PDA

Volledige versie bekijken : Beginnend ontwerper

Paulbaaijens
%Europe/Berlin %498 %2011, 11:57
Goedendag,

Ik werk als ZZP'er als auteur van digitaal lesmateriaal. Nu valt het niet altijd mee om materiaal te vinden op internet wat aansluit bij mijn wensen, dus vroeg ik me af hoe moeilijk/ingewikkeld/duur het zou zijn om zelf te gaan ontwerpen.

Ik weet helemaal niks van grafisch ontwerp af, dus hopelijk kan iemand mij helpen en antwoord geven op mijn vragen. Moet ik er überhaupt aan beginnen zonder opleiding?

Het gaat om het maken van simpele animaties (figuren), dus niet zo zeer ingewikkelde, gecompliceerde Flash-animaties. Bijvoorbeeld een mannetje dat voetbal speelt.

Groet,
Paul

nancy_kelpie
%Europe/Berlin %691 %2011, 16:35
Het leren van Flash kan je wel aan beginnen zonder opleiding... ik weet echter niet of je ook kan tekenen? Zo niet, lijkt me dat wel moeilijk om zo maar even te leren.

Een mannetje dat voetbal speelt noem ik bijvoorbeeld toch wel een ingewikkelde animatie... Het hoofd, de armen, de benen, etc. moeten allemaal los van elkaar bewegen en een natuurlijk beweging laten zien van iemand die een bal schopt.

Probeer eens op papier de animatie te tekenen, net zoals een ouderwets "flipbook" (als je de term niet kent, google even op afbeeldingen, als je een plaatje ziet weet je vast wat het is). Als het lukt om in een flipbook een voetballend poppetje te tekenen, dan zou ik absoluut aanraden Flash te leren. Mocht het echter niet lukken om op papier een animatie te tekenen dan heeft Flash zelf daar verder ook geen trucjes voor dat het wel lukt.

Paulbaaijens
%Europe/Berlin %445 %2011, 10:41
Oke bedankt.

Het is dus moeilijker dan ik dacht: het is niet iets wat je één twee drie leert door te hobby'en!

Grtz

nancy_kelpie
%Europe/Berlin %554 %2011, 13:18
Nee, of je moet dus al een beetje kunnen tekenen. Het is gewoon een beroep ;)

Wat nog wel vrij makkelijk is om bijvoorbeeld een stilstaand poppetje van de zijkant te tekenen en daarvan 1 been omhoog te laten gaan om een bal weg te schoppen. Dit ziet er echter niet zo mooi uit en ik denk niet dat je dat bedoelt... dan moet je weer heel goed kunnen ontwerpen om dat er oke uit te laten zien zoals Southpark kan met zulke animaties wel weg komen door goed ontwerp.