PDA

Volledige versie bekijken : CSS font size

sanderH
%Europe/Berlin %919 %2005, 22:03
hoi allemaal!

Is het mogelijk om uit mn ingeladen CSS de font-size te halen?

Groetjes,
Sander

theFlashWizard
%Europe/Berlin %947 %2005, 22:43
hoe bedoel je?
das toch de hele bedoeling van css.. dat je dat soort dingen eruit kan halen om daarmee opmaak te creeren..

sanderH
%Europe/Berlin %962 %2005, 23:06
bedankt voor je reactie :)

misschien denk ik verkeerd hoor, maar ik heb een zelf gemaakt scroller, en als ik via de css mn font-size groter maak dan kan ik minder ver scrollen, omdat ik een berekening maak met tekstvakgrootte en aantal regels (dmv maxscroll). ik dacht daarvoor een correctiefactor te maken op basis van de in css ingevoerde font-size. Ik wil de font-size dus ook niet meer instellen, maar juist uitlezen.

ik hoop dat het duidelijker is zo [:o)]

Laiverd
%Europe/Berlin %365 %2005, 08:46
Dat zit 'm dan denk ik toch meer in de manier waarop je die scroller hebt gebouwd. Met enige moeite zul je best de fontsize kunnen uitlezen, maar dat lijkt me niet de weg.

John

sanderH
%Europe/Berlin %439 %2005, 10:32
ok, dank je wel :)
even terug naar de tekentafel dus scrollertechnisch
als iemand toch nog weet hoe je die font-size uit de css zou kunnen uitlezen, hou ik me aanbevolen

theFlashWizard
%Europe/Berlin %495 %2005, 11:53
nou ben ik eigenlijk wel benieuwd naar wat je van plan was.. (a)

en dan ook naar hoe Laiverd het beter dacht te doen..

Laiverd
%Europe/Berlin %496 %2005, 11:55
Nou; ik dacht dus eerder om het niet te doen ;) Maar je kunt natuurlijk best iets verzinnen om de fontsize in een css file op te sporen. Gewoon inladen in bv. een xml-object en dan met stringfuncties op zoek gaan naar de juiste regel. Maar begin er alsjeblieft niet aan, want het slaat nergens op.

John

SaphuA
%Europe/Berlin %497 %2005, 11:56
Ik denk dat je van te voren uitrekend hoe ver je kunt scrollen?
Dit moet je dus pas doen nadat je je css file hebt ingelezen.

Als dit het niet is moet je toch ff je source laten zien :)

theFlashWizard
%Europe/Berlin %530 %2005, 12:43
maar is hoever je kunt scrollen niet gewoon gelijk aan de hoogte van het textfield?
als die dynamisch is kun je die namelijk met autosize (verandert alleen hoogte) automatisch laten aanpassen.

sanderH
%Europe/Berlin %555 %2005, 13:19
de hoogte van het textfield is in mijn geval 200
maar de tekst wordt door iemand anders er in gestopt via een cms en daarvan weet ik niet hoe veel regels het gaat worden.
Aangezien er twee fonts gebruikt gaan worden (header en tekst) met een grootte die via de css kan worden aangepast, wil ik dus wel zorgen dat er volledig tot onder gecrolled kan worden. Ik heb nu gemerkt dat met mijn methode als de tekstgrootte groter wordt ik tot minder ver kan scrollen, maar ik ga er dit weekend aan werken en laat wel weten hoe ik mn scroller heb gemaakt

groeten

theFlashWizard
%Europe/Berlin %569 %2005, 13:39
gebruik die autosize zoals ik zei..
dat kan gewoon met een bestaand dynamisch textfield en het past alleen de hoogte aan.
ik gebruik het ook voor me scroller :)

Jobu
%Europe/Berlin %571 %2005, 13:43
Een oplossing die ik hiervoor gebruik is via een Mask.

Mijn dynamisch tekstveld krijgt de property autosize mee, dus in jouw geval zou het bv. tot 1000px groot kunnen worden, naarmate de hoeveelheid tekst.
En bovenop het tekstveld plaats ik een masker. Dat masker geef ik een bepaalde hoogte mee, bv. 200px
De scrollbar-grootte ga ik dan bepalen door middel van de procentuele waarde dat het masker heeft tov het autosize tekstveld.

Ik hoop dat je hiermee iets kan doen

Jobu

theFlashWizard
%Europe/Berlin %579 %2005, 13:54
ik gebruik de positie van het onderste pijltje als gegeven en daarmee laat ik dynamisch een masker tekenen (scheelt het maken van een masker handmatig) en dat gebruik ik ook als gegeven om te vergelijken met de hoogte van het textfield..