Volledige versie bekijken : WYSIWYG editor voor flash
cosson
%Europe/Berlin %732 %2005, 17:35
Beste mensen,
Ik ben bezig met het maken van een komplete flash site en daar achter moet een CMS systeem komen. Om gewoon teksten te updaten was het mijn idee om gebruik te gaan maken van een WYSIWYG editor. Ik weet dat de html mogelijkheden binnen flash beperkt zijn, dus daarom mijn vraag:
Weet iemand van jullie of er een fantsoenlijke WYSIWYG editor is voor Flash?
Mvg,
Tim Cosson
Sapience
%Europe/Berlin %823 %2005, 19:45
Ik zit met het zelfde probleem en ik ben zover:
een editor in flash zelf; NIET DOEN!!!
gebruik xml pagina's en bewerk deze in een javascript editor. met dynamic textfield kun je gewoon xml inladen en opmaken met css (kun je vinden onder tutorials). het ondersteund dan tags zoals <b></b>, <u></u>,<i></i> en <a href="url">url</a>
verder heb ik er niet zoveel getest... Het grote probleem waar ik tegen aan loop is:
- er zijn geen javascript editors die ik kan gebruiken, en ik kan er ook niet eentje zelf schrijven...
- je kan geen images inladen in zo'n textfield... zijn vast wel oplossingen voor :)
Wat je wel kan probeeren is een backend te maken met javascript en deze dan door te trekken naar flash...
Wat je anders nog zou kunnen doen is de text in mysql database zetten, en die dan icm php bewerken en eruithalen, maar hoe ??? geen flauw id.
veel succes, en houd me op de hoogte (als het je lukt, vertel me dan ff hoe en wat)
je kan ook in een eerdere post kijken van mij, daar staat een xml structuurtje...
Gr. Fabian
ps. Als je flash website bouwt, kan ik je aanraden er een javascriptje voor te zetten, die eerst checkt of de client wel flash (8?) heeft.
bewerkt --> door Sapience 6 sec. na post...
cosson
%Europe/Berlin %385 %2005, 09:15
Ik zit met het zelfde probleem en ik ben zover:
een editor in flash zelf; NIET DOEN!!!
gebruik xml pagina's en bewerk deze in een javascript editor. met dynamic textfield kun je gewoon xml inladen en opmaken met css (kun je vinden onder tutorials). het ondersteund dan tags zoals <b></b>, <u></u>,<i></i> en <a href="url">url</a>
verder heb ik er niet zoveel getest... Het grote probleem waar ik tegen aan loop is:
- er zijn geen javascript editors die ik kan gebruiken, en ik kan er ook niet eentje zelf schrijven...
- je kan geen images inladen in zo'n textfield... zijn vast wel oplossingen voor :)
Wat je wel kan probeeren is een backend te maken met javascript en deze dan door te trekken naar flash...
Wat je anders nog zou kunnen doen is de text in mysql database zetten, en die dan icm php bewerken en eruithalen, maar hoe ??? geen flauw id.
veel succes, en houd me op de hoogte (als het je lukt, vertel me dan ff hoe en wat)
je kan ook in een eerdere post kijken van mij, daar staat een xml structuurtje...
Gr. Fabian
ps. Als je flash website bouwt, kan ik je aanraden er een javascriptje voor te zetten, die eerst checkt of de client wel flash (8?) heeft.
bewerkt --> door Sapience 6 sec. na post...
Thanx voor de reatie...
Ik ken editors die goed zijn en die ook met javascript en xml te gebruiken zijn. Voorbeeld is FCKeditor. Maar het probleem is dat deze editor nogal uitgebreid is. Nu is het wel mogelijk om functies uit te schakelen bij deze editor. Dus misschiens een id om deze editor uit te bouwen tot een editor speciaal voor flash. Ik zal eens kijken wat ik kan uitvogelen.
Groeten Tim
Ps: Je kunt ook php gebruiken om xml pagina's te genereren. Ik weet niet zoveel van javascript af maar wel van php. Dus mijn voorkeur gaat voor php. Databases ga ik niet gebruiken omdat mijn klant dat te duur vindt en dat er ook andere mogelijkheden zijn.
Sapience
%Europe/Berlin %676 %2005, 16:14
ja, fck editor ken ik ook, maar die heeft het volgende nadeel:
als je een xml pagina gebruikt met een structuur zoals deze:
<bericht1>
<titel>
titeltje
</titel>
<text>
tekst van bericht
</text>
</bericht1>
dan krijg je in zo'n editor gelijk het geheel te zien, en je moet eigenlijk iets hebben die gewoon 2 velden heeft, eentje voor titel en eentje voor bericht, en dan zelf de omliggende tags genereert, en automatisch bericht1 in bericht2 verandert als bericht1 er als is...
cosson
%Europe/Berlin %716 %2005, 17:11
jaja, dat snap ik. Maar dat kun je met php wel voor elkaar krijgen hoor. Mijn interesse ging eigenlijk alleen uit naar een fantsoenlijke editor die aangepast is aan de html mogelijkheden binnen flash. Met php kun je de xml pagina uitlezen en de tekst plaatsen in de fckeditor en de titel in een ander tekst veld. Deze kun je dan aanpassen en weer terugschrijven met php naar de xml pagina.
