PDA

Volledige versie bekijken : hoe laat ik een instance met muisarrow meebewegen?

akira
%Europe/Berlin %095 %2005, 02:17
hoi , ik heb een movieclip gemaakt van een vlammetje en zou graag weten hoe ik die clip kan laten meebewegen met mijn mouse arrow?

tnx

kolnedra
%Europe/Berlin %389 %2005, 09:21
vlammetje.startDrag(true);
Mouse.hide();

theFlashWizard
%Europe/Berlin %397 %2005, 09:31
en als dat niet soepel genoeg geweest kan je dit is proberen:

vlammetje.onMouseMove = function(){
this._x = _xmouse
this._y = _ymouse
updateAfterEvent()
}

bijde script zou je trouwens op een frame script moeten plaatsen

akira
%Europe/Berlin %636 %2005, 15:16
wat bedoel je dan met een framescript? scripts moeten toch op een keyframe?
trouwens bovenstaande methoden werken niet ik krijg zelfs de pijl niet meer te zien!
ik zou willen dat de vlam aan de pijl blijft hangen! moet ik het "vlammetje_mc" op de hoofdscene plaatsen? nee toch? in ieder geval ik heb dus een mc vlammetje maar met bovenstaande code gebeurd er helemaal niks hoor.

theFlashWizard
%Europe/Berlin %683 %2005, 16:23
met frame script bedoel ik dus een keyframe :) liefst op de hoofdtijdlijn.
Mouse.hide(); doet ook je pijl verdwijnen ;) dat willen de meeste ook, wil je dit niet gewoon die regel weghalen.
hoofdscene? je zet em neer in het keyframe, of mischien layers lager waar je het script hebt neergezet.''

owja en maar 1 van de 2 methodes gebruiken he..

akira
%Europe/Berlin %793 %2005, 19:02
dit is wat ik krijg als ik het script op de layer plaats:
**Error** Scene=Scene 1, layer=mouseflame, frame=1:Line 1: Statement must appear within on/onClipEvent handler
vlam_mc.startDrag(true);

Total ActionScript Errors: 1 Reported Errors: 1

theFlashWizard
%Europe/Berlin %802 %2005, 19:15
"on/onClipEvent handler" als ik dat zie weet ik zeker dat je het op een button of movieclip zet.
klik op een keyframe, open het actionscript venster (F9) en plak daar je code.

akira
%Europe/Berlin %806 %2005, 19:21
damned er gebeurd echt niets hoor ik krijg gewoon het pijltje te zien.
voor alle duidelijkheid wat ik dus deed was gewoon op een layer een keyframe toevoegen en plaatste daar de code " vlam_mc.stardrag(true) , de movieclip van het vlammetje zit gewoon in de lib , die hoeft toch niet op het canvas?

akira
%Europe/Berlin %822 %2005, 19:44
ik heb dus een mc voor het vlammetje en in die mc staat niets van actionscript.
de mc kopieer ik en plak ik in een keyframe op de tijdlijn van de scene en plaats in datzelfde keyframe de code. dat is wat ik deed maar het werkt niet! tzal wel iets stoms zijn maar ik vind het niet! ik gebruikte de hoogste layer zodat het boven alle andere layer zit en steeds zichtbaar zou moeten zijn maar het werkt niet ! ik krijg nu geen errors meer , trouwens als ik de mc in de lib kopieer en die paste op een keyframe in de scene verschijnt die code vanzelf zonder dat ik die hoef in te geven??? is wel pro 8 hier , maar toch raar tis niet omdat ik paste dat er een actionscript vanzelf moet opkomen toch? zal een bug zijn zeker?

TheZwier
%Europe/Berlin %852 %2005, 20:26
ik heb dus een mc voor het vlammetje en in die mc staat niets van actionscript.
de mc kopieer ik en plak ik in een keyframe op de tijdlijn van de scene en plaats in datzelfde keyframe de code. dat is wat ik deed maar het werkt niet! tzal wel iets stoms zijn maar ik vind het niet! ik gebruikte de hoogste layer zodat het boven alle andere layer zit en steeds zichtbaar zou moeten zijn maar het werkt niet ! ik krijg nu geen errors meer , trouwens als ik de mc in de lib kopieer en die paste op een keyframe in de scene verschijnt die code vanzelf zonder dat ik die hoef in te geven??? is wel pro 8 hier , maar toch raar tis niet omdat ik paste dat er een actionscript vanzelf moet opkomen toch? zal een bug zijn zeker?

