PDA

Volledige versie bekijken : Spel maken?

Hunters Assisin
%Europe/Berlin %524 %2010, 13:34
Laten we al meteen met de deur in huis vallen. Net een account gemaakt en nu al een vraag. :p
Wat is een goede manier om een professioneel spel te maken? En als je het wou vragen, ik heb werkelijk geen idee hoe het moet.

PS: Kan het ook 3D zijn?

dcm360
%Europe/Berlin %578 %2010, 14:53
Toevallig hebben we hier pas geleden nog een zelfde soort vraag gekregen. Ik zou zeggen, lees deze even door: ik ben een beginner in flash (http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=59355)

ath92
%Europe/Berlin %613 %2010, 15:43
En trouwens: Als je een echte 3d-game wil maken (meer in de richting van spellen als Call Of Duty dus), raad ik je aan eens te kijken naar unity3d. Dit is een game-engine die je net als Flash in browser kunt spelen, maar waar je wat betreft 3D echt een heel stuk meer mee kunt.

Wil je dit niet, dan is Flash de oplossing. Voordeel van Flash is dat veel mensen de player al hebben geďnstalleerd en dat je er ook nog eens iets anders mee kan dan alleen een spel maken.

eriknoorland
%Europe/Berlin %874 %2010, 21:59
Professioneel spel maken == object oriented programming. Dus ik zou zeggen leer OOP en begin met een simpel spelletje als pong, tetris of een van de andere oude klassiekers. Daar heb je al genoeg uitdagingen in zitten en leer je along the way hoe je zo iets goed opzet. Ik ben zelf ook zo begonnen.

spacebattle
%Europe/Berlin %776 %2010, 19:38
schuifelt onrustig heen en weer:#

die 'vriend' heeft btw CS4 ^^
ben al eens begonnen met pong maar het is nog onduidelijk

e.l.dam
%Europe/Berlin %379 %2010, 10:06
Professioneel spel maken == object oriented programming. Dus ik zou zeggen leer OOP en begin met een simpel spelletje als pong, tetris of een van de andere oude klassiekers. Daar heb je al genoeg uitdagingen in zitten en leer je along the way hoe je zo iets goed opzet. Ik ben zelf ook zo begonnen.

I lol'd @ tetris :P

Zo simpel is tetris niet ;)

eriknoorland
%Europe/Berlin %409 %2010, 10:49
Tetris had inderdaad al de nodige uitdagingen. Pong is makkelijker om mee te beginnen.

Veel mensen onderschatten nog het (goed) spelletjes maken en voelen zich te goed om simpel te beginnen.

jaspermuts
%Europe/Berlin %516 %2010, 13:23
Tetris had inderdaad al de nodige uitdagingen.
I second that! Ik was het ook alweer aan het proberen.. poging #4312 ofzo. Heb jouw versie wel een tijdje uitgeprobeerd, erik, deed het goed!

eriknoorland
%Europe/Berlin %748 %2010, 18:57
Het heeft ook even geduurd eer dat alle bugs eruit waren. Maar het was wel leerzaam om te maken.

Het leuke was dat een collega met mij de uitdaging aan is gegaan en zo zijn we tegen elkaar op gaan concurreren (op techniek gelet dan wel te verstaan, programmeurs en vormgeven gaat niet altijd even goed samen).

Ik kan ook alleen maar mensen aanraden om zo te beginnen. Spellen maken is een hele andere discipline dan websites!

jaspermuts
%Europe/Berlin %604 %2010, 15:30
Zo, ondertussen ben ik al een beetje verder (dit keer gaat het echt lukken!), heb net de jouwe (erik) gedecompiled en met een half oog bekeken (ik wil niet het idee hebben dat ik van je kopieer) en zie ik dat er echt veel overeenkomt..Ook de klassenamen, Brick, Block en de letters :)
Das vast een goed teken dat er veel overeenkomt, aangezien de jouwe werkt ;)

Salvago
%Europe/Berlin %748 %2010, 18:57
heb net de jouwe (erik) gedecompiled en met een half oog bekeken
*coughcheatercough* ;)

