PDA

Volledige versie bekijken : [FlashDevelop] Vraagjes

X_OwNeR_X
%Europe/Berlin %655 %2009, 16:43
Ik heb waarschijnlijk een hele stomme vraag maar:

Ik heb een Illustrator file met allemaal layers die ik nodig heb voor een project. Merk dat FlashDevelope niet echt hetzelfde is als Flash CS3...

Dus hoe kan ik ze importen en apart een class geven etc? :)

Dauntless
%Europe/Berlin %975 %2009, 00:24
Zoals je zelf zegt: Flash is niet hetzelfde als FlashDevelop. FlashDevelop is het zelfde als de AS code editor die in Flash zit, maar dan veel beter.

Tenzij FD er de laatste jaren super hard op vooruit gegaan is en plots toch heel Flash wil 'nadoen', is wat jij wil dus niet mogelijk.

Gebruik flash om je .ai bestand om te zetten naar een .swc die je dan kan gebruiken binnen FD.

mknol
%Europe/Berlin %983 %2009, 00:36
De stappen om een SWC te gebruiken zijn als volgt:

1. In flash: Maak een .fla (actionscript 3) noem deze assets.fla. Zet deze in de /lib/ directory.
2. In flash: Importeer de AI. Maak er een movieclip van. Kies in library properties > export for actionscript. Voer een classe naam in, bijvoorbeeld "CoolIllustratorImage".
3. In flash: Ga naar je publish settings, vink 'Export SWC' aan. Druk op ctrl-enter om de .swc te maken.
4. In flashdevelop: Je hebt nu een .swc in je /lib/ folder. Druk rechtermuisknop > vink aan 'Add to Library'
5. Typ dit in je Main.as

var mc:IllustratorClip = new IllustratorClip();
this.addChild( mc );
Run je movie. :) Als je dit eenmaal door hebt is het een appeltje/eitje

Succes ermee!

Dauntless
%Europe/Berlin %995 %2009, 00:54
Is het .ai formaat eigenlijk open? Anders zou er dus wél een import script gemaakt kunnen worden voor FD die een .ai omzet naar een SWC.

mknol
%Europe/Berlin %332 %2009, 08:59
Geen idee of het een open formaat is. Ik weet wel dat je PDF compatibiliteit kan toevoegen. En PDF is wel open toch?

Je zou wel de .AI kunnen exporteren als een .SVG, wat een open vector formaat is. Daar kun je een hoop meer mee. Het ziet eruit als XML. Er zijn al enkele SVG classes voor actionscript 3 beschikbaar.

X_OwNeR_X
%Europe/Berlin %383 %2009, 10:12
Bedankt allemaal :D

Ga het even proberen :)

Edit: Het werkt blijkbaar ook gewoon met een swf :)

X_OwNeR_X
%Europe/Berlin %472 %2009, 12:20
Nog een stomme vraag:

Hoe Embed ik een font en stel ik die in bij een TextField? :P

mknol
%Europe/Berlin %560 %2009, 14:26
[Embed(source="C:\WINDOWS\Fonts\mijnFont.ttf", fontFamily="mijnFont",mimeType="application/x-font-truetype")]
var mijnFont:Class;

Dit koppel je aan een textfield zo:

var textfomat:TextFormat = new TextFormat()
textfomat.font = "mijnFont"

var textfield:TextField = new TextField();
textfield.embedFonts = true; // dient aan te staan om custom fonts te kunnen gebruiken
textfield.defaultTextFormat = textformat;

textfield.text = "Tekst in custom font";
this.addChild(textfield);

X_OwNeR_X
%Europe/Berlin %598 %2009, 15:21
Dankje :D

X_OwNeR_X
%Europe/Berlin %511 %2009, 13:16
Merk nu ineens dat ik nooit traces doorkrijg in het Output window :S

Staat telkens:
[Capturing traces with FDB]

Dauntless
%Europe/Berlin %546 %2009, 14:06
En je hebt de debug versie van de FP geinstalleerd?

www.playerversion.com

damarez
%Europe/Berlin %672 %2009, 17:09
je kan je illustrator file als swf exporteren
in flash develop kan je de swf uitklappen en dan zie je de classes en symbols die in flash geexporteerd zijn je moet de symbolen wel een linkageid geven
als je dat hebt gedaan kan je de symbolen embedden op deze manier

[Embed source="all_stuff.swf", symbol="someClipName"]
var Allstuff:Class;
var someClip:Sprite;
someClip=new Allstuff();
addChild(someClip);

oeps!
ik zie dat er al geantwoord is

grtz

X_OwNeR_X
%Europe/Berlin %479 %2009, 12:30
En je hebt de debug versie van de FP geinstalleerd?

www.playerversion.com (http://www.playerversion.com)
Ja ik heb in het drop down menu Debug geselecteerd en nog krijg ik nix binnen...

Wel krijg ik traces door als ik het zo doe:

import org.flashdevelop.utils.FlashConnect;

En dan:

FlashConnect.trace("blabla");

Enorme omweg maarja :S

Dauntless
%Europe/Berlin %681 %2009, 17:21
Het selecteren van 'debug' in FD heeft niets te maken met het feit dat je wel echt de Debug Player hebt.

Wat staat er als playerversion op www.playerversion.com ?

