PDA

Volledige versie bekijken : As 2.0 !

Dauntless
%Europe/Berlin %992 %2005, 23:49
Haai,

Wel, er wordt heel vaak gevraagd achter een nederlands boek of een nederlandse tutorial over AS 2.0. Wat zouden jullie er van vinden als wij (voorlopig nog Roenes en ik) die voor jullie schrijven? We gaan proberen om een zo goed mogelijke basisch neer te leggen waarop je dan zelf kan verder werken.

Wat zou er besproken worden?

Wat is AS 2.0 en waar is het goed voor? (http://flashfocus.nl/forum/showthread.php?p=101042#post101042) + Datatypes (http://flashfocus.nl/forum/showthread.php?p=101042#post101042)
Classes (http://flashfocus.nl/forum/showthread.php?p=101042#post101042) + Packages (http://flashfocus.nl/forum/showthread.php?p=101042#post101042)
Inheritance (overerving) (http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?p=251021#post251021)
MovieClip subclasses
Interfaces
Design patterns
->SingleTon
->Observer
Delegate class
Event dispatcher class

Wie het (uitstekende) boek 'Essential Actionscript 2.0' heeft, zal misschien opmerken dat dit ongeveer de zelfde onderwerpen zijn. Dat is ook zo (in grote lijnen). Echter is het zeker niet de bedoeling dat we dit boek gaan vertalen! Het is gewoon een goede verdeling die wij ook gaan hanteren.

Maar voor we daar allemaal aan beginnen, IS ER WEL ANIMO VOOR??.

Graag jullie input ;).

davyvh
%Europe/Berlin %996 %2005, 23:55
I'm in..
Vaak wordt me aangeraden om AS 2.0 te gebruiken in plaats van een ingewikkelde AS 1.0 code (Ja Dauntless, dat is meestal door jou ;))
Telkens ik een AS 2.0 code doorneem (das toch met die private en public enzo?) wil ik het wel zelf kunnen, maar weet ik niet echt waar te beginnen.

Misschien doe ik er wel te weinig moeite voor, maar dat komt omdat ik nog te weinig wordt aangezet om het te leren en ook zie ik het nut niet echt in voor een 2e versie van een taal te leren waar je (volgens mij) bijna evenveel mee kan doen.

Opdracht aan Dauntless en Roenes (en hopelijk nog meer ervaren scripters die hierbij willen helpen):
Overtuig mij en zoveel mogenlijk mede FF'ers :D

Roenes
%Europe/Berlin %019 %2005, 00:28
Wij gaan ons best doen. En aangezien we het onder andere voor jullie schrijven, zijn we natuurlijk ook benieuwd naar dingen die jullie willen weten. Dus zijn er (deel)onderwerpen van AS2.0 waarover je meer wilt weten, laat het even aan ons horen zodat we dat mee kunnen nemen in ons verhaal :)

Cowerd
%Europe/Berlin %024 %2005, 00:35
doen!!:D
ehm.. info over classes uiteraard, maar ook dat ene.. een eventdispatcher ofzo
want ik snap er niks van:P

Dauntless
%Europe/Berlin %027 %2005, 00:38
Ok, we zullen EventDispatcher en Delegate ook uitleggen :).

TheDutch
%Europe/Berlin %027 %2005, 00:39
Zeer goed initiatief mannen! :D

Persoonlijk heb ik helaas niet echt genoeg tijd om mee te helpen, mocht daar behoefte aan zijn. Wel lijkt het me erg leuk om dit proces te volgen. Het animo is er denk ik echt wel, maak je daar maar niet druk om ;).

Trouwens Roenes. Heb jij je signature aangepast qua snelheid of is het de nieuwe AVM van Flash Player 8.5 die jouw signature zo'n enorme boost heeft gegeven? My God, wat een performance winst wanneer dat zo is!

ps. Moet je mijn signature eens kijken met Flash Player 8.5, lijkt wel kermis :P.

Cowerd
%Europe/Berlin %057 %2005, 01:22
idd de sigs zijn uberspeed ineens:D

Roenes
%Europe/Berlin %063 %2005, 01:30
Trouwens Roenes. Heb jij je signature aangepast qua snelheid of is het de nieuwe AVM van Flash Player 8.5 die jouw signature zo'n enorme boost heeft gegeven? My God, wat een performance winst wanneer dat zo is!Sinds ik me sig gemaakt heb, heb ik em niet meer aangepast :P dus met FP 8.5 heb je schijnbaar erg veel winst :) (Ik kan het zelf niet zien want die hebk nie :p)

Ea.Z
%Europe/Berlin %068 %2005, 01:39
DOEN!!!
ikzelf ben veel met actionscript bezig de laatste maanden en vind het een fantastische taal.
super initiatief, zeker hoedje af hiervoor (want daar gaat veel werk en tijd ingaan)
wat mij intresseert zijn niet zozeer de classen (heb ik al onder de knie)
maar zaken waar ik geen verstand van heb zoals INTERVALS, DELETE, GLOBAL,_ROOT(ongelooflijk he? :p waarom wel, en waarom niet:p),externe .as files, en hoe en waar functies opgeroepen moeten worden, waar de include enzo moet gebeuren..
(ok, daz dus een waslijst waarvoor ik nog ga boeten... :(:p)
daz mijn input... Daunty, en Roenes... Nu ben ik wel benieuwd
(wordt dit dan een 'echt' boek, of een .pdf ofzo?)
succes in elk geval (als ik kan helpen ==> graag :))

frederikj
%Europe/Berlin %072 %2005, 01:43
ik vind het een geweldig initiatief! het is moeilijk om goede tutorials te vinden over AS2 in het nederlands, die de basis, maar ook al dat ietsje meer uitleggen.
ik heb Actionscript 2.0 Garage, en heb daar wel veel uit geleerd, maar er zijn nog zovele basiszaken die ik nog niet zo goed snap...hopelijk dat jullie dit tot een goed einde kunnen brengen, en veel beginnelingen ermee kunnen helpen :)

cheers!

Jordy
%Europe/Berlin %341 %2005, 08:11
dat zou echt onwijs vet zijn :P. DOEN

latino
%Europe/Berlin %425 %2005, 10:12
Ik zeg oo doen, maar AS2.0 is niet alleen maar classes zaosl ik hierboven veel lees..het wijkt ook weer nie tzoveel af van AS1 vind ik??

Flasher
%Europe/Berlin %443 %2005, 10:38
Lijkt me een leuk hartstikke leuk id:D

Suggesties:

Componenten
->Restylen
->Data binding
->zelf schrijven

Listeners/Events/Event Handler Scoping
Alles met event handlers, event listeners, AsBroadCaster, enz
Daar vallen eigenlijk ook de Delegate/EventDispatcher classes onder.

EDIT: mss ook iets met try...catch...finally, throw, Error class enzo

Fatty Owl
%Europe/Berlin %449 %2005, 10:47
Ik ben voor :) (Dan kunnen nog meer mensen me helpen met mijn probleme met classes :D) Alleen lijkt het me een beetje moeilijk om dat alles in een tutorial te zetten? :)

Cowerd
%Europe/Berlin %528 %2005, 12:41
ik zie woorden die ik niet ken maar wel wil kunnen gebruiken:D

The_One
%Europe/Berlin %675 %2005, 16:12
...
IS ER WEL ANIMO VOOR??.
...

