PDA

Volledige versie bekijken : Flashbuilder 4: Coöperatief werken & wat is beste methode?

Jelmerholland
%Europe/Berlin %576 %2011, 14:49
Beste mensen,

vandaag zijn we begonnen aan een project waarbij we met 5 man een game moeten maken voor de 'informatie'-zuilen in onze Mediatheek.

We gaan ongeveer met zijn 3en programmeren en zitten met de volgende paar vragen:
- Welke tool kunnen wij (het beste) gebruiken om coöperatief aan de zelfde code te werken zonder elkaars werk teniet te doen?
Dus zorgen dat je niet steeds bestanden van bijvoorbeeld Dropbox moet gebruiken met als gevolg dat als ik ze overschrijf en mijn collega daarna, dat ik dan mijn stuk kwijt ben (omdat hij als laatste overschreef).

- Wat is de beste manier van werken? Het is dus een game waar we in principe alleen maar afbeeldingen (.jpg en/of .png) bestanden voor gebruiken (dus prima te doen met imageloaders). Standaards shapes als cirkels en rechthoeken zullen er ook in voorkomen, maar dat is een simpele handeling om die vanuit de code te tekenen.
Vraag is eigenlijk: hoe moeten we werken? Met of zonder .fla bestand. Dus met of zonder een automatische library(Flash). Ik zelf denk dat het het beste werkt om gewoon FlashBuilder te gebruiken en de virtuele stage die je in je Flash programma ziet gewoon weg te doen. Dus alleen maar .as bestandjes. Is dit een goede gedachte gang?

Alle hulp/tips zijn welkom!

Jelmer

e.l.dam
%Europe/Berlin %634 %2011, 16:13
Als je toch alles wilt inladen, dan zou ik het zonder .fla gaan doen ja. Wil je toch nog Flash Library items gebruiken later, dan kun je deze altijd in een .swc plaatsen en toch doorwerken vanuit je .as.

Wat betreft tools voor samenwerken, het is even kloten met opzetten, maar GIT of SVN werkt hiervoor ideaal. Ik zou wel een heel goede tutorial zoeken om het op te zetten, want volgens mij is dit nog niet zo makkelijk, maar als het eenmaal werkt...

Wat je dan krijgt is al je code op 1 plek, en als jij er aan gaat werken "download je er een kopie" van. Deze bewerk je dan, en commit je weer naar de centrale plek. Je krijgt meldingen als een collega het bestand ook al heeft aangepast en kunt dan mergen.

Ik leg het niet helemaal soepel uit (werk er zelf niet meer mee, hoewel het wel de bedoeling is dat we het allemaal weer werkend krijgen hier), er is vast iemand die dat beter kan.

Jelmerholland
%Europe/Berlin %697 %2011, 17:43
Oké dan. Ik ben er achter gekomen dat de rest van m'n project groep minder ver is met programmeren. Dus we gaan toch maar gewoon met de library werken, is wat vertrouwder voor hun. Ik ga 't wel ff bekijken. Ik heb ondertussen een tut gevonden van adobe die de samenwerking mooi uitlegt: http://tv.adobe.com/watch/learn-flash-professional-cs5/using-flash-pro-and-flash-builder-together/

Wat de samenwerking betreft, ons project is dusdanig klein dat het dan wat te veel werk wordt en we hebben nog eens objectief gekeken met hoeveel man we programmeren en wát precies. Toch maar besloten er geen gebruik van te gaan maken. Is iets te complex voor zo'n project.

In ieder geval bedankt voor de moeite en ik ga er zeker even naar kijken :)

e.l.dam
%Europe/Berlin %426 %2011, 11:14
Als 't allemaal klein blijft, zou ik gewoon duidelijke afspraken maken over wie waarmee bezig gaat. Of veel in teams werken ;)

jaspermuts
%Europe/Berlin %658 %2011, 16:48
@Jelmer: De video die je daar post gaat niet om samenwerking tussen personen, maar over het samenwerken dat Flash Builder en de Flash IDE doen (op 1 computer dus).

Ik heb wel wat ervaring met versiebeheer (wat GIT en SVN zijn) en vind dit de perfecte oplossing voor samenwerken aan projecten. Dit doe ik dan ook dagelijks.
Ik gebruik zelf het liefst SVN (geen ervaring met GIT, wel met CVS). Een server hiervoor opzetten lijkt mij teveel werk voor een klein project, ook hier heb ik geen ervaring mee.

Op Google Code kun je eenvoudig gratis een SVN-repository aanmaken. Dit is gratis, het enige "nadeel" is dat je open source dient te werken (dat is een policy van Google) waardoor je code dus publiekelijk toegankelijk is. Zie bijvoorbeeld de mijne: http://vaspas3.googlecode.com.
Je moet dus erg oppassen dat je er geen wachtwoorden in opslaat, want deze blijven altijd terug te vinden (ook als je ze in het bestand aanpast).

Het principe van SVN is ongeveer zoals e.l.dam zegt: al je bestanden staan op de SVN-repository, en hiervan download (checkout) je het project waaraan je werkt op je computer (lokaal). Het bewerken en testen doe je ook lokaal en zodra je tevreden bent met wat je hebt gemaakt (liefst per functionaliteit), 'commit' je je aanpassingen naar de repository.

SVN vergelijkt de aanpassingen die je hebt gedaan en slaat deze op. Aangezien het versiebeheer is kun je altijd een versie (revisie) teruggaan indien je toch niet tevreden bent met wat je hebt ge-commit.

Voor je commit en voordat je aan je werksessie begint update je altijd eerst, dan krijg je de wijzigingen van je collega's ook binnen.

Ook een voordeel van versiebeheer is dat je altijd kan zien wie wat wanneer heeft gewijzigd (meestal per regel per bestand). Zie bijvoorbeeld http://code.google.com/p/vaspas3/source/list?path=/trunk/tetris/nl/vasp/tetris/TetrisGame.as&start=47

In FlashBuilder kun je de Subclipse plugin installeren, om direct van uit Flash Builder checkouts te doen of te commiten en te updaten. Voor Windows kun je ook TortoiseSVN installeren, hiermee kun je hetzelfde, maar dan vanuit de Verkenner.

Het vereist sowieso wel wat inlezen (of videotutorials kijken), maar ik weet zeker dat het de moeite waard zal zijn, ook voor toekomstige projecten (SVN leren hoeft natuurlijk maar 1x).

Jelmerholland
%Europe/Berlin %804 %2011, 20:19
Ik weet dat die video over het samenwerken van FB en Flash gaat. Maar zoals ik in post 1 al zei, ik had twee vragen :).

Bedankt voor de info, ik ga er naar kijken.