Volledige versie bekijken : Macromedia Director
Woutzzz
%Europe/Berlin %472 %2005, 12:20
Zozo,
Ik zag laatst de credits van een spelletje dat mijn broertje speelde op de pc (blueworld, postbank) en daar stond dat het spel iis gemaakt met director mx. Nu vroeg ik me af of het nu moeilijk is om een spel te maken in dat programma, dan kan ik de trial downloaden en aan de slag gaan met eeneigen spel. Zou het kunnen, of moet je er veel moeite voor doen (meer dan flash?)
Groeten!
Dauntless
%Europe/Berlin %479 %2005, 12:29
Ik persoonlijk vind director véél moeilijker als Flash. Ook bv lingo <-> Actionscript... Op de site van macromedia staat een pagina waarin director en flash worden vergelijken:
http://www.macromedia.com/devnet/director/articles/terms.html
Thierry
%Europe/Berlin %546 %2005, 14:07
Titel van je topic:
Microsoft Director?!?
Ik wist niet dat Microsoft net zo'n programma had als Macromedia :P
Woutzzz
%Europe/Berlin %757 %2005, 19:10
Potverdikkie, dat zeg ik nu altijd. Ik bedoel natuurlijk Macromedia
woopz
%Europe/Berlin %661 %2005, 15:53
Ja het is mogelijk om in Director een spel te maken. Director is wel een lastig programma om te leren. Vooral als je gaat programmeren. Je kan in Director wel werken met behaviours, waarbij het je iets makkelijker afgaat. Maar verwacht zeker niet dat je binnen een paar dagen een spel in elkaar hebt gezet. Het leren van Director neemt erg veel tijd in beslag!
swoei
%Europe/Berlin %944 %2005, 22:40
Weet iemand toevallig hoe je in lingo programmeerd dat je met een bolletje niet door een 'muur' heen kan.
Ik heb namelijk een soort snake veld maar mijn bolletje kan door de muur heen en hij moet tegen gehouden worden.
alvast bedankt
Tomberland
%Europe/Berlin %548 %2005, 13:10
Weet iemand toevallig hoe je in lingo programmeerd dat je met een bolletje niet door een 'muur' heen kan.
Ik heb namelijk een soort snake veld maar mijn bolletje kan door de muur heen en hij moet tegen gehouden worden.
alvast bedankt
Bedoel je niet verder dan het kader zelf zeg maar of door bijv een muur in het kader (werkveld) zelf? Moest laatste voor school voor een rare schoolopdracht space invaders nabouwen (werkent) in director. Buiten het kader kan ik wel even spieken in mn bestand.
berry83
%Europe/Berlin %590 %2005, 14:10
Fijn om te horen wij moeten namelijk een spel maken in 10 weken voor school met zn 5en en niemand die nog maar 1 woord lingo kent.
En dan geen spel met een balletje en een muur maar wel iets uitgebreider dan dat.
We maken een spel waarmee kinderen een stuk of 50 dieren moeten leren kennen :P
Tomberland
%Europe/Berlin %641 %2005, 15:23
Fijn om te horen wij moeten namelijk een spel maken in 10 weken voor school met zn 5en en niemand die nog maar 1 woord lingo kent.
En dan geen spel met een balletje en een muur maar wel iets uitgebreider dan dat.
dat is opzich nog wel te doen denk ik, met een balletje enzo moet je echt met, het is een keuze, met dotnotaties if else lussen.
TrueChaoZ
%Europe/Berlin %759 %2005, 18:13
alvast bedanktJe kan iets doen met:
on exitFrame me
global balx, baly, snelheidx, snelheidy
balx = balx + snelheidx
baly = baly + snelheidy
set the locH of sprite 1 to balx
set the locV of sprite 1 to baly
updatestage
if balx > 350 or balx < 50 then
snelheidx = -snelheidx
puppetsound "cuckoo"
end if
if baly > 250 or baly < 50 then
snelheidy = -snelheidy
end if
go to the frame
endZie ook de attachment ->
nelson
%Europe/Berlin %992 %2005, 23:48
:S Uhmmm ja dat kan maar dat is nogal omslachtig en zo te horen weet Woutzz nog niet zo veel van Direktor en Lingo.
laten we het dus simpel houden ;)
Zet een bolletje op sprite 1 als je niks in je stage hebt staan nog en je zet een bolletje neer staat ie automtisch op 1
Open je property inspector en klik op het bolletje als het goed is zie je dan een start frame: 1 en daarnaast end: 30. Maak dan van die 30 voor de zekerheid maar een 1
In je scorewindow moet je even dubbel klikken op frame 1 naast het script icoontje en dan het volgende script even copy pasten
on exitFrame me
If the locH of sprite 1 < 800 then
set the locH of sprite 1 to the loch of sprite 1 + 1
else
set the LocH of sprite 1 to -100
end if
end
druk op play en voila
enige uitleg hieronder
on exitFrame me betekent als ik klaar ben met dit frame
If the locH of sprite 1 < 800 then als dan de locatie horizontaal van sprite 1 kleiner is dan 800 pixels
set the locH of sprite 1 to the loch of sprite 1 + 1 zet dan de locatie horizontaal naar de huidige locatie + 1 pixel
else anders
set the LocH of sprite 1 to -100 zet de locatie horizontaal van sprite 1 naar -100 pixels
end if einde if statement
end
TrueChaoZ
%Europe/Berlin %376 %2005, 09:02
Ik snap wel dat het met snelheid nog wat ingewikkelder is, maar zo ingewikkeld is het niet hoor, Lingo is een code taal, en code is code, als je al met JavaScript en/of ActionScript kan werken dan zou je ook moeten kunnen werken met Director. En dat ding is ook maar een tutorial wat ik van school ooit een keer gehad hebt ;)
superdelux
%Europe/Berlin %646 %2005, 15:30
ja het makkelijkst is wel om met een if lus te controleren of de positie van het balletje of snake niet groter/kleiner is dan de grootte van het vlak waar hij in moet blijven.
ik werk voor school met Flash en/of Director
Director werd voorheen meer gebruikt als je film/video gebruikt.
Ik heb Director gebruikt voor een interactieve film en een interactieve opstelling.
In Flash 8 is dit verbeterd dus heeft Director weinig voordelen meer.
TrueChaoZ
%Europe/Berlin %723 %2005, 17:22
Director werd voorheen meer gebruikt als je film/video gebruikt.
Ik heb Director gebruikt voor een interactieve film en een interactieve opstelling.
In Flash 8 is dit verbeterd dus heeft Director weinig voordelen meer.Precies het is nu nog wachten op 3D in Flash en hoppa Director kan de prullenbak in.
Tinkelbel
%Europe/Berlin %823 %2006, 19:45
mag ik misschien vragen hoe je dat gedaan hebt? ik moet dus ook een spel maken voor school voor kinderen van 7 tot 12 jaar alleen dan moeten ze de delfstoffen leren :D
weet alleen niet zo goed hoe k dat moet aanpakken :(
groetjes Tinkelbel
Dauntless
%Europe/Berlin %835 %2006, 20:02
Tinkelbel, dit topic is meer dan een jaar oud ;). Gelieve zo'n oude topics niet omhoog te halen. Maak eventueel een nieuw topic en verwijs naar dit topic :).
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.