DOEN!
[Als je iets over AS2 icm met Remoting hebt, pleur t er ook maar bij :)]

Roenes
%Europe/Berlin %571 %2005, 13:43
Zo, ik kijk 1 dag niet op FF en zie meteen dat er genoeg animo voor is. Goed om te horen. Kunnen DL en ik aan de slag. :)

Nog wel even 1 opmerking: veel suggesties die in deze topic staan, zijn goede suggesties om eens uit te leggen. Let er wel op: in eerste instantie is het onze bedoeling om de basis van AS2 uit te leggen zodat het voor mensen wat makkelijker wordt om de stap richting AS2 te maken. De suggesties van Flasher en EaZ zijn goede suggesties maar hangen niet zozeer vast aan AS2. Ik denk dat we deze beter even achterwege kunnen laten en hierna misschien dat soort dingen oppakken. Want anders gaan we te veel door elkaar halen waardoor er veel dingen in komen te staan die wel interessant zijn, maar niet perse relevant voor AS2.

En dan gaan we door de bomen het bos niet meer zien ;)

SaphuA
%Europe/Berlin %584 %2005, 14:01
Ah erg interesant :D
Ik heb nog steeds geen tijd gehad om AS 2 te leren, dus dit lijkt me een goede kans.
Vooral in een tutorial van 2 goede scripters als jullie kan een goed resultaat komen :)

Dauntless
%Europe/Berlin %943 %2005, 22:38
Ok, hier lijkt idd wel wat animo voor te zijn ;).

Roenes en ik zullen dan beginnen met wat met elkaar te overleggen en jullie zullen binnenkort wel van ons horen! :)

Roenes
%Europe/Berlin %948 %2005, 22:45
Even vast nog een aanvulling. Ik (of Dauntless) zal iedere keer als er een topic geopend wordt, de 1e post even aanpassen zodat de termen in het lijstje zullen linken naar de juiste topics :)

Cowerd
%Europe/Berlin %954 %2005, 22:55
puik:)

FantasTies
%Europe/Berlin %957 %2005, 22:59
Ik vind het een schitterend plan!!

theFlashWizard
%Europe/Berlin %971 %2005, 23:19
ey em.. mischien wel erg lullig hoor maar ik heb "ooit" gevraagt voor een sticky voor me tutorial verzameling.. en nu zie ik dat jij ff van jou post een sticky hebt gemaakt.. terwijl ik na herhaaldelijk vragen nog niks van je hebt gehoort over een eventuele sticky met tuturials..

gbolssens
%Europe/Berlin %489 %2005, 11:45
Dij designpatterns zouden mss ook nog flair en MVC kunnen; in principe kan je gewoon van een goede engelse JAVA site vertalen. Mocht hier nood aan zijn, mijn engels is best goed, dus als ik daar een handje kan toesteken met vertaling dan roep je maar.

greetz,
GB

Doc
%Europe/Berlin %577 %2005, 13:50
Dat is een grandioos idee!! zeker doen dus! en voor zover ik las, zijn alle dingen wel genoemd die ik erin zou willen zien :)

TheZwier
%Europe/Berlin %609 %2005, 14:38
Geniaal idee!!

Ik zal iig ze allemaal gaan lezen :). Aangezien ik m`n programmeertaal kennis toch wel uitbreiden vind ik dit een mooie 3e :). ( naast AS 1.0 en basic 8~ )

Roenes
%Europe/Berlin %635 %2005, 15:14
ey em.. mischien wel erg lullig hoor maar ik heb "ooit" gevraagt voor een sticky voor me tutorial verzameling.. en nu zie ik dat jij ff van jou post een sticky hebt gemaakt.. terwijl ik na herhaaldelijk vragen nog niks van je hebt gehoort over een eventuele sticky met tuturials..shit shit shit...

Helemaal vergeten :#:#:# Zou je nog 1 maal mij die link kunnen pm'en? want ik heb laatst al mijn pmmetjes weggegooid en heb de link niet meer. Dan zal ik dan zorgen dat dit vrij snel geregeld wordt!

Nogmaals sorry dat dat er helemaal bij in is geschoten!

Dij designpatterns zouden mss ook nog flair en MVC kunnen; in principe kan je gewoon van een goede engelse JAVA site vertalen. Mocht hier nood aan zijn, mijn engels is best goed, dus als ik daar een handje kan toesteken met vertaling dan roep je maar.

greetz,
GBNeeeeeej! niet weer MVC 8~;) Daar werden wij op school constant mee lastig gevallen! Maar is idd een goede aanvulling. Flair ken ik persoonlijk niet, maar zouden we even kunnen opzoeken.

En we zouden idd een java siteje kunnen vertalen maar dat doen we express niet. We willen juist in onze eigen woorden de teksten schrijven zodat de tekst (als het goed is ;)) wat toegankelijker moet zijn als boeken en zo. :)

snake123
%Europe/Berlin %783 %2005, 18:48
ik zie woorden die ik niet ken maar wel wil kunnen gebruiken:D

lol dat bedoel ik oowk.. Ik wil oowk wel heewl graag AS2.0 lere.. ik was al aant zoeke naar tuts, maar kon er geen vinde...

snake123
%Europe/Berlin %633 %2005, 15:12
uhmmm, die tut wordt dan op de site gepost?

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %635 %2005, 15:14
Ik vind het een goed idee en wens jullie dan ook veel succes.
Alhoewel ik benieuwd ben of jullie het afkrijgen voordat AS3.0 komt :P

Roenes
%Europe/Berlin %773 %2005, 18:33
uhmmm, die tut wordt dan op de site gepost?jepz, er komt gewoon een nieuwe topic en wij zullen het dan natuurlijk even melden :)

Ik vind het een goed idee en wens jullie dan ook veel succes.
Alhoewel ik benieuwd ben of jullie het afkrijgen voordat AS3.0 komt :PTjah, AS3 zal door het grootste deel van de mensen hier op FF pas gebruikt gaan worden in Flash 9 denk ik. Dus dat geeft ons nog een klein jaartje ;)

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %821 %2005, 19:43
Tjah, AS3 zal door het grootste deel van de mensen hier op FF pas gebruikt gaan worden in Flash 9 denk ik. Dus dat geeft ons nog een klein jaartje ;)Hmmm... daar kijk ik toch anders tegen aan, maar goed het kan wel zijn omdat hier weinig developers zitten ;)

Fatty Owl
%Europe/Berlin %861 %2005, 20:41
zijn er al AS3.0 boeken???

