecteren en dan rechtermuis open in new window echter ik vermoed dat het streepje op een ander venster staat die ik niet kan selecteren.

Iemand enig idee

Hans

nancy_kelpie
%Europe/Berlin %589 %2012, 14:08
Je hoort objecten gewoon op de stage (dat grote vlak in het midden wat je document is) te kunnen selecteren. Als alles over elkaar heen ligt kan je als het goed is lagen op slot zetten die je niet nodig hebt. Normaal zou er een laag "tekstvelden", een laag "streepjes", etc. zijn aangemaakt. Deze lagen kan je vinden in de Timeline. Probeer uit te vinden op welke laag je streepje staat en zet alle andere lagen op slot, dan kan je hem selecteren.

Je streepje hoeft niet in de Library te staan. Daar staan alle symbolen, het is echter niet verplicht om van een gewoon streepje een symbool te maken (het is wel netter). Waarschijnlijk is je streepje dus een gewoon streepje en staat alleen op de stage.

Als je bestand geen lagen heeft kan je die proberen zelf te maken. Selecteer dingen die je niet nodig hebt en knip die (ctrl+x) en plak (ctrl+shift+v) die in een nieuwe laag. Net zo lang tot je een net bestand hebt en je bij het streepje kan.

Verder is het mogelijk om streepjes te tekenen via Actionscript. Dan staat het streepje helemaal niet op de stage en moet je het in de code veranderen. Waar die code staat kan ook op verschillende plekken zijn.

Ander venster komt me niet bekend voor... weet dus niet wat je daar mee bedoeld.

Scholten
%Europe/Berlin %685 %2012, 16:26
Nancy bedankt voor de tips.

Nog een vraagje wordt er van origine geen naam conventiion gebruikt, ik maak wel eens wat in vb dan krijgt alles een logische naam vb txtNaam of lblNaam kan ik gewoon een sprite een naam geven en hetzelfde voor de layers of is dat niet gebruikelijk.

Hans

nancy_kelpie
%Europe/Berlin %724 %2012, 17:22
Als je gewoon in Flash een streepje tekent via het gereedschapsvenster wordt dit niet automatisch een symbool en krijgt al evenmin een naam. Oftewel het zou heel goed kunnen dat het streepje een "gewoon streepje" is zonder naam en dat je hem niet kan aanspreken met Actionscript. Tenzij je er natuurlijk zelf een symbool (Movie Clip) van maakt en het een naam geeft.

Dit komt omdat niet alle projecten in Flash Actionscript nodig hebben. Je kan er immers ook animaties mee maken, zonder te programmeren. In Flash moet je dus zelf iets "instance name" geven als je het wil aanspreken met Actionscript.

Lagen die in de Timeline staan kan je niet via Actionscript aanspreken. Dit is echt puur voor de ontwerper.

Oftewel als je eenmaal je streepje hebt gevonden kan je hier een MovieClip (F8) van maken, een instance name geven in het Properties venster en dan aanspreken via Actionscript. Als je hem echter alleen wilt verplaatsen kan je hem ook selecteren in Flash zelf en hem vervolgens verplaatsen met de muis of pijltjestoetsen.

Scholten
%Europe/Berlin %775 %2012, 18:36
Nancy bedank dat is duidelijk (voor zo ver ik het begrijp)
Ik heb hieronder een afbeelding daarop staan twee grijze strepen de grote heb ik naar boven verplaatst, die kleinere was is niet zichtbaar, tijdens een publish wordt het kleinere streepje zichtbaar.
Ik heb vervolgens alle layers op hide gezet en een voor een aangezet nergens kwam ik dit streepje tegen, hoe is zo een streepje nu terug te vinden.

Hans
http://www.wonen.com/flashstreep.gif

nancy_kelpie
%Europe/Berlin %791 %2012, 18:59
Je bedoeld dat je plaatje een screenshot is van je SWF bestand? En dat je FLA bestand er ongeveer zo uit ziet, maar dan zonder het kleine streepje? Anders moet je voor de zekerheid ook even een screenshot maken van je Timeline (met alle lagen) en Stage (je document dus). Of het FLA bestand meesturen.

Wat zou kunnen is dat het kleine streepje een animatie is. Die eerst onzichtbaar is en langzaam tevoorschijn komt. Op de stage zie je dan alleen de eerste frame van de animatie en dat is dus niks. Als dat het geval is móet het streepje echter een Movie Clip zijn en dus terug te vinden in de Library. In de Library zal de preview afbeelding van dat streepje dan ook "niks" zijn, dus dan moet je dubbel klikken op alle Movie Clips waarbij de preview wit/leeg is en dan kijken welke Movie Clip meerdere frames in zich heeft.

Als dat het ook niet is wordt het streepje misschien via Actionscript getekend? In dat geval moet je alle code bij langs gaan.

Je methode van alle lagen op hide zetten is wel goed, zo zou je het normaal gesproken moeten vinden. Mocht je het echt niet kunnen vinden moet je de FLA maar even plaatsen en wil ik wel even kijken, ben nu ook wel benieuwd :)

Scholten
%Europe/Berlin %888 %2012, 21:18
Nancy bedankt voor je input, ik heb het niet gevonden maar op een andere manier opgelost

Groetjes,
Hans

e.l.dam
%Europe/Berlin %348 %2012, 08:21
Window -> Movie Explorer (ALT + F3 op windows). Hoewel ik niet zeker ben of dit ook in Flash 4 zit.

Staat het streepje daar nergens tussen, dan is het een shape/drawing object.