Volledige versie bekijken : Flash Lite 3.1 (Mobile)
Nila
%Europe/Berlin %311 %2010, 08:28
Hoi iedereen,
Na veel moeite is het me niet gelukt om mijn FlashLite 3.1 (AS 2.0) Mobiele website aan de praat te krijgen. Ik heb alles volgens een 'recept' (3x opnieuw) ingevoerd maar het wil nog steeds niet lukken! :S Waarschijnlijk staat er een kleine fout in de actionscript die ik heb ingevoerd.
Het is een erg simpele website. Maar ik ben nog heel nieuw met Flash waardoor ik er nog weinig verstand van heb. De document heb ik geplaatst op google docs in de hoop dat iemand er de fout uit kan halen..
https://docs.google.com/document/edit?id=1l6w52sAEIYA-HuuzPUmfY3qVwIOD9e0T1hGpAMV1bMk&hl=nl
Heel erg bedankt alvast..
Dauntless
%Europe/Berlin %521 %2010, 13:31
Als ik het goed begrijp heb je een Flash Lite SWF gemaakt aan de hand van dat document? De kans is uiteraard groter dat de fout bij jou ligt en niet bij het document. Het zou dan ook handiger zijn als je jouw .fla met ons deelt.
Nila
%Europe/Berlin %636 %2010, 16:16
Als ik het goed begrijp heb je een Flash Lite SWF gemaakt aan de hand van dat document? De kans is uiteraard groter dat de fout bij jou ligt en niet bij het document. Het zou dan ook handiger zijn als je jouw .fla met ons deelt.
De fout ligt hoogstwaarschijnlijk bij mij inderdaad :-)
Het vervelende is dat ik de fout nog steeds niet heb ontdekt, ondanks ik alles stap voor stap heb uitgevoerd.. Ik word er helemaal overspannen van :s
Bij deze deel ik mijn .fla bestand via de bijlage
(Het is overigens geen rare website dat daadwerkelijk online komt te staan. Maar één van de opdrachten voor mijn opleiding CMD, vanwege een kleine fout in de actionscript is het een herkansing geworden. De vormgeving is vreselijk, maar het gaat om techniek..)
Mocht hier de fout ontdekt worden, ben ik Flashfocus eeuwig dankbaar :-)
Dauntless
%Europe/Berlin %650 %2010, 16:36
Ok, goed :).
Nu nog een opsomming van wat er wel werkt, wat er niet werkt en waar de code m.b.t. de delen die niet werken staat.
Als ik je .fla open, staat hij overigens op publish settings FP8 ipv Flash Lite 3.1. Normaal gezien wordt de juiste publish setting mee in de .fla opgeslagen. Staat hij bij jou juist?
Nila
%Europe/Berlin %735 %2010, 18:39
Ok, goed :).
Nu nog een opsomming van wat er wel werkt, wat er niet werkt en waar de code m.b.t. de delen die niet werken staat.
Als ik je .fla open, staat hij overigens op publish settings FP8 ipv Flash Lite 3.1. Normaal gezien wordt de juiste publish setting mee in de .fla opgeslagen. Staat hij bij jou juist?
De publish settings stonden idd verkeerd! Grote kans dat ik dat ben vergeten. Ik heb echter niet de keus uit Flash Lite 3.1 (Hij gaat maar tot 3.0, zou dat een probleem veroorzaken?)
Het probleem begint bij het niet kunnen navigeren tussen de de kopjes (info, gallerie, contact). De buttons werkten niet meer nadat ik begonnen was met het hoofdstukje Navigatie en Tekst toevoegen waarin er een actionscript wordt gebruikt om te kunnen navigeren (frame 20)
Dauntless
%Europe/Berlin %791 %2010, 19:59
Je laat de info knop springen naar framelabel 'info', maar die bestaat niet.
Je button heet 'gallery_btn', niet 'gallerie_btn'.
En zo zullen er nog wel wat onnauwkeurigheids foutjes in zitten. Zoek dus zelf nog wat verder ;).
En mocht je trace nog niet kennen, kijk hier dan even naar:
http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=38364
Het verschil in AS1 is dat je niet trace(X, Y); kunt doen. Dat moet je dan apart als trace(X); trace(Y); doen.
Nila
%Europe/Berlin %897 %2010, 22:32
Je laat de info knop springen naar framelabel 'info', maar die bestaat niet.
Je button heet 'gallery_btn', niet 'gallerie_btn'.
En zo zullen er nog wel wat onnauwkeurigheids foutjes in zitten. Zoek dus zelf nog wat verder ;).
En mocht je trace nog niet kennen, kijk hier dan even naar:
http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=38364
Het verschil in AS1 is dat je niet trace(X, Y); kunt doen. Dat moet je dan apart als trace(X); trace(Y); doen.