Tetris is inderdaad nog misselijker dan dat je in eerste instantie zou zeggen. Maar op zich nog wel te doen, en in dat aspect een leuke 'stepping stone' naar complexere games.

eriknoorland
%Europe/Berlin %010 %2010, 01:14
Deel het resultaat ook even nog, ik ben benieuwd wat je ervan gemaakt hebt. Vind wel tof dat je mijn versie goed genoeg vind om te decompilen ;)

jaspermuts
%Europe/Berlin %004 %2010, 01:06
Deel het resultaat ook even nog, ik ben benieuwd wat je ervan gemaakt hebt.
As you wish ;-) (http://code.google.com/p/vaspas3/downloads/detail?name=TetrisGame_0_1_0.swf) (source (http://code.google.com/p/vaspas3/source/browse/#svn/trunk/tetris/nl/vasp/tetris))

Besturing:
-Pijltjes voor de gebruikelijke moves
-ESC voor opnieuw beginnen tijdens spel
-Muisklik voor opnieuw beginnen bij Game Over

De eerste 0 in de bestandsnaam slaat op dat het nog een beta is, ik weet nog een paar foutjes:
-Blokjes kunnen soms (gedeeltelijk) over een ander blok geplaatst worden als je roteert op een punt waar ze eventueel boven op een ander blokje landen (dit is erg lastig te testen)
-Ook als de 4x1 (IBlock) draait terwijl deze tegen de rechterkant aan zit, draait deze dwars door de muur en komt er een nieuw blokje.
-ESC begint opnieuw, maar elke keer als je op ESC drukt, gaat de tijd sneller

Er is geen Fla, ik ben dit project begonnen toen ik mij eens verveelde bij mijn ouders thuis. Mijn ouders hebben geen Flash en ik had geen zin om een trial te installeren, dus ik downloadde de Flex SDK en FlashDevelop en begon aan mijn eerste volledig AS3-project. Om die reden zijn de textfields bijv met standaard fonts (al zul je in de code nog een spoor zien van mijn pogingen dat aan te passen) en wordt verder alles getekend via de drawing API.
Ook een full AS3 menu lijkt me geen eitje :).

Tips zijn welkom!

eriknoorland
%Europe/Berlin %066 %2010, 02:35
Ziet er leuk uit. Zitten inderdaad wat bugs in zoals je zelf al aangaf. Maar deze zijn vast goed op te lossen voor je.

Klein dingetje wat me opviel (ik heb niet alles doorgenomen), maar je hebt in de Brick class een public static function removeAll. En ik vroeg me af of dat nou de juiste plek is voor die functie.

Als ik het goed zie is bij jou een Brick een onderdeel van een Block. En naar mijn idee hoeven al die Bricks niets van elkaar te weten. laat staan dat ze elkaar opruimen. Mee eens?

Verder zit het leuk in elkaar en tof dat je het helemaal geprogrammeerd hebt. Dat was ook mijn insteek, maar toen kreeg ik opmaak kriebels en heb ik dat dus opzij geschoven. misschien bij de volgende game :)

jaspermuts
%Europe/Berlin %451 %2010, 11:50
Ik ben echt zo'n beetje het tegenovergestelde van een designer, dus dat gebeurt niet heel snel bij mij :) Ik ben altijd al gauw blij als het er een beetje mee door kan gaan, dus vind de Bricks wel goed gelukt.

Ik neem aan dat je bedoelt dat Block zijn eigen Bricks moet opruimen?
Dat zou ik wel een goed punt vinden, ware het niet dat een Block alleen bestaat als het de actieve, of de volgende is. Bij het plaatsen van de Block worden het losse Bricks. Block is ook geen DisplayObject(Container), hij bevat referenties naar zijn Bricks, maar het is niet hun parent.

De removeAll functie heb ik vooral gemaakt omdat ik het level én 'Game Over' (ook opgebouwd uit Bricks, zonder Blocks) in 1x wilde verwijderen.

Het ging me wel door mn hoofd dat 2 static vars in Brick niet heel mooi was, ik kon ook in de doc class door children loopen en alle Bricks verwijderen, maar ik vraag me af of dat dan wel netter is. Ik vind het altijd het fijnst om een remove() functie te maken voor een class zodat de instantie zichzelf opruimt.