Volledige versie bekijken : Site voor alle computers
chonazz
%Europe/Berlin %542 %2005, 13:01
Beste mensen,
Heb een site gemaakt, enige probleem is dat ik de grote 800x600 gebruikt heb, en nu is ie te klein voor de 15" schermen. Omdat ik hier nogal wat klachten over krijg heb ik het doormiddel van css in de index.html proberen aan te passen. Maar dit zonder resultaat.
Het probleem is ook dat de tekst waarschijnlijk niet meer goed leesbaar gaat zijn? Of is dit niet waar?
Hier de site? Hoe krijg ik hem nu mooi op alle schermen zichtbaar?
site (http://www.vppk.be)
Groeten
Jonas
behived
%Europe/Berlin %554 %2005, 13:17
800 x 600 is idd nog een vaak voorkomende instelling... je site moet dus kleiner zijn dan 800 x 600 om goed te worden weergegeven vermits de browser ook ruimte inneemt op je scherm...
Omdat je site in flash is gemaakt kan je hem wel "scalen". Ofwel naar gelang de grootte van het scherm (hoe groter het scherm, hoe groter de site, ofwel zet je hem bv op 90% voor alle schermen).
chonazz
%Europe/Berlin %557 %2005, 13:22
en hoe doe ik dit dan? ik wil dat er ook nog een witte boord rond de swf zichbaar is :-) daar is de site een beetje op gemaakt :-) en dan vind ik m veel mooier overkomen.
behived
%Europe/Berlin %560 %2005, 13:27
in je html de volgende waarden aanpassen:
width=90%
height=90%
let op! normaal gezien zal je dit 2 maal moeten doen
90% is maar een voorbeeld eh, je moet zelf even uitzoeken welk percentage het best is.
Je kan op jou scherm perfect uittesten wat het beste resultaat geeft door je scherminstellingen even op 800 x 600 te zetten
chonazz
%Europe/Berlin %564 %2005, 13:32
Das waar, maar kan ik niet iets maken waardoor hij minimum die grote doet, en anders iets anders? Want als je hem 90% publisched dan is hij op een 20" scherm veel te groot e?
Groeten
Jonas
theFlashWizard
%Europe/Berlin %578 %2005, 13:52
deze jonge hebt ze hele browser kunnen vullen met flash:
http://www.crashshop.com/
mischien kan je daar ff naar kijken?
behived
%Europe/Berlin %583 %2005, 14:00
@chonazz
dan is hij idd groter dan het origineel...
moet je een javascriptje zoeken die kijkt wat de resolutie is en dan 2 verschillende html pagina's maken...
ps: mooie site Wizard!
chonazz
%Europe/Berlin %584 %2005, 14:02
Is wel een prachtige site, maar ik zie niet goed wat ik er mee zou kunnen.
M'n bedoeling is dat de swf die ingeladen word, op alle schermen goed te zien is, maar dat hij op schermen die 800x600 of groter ondersteunen ook als 800x600 ingeladen word.Op schermen die kleiner zijn zou hij minder witte rand rond de swf moeten laten zien. Overal zou het altijd mooi gecentreerd moeten staan.
Ik heb hem net even als 90% gepublisched, maar wat je dan krijgt is dat als je op menu klikt links onder, het menu dat uit het witte vlak moet rollen, altijd zichtbaar is? En dat zou neit mogen.
Hoe zouden jullie deze swf voor alle browsers mooi toegangkelijk maken?
Ik kan echt alle hulp gebruiken want ze zeuren me de oren van m'n kop om het in orde te krijgen. (m'n vriendin dan :-) ).
