PDA

Volledige versie bekijken : Variabelen gebruiken

robin.meeuwsen@wanadoo.fr
%Europe/Berlin %439 %2005, 11:32
Ik ben bezig met het maken van een script waarin het volgende moet gaan gebeuren:

on (release) {
var Option = 'Home';
gotoAndPlay('VARIABELE',25);
}

Dit gaat dus niet. In welke notatie moet ik de variabele plaatsen zodat deze wordt uitgelezen en wordt meegenomen in de opdracht gotoAndPlay?

Alvast bedankt!

Robin Meeuwsen

TheDutch
%Europe/Berlin %440 %2005, 11:34
Wat dacht je van:

on (release) {
var Option = 'Home';
gotoAndPlay(Option,25);
}

Had jezelf ook kunnen bedenken denk ik, of weet je ook niet dat een deksel op een potje hoort ;).

Dauntless
%Europe/Berlin %441 %2005, 11:35
on (release) {
var Option = 'Home';
gotoAndPlay(Option,25);
}

Ps: Het is een goede gewoonte om variabele naam te laten beginnen met een kleine letter, en het gebruik van gotoAndPlay met zo'n scene verwijzing is niet echt goed... Je gebruikt beter frame labels, of je krijgt misschien niet het gewenste effect. (Lees Dit (http://www.macromedia.com/cfusion/knowledgebase/index.cfm?id=tn_15703))

TheDutch
%Europe/Berlin %442 %2005, 11:37
Dauntless, even die <br> weghalen in je link en hij zal een stuk beter werken :).

Dauntless
%Europe/Berlin %443 %2005, 11:38
Dauntless, even die <br> weghalen in je link en hij zal een stuk beter werken :).
Nee, 'k had een " verkeerd gezet :) Maar ondertussen al lang veranderd... Het gaat wel snel op dit forum :o :D

Ow, crap, je hebt gelijk :) just a sec :D

TheDutch
%Europe/Berlin %443 %2005, 11:38
Hij werkt nog steeds niet vanwege die <br> :p.
Snelle reacties...daar houden we toch van...

Dauntless
%Europe/Berlin %444 %2005, 11:39
Dit is wel onoverzichtelijk :p terwijl jij iets post heb ik m'n post al geedit, en daarna weer :p

%Europe/Berlin %444 %2005, 11:40
Ben een beginner op dit gebied maar het is niet het potje op de deksel. Wanneer ik het volgende invoer:

on (release) {
var Option = 'Home';
gotoAndPlay(Option,1);
}

.. komt 'ie keihard met de volgende melding:

Scene name must be quoted string
gotoAndPlay (Option,1);

Total ActionScript Errors: 1 Reported Errors: 1

??

TheDutch
Ik zal mezelf even van TURBO afzetten ;).

Dauntless
Het moeten dubbele aanhalingstekens zijn. " ipv '

TheDutch
%Europe/Berlin %445 %2005, 11:41
Sterker nog, er hoeven helemaal gaan aanhalingstekens omheen :D.

Dauntless
%Europe/Berlin %446 %2005, 11:42
Sterker nog, er hoeven helemaal gaan aanhalingstekens omheen :D.
Het gaat om die 'Home', niet om Option :)

TheDutch
%Europe/Berlin %446 %2005, 11:43
Ik dacht dat je het had over [ url] :rolleyes:

Dauntless
%Europe/Berlin %447 %2005, 11:44
Ik dacht dat je het had over [ url] :rolleyes:
Ah, lol :D (Moet dat dan niet? Ok, handig om te weten :))

%Europe/Berlin %450 %2005, 11:48
Ok. Goed. Wat wordt 't?

on (release) {
var Option = 'FoldOutSavoirFaire';
gotoAndPlay (Option,1);
}

Werkt niet...

Dauntless
%Europe/Berlin %450 %2005, 11:48
Ok. Goed. Wat wordt 't?

on (release) {
var Option = 'FoldOutSavoirFaire';
gotoAndPlay (Option,1);
}

Werkt niet...
Je hebt het ook niet aangepast zoals ik zei.

on (release) {
var Option = "FoldOutSavoirFaire";
gotoAndPlay (Option,1);
}

%Europe/Berlin %453 %2005, 11:53
Dezelfde foutmelding...

TheDutch
%Europe/Berlin %458 %2005, 12:00
Wat denk jezelf dat het is? En wat is de foutmelding?

TheDutch
%Europe/Berlin %459 %2005, 12:01
Het moeten dubbele aanhalingstekens zijn. " ipv '
Dat maakt dus niets uit. Het is natuurlijk wel good practice om "" te gebruiken :).

TheDutch
%Europe/Berlin %463 %2005, 12:06
Fout:

Scene name must be quoted string

Je kunt dus geen dynamische variable in gotoAndPlay() zetten om de scene naam te bepalen. Je kunt alleen maar een string neerzetten. Dit heeft te maken met het feit dat scenes oud zijn en eigenlijk NIET meer gebruikt moeten worden.

%Europe/Berlin %465 %2005, 12:10
Fout:

Je kunt dus geen dynamische variable in gotoAndPlay() zetten om de scene naam te bepalen. Je kunt alleen maar een string neerzetten. Dit heeft te maken met het feit dat scenes oud zijn en eigenlijk NIET mee gebruikt moeten worden.

Dat lijkt me een sterk verhaal gezien het feit dat scenes ook nog in MX 2004 Professional verwerkt zijn en variabelen moet overal gebruikt kunnen worden. De vraag is alleen: tussen welke tekens? () of <> of ' ' of " '' en ga zo maar door.

TheDutch
%Europe/Berlin %466 %2005, 12:11
Als het jou een sterk verhaal lijkt, dan zoek je het toch lekker zelf uit :).

Dauntless
%Europe/Berlin %466 %2005, 12:12
TheDutch kan best wel eens gelijk hebben... Ik dacht ook dat die ' of " niets uitmaakte, maar adhv die foutmelding twijfelde ik...

Gebruik gewoon framelabels en al je problemen zijn weg :) (die kan WEL dynamisch zijn).

TheDutch
%Europe/Berlin %469 %2005, 12:16
Gebruik gewoon framelabels en al je problemen zijn weg :) (die kan WEL dynamisch zijn).
Precies, dan hoef je ook niet meer te letten of je wel in de juiste scene zit. Maar dan moet je natuurlijk geen dubbele framelabels maken ;).

behived
%Europe/Berlin %419 %2005, 11:04
waarom scenes vermijden:

scenes bestaan alleen in de fla, als die wordt omgezet naar een swf worden alle scenes gewoon achter elkaar geplakt tot 1 lange tijdlijn. Als je dan niet gebruik maakt van framelabels heb je gegarandeerd problemen. Toch wordt er zelfs dan melding gemaakt door ervaren gebruikers van verschillende problemen. Daarom wordt door de ervaren gebruikers (niet door macromedia) aangeraden om het gebruik van scenes te vermijden door gebruik te maken van movieclips, ....

TheDutch vertelt dus geen 'sterk verhaal', maar wat vele al ondervonden hebben...

Dat scenes nog altijd in flash MX 2004 zitten bewijst niets, aangezien macromedia de slechte reputatie heeft van niet echt naar de flash-community te luisteren...

Maar als je graag scenes gebruikt, ga je gang.... een verwittigd man is er wel nog altijd twee waard!! :)

TheDutch
%Europe/Berlin %768 %2005, 19:26
Goede uitleg behived!

Bekijk ook dit onderwerp (http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=520) voor nog meer info :).