Volledige versie bekijken : Aanmaken van een component
kaspervanlombeek
%Europe/Berlin %511 %2010, 12:16
Hallo!
Onlangs begon ik met de ontwikkeling van mijn portfolio met behulp van Flash CS3. Ik werkte me door een aantal flash tutorials en flash boeken, maar wil nu iets geavanceerder maken.
De site is opgebouwd met pagina's met thumbnails van mijn foto's. Als een bezoeker op een thumbnail klikt, wordt de foto vergroot op een witte achtergrond. Onderaan staan twee tekstvelden, 1 voor de plaats, 1 met een beschrijving van de foto. Naast de foto zet ik een paar knoppen voor navigatie naar de volgende foto's.
(zie attachment, hierop ziet u de witte achtergrond met standaar UIloader component met de knoppen.)
Het werkt allemaal mijn ideeen, maar indien ik bijvoorbeeld het lettertype van de tekstjes wil aanpassen moet dit bij al mijn foto's (een honderdtal) doen. Dit is mij veel te omslachtig.
Daarom wil ik een soort object (compononent?) maken waarbij ik als parameter mijn teksten opgeef en een relatieve link naar de plaats van de foto. Op deze manier kan ik 1 enkele keer dit object aanpassen naar mijn behoefte en worden al mijn foto's aangepast.
Is dit mogelijk? Wat is de beste manier van aanpak?
Dank u wel,
Kasper
e.l.dam
%Europe/Berlin %534 %2010, 12:50
Ja dit is mogelijk. Een google: "how to build a component as3"
http://flexion.wordpress.com/2007/06/27/building-flash-cs3-components/
Dit wil jij ook maken. Waarschijnlijk wil je dan wat dingen meegeven aan je component, zoals 'welke foto is het'. Dit kan op verschillende manieren, zo kun je een id meegeven en binnen je component op zoek gaan naar dat ID binnen een XML, en daaruit alle gegevens halen.
Ik vind het lastig om in te schatten hoeveel ervaring je nu hebt en hoeveel uitleg ik er nog bij moet/kan geven.
kaspervanlombeek
%Europe/Berlin %543 %2010, 13:02
Hey!
Dank je voor je snelle reactie.
Ik heb inderdaad niet veel ervaring. Binnen flash begrijp ik alles wel, maar ik kan nog niet goed om met actionscript. Ik kan wel objectgeorienteerd programeren, maar leg de link niet echt met een klasse schrijven in flash en de klasses uit het klassieke java.
De tutorials op het web vind ik dan ook bijzonder complex. Het lijkt me zoiets standaard dat ik wil doen dat het zo gek lijkt dat ik me door al die programeer talen moet worstelen.
Heb ik, buiten de programmatie van de knoppen, dan ook programmeer taal nodig? Het enigste variabele tussen de verschillende foto's zijn de volgende drie gegevens:
-relatieve locatie van de foto
-commentaar op de foto
-plaats en datum van de foto.
Vriendelijk bedankt!
Kasper
e.l.dam
%Europe/Berlin %591 %2010, 14:11
Jazeker moet je dan ook ander script schrijven. Wat je kunt doen is een MovieClip maken en deze exporteren voor AS3 (rechtermuisknop op een movieclip -> properties)
Maak die movieclip bijvoorbeeld "MijnFoto"
In actionscript kun je nu zeggen var thumb = new MijnFoto(loc, commentaar, plaatsdatum);
Binnen de class MijnFoto (welke je dus zelf moet aanmaken, MijnFoto.as), begin je met
public function MijnFoto(loc:Point = new Point(0,0), commentaar:String = "Geen commentaar meegegeven", plaatsdatum:String = "Geen plaats meegegeven")
Uiteraard wil je ook de foto meegeven (of id zodat je weet welke foto je wilt laden?).
Dan kun je zeggen "this.addChild(jeingeladenfoto)", this.tf_datum.text = commentaar; (mits je movieclip MijnFoto een dynamic textfield heeft met instance naam tf_datum), etc.
Maar 't is volgens mij nogal wat 'complexer' dan dat je op dit moment kunt... dus ik zou beginnen met wat tutorials doornemen over hoe je een component maakt, hoe je fotos inlaad (ik zou gaan voor hoe je xml inlaad), etc.
Zie tutorials http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=58253
kaspervanlombeek
%Europe/Berlin %880 %2010, 21:08
Dank je wel!
Ik ben veel tutorials aan het doornemen, binnenkort laat ik weten hoe het ging.
Mvg,
Kasper
e.l.dam
%Europe/Berlin %388 %2010, 09:19
Ben benieuwd :P
kaspervanlombeek
%Europe/Berlin %503 %2010, 12:05
Hey!
In de rar-file wat ik al heb. Lukt het om dit te openen?
http://www.with-a-fat-sound.be/k.rar
Het is natuurlijk nog niet volledig functioneel, enkel de foto's van in Cairo openen. Door via photography op cairo te klikken krijg je de thumbnails te zien, als je op een van deze thumbnail klikt wil ik dat de slide show opent.
De slideshow is momenteel een graphic symbol met een layer actionscript. In het eerste frame van deze layer staat al mijn code. Niet zo moelijk, hij leest de foto's in van een xml file en gaat naar de volgende foto als je op next klikt.
Hoe krijg ik voor mekaar om direct de juiste foto te openen als je op de thumbnail klikt? In mijn hoofdflash file springt hij na het klikken op de thumbnail naar het frame waar mijn slideshow wordt afgespeeld. Dat is een gewone gotoandplay methode. Hoe geef ik een parameter mee naar het slideshowsymbool?
Dank je wel,
Kasper
kaspervanlombeek
%Europe/Berlin %506 %2010, 12:09
Hey,
http://www.with-a-fat-sound.be/k.rar
Zoals gezegd, ik heb me nog een week ingewerkt in actionscript. Momenteel heb een graphic symbool gemaakt dat mijn foto's en bijbehorende commentaar inleest vanuit een XML file. Dit is allemaal geprogrammeerd in het allereerste frame van dit symbool. Werkt prima, maar misschien moet ik al deze code in een classe steken?
Dit movie clip symbool gebruik ik dan in mijn hoofdfile, als de gebruiker op een thumbnail klikt gaat hij via de go and play methode naar het frame waar het symbool wordt weergegeven. Hoe slaag ik er nu in om de juiste foto direct weer te geven in de slideshow? Momenteel roepen alle thumbnails de slideshow op, maar deze begint gewoon af te spelen bij de eerste foto.
Hier zit ik momenteel even vast. Ik denk dat ik moet beginnen met mijn eigen klasses te schrijven ipv alles in het eerste frame te steken.
Dank u!
Kasper
e.l.dam
%Europe/Berlin %561 %2010, 13:28
Lastig aangezien ik je code niet kan zien (fla of as bestanden?)
Wat je moet/kunt doen, is bij elke thumbnail aangeven om welke thumbnail het gaat (of welke grote foto er bij hoort). Wat je in je xml kunt aangeven is dit:
<pictures>
<picture id="1" photo="plaatjegroot.jpg" thumb="plaatjeklein.jpg" meerinfo="Tekst?" etc.
Dit zet je allemaal in een object (array of object of whatever). Daar maak je thumbs van (een losse class is dan wel het beste), die een aantal dingen 'opslaat'. De thumb geef je weer een functionaliteit (mouse_click) en op het moment van klikken geef je de photo waarde mee aan je image scroller/gallery. Dit opent dan de foto met die waarde (of dat id).
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.