Roenes
%Europe/Berlin %939 %2005, 22:32
Hmmm... daar kijk ik toch anders tegen aan, maar goed het kan wel zijn omdat hier weinig developers zitten ;)Ik sprak ook over de mensen hier op FF he ;) Ik had het niet over mezelf ;) Maar ik bedoel: hoeveel mensen hier op FF gebruiken nu AS2? Ook niet echt veel he :P (anders was ook heel deze topic niet nodig geweest ;))

@Fatty:
AS3 boeken zijn er denk ik nog niet aangezien dit nog niet zo heel lang uit is :)

Ea.Z
%Europe/Berlin %946 %2005, 22:42
@Roenes: Idd.. nu je het zo zegt.. ik heb mijn post nog eens herlezen.. en idd.. de essentie van mijn aanvulling ligt niet zozeer bij de basis voor AS2.. toch wacht ik vol spanning op het resultaat.. :)

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %396 %2005, 09:31
Ik sprak ook over de mensen hier op FF he ;) Ik had het niet over mezelf ;) Maar ik bedoel: hoeveel mensen hier op FF gebruiken nu AS2? Ook niet echt veel he :P (anders was ook heel deze topic niet nodig geweest ;))Ok wacht maar als ik een paar artikeltjes over 'waarom flash, waarom flex en wanneer gebruik ik ze' er uitpers (als dat ooit mag lukken :P). Ik denk toch dat er vele Flashers anders tegen Flex aan gaan kijken als ze er meer vanaf zullen gaan weten, en dat ze dan ook zullen overstappen (hoewel het meer een combi wordt), maar dat komt nog wel daar hebben we nog een paar maandjes de tijd voor [^]

@Fatty:
AS3 boeken zijn er denk ik nog niet aangezien dit nog niet zo heel lang uit is :)Idd het is wachten op EAS3.0 ;) (reminder: officieel is AS3 nog niet eens uit, dus ze zijn waarschijnlijk net begonnen met het schrijven van deze boeken)

Dauntless
%Europe/Berlin %672 %2005, 16:08
Punt 1 en twee zijn af. De links zie je in de eerste post van dit topic.

Het is nog een tamelijk korte uitleg, maar we willen alles mooi deel voor deel posten. Het volgende punt (classes) is immers véél groter :).

Roenes
%Europe/Berlin %673 %2005, 16:10
Het volgende punt (classes) is immers véél groter :).Dit zal volgen over een paar dagen :)

Cowerd
%Europe/Berlin %679 %2005, 16:18
jeej:D

esparadrapo
%Europe/Berlin %620 %2005, 14:52
aaah da is goe

Roenes
%Europe/Berlin %628 %2005, 15:05
Even een update over het classes gedeelte: dat is nu al vrij groot en we zitten pas op de helft. Dit kan dus nog even duren. We proberen het natuurlijk zo snel mogelijk online te hebben. Maar als er tussen de afzonderlijke delen +- een week zit, denk ik dat dat een mooi schema is. Vind je niet DL? :)

Dauntless
%Europe/Berlin %696 %2005, 16:43
Lijkt me wel goed ja :).

Dauntless
%Europe/Berlin %898 %2005, 21:34
Voordat het artikel hier op komt, gaat het voorbij verschillende kritische lezers. Dit is omdat we het zo goed mogelijk willen overbrengen.

Het huidige artikel heeft dus wat vertraging opgelopen (het is best wel groot) en het zal in het weekend online gezet worden. Sorry hiervoor :).

matzo
%Europe/Berlin %843 %2005, 20:14
Perfict. Maar dat betekent dat FF miss wel datalimietproblemen gaat krijgen. Omdat iedereen het hele weekend, constant zal refreshen, vol spanning wachtend op jullie nieuwe tutorial..

Cowerd
%Europe/Berlin %852 %2005, 20:27
whahaa:P
dat deed ik idd ook bij die flash 8 reviews:P

theFlashWizard
%Europe/Berlin %858 %2005, 20:35
wie al een kleine indruk wilt krijgen wat classes zijn moeten eens op www.gotoandlearn.com kijken en de introduction to OOP tut bekijke.. :)
kwam ik vanmiddag toevallig tegen.. :)

Roxx
%Europe/Berlin %791 %2005, 18:59
ja die classes zijn echt relaxt man!

gelukkig wist ik wel al wat classes zijn.... netals met php enzo..
maar met actionscript...zoals in die tut van die buttons....echt super fijn

Dauntless
%Europe/Berlin %798 %2005, 19:10
Pfff, ik haat mijn school! Veel te veel huiswerk! :@ :@ :@

Jordy
%Europe/Berlin %811 %2005, 19:28
aah joh, ik ben toch vrijdag pas vrij, dan kan k m lezen, doe rustig aan ;)
j/k

Jordy
%Europe/Berlin %885 %2005, 21:15
Misschien een klein kickje nodig :D.

Lukt t nog een beetje Roenes + Dauntless :)

matzo
%Europe/Berlin %891 %2005, 21:24
Dauntless heeft het denk ik een beetje moeilijk met het begrijpen van een van zijn opdrachtgevers en zit daar met zijn gedachten, vrees ik... Is het niet? ;) ;)

Dauntless
%Europe/Berlin %921 %2005, 22:06
Ik heb hem gemailed ;).

Lol :p. Het grootste probleem is tijdsgebrek :(. Ik zit nu dus in m'n examens :(. Maar volgende week dindsdag zijn die gedaan! Dus je zal niet TE lang meer moeten wachten :).

Roenes
%Europe/Berlin %944 %2005, 22:40
Tijdgebrek ook hier :( Laatste paar weken van het project zijn altijd programmeerweken en die vergen erg veel tijd.. Dus ik heb het nog druk zat :)

Emveedee
%Europe/Berlin %956 %2006, 22:57
Dit zal volgen over een paar dagen :)
dit was op 13 november vorig jaar? xD

Wanneer komt dat stuk nou eindelijk eens (A).

Jordy
%Europe/Berlin %957 %2006, 22:59
Ze hebben al aantal keer gezegt dat ze dat allebei erg druk hebben ;) Wil je nu al beginnen met AS2.0 ? Koop dat het boek "Essential Actionscipt 2.0" ;)

Dauntless
%Europe/Berlin %964 %2006, 23:09
Idd, druk... En ik ervaar meer en meer dat het best moeilijk is om je text te structureren! Maar wees gerust, dit gaat echt nog wel komen hoor :).

Emveedee
%Europe/Berlin %582 %2006, 13:58
Okeej :)

woopz
%Europe/Berlin %840 %2006, 20:10
Zeker doen! Ik zoek al jaren naar de beste tutorials dit zal 'm ongetwijfelt worden ;)

Dauntless
%Europe/Berlin %842 %2006, 20:13
Inleiding is af & goedgekeurd.

Nu denken jullie: Wat?? Een inleiding... dat is toch maar een paar zinnen Ik zal je zeggen, de inleiding is nu 5 pagina's ;). Het is niet echt simpel om iemand vanaf het begin te vertellen waar classes handig voor zijn, hoe ze werken en wat ze doen...

Dit maar om te laten zien dat ik het echt nog niet vergeten ben hoor :).

TheZwier
%Europe/Berlin %893 %2006, 21:25
*begint enthousiasts in z`n handen te klappen en "Dauntless" te roepen*

Ik vind het super dat je hier mee bezig bent!!