Heb je de MC die je kopieert ook de instance naam vlammetje gegeven, en niet alleen de MC in de library zelf?

theFlashWizard
%Europe/Berlin %862 %2005, 20:42
volgens mij mis je wat basis kennis.. voor de meeste is het namelijk logisch dat je die mc dan op de 'stage' (niet canvas, niet library) zet en dat je hem een isntancename geeft..
werkt het geven van een instancename?

akira
%Europe/Berlin %968 %2005, 23:15
ok tnx , ja idd ik mis basis kennis ik doe het pas een week of twee , en ik wist niet dat ik die instance een name moest geven , ik ga het dadelijk eens proberen, toch begrijp ik niet waarom de name niet mee gekopieerd wordt. effe proberen.
Een link naar een actionscript tutor zou tof zijn (liefst in het nedelands)

alvast heel erg bedankt

akira
%Europe/Berlin %975 %2005, 23:24
ok ik heb dus de vlam_mc vanuit te lib naar de stage gesleept in de scene terwijl ik een het eerste keyframe van de layer selecteerde daar deed ik F8 en gaf het de naam vlammetje en plaatste de code "vlammetje.startDrag(true);Mouse.hide();" op diezelfde keyframe maar toen kreeg ik de error "Statement must appear within on/onClipEvent handler" dus zoals je in je vorige posts zei is dit omdat deze script nu op een movieclip staat dus zette ik een keyframe naast de eerste en plaatste daar de code aangezien het niet op die eerste mag? juist toch? nu heb ik als resultaat dat het vlammetje gewoon op stilstaat op de plaats waar ik het sleepte en er gebeurd niks als ik de muis beweeg! tja ik tast idd beetje in het duister hier

alvast bedankt

akira
%Europe/Berlin %987 %2005, 23:42
GELUKT oef gelukt ! ik moest dus de naam in de propertie inspector ook vlammetje noemen! begrijp ik het nu goed dat ik op een instance van een mc wel code kan plaatsen en op de eigenlijke mc niet? omdat het nu ophetzelfde keyframe staat en het werkt prima nu.

heel erg bedankt

akira

theFlashWizard
%Europe/Berlin %994 %2005, 23:51
tja.. dat doet flash gewoon niet.. persoonlijk vind ik dat ook erg jammer hoor.. maja..

tuturials? had nou ff gezocht op het forum.. ik heb deze link namelijk zat achtergelate:
http://members.lycos.nl/tut1/uploadbestanden/tuturials.txt

em.. en tja.. gezien dit een erg verwarrend verhaal wordt lijkt me het beter dat je eerst n begin maakt met deze tuturial:
http://www.bourgondien.nl/webklus/cursus/lessen/les.php?viewles=1

want anders blijven we uitleggen :$ (no offence)

theFlashWizard
%Europe/Berlin %997 %2005, 23:56
ow mooi dat et toch gelukt was :)
de naam in de property inspector is dus de instancename! :P
alle kopieen op de stage zijn instances.. dus ik weet niet wat jij met eigenlijke mc's bedoelt..
kijk en je kan wel scripts op mc's en button's zetten maar dat moet op n net iets andere manier en het is niet verstandig omdat je dan minder overzicht hebt.

akira
%Europe/Berlin %020 %2005, 00:29
ow ok prima bedankt ik ga ze lezen! met die mc bedoelde ik gewoon een movieclip bestaand uit een paar vlammetjes en tweens om een bewegende vlammetje te verkrijgen en dat moet ik dan converteren naar een movieclip (dat was wat ik bedoelde met mc) , toch effe vermelden dat ik al heel wat tutors gelezen had maar de meeste zijn voor mij te moeilijk ! ik hoop dat ik met deze iets kan, mijn kennis is beperkt tot motion en shape tweening dus werk aan de winkel , maar goed kijk dit is wat ik probeer te maken http://www.tattooben.be , tja er is idd nog veel werk aan ook aan die buttons maar dat komt wel ok

tnx

akira
%Europe/Berlin %031 %2005, 00:45
ik dacht dus dat als ik een movieclip symbol of ander symbol naar de stage sleepte ik automatisch een instance had en is eigenlijk ook zo maar ik wist niet dat ik die een naam moest geven vandaar

theFlashWizard
%Europe/Berlin %292 %2005, 07:00
owke.. naja die 1ste mc is ook eigenlijk gewoon een instance.. het is nog steeds een kopie van mc uit de library..
welke van de 2 methodes gebruik je nu eigenlijk?

akira
%Europe/Berlin %040 %2005, 00:58
hoe bedoel je twee methodes? ik sleep gewoon de mc naar de stage
trouwens nog een vraagje hoe bepaal ik de afstand tussen de arrow en vlam?

theFlashWizard
%Europe/Berlin %312 %2005, 07:29
ik en kolnedra hebben allebei een aparte manier bedacht.. dus 2 methodes..
het middelpunt/registatie punt van je mc komt gelijk met het puntje van je pijltje..
kwestie van de inhoud van de mc verplaatsen dus :)

maar hoe doe je het nu eigenlijk? tis voor de mensen die dit ook zoeken en deze post tegenkomen prettig als ze kunnen zien hoe je het hebt opgelost..

akira
%Europe/Berlin %776 %2005, 18:38
okido ! ik opende dus de mc en verschoof met de subselection tool de inhoud van de mc van plaats tov het middelpunt , en zo kan ik dus bepalen waar de vlam komt te staan ten opzichte van de pijl , maw de inhoud verschuiven tov het middelpunt

groetjes