Groeten
Jonas
behived
%Europe/Berlin %591 %2005, 14:11
in dit topic is het ook al eens aan bod gekomen:
http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=2117&highlight=verkleinen
je verkleint gewoon de stage, verkleint alle elementen van je site en je probleem is opgelost.
theFlashWizard
%Europe/Berlin %593 %2005, 14:14
hihi heelaas niet door mij gemaakt..
maar idd een mooie site..
hij kijkt ook wanneer je je window vergroot of verkleint, dan verplaatst hij het belankrijkste gedeelte weer met een ease..
wat je ook zou kunnen doen is een swf 100 procent maken, daarin je site inladen, dan te kijken hoegroot die movie is waarin hij ingeladen is en met die gegevens, eventueel, je pagina verkleinen. of maak ik het nu te moeilijk?
chonazz
%Europe/Berlin %597 %2005, 14:20
ja ik zou het eventueel met een ease kunnen doen, maar ik weet niet goed hoe? En er zijn ook echt heel veel elementen die ik dan moet vastleggen.
Ik was aan het denken om idd gewoon de stage te verkleinen en een begin scherm te maken waarin de mensen kunnen kiezen tussen 480x640 of 800x600. Maar als ik dan iets wil veranderen moet ik dit iedere keer in de twee bestanden gaan doen, en dat vind ik een beetje omslachtig. Ik zoum natuurlijk ook gewoon kunnen publischen als 480x640? Of scaled hij dan niet automatisch?
Hoe laat ik hem kijken hoe groot het venster is? Wat je laatst zei wizard?
Groeten
JOnas
theFlashWizard
%Europe/Berlin %603 %2005, 14:29
ik zou de easo nog ff vergeten.. concentreer je eerst ff op dit probleem..
als je je site zou inladen als swf in een swf die als holder dient, en die holder is browser scherm vullend kun je vanaf je site kijken naar de Stage.heigt en Stage.width.
dan kan je bijv dmv een if'je daar iets optioneel mee doen.. :)
chonazz
%Europe/Berlin %654 %2005, 15:42
Dat ga ik eens proberen se :-)
SubZero
%Europe/Berlin %655 %2005, 15:44
in dit topic is het ook al eens aan bod gekomen:
http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=2117&highlight=verkleinen
je verkleint gewoon de stage, verkleint alle elementen van je site en je probleem is opgelost.
Bij het letterspelletje in jouw sig werkt de m bij mij niet (PowerBook 17", Mac OS 10.3.9, Flash Player 8, FireFox/Safari/IE5.2). Alle andere letters werken wel.
Ea.Z
%Europe/Berlin %130 %2005, 03:08
werkt hier wel..heb wel een eeuwigheid op een M moeten wachten... kweet niet of het iets direct met de OSX te maken heeft.. zou wel kunneN.. maar back naar topic
site is vet, FlashWiz:)
maar zo zijn er wel heel wat.. maar kvind de onResize wel een vette animatie.. :D
er werd hier ook gezegd da 800*600 en veelvoorkomende resolutie is
ik ga van 2 dingen uit..
de gemiddelde gebruiker werkt op 1024*768 // 1280*1024
dus vind ik 800*600 sites kunnen...
ook groter dan dat vind ik geen ramp, maar om het probleem weer aan te kaarten
waarom geen 750*550 site?past perfect in een 800*600, maar er gaat natuurlijk veel plaats verloren in het scherm van de bezoeker als die een 1280 of 1600 heeft he...
succes ermee ;)
chonazz
%Europe/Berlin %449 %2005, 10:47
ja, maar wat met de mensen die 480x640 hebben?
Bij ons komt dat niet veel voor, omdat wij ontzettend veel achter onze computer zitten, en je maakt geen flash site op een 15inch schermpie.. Maar toch zitten die er bij studenten nog heel veel tussen! En dat is de doelgroep. DUs ik zou iets moeten hebben voor 800x600 en kleiner.
theFlashWizard
%Europe/Berlin %456 %2005, 10:57
mijn idee lukt niet?
heb je mischien al een basis?
ik heb et heel ff geprobeert en krijg eerlijk gezegt niet eens een swf fullscreen in me html pagina.. :$
chonazz
%Europe/Berlin %463 %2005, 11:06
Ik heb het geprobeerd, maar het lukt me nog niet zo goed :-)
Ik denk da m'n flashkennis nog niet ver genoeg rijkt... Maar hij moet ook niet fullscreen e, ik zoum voor de resoluties kleiner dan 800x600 mss wel full screen willen hebben, maar bij de resoluties groter, en 800x600 zelf zou hij gewooon een witte boord moeten krijgen. Want het gebouw is in illustrator getekend, en het word lelijk als je hem groter dan 800x600 maakt...
wizard, heb je toevallig een goeie tutorial waar jou idee in beschreven wordt?