*Dauntless! Dauntless! Dauntless!*

Roenes
%Europe/Berlin %919 %2006, 22:03
Ik ben het ook niet vergeten maar ik ben er al een tijd niet meer mee bezig geweest. Dauntless doet dit dus zonder mij op het moment. Ik heb er simpelweg geen tijd voor en dat is best jammer, maar school/websites/FF-taken hebben nou eenmaal voorrang. :)

Maar goed om te zien dat Dauntless er nog mee bezig is :)

groothoofd
%Europe/Berlin %941 %2006, 22:35
vet, ik ga ze allemaal lezen als jullie ze maken :D:D

Pointer
%Europe/Berlin %957 %2006, 22:59
0fftopic :P
Ha toepasselijk bij je naam :)

Dauntless
%Europe/Berlin %959 %2006, 23:01
Mensen, haal dit topic nu toch niet steeds omhoog! 8~

Nene, just kidding, hij komt er aan hoor :p

Emveedee
%Europe/Berlin %851 %2006, 20:25
Mensen, haal dit topic nu toch niet steeds omhoog! 8~

Nene, just kidding, hij komt er aan hoor :p
Wat valt er omhoog te halen? Tis toch n stickie :P

Dauntless
%Europe/Berlin %869 %2006, 20:52
Let's see, de laatste dagen ben ik wel terug aan het schrijven. Inleiding, constructor, public, private, static heb ik al gedaan. :)

desktopDesign
%Europe/Berlin %709 %2006, 17:02
Misschien heb ik nog een goede tip voor het as 2.0 boek. Leg ook eenvoudig en duidelijk uit wat OOP is en inhoud zonder het over as 2.0 te hebben.

Toen ikzelf OOP pas goed begon te begrijpen met al zijn objecten, werd as 2.0 en flash in het geheel me ook een stuk duidelijker, aangezien de basis van flash ook gebasseerd is op classes en objecten. OOP vraagt volgens mij namelijk om een andere manier van denken over programmeren wanneer je het goed wil gebruiken.

Dauntless
%Europe/Berlin %719 %2006, 17:15
Dat heb ik gedaan (of alleszinds, dat probeer ik toch). Daarom ook dat ik zo lang aan die inleiding gezeten heb.... Het is best moeilijk om het principe op zich uit te leggen en het nut van OOP.

Ook wordt elk artikel door ongeveer 4 mensen (zowel gevorderde als absolute beginners) gecheckt of het goed in elkaar zit en zo :).

pietertje
%Europe/Berlin %514 %2006, 12:20
goed initiatief!

en nog een tip: bestel "Essential Actionscipt 2.0" niet bij bol.com duurt best lang voor je dat in huis hebt...

28-2 besteld, is nog steeds niet verwerkt in hun systeem ;)

Dauntless
%Europe/Berlin %684 %2006, 16:25
Da's al wel lang :). (ff oftopic: Ik heb eens 3 maanden zitten wachten op een flashboek, maar niet via Bol. M'n advies: Bestel gewoon bij amazon.com!)

Ik laat jullie weten dat ik tegenwoordig al elke dag een stukje heb bijgeschreven! :)

Roenes
%Europe/Berlin %466 %2006, 11:11
Even een extra bevestiging: Ik heb van de week het een en ander gezien wat DL geschreven heeft en hij is lekker bezig! Dus dat komt helemaal goed :D

Dauntless
%Europe/Berlin %696 %2006, 16:42
.... Check de eerste post :).

http://flashfocus.nl/forum/showthread.php?p=101042#post101042

MarcoH
%Europe/Berlin %729 %2006, 17:30
Hardstikke goed wat jullie doen.
Ik ben redelijk bekend met OOP in andere talen, en is aardig duidelijk aan het worden hoe dit binnen Flash werkt. Echt duidelijk uitgelegd.

Ik ben net enkele dagen met AS aan de gang, maar liep bij het voorbeeld gelijk bij de eerste 2 regels even vast.(was even frustererend aangezien ik al 14 jaar programmeer 8D )
Ik vindt het nog steeds vaag maar als ik copy-paste uit de pdf deed van
var myLamp:Lamp = new Lamp();
trace(myLamp.lampHeight);
kreeg ik een syntax error. Toen ik uiteindelijk excact hetzelfde, zelf in tikte in Flash 8 Pro, werkte het wel. (snap hier niets van maar houd ik voortaan wel even rekening mee)

Ook de in het voorbeeld gebruikte aanhalingstekens voor tekst werkte bij mij niet, maar was ook na gebruik van 'gewone' aanhalingstekens opgelost.
Het is denk ik ook bedoeld voor degene die al redelijk bekend zijn met AS, en aangezien ik echt een absolute beginner ben in AS, liep ik hier even tegenaan.

Dauntless
%Europe/Berlin %746 %2006, 17:54
Dat is wel erg vreemd ... Heeft iemand ervaring met PDFs ? Weet iemand hoe dit op te lossen is?

Dit artikel is inderdaad ook bedoelt voor mensen die al een basisch ActionScript hebben... Anders zou het nog vééééél langer zijn... En dan zou ik misschien zelfs beter een boek schrijven :D.

Roenes
%Europe/Berlin %819 %2006, 19:40
Met die aanhalingstekens is een bekend probleem. Als wij op school vanuit een Word doc of vanuit een powerpoint presentatie code copieren dan werkt het ook niet. Dan moet je al die aanhalingstekens aanpassen. Misschien dat je bij het copieren vanuit een pdf ook een gek onzichtbaar teken mee krijgt dat een enter voorstelt? Anyway, gewoon ff overtypen is vaak het beste om dit soort gekke dingen te vermijden :)

Dauntless
%Europe/Berlin %822 %2006, 19:44
Hmm, dan zal ik telkens ofwel:
-er bij zetten dat ze alles moeten overtypen
-ofwel, als het belangrijk is, de source .as files er altijd bijzetten.

Cowerd
%Europe/Berlin %823 %2006, 19:45
En zo leer je nog eens sneller ook!:)

Roenes
%Europe/Berlin %823 %2006, 19:45
Gewoon vooraan het verhaal 1x vermelden dat code niet gecopy/paste moet worden en eventueel de source erbij doen.. :)

Jordy
%Europe/Berlin %760 %2006, 18:15
Dauntless,

even een kleine opmerking over je startpost :). Je hebt op plaats 3. classes staan en op plaats 4. packages, maar dat zit allebei in artikel 3.

Hoezo combineer je niet alle artikelen in 1 pdf'je ?

Dauntless
%Europe/Berlin %786 %2006, 18:52
Euhm.... Mjah... Nu kan ik iets beter controleren welke het meeste gedownload wordt :). En blijkbaar is m'n schrijfstijl niet zo populair: Het eerste artikel wordt meer gedownload dan het tweede :p.

Abel
%Europe/Berlin %658 %2006, 15:48
ja lijkt me wel handig :p

MarcoH
%Europe/Berlin %005 %2006, 00:07
Even een vraag over classes :)

Ik ben met een class bezig voor het data uitwissellen tussen asp.net en flash.

Hoe kan je binnen een class een propertie 'vullen'.
Dus geen static propertie, maar een gewone propertie.

Zoals in deze class.
Er wordt data opgehaald via de asp.net page.
Deze data moet in de propertie 'Data' (object) van de class komen. <-- probleem
Deze propertie moet daarna gewoon uitgelezen kunnen worden.

Ik heb van alles geprobeerd, de data komt gewoon binnen in de class (gecheckt met trace), maar de 'Data' propertie geeft telkens undefined...

