PDA

Volledige versie bekijken : Flash animatie maken

Soulmaster
%Europe/Berlin %649 %2011, 15:34
Beste forumleden. Ik ben een complete leek wat flash betreft maar wil hier graag mee aan de gang en wel om de volgende reden.

Ik maak voor mijn website bliksemdetectie.nl elke dag animated gifs van de laatste weerkaarten maar deze zijn soms ruim 3MB groot en dit wil ik toch wel kleiner hebben.

Daarom dacht ik om ze in flash te gaan maken, alleen hier wringt de schoen.. ik weet niet hoe.

Is er een voor leken zoals ik een simpele uitleg hoe je dit kan maken?

nancy_kelpie
%Europe/Berlin %701 %2011, 16:49
Waar staat de animatie precies? Ik zie hem zo snel niet...

Algemene tip zou zijn om een boek bij de bibliotheek te halen en deze te lezen, dan weet je zeker dat je de basis van het programma leert.

Soulmaster
%Europe/Berlin %766 %2011, 18:23
hier is een voorbeeld van wat ik nu maak als animatied gif,

http://www.bliksemdetectie.nl/index.php?action=media;sa=media;in=6272

nancy_kelpie
%Europe/Berlin %794 %2011, 19:04
Ik zie niks... ook niet als ik de URL kopieer en plak.

Soulmaster
%Europe/Berlin %810 %2011, 19:26
doen we het even op deze manier

http://www.upim.nl/albums/userpics/10001/Vrijdag.gif

Jan
%Europe/Berlin %827 %2011, 19:51
soms ruim 3MB groot en dit wil ik toch wel kleiner hebben.

Daarom dacht ik om ze in flash te gaan maken
Flash levert enkel een kleiner bestand op als je werkt met vector animaties.
Of je nu al die gifs in een swf achter elkaar zet of in een animated gif zal geen verschil maken qua bestandsgrootte.

Is er een voor leken zoals ik een simpele uitleg hoe je dit kan maken?
Je kan zo'n foto rechtstreeks vanuit de folder op je pc naar het canvas in flash slepen. Als je ervoor zorgt dat al die gifs een opeenvolgende bestandsnaam hebben (zoals foto1.gif, foto2.gif, foto3.gif) dan zal Flash iets zeggen als 'this image appears to be part of a list, do you want to import all?'. Als je 'ja' kiest dan worden alle foto's automatisch geïmporteerd en verspreid over opeenvolgende frames. Publish naar swf en klaar.

Jan

nancy_kelpie
%Europe/Berlin %859 %2011, 20:37
Nu zie ik hem :) Ik heb hem even opgeslagen en zie dat het 8 plaatjes zijn. Als je die door Photoshop haalt met de optie "Save as web" en dan vrij laag denk ik dat de helft qua grootte ook moet lukken.

Als je hem in Flash wilt maken... Tja, dan moet je het zelf tekenen en denk niet dat je daar zin in hebt. Die landkaart zou je nog wel 1 keer kunnen tekenen en vervolgens altijd gebruiken, maar die streepjes en kleuren zijn te veel werk om elke dag te doen.

En als je hem automatisch laat overtrekken wordt het niet zo mooi. Vooral omdat er veel kleurverlopen in zitten en daar maakt Flash dan vlakken van.

Oftewel Photoshop lijkt me het beste. En dan zo instellen dat kwaliteit zo laag mogelijk is maar net niet storend.

Soulmaster
%Europe/Berlin %866 %2011, 20:47
tnx ik ga dat eens proberen met fotoshop. maak ze nu met fireworks namelijk.