Of heb je tijd om me er even bij te helpen?
Groeten
Jonas
theFlashWizard
%Europe/Berlin %469 %2005, 11:15
kijk.. mijn idee doet juist dat..
wanneer de grote van de stage van de movie waarin je je site inlaad kleiner is dan 800x600 schaal je hem zodat hij past.. is het dus groter behoud hij zijn normale grote..
dat bedoelde ik dus met wat je moest doen met die if..
hoe dit gedaan moet worden kwam ik dus zelf ook niet helemaal uit.. zo kreeg ik me swf niet eens fullscreen. zoek eens op full browser flash, zo ben ik ook de tuturials tegengekomen.
Ea.Z
%Europe/Berlin %510 %2005, 12:15
hoe dit gedaan moet worden kwam ik dus zelf ook niet helemaal uit.. zo kreeg ik me swf niet eens fullscreen.
fullscreen? over het hele scherm? over over de hele weergave van je browser?(dus binnen je venster)
chonazz
%Europe/Berlin %513 %2005, 12:18
ik denk dat ie over het volledige browser venster bedoelt...
Ik heb even gezocht en heb een tutorial gevonden, maar tis toch niet wat ik zoek :-) die tutorial in ieder geval niet.. Moest iemand er eentje weten die zeker lukt..
Dan hoor ik het graag!
Ea.Z
%Europe/Berlin %521 %2005, 12:31
ik denk dat ie over het volledige browser venster bedoelt...
Ik heb even gezocht en heb een tutorial gevonden, maar tis toch niet wat ik zoek :-) die tutorial in ieder geval niet.. Moest iemand er eentje weten die zeker lukt..
Dan hoor ik het graag!
wat zoek je exact? een site die dus heel je scherm vutl (wat ik persoonlijk niet zo netjes vind) of een site die heel je browser vult? (excuseer me voor de herhaling maar tis maar om zeker te zijn.. )heb hier het script voor die versie waarbij je flash over de hele inhoud van je venster gespreid wordt liggen;)
voorbeelden:
vensterinhoud spreiden (rechtsklik over in je venster, je zult zien dat het overal flash is):
www.ilovevix.be
volledig scherm spreiden
http://derbauer.de/index1.html (kies voor fullscreen)
dat is dus 2 x iets anders.. dus wat zoek je ?
chonazz
%Europe/Berlin %526 %2005, 12:38
Nou, wat ik juist zoek kan iets met het eerste te maken hebben.
De bedoeling is dus dat de site op 2 manieren geladen word:
op een scherm met een resolutie kleiner dan 800x600 moet hij dus kleiner dan 800x600 geladen worden, zodat de site toch volledig zichtbaar is, zonder dat ze moeten scrollen. Op alle schermen met een resolutie groter dan 800x600 moet hij 800x600 geladen worden, en als dit te klein is voor het scherm moet er een witte boord rond, zodat de content dus 800x600 blijft.
En hij zou dit dus automatisch moeten doen...? Als ik het dus zo bekijk heb ik geeneen van de twee nodig, aangezien de content niet op die manier gescaled moet worden. Hij moet ofwel niet gescaled worden, ofwel naar een 640x480 ofzo. Maaar hij moet dus nooit echt full screen zijn, en de browser moet niet automatisch van grote veranderen. Bedoeling is gewoon dat als mensen de site op een 15inch scherm met een resolutie van 640x480 bekijken, met het browserscherm zo groot mogelijk, dat de content dan volledig te zien is...
Hoop dat het een beetje duidelijk is?
