Volledige versie bekijken : [NOOB] Menu
snake123
%Europe/Berlin %598 %2005, 14:21
Ik ben nu bezig voor een klein menutje voor mijn site, gewoon om een beetje meer van Flash te gaan snappen.
Maar het werkt niet echt.. :(
Ik heb nu een aantal buttons onder elkaar, maar als ik dan op de bovenste klik gaat ie naar een gedeelte van de site, op de onderste ook, maar nu wil ik de middelste laten 'uitschuiven'. Daarmee bedoel ik dus: de onderste knop gaat dan naar beneden, terwijl de bovenste 2 op hun plaats blijven, en als dan de onderste knop op zijn plaats is, dan komen er nog 3 knoppen bij.. alleen dat moet pas gebeuren als ik op de middelste knop druk...
Als ik op de middelste knop druk... huh... dat snap ik dus niet helemaal.
Hoe doe ik dat dan? Hoe kan ik de movie gewoon het menu laten 'afspelen' en dan als de knop wordt ingedrukt, dat ie dan naar frame 15 gaat, en anders gewoon wacht?
MvG,
///\\\///iek
theFlashWizard
%Europe/Berlin %607 %2005, 14:35
zoiets?:
http://members.lycos.nl/tut1/uploadbestanden/accordionMenu01.swf
zoiets is denk ik nog ff net iets te moeilijk denk ik..
c0redump
%Europe/Berlin %613 %2005, 14:43
hmm...snap niet helemaal wat je bedoelt, maar ik denk zoiets:
+-------+
|button1|
+-------+
|button2|
+-------+
|button3|
+-------+
dan klik je op button 2 ofzo:
+-------+
|button1|
+-------+
|button2|
+-+-----+--+
|sub 2.1 |
+-----+--+
|sub 2.2 |
+-----+--+
|sub 2.3 |
+-+-----+--+
|button3|
+-------+
wat je kan doen is een klasse schrijven voor de Button, zeg MenuBtn. Je zorgt dat elk object van MenuBtn bij de initialisatie de onderliggende MenuBtn meekrijgt. Op het moment dat je dan op de button klikt, zorg je dat er een functie aangeroepen wordt in dit meegegeven object die de _y property op _parent._y + _parent._height zet. en vervolgens laat je dit ook doen voor zijn onderliggende button. totdat er geen onderliggende buttons meer zijn.
hmm..niet zo heel duidelijk zeker dit...ff ter voorbeeld dan:
class MenuBtn extends MovieClip{
var lowerBtn:MenuBtn;
public function init(btn:MenuBtn):Void{
lowerBtn = btn;
this.positionLower();
}
public function positionLower():Void{
if(lowerBtn != null){
lowerBtn._y = this._y + this._width;
lowerBtn.positionLower();
}
}
}
en dan natuurlijk een mooie functie onPress of onMouseDown die de knop netjes uitvouwt enzo. En een functie die de knop invouwt...
maar dat kan je zelf wel verzinnen...t gaat om het principe dat je op deze manier alle items van het menu vrij eenvoudig doorloopt en herpositioneert.
en ook voor de subitems kan je ze klasse gebruiken, of een extensie ervan.
snake123
%Europe/Berlin %628 %2005, 15:04
zoiets?:
http://members.lycos.nl/tut1/uploadbestanden/accordionMenu01.swf
zoiets is denk ik nog ff net iets te moeilijk denk ik..
hmm...snap niet helemaal wat je bedoelt, maar ik denk zoiets:
+-------+
|button1|
+-------+
|button2|
+-------+
|button3|
+-------+
dan klik je op button 2 ofzo:
+-------+
|button1|
+-------+
|button2|
+-+-----+--+
|sub 2.1 |
+-----+--+
|sub 2.2 |
+-----+--+
|sub 2.3 |
+-+-----+--+
|button3|
+-------+
wat je kan doen is een klasse schrijven voor de Button, zeg MenuBtn. Je zorgt dat elk object van MenuBtn bij de initialisatie de onderliggende MenuBtn meekrijgt. Op het moment dat je dan op de button klikt, zorg je dat er een functie aangeroepen wordt in dit meegegeven object die de _y property op _parent._y + _parent._height zet. en vervolgens laat je dit ook doen voor zijn onderliggende button. totdat er geen onderliggende buttons meer zijn.
hmm..niet zo heel duidelijk zeker dit...ff ter voorbeeld dan:
class MenuBtn extends MovieClip{
var lowerBtn:MenuBtn;
public function init(btn:MenuBtn):Void{
lowerBtn = btn;
this.positionLower();
}
public function positionLower():Void{
if(lowerBtn != null){
lowerBtn._y = this._y + this._width;
lowerBtn.positionLower();
}
}
}
en dan natuurlijk een mooie functie onPress of onMouseDown die de knop netjes uitvouwt enzo. En een functie die de knop invouwt...
maar dat kan je zelf wel verzinnen...t gaat om het principe dat je op deze manier alle items van het menu vrij eenvoudig doorloopt en herpositioneert.
en ook voor de subitems kan je ze klasse gebruiken, of een extensie ervan.
zoiets bedoel ik ja... ik zal de post is even goed doorlezen, en dan kijken of het lukt. BEDANKT
hmmm ik heb het bekeken.. de 'movie' heb ik ook wel, het enige dat ik nu nodig heb, is hoe kan ik het menu gewoon laten staan, en dan als er op die knop wordt gedrukt, dat ie dan naar frame 5 gaat?
c0redump
%Europe/Berlin %657 %2005, 15:47
nou...ik denk vast te simpel. Maar gotoAndStop(5); zou dat toch gewoon moeten doen???
wat ik zou doen is een aparte layer voor mn code maken, en daarin de menuknoppen attachen.
dus stel je hebt 3 buttons:
var tempBtn:MenuBtn = null;
for(var i=buttonCnt; i>; i--){
this.attachMovie("menuBtn","menuBtn_"+i,this.getNextHighestDepth()).init(tempBtn);
tempBtn = this["menuBtn"+i];
}
op het moment dat je nu naar een ander frame in je movie gaat blijft dat menu gewoon staan. kheb t niet getest, maar kweet t bijna zeker...
snake123
%Europe/Berlin %711 %2005, 17:05
dus die code moet ik dus plaatsen op de button?
theFlashWizard
%Europe/Berlin %716 %2005, 17:11
ik denk dat dit nog een iets te moeilijk project voor je is.. aangezien je niet weet hoe je een opdracht geeft om naar een frame te gaan en je niet ziet waar je dat script moet plaatsen..
ik zou het dus voor je eige best wil iets simpeler houden.. of nog ff iets meer as leren voordat je hieraan begint..
snake123
%Europe/Berlin %750 %2005, 18:00
ja ok.. ik denk dat ik dan een iets simpeler menu neem.. iig wel bedankt allemaal!
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.