Het is (voor mij) nog iets vager aangezien de Data propertie ook niet in de debugger is te zien/volgen. De andere 2 properties wel.

class NetData
{
//-- properties
var Data:Object;
var Gateway:String;
var lokService:String;

//-- de constructor
function NetData()
{
//--
}

//-- Methodes / functies
function gotResources( re:mx.rpc.ResultEvent ):Void {
trace( "data opgehaald-"+ re.result );
Data = re.result;
}

p.s. ik hoop dat dit de goede topic voor dit is.

wal_toor
%Europe/Berlin %363 %2006, 08:43
Yes, yes yes... Ikzelf ben een echte AS 1 scripter, maar ik zou een beetje moeten gaan overstappen op AS 2, en ik heb geen idee waar ik zou moeten beginnen. Aangezien ik flash voor mijn werk gebruik zou ik zelfs bereid zijn om te betalen voor een goede nederlandse tutorial.

greetz,
walter

Dauntless
%Europe/Berlin %548 %2006, 13:09
Begin hier? :D. Of koop Essential ActionScript 2.0 :)

Voetsjoeba
%Europe/Berlin %766 %2006, 18:23
Ik wil je werk wel proeflezen Daunt :) Vind het alleszins super dat je het initiatief hebt genomen om zelf een hele tutorial te schrijven in plaats van een andere te vertalen ofzo. Blijven gaan ;)

TECE
%Europe/Berlin %903 %2006, 22:40
een boek over AS2 in het nederlands zou fantastisch zijn.
ik zit nog steeds met flash mx omdat ik gewoon beetje bang ben om te stap naar as2 te maken.
ik heb wel 2 boeken over as2 maar die zijn dan in het engels.

ik gebruik voor as1 nog altijd "macromedia flash mx & actionscripting" van Peter Brouwers.

en die vind ik ZOO handig omdat de index zo uitgebreid is, ik zoek er vooral in voor de syntax.

het boek van Peter Kassenaar over flash actionscripting is dan meer voor de leuke oefeningen en is eerder voor beginners.

ik heb niets tegen engelstalige boeken, maar als je een bepaalde programmeertaal al niet helemaal begrijpt en je moet het dan nog int engels beginnen leren...

nederlandstalig boek zou heel handig zijn.

misschien zou flash focus of de mensen achter flash focus ook een boek kunnen uitbrengen met de meest gestelde vragen en tips en leuke weetjes en oplossingen.

ik denk dat er hier op flash focus genoeg stof voor een boek staat hé?

groeten van TECE.

Dauntless
%Europe/Berlin %904 %2006, 22:42
TECE, in Flash 8 kan je ook nog met ActionScript 1.0 werken hé :). Laat dat je niet tegenhouden om over te schakelen naar een nieuwere versie :).

TECE
%Europe/Berlin %909 %2006, 22:49
ohw, goed om weten...
want kheb hier een versie liggen, maar nog niet geïnstalleerd...

maar wat is dan HET grote verschil tussen as1 en as2?

ik heb me altijd laten wijsmaken dat het voor een groot deel gewoon een andere taal is.

maar ik heb me misschien laten bang maken.

groeten van TECE

Dauntless
%Europe/Berlin %923 %2006, 23:09
Wel... In AS 2.0 kan je datatypes gebruiken, wat al heel veel helpt bij het debuggen.

Daarnaast kan je met AS 2.0 classes schrijven. Dus je kan je eigen MovieClip classe schrijven met aangepaste functionaliteit, je kan je eigen Math classe schrijven met toegevoegde 'radialen <-> graden' methoden, etc .

Heb je het 1ste artikel gelezen ?

Roenes
%Europe/Berlin %934 %2006, 23:26
maar wat is dan HET grote verschil tussen as1 en as2?Het verschil zit em voornamelijk in de manier van ontwikkelen en in de denkwijze. AS2 geeft je de mogelijkheid om 'Object geOriënteerd Programmeren' oftewel OOP toe te passen. Kort door de bocht houd dit in dat je je code zo indeelt dat je gebruik maakt van objecten die een bepaald gedrag uitvoeren...

Je kunt dus met AS2 veel gestructureerder werken omdat, als je het goed doet, alle objecten voor hun eigen gedrag zorgen. Even een vergelijking met de mens: persoon A kan goed voetballen en persoon B kan goed keepen maar pas als ze samenwerken kunnen ze een team opzetten/beter maken..

Dus je hebt allemaal afzonderlijke objecten die beperkte functionaliteit hebben, maar door die te combineren en met elkaar te laten samenwerken kun je een werkend systeem bouwen :)

Dat is kort door de bocht de denkwijze achter OOP en daarmee dus ook achter AS2 :) Maar voor de duidelijkheid: de code die je in AS2 classes gebruikt is hoofdzakelijk code wat je in AS1 ook gebruikte met wat uitbreidingen hier en daar. Maar je hebt AS1 code nodig om AS2 code te ontwikkelen :)

rangelier
%Europe/Berlin %598 %2006, 15:21
jaaaa heel erg graag lijkt me vet om der meer van te weten te komen... vooral van classes

Dauntless
%Europe/Berlin %666 %2006, 16:59
De eerste delen zijn er al :).

TECE
%Europe/Berlin %820 %2006, 20:40
zeg roenes of dauntless, kan je met AS2 ook de filters aanspreken van flash 8?

ik vind de filters die je kan toepassen in flash 8 echt wel handig, maar kan je net zoals color, size, rotation,... ook bvb de filter "drop shadow" instellen of andere filters op MC toepassen met behulp van AS2?

groeten van TECE

marcvz
%Europe/Berlin %827 %2006, 20:51
Hoop dat ik ook antwoord mag geven..
Ja, dat kan. het gaat wel iets minder simpel, maar dat is voornamelijk omdat je er nog onbekend mee bent.
Druk F1 in flash, tik 'actionscript filters' en scroll naar 'learning AS 2.0 in flash'
Daar vind je nu alle info die je nodig hebt.

Dauntless
%Europe/Berlin %848 %2006, 21:21
Dat is toch juist hetzelfde als in AS 1.0 ?
import flash.filters.BlurFilter;
class Foo
{
private var mc:MovieClip;
public function Foo(p_mc:MovieClip)
{
this.mc = p_mc;
var myFilter:BlurFilter = new BlurFilter();
myFilter.blurX = myFilter.blurY = 30;
this.mc.filters = new Array(myFilter);
}
}

TECE
%Europe/Berlin %900 %2006, 22:36
ah ik wist niet dat je in AS1 ook die filters kon instellen.
omdat ik dacht dat zowel die filers als die AS2 typisch flash 8 waren

ja marcvz iedreen mag op mijn uitlatingen antwoorden.

ps als iemand mijn handtekening "het aantal dagen dat ik al leef zonder dat de aarde is vergaan"een script boost wil geven zodat hij eventueel ook het aantal maanden aangeeft, dan mag dat allemaal, maar dat is hier natuurlijk off topic.

Quibuzz
%Europe/Berlin %921 %2006, 23:06
Hey dat ziet er goed uit! Ik zie erg uit naar je beschrijving over Design Patterns. OOA&D is vrij lastig, vooral bij grotere applicaties.

Vwb je tekst: Je hebt alle engelse programmeertermen vertaald naar het Nederlands.. ik zie wel waarom.. Maar aangezien AS net als (bijna) alle andere programmeertalen gebaseerd is op Engels, lijkt het mij duidelijker om termen als class, method, attribute, etc niet te vertalen. Propertie is bij mijn weten geeneens een Nederlands woord, maar eigenschap weer wel.. ;) Mijn 0,02 euro.

