Volledige versie bekijken : button
jannekevdh
%Europe/Berlin %592 %2005, 14:13
weet iemand hoe ik het voor elkaar krijg om mijn button permanent van kleur te laten veranderen nadat er op geklikt is?
De buttons staan in mijn portfolio, en verwijzen ieder naar een afbeelding. eerst zijn ze roze maar ik wil dat ze grijs blijven nadat de afbeelding bekeken is.
ik hoop dat het duidelijk is, kijk anders even op www.jannekedesign.nl om te zien wat ik bedoel.
groetjes :)
Harmke
%Europe/Berlin %601 %2005, 14:25
bedoel je zo:
Dopefish
%Europe/Berlin %601 %2005, 14:25
door niet met buttons maar met movieclips te gaan werken.
jannekevdh
%Europe/Berlin %607 %2005, 14:34
crazygril,
ik weet niet waarom maar ik kan je bestand blijkbaar niet openen in flash mx, als ik extract en opsla.
Maaruh, als movieclip dus, ik ga op zoek in mijn grote flash-help boek,
bedankt
Harmke
%Europe/Berlin %615 %2005, 14:45
en nu dan?!
jannekevdh
%Europe/Berlin %619 %2005, 14:52
Nou heb alles over movieclips gelezen, eigenlijk wist ik dat allemaal al, maar ik zie nog steeds niet in hoe ik zoiets maak, kan iemand me t even uitleggen?
jannekevdh
%Europe/Berlin %624 %2005, 14:59
Crazygirl,
als ik t goed begrijp zet je een onzichtbare button op een movieclip?
Ik vind t een beetje verwarrend maar volgens mij is dit precies wat ik bedoel ja!
Begrijp alleen nog niet helemaal hoe ik dit zelf moet gaan toepassen...
Stuf
%Europe/Berlin %629 %2005, 15:05
Dit is wel een beetje omslachtig..
waarom hang je geen onrelease aan je mc?
de code zet je dan op het eerste frame..
verkleuren.onRelease = function(){
verkleuren.gotoAndStop(5);
}
Harmke
%Europe/Berlin %629 %2005, 15:06
Van je buttons movieclipjes maken met bijvoorbeeld in frame1 het roze plaatje en dan in frame2 het grijze plaatje. Aan beide frames voeg het de code stop(); toe. Dit zet je op de scene en daar leg je de onzichtbare button overheen die je dit stukje AS geeft:
on (release) {
instancenamevandemovieclip.gotoAndStop(2);
}
ja stuf dat kan ook ja, maar zo ver ben ik nog niet, ik vertel alleen maar hoe ik het altijd doe :)
Stuf
%Europe/Berlin %638 %2005, 15:19
Ik zeg ook niet dat je iets fout doet hoor.. Jou versie kan net zo goed, alleen is het iets meer werk. Als je deze manier prettiger vindt moet je er vooral mee doorgaan..
Alleen als je op den duur meer met AS wilt, is het verstandiger om de buttons te laten voor wat ze zijn en MC's gaan gebruiken.
Harmke
%Europe/Berlin %642 %2005, 15:25
En hoe werkt dat van jou dan precies, want ik probeer wel zoveel mogelijk AS te gebruiken. Wat "zeg" je met dat stukje AS van jou?
jannekevdh
%Europe/Berlin %644 %2005, 15:28
gelukkig, het lukt me nu, ik had die twee stopacties in de mc over t hoofd gezien!
de manier van Stuf is nog makkelijker ja. Al moet ik wel toegeven dat ik AS nog niet genoeg ken om het zelf te schrijven en begrijpen, maar tot die tijd werkt het kopieeren van Stuf zijn code ook goed :P
Wat wel jammer is is dat de roze vakjes dus ook echt roze blijven tot je er op klikt, en niet meer ook even grijs worden als je er met de muis over heen gaat...
maar ja misschien is dat alleen maar beter voor de overzichtelijkheid van mijn site.
Stuf
%Europe/Berlin %647 %2005, 15:32
die functie geeft een "button" actie aan een MC.
