Volledige versie bekijken : Lijnen creeren !
Chromosone
%Europe/Berlin %669 %2010, 17:04
Hallo Allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en ben nog maar net begonnen met Flash AS3.
Nu moet ik voor school proberen een spelletje te maken die net zo werkt als de tekening waar punten op staan en waarmee je dan de lijntjes moet verbinden.
Kan iemand mij hier mee helpen ?
Ik heb namelijk geen idee waar ik moet beginnen.
met vriendelijke groeten
Chromosone
cornedor
%Europe/Berlin %777 %2010, 19:40
welkom op flash focus,
mc.graphics.moveTo(10, 10);
mc.graphics.lineTo(20, 20);
dit zal een lijn maken die begint bij 10, 10 en eindigt bij 20, 20.
jelmer91
%Europe/Berlin %828 %2010, 20:52
Ik zal eens iets in elkaar zetten en dat hier posten, geef me eventjes :)
Chromosone
%Europe/Berlin %868 %2010, 21:50
@cornedor :
Ik heb het geprobeerd maar krijg het niet aan de praat op die manier
function onNextClick(evt:MouseEvent):void {
mc.graphics.moveTo(10, 10);
mc.graphics.lineTo(20, 20);
}
mc.addEventListener(MouseEvent.CLICK, onNextClick);
mc.buttonMode = true;
Of doe ik iets verkeerds ?
@jelmer91
Ik ben benieuwd !
cornedor
%Europe/Berlin %883 %2010, 22:11
krijg je nog errors? zou handig zijn als je die er bij vermeld.
Chromosone
%Europe/Berlin %916 %2010, 22:59
Nee ik krijg geen errors hij doet het gewoon niet.
jelmer91
%Europe/Berlin %973 %2010, 00:21
aaa wat slecht xD ben het compleet vergeten :{
Alvast mijn excuuses, hier komt wat pseudo code, zit op laptop zonder flash =(
Indien je kennis van as3 te weinig is, zeg t dan, dan kan ik het morgen voor je uitwerken als je er niet uit komt :)
// Class DrawGame
var current:Number = 0;
// Xml files met daarin de punten aangeven, als in.. <point> < xpos> 00 </ xpos > <ypos> 00 </ypos></point>
// Deze xml file inladen, en door middel van for-loop alle punten op de stage zetten:
for(var i:Number = 0;i<=Xml.amountOfNodes; i++){
pointArray[i] = new Point(i,Xml.xpos,Xml.ypos);
addChild(pointArray[i]);
pointArray[i].addEventListener(MouseEvent.CLICK,pointClicked);
}
function pointClicked(e:MouseEvent){
if(e.target.id == current + 1){ // Als de geklikte de volgende is
// Hier de x en y van e.target opslaan..
// ...
drawLine(e.target)
current += 1;
}
}
function drawLine(tar:DrawPoint){
mc.graphics.moveTo(prevTar.x,prevTar.y)
mc.graphics.lineTo(tar.x,tar.y);
}
// Class DrawPoint
var field:TextField = new TextField();
addChild(field);
var mc:MovieClip();
public var id:Number;
public function DrawPoint(number:Number,xpos:Number,ypos:Number){
field.text = String(number);
id = number;
x = xpos
y = ypos
mc = new MovieClip();
addChild(mc);
mc.graphics.beginFill(0xFF0000);
mc.graphics.drawRect(0,0,5,5); // Circle van maken
}
Zoiets denk ik, het is niet helemaal compleet, maar k hoop dat je er wat mee kunt..
Salvago
%Europe/Berlin %401 %2010, 10:38
Ik snap je goede intenties Jelmer, maar ergens vind ik dat je 'te snel naar een copy-paste antwoord springt'. Het is fijn om snel geholpen te worden, natuurlijk, maar het is nog fijner om geholpen te worden, en vervolgens alles te snappen.
Gezien de aard van Chromosome's vraag lijkt het er niet op dat hij (enige?) programmeer ervaring heeft. En ergens ben ik ook sceptisch of hij de Google weg al geprobeerd had. (Een simpele search op 'flash actionscript draw line' levert alle info op die je nodig hebt).
Nu, back on topic: Qua code voorbeeld is het niet mijn idee van psuedo code; eerder echte code die ongeveer overeenkomt met het antwoord (Er wel circle van maken achter schrijven, ipv gewoon de functie aanpassen?:P).
Het verliest natuurlijk wel de vrijheid van zelf te kunnen tekenen, en maakt er een 'klik op de puntjes totdat er een lijn verschijnt' gebeuren van imo. Either way zou het genoeg informatie moeten bevatten om weer wat verder te komen.
edit: in retrospect zou ik wel eens te negatief over kunnen komen, dat is niet mijn bedoeling.
Chromosone
%Europe/Berlin %452 %2010, 11:52
Ik heb zekers wel gezocht op google maar als je niet weet waar je op moet zoeken ;)
Ik heb alleen programmeer ervaring met PHP en begin net met AS3.
Maar ik zal kijken of ik er wat mee kan :)
marcvz
%Europe/Berlin %494 %2010, 12:52
Als je net begint met as 3.0 kun je mijn inziens beter een boek kopen en de basis leren.
Salvago
%Europe/Berlin %559 %2010, 14:25
Ik heb zekers wel gezocht op google maar als je niet weet waar je op moet zoeken ;)
Dan vraag ik me toch echt af waar je 'allemaal' op hebt gezocht. Zelfs de meest voor de hand liggende term 'flash lijn tekenen' levert mij bergen bruikbare resultaten op (waarvan een hoop zelfs op dit forum. Note: hier is ook een zoek functie.)
Daarnaast is er ook nog een stickied post met actionscript tutorials (http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=6338). En zowaar "Drawing API Tekenen met ActionScript", met een 7tal links.
Mij overtuig je dus niet dat je echt moeite hebt gestoken in een zoek opdracht.
Anyway, moving on.
Chromosone
%Europe/Berlin %718 %2010, 18:14
Dat moet je zelf weten ;)
Maar ik heb gezocht naar een toturial om een connect the dots game te bouwen.
Want dat is mijn doel uiteindelijk.
Ik geef toe dat ik niet letterlijk heb gezocht naar "flash lijntje tekenen" of iets in die richting ;)
Toch bedankt voor de tip !
jaspermuts
%Europe/Berlin %749 %2010, 18:59
Dat is inderdaad een veelvoorkomende fout voor beginners: een compleet spel is meestal niet op te googlen (heel soms wel, maar dan eindig je met alleen maar copy pasten). Beter is het om de onderdelen die je niet kunt los te googlen en ze te snappen. Vandaar dat je eerst moet weten hoe je lijntjes kunt tekenen voor je een connect the dots kunt maken :)
Antwoord op de vraag 'hoe maak ik een bepaalde game?' zul je op dit forum ook niet snel krijgen, mensen willen je helpen met problemen, maar niet met een complete game voor je maken.
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.