PDA

Volledige versie bekijken : hoe groot kan flash bestand zijn?

silverwings
%Europe/Berlin %917 %2005, 22:01
Hallo, ik ben afkomstig uit de video- en audio wereld en ben gewend te werken met giga bestanden. Nu ben ik in flash gedoken(en heb het licht gezien!!!) om mijn website te maken. Ik maak gebruik van Buttons met MC's erin en tevens audio-tracks en hier en daar video (.avi) materiaal (embedded). Als ik een .avi in mijn library laadt wordt er geimporteerd (en gecompressed??) via Sorenson. De audio zet ik allemaal om naar mp3. Ik vraag me nu af of ik het goed doe? Met name gelet op de bestandsgrootte en de download tijd van de kijkers zo meteen. Vraag hoe groot kan een site max. zijn, en waar kun je dit in flash zien? zijn er nog trucs zoals met layers werken en hoe werkt het als je ziet dat de "movie loading" is?

Wie kan mij een beetje op weg helpen of kent een goeie tutorial? 8~

Vincent van Kekerix
%Europe/Berlin %941 %2005, 22:36
Een Flash-bestand is natuurlijk onbeperkt qua grootte. :P
Persoonlijk vind ik dat een Flash-bestand niet veel groter dan 1 megabyte moet zijn, dit vanwege de laadtijd. Multimedia is leuk, maar vergeet ook de mensen met langzamere verbindingen niet. Misschien is het niet het slimste idee om je audiobestanden direct vanuit het SWF-bestand te laden, maar om het MP3-bestand extern te importeren, als je snapt wat ik bedoel. ;)

Wat betreft het "movie loading" waar je het over hebt; dat heet een preloader, en volgens mij moet bij Tutorials er eentje tussen staan.

Succes. :)

Edit: Wat betreft die tutorial: Kijk hier (http://www.flashfocus.nl/tutorials/Actionscripting/Preloaders) maar eens. :)

w00
%Europe/Berlin %974 %2005, 23:23
op www.gotoandlearn.com staat een video tutorial die een hele simpele preloader uitlegt, maar werkt perfect.

Laiverd
%Europe/Berlin %354 %2005, 08:29
1 Mb en dan hou je rekening met mensen met langzamere verbindingen? Heel apart ;) Persoonlijk hou ik een maximale grootte per swf aan van ca. 100Kb, waarbij dan evt. externe video of audio wel groter mag zijn. De beste manier om dat te bereiken is je hele website opdelen in losse swf-files en die met loadMovie() pas te laden als de gebruiker ze nodig heeft (of evt. op de achtergrond laden terwijl de gebruiker al wel wat ziet/kan doen. Zie verder ook: http://www.macromedia.com/support/flash/publishexport/stream_optimize/index.html

John

silverwings
%Europe/Berlin %381 %2005, 09:09
bedankt voor de tips, ik ga allereerst de tutorial doornemen. Is eigenliljk het gebruik van een pre loader ook handig als je op je openingspagina buttons hebt waarop in het up frame een MC speelt? welke action script gebruik je daarvoor en waar moet je die dan opzetten?
O,ja nog iets, Vincent wat bedoel je met audio mp3 extern laden?

(ik blijf maar vragen....) :)

Laiverd
%Europe/Berlin %500 %2005, 12:00
Preloaders zijn alleen nodig indien er een goede kans is dat de bezoeker even niets ziet gebeuren nadat een call (buttonactie o.i.d.) is gedaan. Een preloader voor een swf-je van 30Kb zal dan ook in het algemeen niet nodig zijn.

Met loadSound() (even opzoeken dus) kun je externe mp3's inladen.

John