Dauntless
%Europe/Berlin %923 %2006, 23:09
Ik was eerst van plan om al die termen in het engels te houden, maar dat werd me afgeraden door meerdere mensen ... (Wie weet ik niet juist meer)

matzo
%Europe/Berlin %362 %2006, 09:41
Mij lijkt het handig een hele goede vertaling voor die term te zoeken(!maar dan echt wel een goede!<-dat zit trouwens wel goed nu!) en voor de rest de engelse term te gebruiken, maar met een dummylink naar de verklaring. Dummylinks in pdf gaat toch?
Zo leren beginners wel de termen gebruiken, terwijl ze ook weten wat het in het nederlands betekent. En weten wat het in het nederlands betekent is vaak al een hele hulp.

TECE
%Europe/Berlin %473 %2006, 12:21
je zou in het begin van het boek of op het einde een soort woordverklaring kunnen maken, maar vermits dat AS zelf een taal is die je met engelse woorden vormt zou een vertaling misschien verwarring kunnen brengen.
noem een property een property, een class een class en een object een object.
kdenk dat als je int begin van je boek die woorden omschrijft (een omschrijving moet je toch geven of je de woorden nu int engels of int nederlands gebruikt, de lezer moet toch weten wat een property of eigenschap is en wat het juist doet of wat je ermee kan doen) vermits je in de code en scripts zelf ook die engelstalige woorden moet gebruiken zou het anders verwarrend zijn.

maar dat is mijn mening, het handige is trouwens dat als je die woorden niet naar nederlands omzet het dan ook eenvoudiger is voor als je bvb met meerdere boeken werkt en bvb ook engelse boeken raadpleegt voor bepaalde zaken...

groenten van spruitje

elmago
%Europe/Berlin %634 %2006, 16:13
prachtig idee, maar dan liefst wel met een inhoud waar een echte leek ook iets van kan opsteken ;)

Dauntless
%Europe/Berlin %802 %2006, 20:16
De artikels hebben vooral als doelgroep mensen die al een AS 1.0 kennis hebben en willen overschakelen naar AS 2.0.

KniretloW
%Europe/Berlin %421 %2006, 11:06
Hoever ben je met je verhaal? Zit er al weer vooruitgang in of heb je weinig tijd?

Dauntless
%Europe/Berlin %641 %2006, 16:23
Momenteel staan de examens voor de deur... Maar in de grote vakantie zal ik zeker nog wel 1 of 2 artikels posten :).

Tommyfied
%Europe/Berlin %936 %2006, 23:29
Om nog even terug te komen op je naamgeving; ik vind het helemaal niet slim om termen te gaan vertalen naar het Nederlands. Het is een Engelse programmeer taal met Engelse keywords en identifiers. Als je daar Nederlandse vertalingen voor gaat geven leren mensen alleen maar de verkeerde terminologie en moeten ze alles weer naar het Engels vertalen als ze ooit een online tutorial willen volgen in het engels (of de Flash Help / Macromedia DevNet pagina willen bekijken!).
Bovendien is het ook allemaal extra werk om goede, zinvolle namen te geven (want inderdaad, propertie is geen ABN volgens mij) waardoor je minder tijd hebt voor de inhoud zelf. (Even tussendoor, ik wil ook best mijn steentje bijdragen indien nodig?)

Ben benieuwd naar de volgende artikelen, succes ermee verder!

Dauntless
%Europe/Berlin %283 %2006, 07:48
Over die vertaling kreeg ik langs alle kanten wat anders gezegd... Ik zal het volgende keer met de engelse termen doen en zien of iedereen het dan ook goed begrijpt :).

Tommyfied
%Europe/Berlin %777 %2006, 19:39
Ik denk dat iedereen het maar moet begrijpen ... nogmaals, het is een Engelse programmeertaal en de software is ook Engels ... dus waarom dan in de uitleg erover die dingen naar het Nederlands zetten?

(Je hebt dus geen hulp nodig verder begrijp ik?)

Dauntless
%Europe/Berlin %778 %2006, 19:41
(Je hebt dus geen hulp nodig verder begrijp ik?)
Dat zei ik niet... :p
We zullen dit wel op msn bespreken :).

gelevogel
%Europe/Berlin %570 %2006, 14:40
Ik zou de termen gewoon in het Engels houden, anders wordt lastig om op een later moment bij problemen iemand anders te vragen zoals op Engelstalige forums etc. Natuurlijk kan je wel schema ernaast maken met een Nederlandse vertaling.

thomasmuller
%Europe/Berlin %508 %2006, 13:12
Zeker doen, ik zou er graag meer over willen weten :D

Lukaso
%Europe/Berlin %618 %2006, 15:50
hey, net je 2e artikel gelezen, echt top, ik was al langer van plan om me in as 2.0 te verdiepen, dit is wel een duw in de goede richting :)

Dat van die engelse termen lijkt idd ook beter. Is 'propertie' eigenlijk wel een woord? volgensmij is het 'property' of 'eigenschap'...

verder niet veel te melden, maar leuk dat je dit doet :)

Ruben!
%Europe/Berlin %682 %2006, 17:22
heey DauntLess (e.a.)! geweldig dat je dit doet , maar ligt dit dood of werk je er nog aan? kzou et jammer vinden als het dood lag, en wrschnlk ben ik niet de enige!:)

Dauntless
%Europe/Berlin %715 %2006, 18:09
Die e.a. zou eventueel nog kunnen slagen op Tommyfied, maar ik denk dat die het ook opgegeven heeft ;).

Hmm, ik wil wel verdergaan, maar dan iets 'vluchtiger' dan voordien... Mijn vrije tijd wordt schaarser & schaarser :).

extremefun1
%Europe/Berlin %413 %2006, 10:55
Nope. Ik heb het boek essential AS 2.0 bijna uit. Kijk de tutorials zijn erg leuk, maar wil je er echt dieper in. Wees niet zo cheap en koop het boek.

cent
%Europe/Berlin %840 %2006, 21:10
IS ER WEL ANIMO VOOR??[/b].

Graag jullie input ;).

nou graag heb zojuist de tut over classen gelezen en ik moet zeggen dat het erg verherderend was, kort en krachtig.
Ik ben benieuwd naar de tut over design patterns

--MaRTijN--
%Europe/Berlin %643 %2006, 15:26
Is het boek al verkrijgbaar? Want zeker als het NL is dan is het net iets makkelijker te begrijpen....

Martijn

Dauntless
%Europe/Berlin %645 %2006, 15:29
Welk boek ? :#

En dit topic was me weer even ontsnapt... Als ik niet weet wat doen zal ik hier nog eens mee verder doen :).

mark1
%Europe/Berlin %629 %2007, 15:06
ja !!! doen, ik snap er nog niks van terwijl ik al 2 jaar flash filmpjes maak.
(de laatste tijd wat meer)
doen !!!!!!

Dauntless
%Europe/Berlin %692 %2007, 16:37
De eerste delen staan ondertussen al online hé :).

Zie: http://www.dauntless.be/flashfocus of de eerste post van dit topic.

teh pope
%Europe/Berlin %947 %2007, 22:43
geweldig initiatief! Ik persoonlijk zou er echt veel profijt van hebben om meteen goed te beginnen met een goede tutorial.

Maar ik las in een van de eerste posts van dit topic dat AS 1.0 en 2.0 best veel verschillen? Is dit waar? .. en zo ja, welke van de 2 is het populairst en aan te raden voor beginners?

