PDA

Volledige versie bekijken : Welke kleur is Sepia?

Straffehond
%Europe/Berlin %594 %2010, 15:15
Hallo!

Ik stel deze vraag hier naar aanleiding van de goede hulp die ik vorige keer had gekregen:

Ik ben op school bezig met een krantje. Het wordt een duotoon krant, in tabloid formaat, en het wordt de 'oude' stijl, zo iets van de jaren 60 ofzo... Daarom wordt de krant sepia gemaakt. Mijn docent, een eigenwijze man, blijft erop dreunen dat als je de krant bruin opmaakt (dus bruin en zwart) dat je ene depia krant rijgt. Echter vind ik oranje (Pantone 160 m(atte)) een veel mooiere sepia opleveren.

Nu zou ik goede argumenten willen om hem te kunnen overtuigen dat we voor 160 M moeten gaan in plaats van donkerbruin. Mijn argument was dat er in de krant al genoeg zwart wit. Als je daar oranje doorheen mengt, krijg je een donkerdere kleur en krijg je dus sepia (lichtbruin achtig). Als je dit met bruin doet, krijg je een hele vieze havermout kleur.

Ik vind dit zelf echter geen geweldig argument, en ik struikel snel over mijn woorden als ik onzeker ben. Heeft een van jullie een goede overtuiging dat oranje een mooie sepia opleverd? Of hebben jullie een andere kleur dat een nog mooier resultaat opleverd? (we gaan natuurlijk voor een perfecte krant!)

Bedankt!

Mike

Jan
%Europe/Berlin %605 %2010, 15:32
http://en.wikipedia.org/wiki/Sepia_%28color%29

http://en.wikipedia.org/wiki/Sepia_tone#Sepia_toning

Jan

Straffehond
%Europe/Berlin %631 %2010, 16:09
Ah, bedankt.

Ik kom er alleen niet veel wijzer uit... Ik weet nu wat sepia is, verschillende schimmels die onder je teennagel kunnen groeien en de samenstelling van kogelvisogen, alleen weet ik nou nog niet wat dé beste kleur is voor sepia. Sorry! Ik ben traag van begrip!

Jan
%Europe/Berlin %647 %2010, 16:31
Ah, bedankt.

Ik kom er alleen niet veel wijzer uit... Ik weet nu wat sepia is, verschillende schimmels die onder je teennagel kunnen groeien en de samenstelling van kogelvisogen, alleen weet ik nou nog niet wat dé beste kleur is voor sepia. Sorry! Ik ben traag van begrip!
Dat stond op die pagina in het kadertje rechtsboven...
Sepia
About these coordinates
— Color coordinates —
Hex triplet #704214
RGBB (r, g, b) (112, 66, 20)
HSV (h, s, v) (30°, 82%, 44%)

Jan

Straffehond
%Europe/Berlin %650 %2010, 16:37
Sorry, volgens mij had ik de vraag zo onnodig lang gemaakt dat hij onbegrijpelijk werd... Mijn vraag is eigenlijk Welke kleur moet ik met zwart mengen om Sepia te krijgen?

Jan
%Europe/Berlin %665 %2010, 16:57
Mijn vraag is eigenlijkWelke kleur moet ik met zwart mengen om Sepia te krijgen?
Wat hierboven al stond:
Hex triplet #704214

Als je vraagt wat de kleur rood is, zou ik 0xFF0000 zeggen. Als je vraagt wat de mooiste (beste?) kleur rood is, is dat een kwestie van smaak en zou ik geen concrete kleur kunnen zeggen. Idem voor je sepia.

Jan