PDA

Volledige versie bekijken : Driehoekige buttons in flash

Bertie
%Europe/Berlin %604 %2011, 15:29
Hallo allemaal,

Ik wil graag 7 buttons maken in flash. Het is de bedoeling dat deze 7 buttons als taartpunten in een cirkel liggen. Het zijn dus 7 driehoekige buttons.
Als ik bijvoorbeeld in een tekenprogramma een driehoek teken en deze importeer in flash, dan wordt de knop eigenlijk een rechthoekige button met een plaatje van een driehoek erop. Je kunt de 7 buttons dan niet meer in een cirkel tegen elkaar leggen omdat het allemaal rechthoeken zijn geworden.
Is het mogelijk om in flash een echte driehoekige button te maken zonder dat er eigenlijk een rechthoek onder ligt?

nancy_kelpie
%Europe/Berlin %615 %2011, 15:45
Met de "Polygon tool" kan je een driehoek maken ;) Kan je namelijk een "veelhoek" mee maken en als je dan invult dat je 3 hoeken wilt krijg je een driehoek.

Bertie
%Europe/Berlin %634 %2011, 16:14
Ok, bedankt.

Ik kan alleen polygon tool niet vinden. Alleen cirkels en rechthoeken.
Ik werk met flash 5, heeft dat daar mee te maken?

nancy_kelpie
%Europe/Berlin %653 %2011, 16:40
Oh... dat is behoorlijk oud :o Zover ik me kan herinneren zat die optie er altijd al in, maar ik denk dat ik Flash 5 nooit heb gebruikt. Anders zou hij inderdaad bij de rechthoeken en cirkels moeten staan, het icoontje is een vijfhoek.

Met de Line tool kan je natuurlijk ook zelf een driehoek maken en die vervolgens vullen met het vul-emmertje. Als je "Shift" ingedrukt houdt tijdens het tekenen van de lijnen krijg je netjes lijnen van 45 graden, waardoor driehoekjes tekenen heel makkelijk is.

Bertie
%Europe/Berlin %659 %2011, 16:50
Misschien moet ik inderdaad maar eens kijken naar een nieuwere versie van flash.

Bedankt.

Bertie
%Europe/Berlin %674 %2011, 17:11
Met wat omwegen is het me gelukt om losse driehoeken te importeren in flash.
Maar als ik nu buttons maak van deze driehoeken, dan worden het weer rechthoeken en die overlappen elkaar. Zie het meegestuurde plaatje.
Is dit nog op te lossen?

Dauntless
%Europe/Berlin %694 %2011, 17:40
Dat zijn de bounding boxes. Die worden niet gebruikt in de uiteindelijke SWF. Zolang de 'hit' frame van je knop ook een driehoek is, is het in orde.

Overigens: Na Flash 5 kwam nog Flash MX, Flash MX04, Flash 8, daarna werd het bedrijf overgenomen door Adobe, Adobe Flash CS3, Adobe Flash CS4 en Adobe Flash CS5. Daar zit nu al 11 jaar tussen, dus misschien best wel eens een nieuwe versie zoeken ;)

Bertie
%Europe/Berlin %694 %2011, 17:40
Het gaat allemaal goed nu.
Bedankt voor de hulp en ik ga maar eens op zoek naar een nieuwe versie :#

nancy_kelpie
%Europe/Berlin %698 %2011, 17:45
Die bounding boxes horen zo inderdaad.

Je zou kunnen proberen de driehoeken te herordenen door met de rechtermuisknop op een driehoekje te klikken en met "arrange" (of modify>arrange) dat driehoekje naar voren of achteren te plaatsen in de rangschikking.

Mocht dat echter niet lukken (als je bijv. de een dus naar voren plaatst zodat het rechts is opgelost maar dan weer links fout gaat) moet je netter tekenen in dat andere programma of in Flash zelf zodat alle lijnen zichtbaar zijn en elkaar niet overlappen.

Of is het lijntje van groen-blauw niet te zien omdat je ze nu geselecteerd hebt? In dat geval ben je klaar idd.

mknol
%Europe/Berlin %832 %2011, 20:58
Wow, kreeg net een zwaar epische flashback van je screenshot; Flash 5, wist niet dat mensen het nog gebruikten :D Nice!

Bertie
%Europe/Berlin %902 %2011, 22:39
Hahahaha.
Nou, het werkt nog perfect.

Bertie
%Europe/Berlin %908 %2011, 22:48
Ik heb de proefversie van Adobe Flash Pro CS5.5 geïnstalleerd. Ziet er inderdaad wel even wat anders uit dan flash 5 :D.

Ik kan redelijk overweg met Rhino3D en wil graag 3D modellen gebruiken in flash. Alleen heb ik op dit moment geen idee hoe dat gaat. Hoe kan ik een 3D model importeren in flash?
Kan iemand mij een zetje in de goede richting geven?

e.l.dam
%Europe/Berlin %322 %2011, 08:44
Hmm, is vrij ingewikkeld :)

FlashPlayer 11 is uit, daarmee kun je ook 3D dingen doen. Misschien daar even op googlen! (zelf nog niet mee gestoeid).

Bertie
%Europe/Berlin %382 %2011, 10:10
Waarmee zijn websites zoals Kennisnet en de Nederlandse Tuinbouw (misschien wat extreme voorbeelden) dan gemaakt?

http://kids.kennisnet.nl/flash/#/thema/doelgroep/
http://nederlandse.tuinbouw.nl/

e.l.dam
%Europe/Berlin %437 %2011, 11:30
Away3D, Papervision, andere 3D Libraries.

Maar zoals ik zeg, ingewikkeld. Ik weet niet of je een programmeer achtergrond hebt, maar dit is niet iets waarmee je wil beginnen als je met AS3 begint ;)

nancy_kelpie
%Europe/Berlin %510 %2011, 13:15
Als je het simpel wil houden zou je ook je 3D animatie kunnen exporteren als FLV of F4V filmpje en deze importeren in Flash. Dat is wel heel simpel, maar dan moet je 3D animatie al wel af zijn en kan je er verder niks mee in Flash dan simpelweg afspelen. Wel kan je natuurlijk dingen in Flash er aan toe voegen, maar niet in interactie met dat 3D object, dan krijg je de dingen die Eldam noemt.