BernardV
%Europe/Berlin %027 %2007, 00:39
geweldig initiatief! Ik persoonlijk zou er echt veel profijt van hebben om meteen goed te beginnen met een goede tutorial.

Maar ik las in een van de eerste posts van dit topic dat AS 1.0 en 2.0 best veel verschillen? Is dit waar? .. en zo ja, welke van de 2 is het populairst en aan te raden voor beginners?

Begin in AS2.. dan is de overstap straks naar AS3 ook kleiner.
En daarbij sinds Flash 6 wordt AS2 al ondersteund, het is gewoon een stuk makkelijker OO te programmeren in AS2.

Zodra er een hoger cijfer achter staat en je wilt beginnen, begin dan in het gene met het hoogste cijfer ;)

teh pope
%Europe/Berlin %604 %2007, 14:30
Begin in AS2.. dan is de overstap straks naar AS3 ook kleiner.
En daarbij sinds Flash 6 wordt AS2 al ondersteund, het is gewoon een stuk makkelijker OO te programmeren in AS2.

Zodra er een hoger cijfer achter staat en je wilt beginnen, begin dan in het gene met het hoogste cijfer ;)

Isgoed, dankjewel.

Alleen hoe weet ik wat AS 1.0 is en wat AS 2.0 is want als ik het Actions panel open in Flash 8 staat er "ActionScript 1.0 & 2.0" :O

En ik heb gelezen dat sommigen zeggen dat AS 1.0 ingewikkelder is dan AS 2.0, dus hoe weet ik welke functies behoren tot 1.0 en welke zijn van 2.0? :P

Vaak wordt me aangeraden om AS 2.0 te gebruiken in plaats van een ingewikkelde AS 1.0 code.
Telkens ik een AS 2.0 code doorneem (das toch met die private en public enzo?) wil ik het wel zelf kunnen, maar weet ik niet echt waar te beginnen.

Dauntless
%Europe/Berlin %756 %2007, 18:09
Wheee, het volgende deel (Inheritance) is af! :D

Nog even in een mooi jasje steken en ik zet 'm online :).

el simpson
%Europe/Berlin %534 %2007, 13:50
Ik ben hier zeer enthousiast over keep it up!

Greetz,
el simpson

Dauntless
%Europe/Berlin %648 %2007, 16:33
Behived heeft nog niets van zich laten weten (al neem ik 'm dat niet kwalijk natuurlijk). Ik ga er gelijk 'MovieClip extenden' bijzetten en dan zal ik 'm dit weekend uploaden.

Emveedee
%Europe/Berlin %709 %2007, 18:01
Yeah! Eindelijk :D
K hoop dat ik iets met mn informaticaleraar kan afspreken,
dat ik voggend jaar zelf voor informatica over Design Patterns e.d. mag leren :)

M0L
%Europe/Berlin %751 %2007, 19:01
Ik heb ook al een game gemaakt die werkt met Design Patterns (die game heb ik niet afgemaakt). Ik heb gebruikt gemaakt van deze tutorial: http://www.gotoandplay.it/_articles/2005/07/patterns.php

En de volgende clas types uit die tutorial:

Models, Model Database, Type Database
View, Appearance Map
Controllers, Mini-kernel

Maar ik heb geen idee, of ik het wel goed heb gedaan.

Shade
%Europe/Berlin %639 %2007, 16:20
Ik ben helemaal voor het idee... Zodra jullie hem klaar hebben kom ik als NOOB een boek bij jullie halen :D

Baukereg
%Europe/Berlin %649 %2007, 16:35
Hey Mol, dank je voor je tut, naar zoiets ben ik al een tijdje opzoek.

Faulty
%Europe/Berlin %615 %2007, 15:46
toppie :p
FF maak er zeker ook een tijdschrift over :)

Dauntless
%Europe/Berlin %982 %2007, 00:35
Nieuw artikel toegevoegd; zie eerste post.

Dauntless
%Europe/Berlin %805 %2007, 20:20
Het volgende artikel wordt trouwens erg interessant... Waarschijnlijk het interessantste artikel tot nu toe :p.

Maar dan moet er wel animo voor zijn hé ;) :).

GBest
%Europe/Berlin %747 %2007, 18:56
Ik vind het erg interessant en erg fijn om het te lezen. Langzaam begint het object kwartje te vallen ;)

Ga zo door!

Dauntless
%Europe/Berlin %779 %2007, 19:42
Ga zo door!
Gezien het erg beperkte aantal reacties, ben ik daar nog niet helemaal zeker van. Als slechts een paar mensen het lezen, kan ik m'n tijd beter in andere dingen investeren ...

.Tine.
%Europe/Berlin %788 %2007, 19:55
Gezien het erg beperkte aantal reacties, ben ik daar nog niet helemaal zeker van. Als slechts een paar mensen het lezen, kan ik m'n tijd beter in andere dingen investeren ...

Ik ben fan! :) Heb ze allemaal al gelezen tot nu toe :).
Maar ik geef je helemaal gelijk... Er zit in echt veel werk in zoiets, en als er maar een paar mensen ze lezen, is het een beetje verloren moeite :( !

Ik vind ze super in ieder geval!

Ruben!
%Europe/Berlin %794 %2007, 20:04
Ik lees ze ook allemaal:) en ik denk dat er veel dat doen...

theFlashWizard
%Europe/Berlin %891 %2007, 22:24
Ik denk dat je je tijd beter in andere dingen kan investeren. Je begrijpt natuurlijk dat dit niet beledigend bedoelt is.

Mijn punt is dat steeds meer mensen met as3.0 gaan werken.
Omdat het een stuk schoner en logischer is het ook handiger voor beginners om mee te beginnen. Het probleem is nu alleen nog dat er nog niet veel tutorials over bestaan. Maar dat komt vanzelf natuurlijk, zo komt juni essential actionscript 3.0 uit.

As2.0 of as3.0, het lijkt me ook praktischer (gezien de tijd die je hebt) om wat kortere artikels te schrijven. Meer in een getting started stijl.

GBest
%Europe/Berlin %906 %2007, 22:44
Je hebt toch een counter op die pdf'jes Dauntless? Ik vind het de beste tutorials die ik tot nu toe heb gelezen. Soms wel erg simpel, maar daardoor begrijp je het wel. Ik ben erg benieuwd naar de latere hoofdstukken, maar als er te weinig animo voor is, dan moet je misschien inderdaad er wat minder tijd in stoppen. Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de volgende hoofdstukken, als ze nog komen...

Dauntless
%Europe/Berlin %914 %2007, 22:56
Er staan inderdaad countertjes op. Hoe ze momenteel staan:

inheritance - 46
Classes - 517
datatypes - 697

mknol
%Europe/Berlin %941 %2007, 23:36
Man, ik lees net pas dat je al een aantal onderwerpen hebt geschreven. Ik vind het super interessant moet ik zeggen. Ik ga ze opslaan en later nalezen. Ik zou het tof vinden als je er uiteindelijk een boekwerk van kunt maken. Voor jezelf denk ik ook.

[Mocht het niets worden, kan het altijd ook in de wiki geplaatst worden :p]

.Tine.
%Europe/Berlin %944 %2007, 23:40
Inderdaad. Een boek zou cool zijn :).
Ik wil trouwens altijd sponsoren ;).
Moet je je bankrekeningnummer maar eens PM-en :D.