Wat slordig van me dat van de gallerie/gallery button
De verwijzingsfout naar info zou ik even goed moeten opzoeken..
Dankjewell
Trace ken ik nog niet. De topic heeft me eerlijk gezegd weinig wijzer gemaakt. Het wordt allemaal net te gevorderd :s
Kun je mij eventueel vertellen of de FS 3.0 ipv 3.1 een probleem kan leveren?
Dauntless
%Europe/Berlin %905 %2010, 22:43
Geen idee over 3.0 vs 3.1. Ik heb nog maar 1x met FPL gewerkt. Sommige (fs?)commando's werken enkel in 3.1. Een overzicht zal vast wel ergens op adobe.com staan.
Daarnaast: Trace helpt je debuggen. Zo was mijn eerste stap bv
info_btn.onPress = function()
{
trace("INFO");
gotoAndStop("info");
selectedItem = this;
};
gallery_btn.onPress = function()
{
trace("GALLERY");
gotoAndStop("gallery");
selectedItem = this;
};Als ik dan op je button klik zie ik of de onPress wel uitgevoerd wordt. Bij gallery_btn was dat al niet het geval, dus moest het wel aan de instancenaam liggen. Bij info kreeg ik wel een trace, dus heb ik verder gekeken, ...
Nila
%Europe/Berlin %841 %2010, 21:12
Na een lang onderzoek naar wat er dan eigenlijk fout zou kunnen zijn is het me nog steeds niet gelukt. Het is me overigens niet helemaal duidelijk hoe je zo'n trace uitvoerd :#
Daarom heb ik de opdracht helemaal opnieuw gemaakt maar nog steeds loop ik tegen problemen aan. Namelijk:
- Ik moet heel vaak op de toetsen klikken voordat ze daadwerkelijk geselecteerd en klikbaar worden
- Mijn informatie tekst verschijnt maar deels (in de tijdlijn zie ik het wel volledig) en is opeens niet meer scrollbaar
- Gallerij button werkt niet (zal wel weer een nauwkeurigheidsfoutje zijn in de late uren)
Dauntless
%Europe/Berlin %855 %2010, 21:32
Nog een poging voor trace:
Het trace() commando kan je OVERAL oproepen (waar je een normale coderegel kan zetten) en trace() stuurt de argumenten door naar je output window. (Windows -> output)
Als je in mijn voorbeeldje dus op de gallery knop drukt, komt er in het output window de boodschap gallery. Zo weet ik dat die code uitgevoerd geweest is (en dus ook de hele onPress functie), anders zou dat niet in het output window staan.
- Zet het 'behavior' van je textveld op multiline. Nu staat hij op single line. (Beetje dom dat Flash hem blijkbaar als multiline toont op je stage. Bug in Flash?)
- Op welke toetsen moet je vaak klikken?
- Voor je contact button:
Verander je code naar
{
trace("GALLERY IS GEKLIKT");
gotoAndStop("gallery");
selectedItem = this;
};Test je movie en klik. Je ziet NIETS verschijnen in het output venster en je weet dus dat gallery_btn niet gevonden is. Daarom stap 2
trace(gallery_btn);
{
trace("GALLERY IS GEKLIKT");
gotoAndStop("gallery");
selectedItem = this;
};
Test je movie. Dit geeft bij het opstarten 'undefined' in je output window. Dit bevestigt dat hij de knop niet vindt.
Je hebt dus weer de instancenaam fout ingesteld. Dit is een beetje teleurstellend omdat je vorige keer exact dezelfde fout gemaakt hebt. Je moet laten zien dat jij er ook tijd&moeite in steekt en niet gewoon bij de eerste de beste bug alles online gooit en anderen het laat uitzoeken. Enkel als jij laat zien dat jij ook moeite doet, ga ik nog moeite doen ;).
Nila
%Europe/Berlin %687 %2010, 17:30
De instancenaam was nogmaals een typfout die ik zelf al in de gaten had en achteraf had aangepast. De moeite en tijd heb ik er zéker wel in gestoken. Na vijf keer het zelfde opdracht gemaakt te hebben, had ik het namelijk nog steeds niet opgegeven ;)
De fouten heb ik 'handmatig' kunnen achterhalen :-)
Het heel vaak moeten klikken lag aan het feit dat er nog een menu in een ander frame stond (zo stom!) Allemaal onvoorzichtigheidsfouten vanwege té veel uren achterelkaar in Flash gezeten te hebben. Gelukkig is het uiteindelijk een voldoende geworden..
De trace tip is trouwens iets wat ik in de toekomst vast wel kan gebruiken, mijn dank daarvoor!
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.