PDA

Volledige versie bekijken : [help] Advies beginnen met website

slabbetje
%Europe/Berlin %826 %2010, 20:50
Heey iedereen,

Ik bouw al een tijdje websites met AS 2.0 en ik wil nu echt de overstap gaan maken naar AS 3.0 alleen dit wilt niet echt lukken.
Dit zit hem niet in de programmatuur zelf want kwa syntax snap ik het wel alleen het probleem zit hem echt in het OOP programmeren...

Dus mijn vraag is eigenlijk heeft er iemand tips waar ik echt goed om moet denken bij het opzetten van een structuur?

Ik wil het volgende in mijn website hebben gaat misschien wat ver voor het eerst maar zo leer ik gewoon het best:

- amfphp / zendamf
- SWFAddress
- Menu met een pathfinding zodat je oneindig diep kan gaan

Dus als iemand mij hiermee wilt helpen hoor ik dat heel graag en zal ook alleen hulp vragen als ik er zelf niet uitkom :)
Want ik heb al wat ervaring met OOP programmeren in php

Mvg,

Michael

Salvago
%Europe/Berlin %865 %2010, 21:45
Als het OOP je echt vast zet zou ik je toch aanraden gewoon simpel beginnen. Maar een (eender welke) applicatie. Gewoon iets simpels, waar je je vertrouwd mee voelt. Maar werk het dan OO uit. Verhoog zo steeds het niveau, totdat je het idee hebt dat je het door hebt.

Wat werkwijze betreft, dit verschilt van persoon tot persoon. Sommige maken bv class diagrams (wat op zich een vrij goed idee is, je moet hier sowieso over nadenken!), maar niets houdt je tegen het 'on the fly' te doen. Zolang je maar rekening houdt met de richtlijnen van OOP. Een van de belangrijkste: Verzorg aparte classes voor apart(e) onderdelen/gedrag, vaak liefst zo klein mogelijk.

Er is een hele lijst van best practices, design filosofie, patterns, en zo voorts. Boeken en het web komen hier bijzonder goed van pas.

slabbetje
%Europe/Berlin %876 %2010, 22:02
Ja daar heb ik me over ingelezen UML diagrammen, en patterns maar dan nog zou ik nie weten waar ik moet beginnen... haha
Simpele dingetjes lukken ook wel zoals een balletje laten stuiteren of iets met een MVC maar grotere projecten zou ik nie weten waar ik moet beginnen

jelmer91
%Europe/Berlin %910 %2010, 22:51
Hmm, hoe wij het doen voor schoolprojecten is als volgt ( ongeveer );

We denken eerst na, gewoon een half uurtje denken: Wat willen we, wat hebben we nodig?

Voor een spelletje kom je dan op dingen als
- spelwereld
- character
- enemies
- interface
- menu

Sowieso word elk van die objecten dan een eigen class, en van daaruit werken we verder, om voor elk object ( zoveel mogelijk ) een eigen class te schrijven.

slabbetje
%Europe/Berlin %921 %2010, 23:06
Ik heb dit een beetje bedacht...
Zijn hier nog dingen van die ik ben vergeten...?
Om even eerst kleinschalig op te bouwen met alleen een menu en textvak

- com
--- site
----- core
------- Site.as
------- ISite.as
------- SitePreloader.as
----- controllers
------- menu
--------- MainMenu.as
--------- MenuBar.as
--------- MenuItem.as
------- textfield
--------- Container.as
--------- Scrollbar.as
----- events
------- MenuEvent.as
------- ScrollEvent.as
-- swfAddress
-- greensock

eriknoorland
%Europe/Berlin %381 %2010, 10:09
Wat je hier bedacht hebt is geen OOP maar een directory / namespace structuur. Als ik alleen al even je scrollbar neem, dan bestaat die naar mijn idee al snel uit 4 of 5 classes. je hebt het gehele geheel, de scrollbar, scrolltrack, scrubber, scrollup button, scrolldown button. Al deze elementen voeren hun eigen taak uit en laten het als een geheel werken.

slabbetje
%Europe/Berlin %515 %2010, 13:21
oke dus ook nog alle elementen los gaan beschrijven want ben gewoon vanplan een swc te gebruiken ipv alle losse objecten in apparte classe te gebruiken dus dna heb je dat toch al nie nodig...? of evengoed nog omdat je hetgaat extende?

dus krijg je

class balbla extends swf_mc_instance {
hier de onclick listeners enz.
}

jaspermuts
%Europe/Berlin %589 %2010, 15:09
Je hoeft ook niet alle losse objecten te beschrijven, maar wel alle classes die je wil gaan schrijven.
Een object is een instantie van een class, dus bijv 'player_mc' is een instantie van de class Player, enemy_mc is een instantie van de class 'Enemy'.

Verder zie ik wel een classstructuur in je opzet, alleen wel een die veel te globaal is. Ik kan hieruit bijv niet opmaken of je meerdere pagina's wil gebruiken (en hoe je dat dan zou doen). Dat lijkt me wel iets dat duidelijk moet zijn.

slabbetje
%Europe/Berlin %682 %2010, 17:22
Oke ik ga dan wel een uml diagram maken wanneer hij af is post ik een screen en kunnen jullie eventueel opmerkingen geven [^] alvast bedankt voor alle hulp

slabbetje
%Europe/Berlin %946 %2010, 23:42
Bij deze mijn uml diagram ik heb hem heel basic gehouden ik zou alleen totaal niet weten hoe ik het beste de amfphp structuur kan uitwerken met meerdere callers enzo of juist helemaal niet...

http://img20.imageshack.us/img20/2964/umlu.gif (http://img20.imageshack.us/i/umlu.gif/)

(http://imageshack.us)