Je roept de instance-name van de MC aan, en vervolgens geef je een onRollOVer, onRollOut of onRelease. Op deze manier heb je de invisible bttn niet meer nodig.
Kijk dit voorbeeld maar.. KLIK (http://members.home.nl/stefnitert/flashfocus/rollover.html)
dit zijn mc's, met een onRollOver actie er aan gekoppeld.
Harmke
%Europe/Berlin %648 %2005, 15:33
ja maar dat kan ook nog met:
on (rollOver) {
instancenamevanjemovieclip.gotoAndStop(5);
}
en
on (rollOut) {
instancenamevanjemovieclip.gotoAndStop(1);
}
of iets in die richting, Stuf zal wel een kortere manier hebben :P die ik nog niet ken ;)
jannekevdh
%Europe/Berlin %656 %2005, 15:45
maar dan blijft ie toch grijs na rollover? ik bedoel dat ie na rollover weer terug naar roze gaat en pas na onrelease grijs blijft.
maar ja zoals ik al zei is dat misschien ook wel een beetje te!
Harmke
%Europe/Berlin %661 %2005, 15:51
daarom heb je daar ook on (rollOut) voor nodig, die zegt dat ie weer terug moet naar frame1, oftewel het frame waarin je knopje roze is.... of zit ik er nu naast?
Dopefish
%Europe/Berlin %664 %2005, 15:56
ik vind dat er maar eens een mooie Movieclip als button tutorial moet komen, of hier de link gepost moet worden als die re al is
jannekevdh
%Europe/Berlin %676 %2005, 16:14
Het lukt me om zo de mc's te maken, maar eerst liet ik mijn button onrelease gaan naar het frame waar ik de afbeelding heb staan (ja ook vast omslachtig maar weet niet beter ;) ).
ik weet niet hoe ik dat dan met deze mc's moet doen, of moet ik de afbeelding dan ook maar in de laatste frame van de mc zetten?
wat een verwarring!
Stuf
%Europe/Berlin %685 %2005, 16:26
ik heb even wat geprobeerd..
..en ben met een alternatief gekomen :P
voorbeeld (http://members.home.nl/stefnitert/flashfocus/knoppen.html)
.fla (http://members.home.nl/stefnitert/flashfocus/knoppen.fla)
jannekevdh
%Europe/Berlin %694 %2005, 16:40
Ja idd zoiets had ik al aan gedacht!
Ik kan helaas ook jouw .fla niet openen, ik denk dat t met mijn versie van flash mx te maken heeft, jij hebt vast een nieuwere versie.
Stuf
%Europe/Berlin %700 %2005, 16:49
http://members.home.nl/stefnitert/flashfocus/knoppenMXversie.fla
sorry.. had ik niet op gelet..
jannekevdh
%Europe/Berlin %715 %2005, 17:10
wow dat is een hoop AS!
maar ik snap m wel, dat moet me wel lukken als ik jouw voorbeeld volg :) .
maar ik ben er nog steeds niet uit hoe ik dan mijn afbeeldingen (waar mijn oorspronkelijke buttons naar verwezen) zou kunnen laten zien... zie www.jannekedesign.nl (die heb ik je gisteren ook al laten zien! :) ).
Stuf
%Europe/Berlin %734 %2005, 17:37
zou ik je .fla eens mogen zien? Mss kan ik je daar mee helpen..
jannekevdh
%Europe/Berlin %769 %2005, 18:28
O jee je vind mijn .fla vast niet zo best in elkaar zitten :S
Ik heb in de laag 'blokken' het eerste blokje al als mc gemaakt en in de keyframe zelf de AS gezet, en dat werkt prima. Maar nu wilde ik dus ook dat je als je op die eerste mc klikt, dat ie dan ook frame 20 laat zien. Zal vast wel handiger kunnen maar zo ver ben ik nog niet!
Hmmm... mijn fla bestand is te groot om te uploaden, heb nu geen tijd meer om m aan te passen, ik zal m morgen even hier uploaden, hopelijk heb je dan even tijd om er naar te kijken?
Stuf
%Europe/Berlin %797 %2005, 19:07
ja hoor...
je mag hm ook naar mn mail sturen..
stef78 | at | gmail punt com
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.