PDA

Volledige versie bekijken : Gebruik van de distort tool in Flash?

HM_Jammer
%Europe/Berlin %624 %2005, 14:58
Dag allemaal!

Ik zit met een vraagje.

Hoe gebruik je de distort tool in Flash? En werkt dat net zo als in Photoshop? Zodat je een voorwerp daardoor kun laten lijken alsof het 3d is? En... kun je dat ook in een animatie verwerken?

Ik vraag dit, omdat ik een animatie voor een presentatie aan het maken ben, waarin je rondvliegt boven een zee (niet recht erboven, maar de horizon staat halverwege de hoogte van mijn stage). Je komt dan een eiland tegen, waar je dan eerst dus schuin op kijkt, maar later er recht boven hangt, en dat dan in een vloeiende beweging.

Maar ik zou niet weten hoe ik dat in Flash voor elkaar moet krijgen, in Photoshop kan ik de eerste en de laatste afbeelding wel maken, maar daar kan Flash weer niets mee. En om alle tussentijdse stappen te maken, is ook geen optie vind ik.

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. En mij daar ook mee kunnen helpen. Een zo helder mogelijke uitleg is wenselijk ;)

Ik gebruik Macromedia Flash Professional 8.

Groet en bij voorbaat dank!
Pieter Steenbergen

Flashgirl
%Europe/Berlin %635 %2005, 15:14
Dit is lastig om te doen in Flash. Maar het is wel mogelijk as je een cartoonstijl gebruikt. Kun je laten zien hoe jouw eiland er uit zou moeten gaan zien? Teken je het in Flash (of Illustrator), of maak je je artwork in Photoshop? Aan de hand daarvan kunnen we je helpen om de beste oplossing te vinden.

HM_Jammer
%Europe/Berlin %756 %2005, 18:09
Bij dit bericht zit ook mijn eiland (het is niet in de beste kwaliteit opgeslagen!). Het is gemaakt door een vriend (waar ik die presentatie mee maak), in Photoshop.

Het Eiland (http://home.wanadoo.nl/engbertsteenbergen/plattegrond2.jpg)

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben...

Groet,
Pieter

Flashgirl
%Europe/Berlin %779 %2005, 18:43
Dit is lastig, omdat Flash het best werkt met vectoren. Als je een eiland in Photoshop tekent heb je dus veel minder mogelijkheden in Flash qua animatie...

Je kunt dus een paar dingen doen:

Je kunt de scene waarin je wilt inzoomen tot je boven het eiland bent eruit knippen, en opdelen in verschillende camerastandpunten. Op die manier hoef je het eiland niet te vervormen, maar heb je wel een aantal verschillende bitmaps nodig, waardoor je filesize omhoog gaat (maar dit laatste is voor een offline presentatie niet belangrijk).
Je kunt eventueel een mask leggen over het plaatje, en als het eiland veraf is, kun je die mask de vorm geven van een eiland waar je uit de verte op kijkt. Die mask tween je (shapetween) tot je de vorm hebt van het eiland dat je recht van boven ziet.
Je zou het eiland ook kunnen tweenen door het eiland in het eerste plaatje plat te scalen (horizontaal langwerpig en verticaal kort) en te tweenen tot je het eiland weer helemaal ziet (recht van boven). Dit kun je ook combineren met de hiervoor beschreven mask).

Het is makkelijker om gewoon alles in Flash te tekenen. Dan kun je elke laag apart tweenen. Als je dit soort meer realistische resultaten wilt, zou je eigenlijk je eiland in een 3D programma moeten ontwerpen, en daar een filmpje van maken wat je importeert in Flash als losse bitmaps of als filmpje.

HM_Jammer
%Europe/Berlin %651 %2005, 15:38
Hmm, ok. Ik bekijk even welke mogelijkheid de beste is, en dan gaat het verder wel lukken denk ik. Wel een beetje jammer, dat de Distort functie in Flash en Photoshop verschillend is.

Bedankt!

Groet,
Pieter Steenbergen