JOnas
theFlashWizard
%Europe/Berlin %536 %2005, 12:53
is het nou zo moeilijk :|
je wilt er 1 fullscreen IN een browser hebben
daarin laad je met zoiets als loadMovie je site in
dan kijk je naar de grote van de movie die fullscreen is
en wanneer hij dan kleiner is dan een bepaalde resolutie laad je de movie die in ingeladen hebt, ook wel je eigen site scalen. en ja automatisch.. valt gewoon een berekening voor te verzinnen namelijk..
arjanjan
%Europe/Berlin %702 %2005, 16:51
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar de mensen met een resolutie van 800x600 = 18%. Dus jij gaat nu ook rekening houden met de overige 640x480 waar 2% mee werkt?, en die zijn toe aan een nieuwe monitor ;) hihi. Nee ik begrijp je wel een beetje. Ik heb ook zo'n probleem dat je iedere bezoeker niet teleur wilt stellen. Waarom maak je geen gebruik van: In je <head>?
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
function redirectPage() {
var url640x480 = "index2.html";
var url800x600 = "index3.html";
var url1024x768 = "index4.html";
if ((screen.width == 640) && (screen.height == 480))
window.location.href= url640x480;
else if ((screen.width == 800) && (screen.height == 600))
window.location.href= url800x600;
else if ((screen.width == 1024) && (screen.height == 768))
window.location.href= url1024x768;
else window.location.href= url800x600;
}
// -->
</script>
Het enige wat je hoeft te maken zijn 3 maten html en Swf. Dan kun je alle 3 de swf's een instancenaam.loadMovie"main.swf" geven.
Dus bij wijzigingen hoef je alleen maar main.swf aan te passen?
arjanjan
%Europe/Berlin %703 %2005, 16:52
(ook heel handig als je met pixelfonts werkt en afbeeldingen die geen pixel ge-resized mogen worden.)
chonazz
%Europe/Berlin %890 %2005, 21:22
:-) super! Je hebt me helemaal begrepen! Ik ga het proberen.
Hoe kan ik nu het best publischen vanuit flash? in % of vaste waarde? En waar hou ik rekening mee als ik m'n html publisch?
Groeten
Jonas
behived
%Europe/Berlin %392 %2005, 09:24
@chonazz
dan is hij idd groter dan het origineel...
moet je een javascriptje zoeken die kijkt wat de resolutie is en dan 2 verschillende html pagina's maken...
je kan best voor de verkleiningen in procenten werken en voor de grotere resoluties je vaste waarden. Dan moet je maar twee html pagina's maken
arjanjan
%Europe/Berlin %611 %2005, 14:40
Ikzelf hou mn flash altijd op 960 pixels vaste maat. Maar jij wil de gebruikers met een lage resolutie tegemoet komen. Maak je flash op een vast maat: 700 pixels.
Dat is een beetje gemiddelde van 640 width en 800 width.
Ja kan ook de funtie:
screenWidth = System.capabilities.screenResolutionX;
screenHeight = System.capabilities.screenResolutionY;
In flash gebruiken.
Als een gebruiker met 640x480 (blinde en oude mensen) werkt
dan resulteert variable screenWidth in 640.
Nu kun je met waarde 640 een hoop doen.
if (screenWidth == 640){ _root.mijnMC._x = 300}
if (screenWidth == 1280){ _root.mijnMC._x = 100}
enz. maar dit begrijp je wel.
Grtz Arjan.
Sample_nl
%Europe/Berlin %632 %2007, 16:10
ik heb ongeveer een zelfde probleem maar dan iets anders..
ben niet zo lang geleden begonnen met een beetje designen...
nu heb ik alleen een site gemaakt, maar niet met flash.. alleen html en css..
nu heb ik alleen het probleem dat het eindresultaat bij mij (in 1024x768) er zo uit ziet als ik wil, maar dat bij mijn huisgenoot op een breedbeeld laptop ruimtes vallen die de hele site verkloten...
mijn website is www.highartz.nl...
zoals je/jullie zien is het die witte rand eromheen die het moet compenseren.. dit zijn frames..
maar moet ik die nou relatief of in procenten zetten?
zodat hij bijvoorbeed ook in een 1240x... instelling goed te zien wordt!
kan iemand mij hier tips over geven? zou erg tof zijn!
vast bedankt!
ciao sam!
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.