PDA

Volledige versie bekijken : Schokkerige animatie (geen fps-probleem)

witsander
%Europe/Berlin %729 %2011, 18:30
Dag forumbezoekers,

Ik heb dit forum doorzocht maar ik heb het specifieke probleem wat ik heb niet kunnen vinden, of hielpen de algemene tips niet (zoals verhogen van de fps, het verkleinen van de movieclips, met actionscript ipv motion tweens animeren en het gebruiken van bijv. mc_tween2.as.

Op dit moment heb ik een aantal movieclips die heen en weer draaien met as2. Alleen gaat dit erg schokkerig en vroeg ik mij af of hier een oplossing voor is. De tijdelijke url waar het om gaat is blue-i.nl/aaa/header.swf (http://www.blue-i.nl/aaa/header.swf) en dan gaat het vooral om het logo linksboven.

Alle mogelijke tips of ideen zijn erg welkom!

Hieronder de code. (Ik heb dit probleem ook als ik verplaats ipv roteer en ook als ik motion tweens gebruik ipv mctween2.as)

Update - Ik heb het probleem ook als ik de dropshadows weghaal. De tekst zijn trouwens ook gewoon letter contouren.

Stage.align="TL";
Stage.scaleMode="noScale";
#include "mc_tween2.as"

aaa.rotateTo(2,4,"easeInOutQuad")
bbb.rotateTo(1.8,4,"easeInOutQuad")
ccc.rotateTo(1.3,4,"easeInOutQuad")
ddd.rotateTo(0.7,4,"easeInOutQuad")
eee.rotateTo(1.7,4,"easeInOutQuad")
fff.rotateTo(1.1,4,"easeInOutQuad")
ggg.rotateTo(0.6,4,"easeInOutQuad")

aaa.rotateTo(-1,4,"easeInOutQuad",4)
bbb.rotateTo(-0.9,4,"easeInOutQuad",4)
ccc.rotateTo(-0.6,4,"easeInOutQuad",4)
ddd.rotateTo(-0.35,4,"easeInOutQuad",4)
eee.rotateTo(-0.7,4,"easeInOutQuad",4)
fff.rotateTo(-0.5,4,"easeInOutQuad",4)
ggg.rotateTo(-0.3,4,"easeInOutQuad",4)

aaa.rotateTo(0,4,"easeInOutQuad",8)
bbb.rotateTo(0,4,"easeInOutQuad",8)
ccc.rotateTo(0,4,"easeInOutQuad",8)
ddd.rotateTo(0,4,"easeInOutQuad",8)
eee.rotateTo(0,4,"easeInOutQuad",8)
fff.rotateTo(0,4,"easeInOutQuad",8)
ggg.rotateTo(0,4,"easeInOutQuad",8)

nancy_kelpie
%Europe/Berlin %783 %2011, 19:47
Hm... raar. Hoe heb je die letters gemaakt? Zijn het nog steeds letter contouren? Zo ja, probeer die eens om te zetten naar gewone vector vormen. Dit kan je doen door ze te selecteren en vervolgens "break apart" (ctrl+b) te doen. Soms moet je dit een paar keer doen, net zo lang tot het vector vormen zijn.

Misschien zijn je letters namelijk te zwaar om te animeren in de huidige vorm.

mknol
%Europe/Berlin %946 %2011, 23:43
Ik weet niet of je deze code exact zo gebruikt, maar je weet dat je aaa, bbb etc. op deze manier 3x animeert?

Ik weet niet precies waar je tips vandaan komen, maar weet niet precies of je ze goed interpreteerd. Het verhogen van de fps kan soms ook nadelig gaan werken. Het is bijv. zinloos om 99 fps in te stellen, omdat je dit nooit haalt en je zo veel meer van de flashplayer probeert te vragen. Een 'normale' framerate voor flashanimaties ligt tussen 24 en 31.

Het beste is als je movieclips maakt die precies op maat zijn (dus liever niet verkleinen). Mocht je gebruik van plaatjes maken, zet dan 'allow smoothing' aan op het betreffende beeld en gebruik transparante png's. Dan heb je in flash optimale kwaliteit en kun je zelf de kwaliteit in de library uitregelen.

Om soepele animaties te maken is het dus verstandig om een afweging te maken tussen vectoren en images. Als je veel vectoren hebt, is het schalen/bewegen intensiever en een bitmap bestaat immers maar uit 4 punten met een vulling. In het geval van jouw logo valt me wel op dat de font nogal veel punten hebben (zoom maar eens in). Deze zou het denk ik veel beter doen als bitmap.
Het lijkt nu trouwens of het roze wolkje ongelijk beweegt als de tekst, is dat de bedoeling?
Je kunt natuurlijk ook een combinatie van beide keuzes maken. Die animatie die je nu gebruikt om het logo in te laten komen kan bijv. met vectoren en het verschuiven zou met een bitmap gedaan kunnen worden. Je moet misschien wat proberen om de maten gelijk te krijgen, maar zo pak je het beste van beide werelden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

witsander
%Europe/Berlin %381 %2011, 10:08
@nancy thanks, maar met lettercontouren bedoelde ik inderdaad gewoon vector vormen, helemaal ge-ctrl+b-eet :)

@mkol thanks voor de reactie. Ja, de code laat alle onderdelen van het logo naar links, naar rechts en terug draaien. Dit laat ik herhalen wanneer het goed werkt. Met een hogere framerate bedoelde ik 25fps ipv 12fps. Het heeft ook niet te maken met hoe gedetailleerd de onderdelen zijn want het rechter movieclipje zijn maar een paar cirkeltjes.
Ik zal nog proberen om er png's van te maken, maar lijkt me erg omslachtig.

Zijn er nog meer ideen in het internetland?