Volledige versie bekijken : intro's
vivendi
%Europe/Berlin %869 %2005, 20:52
Hey, ik wil een mooie intro maken voor een site, niet van die standaard dingen dat je de achtergrond laat op komen van 0% transparant tot 100% en dat soort standaard dingen.
Ik wil bijvoorbeeld dat alles inelkaar schuift enzo en het menu in stukken inelkaar valt, van dat soort dingen.
Maarja, ik ben nog niet zo heel goed met flash dat ik echt mooie effecten kan maken enzo, ik weet niet of hier sites voor zijn die je dit soort dingen leert?
jelmerdewilde
%Europe/Berlin %894 %2005, 21:28
volgens kun je een hele hoop doen met tweens, gewone motion tweens, had ik laatst ook eventjes geprobeerd, maar ik ben dat bestandje kwijt P)
vivendi
%Europe/Berlin %919 %2005, 22:04
Ja tweens zijn sowieso wel handig, maar net als op die site van 2advanced.com. Op een gegeven moment zie je witte blokken inelkaar vallen, en ook weer uitelkaar. Ik zou dit wel kunnen maken, alleen ik zou het volgens mij erg omslachtig doen door allemaal van die apparte stukken te maken en in photoshop een voor een een stukje draaien enz. Daarmee eindig ik dus met een stuk of 50 images.
Hier is trouwens een screenshot van wat ik bedoel.
screenie (http://80.56.232.245/2advanced.JPG)
Zulk soort dingen vind ik gaaf om te maken.
Koen!
%Europe/Berlin %980 %2005, 23:31
Het screenshot doet het (hier in ieder geval) niet, maar ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Maar waarom zou je het in photoshop willen doen? In Flash kan je ook vrij makkelijk die witte blokken maken. Het is volgens mij zeker te bereiken met wat tweens.
Maar wat ik zou doen is het volgende:
Je maakt 1 movieclip. In die movieclip teken net zo'n wit vlak als op 2advanced.com (gewoon een witte rechthoek tekenen en die dan aan de bovenkant wat naar rechts skewen). Dan dupliceer je die movieclip een aantal keer en die plaats je naast elkaar totdat het vlak, waar het effect gaat plaatsvinden, helemaal wit is. Elke movieclip (mc) komt op een aparte layer, aangezien elke mc een andere tween krijgt. Dan teken je een pad (guide), die de movieclips zullen moeten gaan volgens. Die guide komt op de bovenste layer te staan. Die guide is in principe een lijn die helemaal links begint, daarna naar rechts gaat en daar een 180 graden bocht (bovenlangs) maakt naar het midden toe. Zorg dat alle mc's 'snappen' aan die guide (dus dat ze er aan plakken). Nu gaan we eerst de eerst mc animeren. Afhankelijk van hoe lang je de animatie wilt laten duren, maak je later in de tijdlijn op de layer van de mc een nieuwe keyframe aan. Neem voor het gemak maar frame 30 of zo. In die keyframe sleep je de mc naar het einde van de guide toe (zorg dat ie weer 'snapt') en verklein 'm. Maak tussen de 2 keyframes in een motion tween. Zorg dat 'Orient to path' aangevinkt staat. Als je nu de animatie afspeelt zie je als het goed is dat het vlak langs de lijn naar het eindpunt toe beweegt terwlij het vlak verkleint. Maar we zijn nog niet klaar. Zoek naar de frame waar het vlak zich in het uiterste punt van de bocht zit (of iig daar in de buurt). Daar maak je een nieuwe keyframe aan. Stel daar voor de mc een width (breedte) in van ongeveer 1.0% in. Maak bij de frame die volgt ook een nieuwe keyframe aan. Geef daar de mc een breedte van -1.0%. (die - zorgt ervoor dat de mc zich omdraait). Ga tenslotte naar de laatste keyframe (hier frame 30 dus) en zet daar een - voor de breedte, zodat ie precies goed draait. Ik maak die keyframes in de bocht zelf altijd zo aan, omdat als je flash het vlak zelf laat draaien jij een nogal lelijk effekt krijgt. Nu doe je dat bij alle andere mc's. Zorg er alleen wel voor dat elke volgende mc weer iets later begint, zodat de witte vlakken elkaar netjes volgen.
Ik weet dat deze uitleg misschien nogal vaag is, en daarom raad ik je aan ook eens uigebreid in de help van Flash te kijken om te zien hoe alles in zijn werk gaat (zoals het werken met guides bijvoorbeeld). Verder zou ik bij dit voorbeeld ook een beetje kloten met easing (een instelling bij motion tween) om de animatie wat vloeiender te laten verlopen.
Hopelijk heb ik je hiermee een beetje kunnen helpen. :)
vivendi
%Europe/Berlin %015 %2005, 00:22
Hee, dat was eigenlijk best wel duidelijk :)
Nu moet ik alleen even kijken hoe die guides moeten. Als je daar nog wat tips en tricks over hebt zijn die altijd welkom :)
Ik zal ook even in de helpfiles kijken, bedankt voor de uitleg!
Koen!
%Europe/Berlin %512 %2005, 12:17
Graag gedaan hoor. :) Hier nog wat over guides:
Om van een lijn een guide te maken klik je met de rechtermuisknop op de naam van de layer waar de lijn in staat. Daar vink je dan 'guide' aan.
Het is ook mogelijk met de rechtermuisknop te klikken op de naam van de layer die een guide gaat gebruiken en dan op 'Add Motion Guide' te klikken. Dan maakt Flash boven die layer weer een nieuwe layer aan waarin je de guide kan tekenen. Ik denk echter dat de bovenste methode het handigst is, aangezien er vrij veel layers gebruik gaan maken van één guide (alle layers onder die guide-layer dus).
De guide zelf kan je maken met elke tool die een lijn maakt (dus de line-tool, pen-tool, oval-tool en rectangle-tool).
Als je de motion tween selecteert zie je onderin bij de properties een vakje staan met 'Orient to path'. Die moet je ook aanvinken, want dat vakje vertelt dat de mc tijdens de tween die guide moet volgen.
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.