PDA

Volledige versie bekijken : Adobe abonnementssysteem

digitalecartoons
%Europe/Berlin %558 %2011, 14:23
http://bit.ly/eMNzWm

Wat vinden we van zo'n abonnementsmodel? Voordelen/nadelen?

Abonnementsmodel
Een andere trend in softwareland is het abonnementsmodel, ofwel maandelijks betalen voor het gebruiken van software of diensten. Het voordeel van een dergelijk systeem is dat er voor het werkelijke gebruik betaald kan worden. Adobe introduceert een dienst waarmee de verschillende Creative Suites afgenomen kunnen worden. Daarnaast zijn de belangrijkste producten, zoals bijvoorbeeld Flash Professional, Photoshop en Dreamweaver, ook los te verkrijgen. Abonnementen kunnen per jaar of per maand afgenomen worden, waarbij je ook voor een jaarabonnement per maand betaalt. Daarbij krijg je wel een behoorlijk prijsvoordeel. De prijzen lopen van €35 (excl. btw) voor Photoshop, tot bijvoorbeeld €89 per maand bij een jaarabonnement (of €135 voor een maandabonnement) voor Web Premium CS5.5. Neem je een abonnement, dan beschik je altijd over de nieuwste versie en hoef je je dus niet druk te maken over eventuele upgrades. Abonnementen lopen automatisch af, dus je zit niet ergens aan vast. Check onderaan de pagina voor het prijsschema.

ath92
%Europe/Berlin %627 %2011, 16:03
Tja, als je altijd up-to-date wilt blijven is dat natuurlijk wel ideaal, aangezien de aanschafprijs van een nieuwe versie redelijk hoog is, en je op deze manier waarschijnlijk goedkoper uit bent dan wanneer je om de twee jaar een nieuw pakket koopt.

Ik kan me echter ook voorstellen dat je als bedrijf juist niet te vaak wilt upgraden, om de productiviteit wat hoger te houden (telkens een nieuwe versie aanleren kost veel tijd).

marcvz
%Europe/Berlin %836 %2011, 21:05
Volgens mij is het aanschaffen en upgraden een pak goedkoper..
135,- per maand voor web premium.. Dat is 1620,- !
En upgrade kost rond de 700,-.. Dat scheelt meer dan de helft.

En als je af en toe een versie overslaat en vlak voor de release van een nieuwe versie upgrade, zodat je de nieuwste versie voor niets krijgt als ie uit komt, dan is dat helemaal een pak goedkoper.

Ik word er dus nog niet echt enthousiast van ^^

nancy_kelpie
%Europe/Berlin %918 %2011, 23:02
Het is wel handig als je voor 1 project van bijv. een maand toevallig een programma nodig hebt die je normaal niet hebt. Had ik vorig jaar een keer en toen heb ik maar een andere freelancer ingehuurd om een paar dingen in dat programma te doen omdat ik het programma niet had.

Aan de andere kant, het is wel duur inderdaad. Als het nou die €35 per maand was zou dat nog wel handig zijn, maar voor 1 maand is het dus €135 :(