TheDutch
%Europe/Berlin %283 %2007, 07:47
Ik denk dat je je tijd beter in andere dingen kan investeren. Je begrijpt natuurlijk dat dit niet beledigend bedoelt is.

Mijn punt is dat steeds meer mensen met as3.0 gaan werken.
Omdat het een stuk schoner en logischer is het ook handiger voor beginners om mee te beginnen. Het probleem is nu alleen nog dat er nog niet veel tutorials over bestaan. Maar dat komt vanzelf natuurlijk, zo komt juni essential actionscript 3.0 uit.
Daar sluit ik me bij aan :).

Dauntless
%Europe/Berlin %293 %2007, 08:03
Het volgende artikel dat ik aan het schrijven was, is "OO 101". Daarin ging ik dus good-practices, best-practices, design patterns, etc in uitleggen. Ik denk dat ik dat artikel nog wel ga afwerken, aangezien die materie toch wel erg eenvoudig overdraagbaar is naar AS3.0, niet ?

TheDutch
%Europe/Berlin %301 %2007, 08:14
Dat weet ik zo net nog niet hoor. In AS 2 zijn er good-practices en bad-practices die helemaal niet kunnen voorkomen of niet van toepassing zijn binnen AS 3. Good-practices in AS 2 kunnen juist bad-practices zijn in AS 3. Design Patterns zullen ook anders toegepast moeten worden in veel gevallen.

Als ik jou was zou ik deze gewoon afmaken in AS 2 en jezelf daarna gaan verdiepen in AS 3. Dan wanneer je voldoende kennis hebt van AS 3 kan je eventueel artikelen overschrijven naar AS 3 of andere artikelen schrijven :).

Dauntless
%Europe/Berlin %504 %2007, 13:07
Ik maak hem sowieso af in AS 2.0 hoor :). Maar dingen als 'open for extension, closed for modification', 'program to an interface, not an implementation' blijven toch universeel gelden ? :)

martjuplayer
%Europe/Berlin %893 %2007, 22:27
http://www.owncrime.nl/site/index.php?gameid=14018
Dit is een leuke maffia spel, neem een kijkju erop
Met de spel kan je geld verdienen en daarmee kogelfabrieken kopen of casino's, of begin een eigen maffie familie en domineer de wereld. ;)

M0L
%Europe/Berlin %897 %2007, 22:32
http://www.owncrime.nl/site/index.php?gameid=14018
Dit is een leuke maffia spel, neem een kijkju erop
Met de spel kan je geld verdienen en daarmee kogelfabrieken kopen of casino's, of begin een eigen maffie familie en domineer de wereld. ;)
Allemaal leuk en aardig, maar de maffia heeft FlashFocus nog niet opgekocht, dus tot die tijd blijft spammen verboden ;)

Haasie
%Europe/Berlin %638 %2007, 16:19
Hey ik gebruikte altijd dat esc st om stop() in te vullen en ik vroeg me af of er meer van die shortcuts zijn en inderdaad ik kwam dit lijstje tegen:
bron http://www.newgrounds.com/bbs/topic/338294
My personal favorites

[Esc] st = stop();
[Esc] pl = play();
[Esc] gs = gotoAndStop();
[Esc] gp = gotoAndPlay();
[Esc] nf = nextFrame();
[Esc] pf = prevFrame();
[Esc] oc = onClipEvent () { }
[Esc] if = if () { }
[Esc] fr = for () { }
[Esc] fn = function () { }
[Esc] tr = trace();

Full list, except the ones listed above

[Esc] ns = nextScene();
[Esc] ps = nextFrame();
[Esc] ss = stopAllSounds();
[Esc] fs = fscommand();
[Esc] gu = getURL();
[Esc] lm = loadMovie();
[Esc] ln = loadMovieNum();
[Esc] lv = loadVariables();
[Esc] vn = loadVariablesNum();
[Esc] um = unloadMovie();
[Esc] un = unloadMovieNum();
[Esc] dm = duplicateMovieClip();
[Esc] on = on() {}
[Esc] rm = removeMovieClip();
[Esc] sp = setProperty();
[Esc] dr = startDrag();
[Esc] sd = stopDrag();
[Esc] pr = print();
[Esc] pb = printAsBitmap();
[Esc] bn = printAsBitmapNum();
[Esc] pn = printNum();
[Esc] cl = class { }
[Esc] ip = import
[Esc] it = interface { }
[Esc] br = break;
[Esc] ce = case condition :
[Esc] co = continue;
[Esc] dt = default :
[Esc] do = do { } while ();
[Esc] el = } else {
[Esc] ei = } else if () {
[Esc] sw = switch () { }
[Esc] wh = while () { }
[Esc] ch = catch () { }
[Esc] fy = finally { }
[Esc] th = throw ;
[Esc] ty = try { }
[Esc] rt = return ;
[Esc] de = delete ;
[Esc] sv = set ();
[Esc] vr = var ;
[Esc] wt = with () { }
[Esc] ic = #initclip
[Esc] ec = #endinitclip
[Esc] in = #include ""
[Esc] ca = call ();
[Esc] il = ifFrameLoaded () { }
[Esc] tt = tellTarget () { }
[Esc] tq = toggleHighQuality();

zezioen
%Europe/Berlin %650 %2007, 16:36
dat is heel handig om te gebruiken
eindelijk minder typen (waneer je ze onder de knie hebt en niet met as3 verder gaat)

heel erg bedankt

Dauntless
%Europe/Berlin %697 %2007, 17:43
75% van die lijst is wel depricated of achterhaald. Met een goede AS - editor moet je overigens sowieso veel minder typen.

Haasie
%Europe/Berlin %761 %2007, 19:16
ik gebruik er ook maar 18!
Is er zoiets dan niet voor as3?

theFlashWizard
%Europe/Berlin %453 %2007, 11:53
Gebruik bijv. de flashdevelop beta. Deze is al helemaal klaar voor as3.0.

Aendries
%Europe/Berlin %409 %2007, 10:50
binnenkort komt ook actionscript 3 uit(of misschien is het er al, zo up to date ben ik nou ook weer niet ;) ) maar misschien is het beter om je juist op de nieuwste actionscript te storten, omdat daar natuurlijk nog veel minder boeken over te vinden zijn dan over 2.

Dauntless
%Europe/Berlin %424 %2007, 11:10
AS3 is al enkele maanden uit (sinds Flex 2 / FCS3). Ik ben ook gestopt met het schrijven van AS2 artikels :).

BramNL
%Europe/Berlin %459 %2008, 12:01
kan je hier vragen stellen over actionscript?

anyways ik ben een flashnubcake 1ste klas dus lach me niet uit om deze vraag ;)

ik heb een button gemaakt die moet doorlinken naar mijn intro
beide hebben een aparte layer en ik heb de eerste frame van de laag intro intro genoemd bij properties

maar nou is het probleem als ik het afspeel gaat het naar de intro en als je op de button drukt, maar ook uit zichzelf al als je het afspeelt....dus het is dubbelop

bedankt alvast!

nitrocrime
%Europe/Berlin %485 %2008, 12:38
Nee maak een nieuw topic deze is al een jaar oud.
Lees de regels.

10-2design
%Europe/Berlin %600 %2009, 15:24
Super!

marcvz
%Europe/Berlin %484 %2010, 12:37
Je beseft dat je reageert op een post uit 2007?