Sapience
%Europe/Berlin %721 %2005, 17:19
maar kun jij dat zo maken dan? als dat lukt, kun je mij dan de boel ook sturen, zodat ik het kan gebruiken voor mijn website?
dankjewel :)
Sapience
%Europe/Berlin %729 %2005, 17:30
ik heb misschien nog wat nuttigs gevonden... van a3d.
http://www.a3d.nl/index.php/?p=210
ik heb nu ff geen tijd om er mee bezig te gaan, misschien morgen, je hoort nog hoe ver ik gekomen ben!
meagain
%Europe/Berlin %823 %2005, 19:45
Een hele goede is obedit v3. Kijk eens op www.oblius.com.
Sapience
%Europe/Berlin %654 %2005, 15:43
Dankje, daar hebben we misschien iets aan!
edit:
hij genereerd xhtml... en daar hebben we niets aan omdat flash dat niet kan inlezen...
nou, ik klooi wel verder. toch bedankt!
Sapience
%Europe/Berlin %694 %2005, 16:39
Ik heb de oplossing!!!
hoe & wat:
om de content in te lezen, gebruik je een flash rss reader (zelf gemaakt of ergens vandaan). Omdat ik de tijd niet heb om het hele xml principe te leren, tenminste niet nu, heb ik na wat googlen een engelse flasher bereid gevonden zijn rss reader aan mij te geven... via een forum. na wat aanpassingen, heb ik het in de site ingebouwd en een klas genoot, die een tovenaar is met c++ en ook met php, gevraagd of hij, even een admin (die dus items aan het rss xml bestand toevoegd) wou maken. Omdat de website voor een game is wat wij aan het maken zijn, (mmorpg, helemaal 3d, ik post wel eens een post als website af is), wou hij dat direct doen. Nu heb ik dus een volledig CMS/nieuwssysteem! en ik kan het zo uitbreiden dat het een soort blog zou worden! zonder mysql!!! toch cool!
het werkt hartstikke goed, en ik hoop door dit te posten jullie te helpen! :D
cosson
%Europe/Berlin %421 %2005, 10:07
Ik heb de oplossing!!!
hoe & wat:
om de content in te lezen, gebruik je een flash rss reader (zelf gemaakt of ergens vandaan). Omdat ik de tijd niet heb om het hele xml principe te leren, tenminste niet nu, heb ik na wat googlen een engelse flasher bereid gevonden zijn rss reader aan mij te geven... via een forum. na wat aanpassingen, heb ik het in de site ingebouwd en een klas genoot, die een tovenaar is met c++ en ook met php, gevraagd of hij, even een admin (die dus items aan het rss xml bestand toevoegd) wou maken. Omdat de website voor een game is wat wij aan het maken zijn, (mmorpg, helemaal 3d, ik post wel eens een post als website af is), wou hij dat direct doen. Nu heb ik dus een volledig CMS/nieuwssysteem! en ik kan het zo uitbreiden dat het een soort blog zou worden! zonder mysql!!! toch cool!
het werkt hartstikke goed, en ik hoop door dit te posten jullie te helpen! :D
Dat klinkt reuze interesant. Dus je leest de content uit de flash movie met een flash rss reader! Daarna met php de xml file aanpassen en opslaan zodat de flash movie het weer kan inlezen. Klopt dit wat ik zeg? Kun je me een voorbeeld sturen? Zou een geweldige oplossing zijn!
En nog iets, maak je nu gebruik van een WYSIWYG editor speciaal gemaakt voor flash?
Groeten Tim
Sapience
%Europe/Berlin %598 %2005, 14:21
nou, op het moment heb ik een rss reader ingebouwd in de website, en dan gebruik ik een admin systeem wat gewoon entry's, dus de text tussen de <item></item> tags in een rss bestand, kan bewerken, en nieuwen kan toevoegen! het werkt hartstikke goed, en omdat de maat van mij, die mij met de admin geholpen heeft een handigheidje voor me heeft ingebouwd: MD5codering van wachtwoorden! dus het is nog hartstikke veilig ook! zonder mysql!
wat ook mogelijk was, wees hij me op: een mysql database in tekstbestand (.txt)! maar dat gebruik ik niet, omdat dat op den duur overdreven veel ruimte kost, omdat hij dan alles en in de database en in de xml's opslaat.... maar nu heeft mijn maat gewoon een soort live xml generator/editor eringebouwd...
^^ ik hoop dat je dit extreem onsamenhangend verhaal een beetje begrijpt :p
simza
%Europe/Berlin %731 %2006, 17:33
hoi...,
Hebben jullie misschien ook een oplossing voor het volgende ?
Ik probeer via de XMLconnector vanuit een tekstArea components tekst te verzenden naar een xml file. zodat ik op die manier een ander tekstArea kan updaten.
Maar weet niet hoe ik de vertaling kan maken van php naar xml.
Thankz,
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.