X_OwNeR_X
%Europe/Berlin %405 %2009, 10:44
Ik heb WIN 10,0,32,18 en dat is de laatste zegtie :S

Tha Narie
%Europe/Berlin %969 %2009, 00:16
Je zou dit moeten hebben:
WIN 10,0,32,18 (Debug player)

Te downloaden op:
http://www.adobe.com/support/flashplayer/downloads.html

Download the Windows Flash Player 10 ActiveX control content debugger (for IE) (http://download.macromedia.com/pub/flashplayer/updaters/10/flashplayer_10_ax_debug.exe) (EXE, 2.12 MB)
Download the Windows Flash Player 10 Plugin content debugger (for Netscape-compatible browsers) (http://download.macromedia.com/pub/flashplayer/updaters/10/flashplayer_10_plugin_debug.exe) (EXE, 2.09 MB)
Download the Windows Flash Player 10 Projector content debugger (http://download.macromedia.com/pub/flashplayer/updaters/10/flashplayer_10_sa_debug.exe) (EXE, 5.18 MB)

X_OwNeR_X
%Europe/Berlin %410 %2009, 10:51
Dankje, heb die eerste gedownload en geinstalleerd. Er staat nu idd:

Maar in FlashDevelop krijg ik helaas nog steeds geen traces door :(

X_OwNeR_X
%Europe/Berlin %484 %2009, 11:36
Heb Greensock tweens gedownload ennu moet ik die com map ergens plaatsen.

Maar waar moet die precies plaatsen zodat ik:
import com.greensock.*;
kan gebruiken?

jaspermuts
%Europe/Berlin %751 %2009, 18:01
In dezelfde map als je fla. Of je kunt hem op een centrale plek zetten en bij Global classpaths Flash develop de map toevoegen (de map die 'com' bevat, niet com zelf)

X_OwNeR_X
%Europe/Berlin %443 %2009, 10:38
Flashdevelop heeft toch geen .fla files? :P

Heb em via Global paths toegevoegd, hij verschijnt ook in het snel menu maar nog krijg k deze melding:

23 Error: Definition com.greensock:TweenLite could not be found.
import com.greensock.TweenLite;

Dauntless
%Europe/Berlin %463 %2009, 11:07
Je moet hem in je hoofdmap zetten. In die hoofdmap moet dan de map 'com' komen met daar in de map 'greensock' en daarin het TweenLite.as bestand.

X_OwNeR_X
%Europe/Berlin %488 %2009, 11:43
De hoofdmap van mijn 'project'? Heb em nu staat tussen de bin, lib en src map maar alsnog krijg k die error :(

Edit: Gevonden, ik moest de com map in de src map zetten :)

Dauntless
%Europe/Berlin %549 %2009, 13:11
src = source = je hoofdmap ja ;).

bin = waar je gecompilede swf komt

lib = waar je .swc's komen, maar misschien kan je daar ook je com map zetten. (Werk zelf niet met FD)

Tom.
%Europe/Berlin %594 %2009, 14:16
Je zou dit moeten hebben:

Te downloaden op:
http://www.adobe.com/support/flashplayer/downloads.html

Download the Windows Flash Player 10 ActiveX control content debugger (for IE) (http://download.macromedia.com/pub/flashplayer/updaters/10/flashplayer_10_ax_debug.exe) (EXE, 2.12 MB)
Download the Windows Flash Player 10 Plugin content debugger (for Netscape-compatible browsers) (http://download.macromedia.com/pub/flashplayer/updaters/10/flashplayer_10_plugin_debug.exe) (EXE, 2.09 MB)
Download the Windows Flash Player 10 Projector content debugger (http://download.macromedia.com/pub/flashplayer/updaters/10/flashplayer_10_sa_debug.exe) (EXE, 5.18 MB)

Even hierop reagerend, ook al is het een oude reactie: Die website geeft bij mij ook aan dat ik de niet-debugplayer heb zegmaar, maar FlashDevelop traced keurig: daar gebruik ik een standalone debugplayer voor.
Scheelt me tig popupjes met debug-informatie bij al die slechtgeprogde flashdingen op het wereldwijdeweb. :)

mknol
%Europe/Berlin %114 %2009, 02:44
src = source = je hoofdmap ja ;).

bin = waar je gecompilede swf komt

lib = waar je .swc's komen, maar misschien kan je daar ook je com map zetten. (Werk zelf niet met FD)
De 'com' map gaat ook gewoon in je 'src', lib is alleen voor items die je in je swf wilt injecteren, zoals in de meeste gevallen swc's, maar soms ook fonts/images.

Wat ik zelf vaak doe in FlashDevelop is TweenLite in een losse folder zetten (buiten het project dus) en dan vanuit je 'project properties' een classpath naar TweenLite folder toevoegen. Scheelt elke keer een hoop kopiëren.

X_OwNeR_X
%Europe/Berlin %517 %2009, 12:25
Ik heb een swf ingeladen en deze laat ik roteren aan de hand van waar je muis is. Maar het rotation point klopt niet naar mijn gevoel :S

Heb in de fla van de desbetreffende swf de center point al aangepast maar FlashDevelop doet daar nix mee...

Iemand enig idee hoe ik het rotation point kan aanpassen?

X_OwNeR_X
%Europe/Berlin %431 %2009, 10:20
Ik moest de swf op de 0,0 positie zetten in de fla :P

Anyway, men project is bijna af. Nog paar kleine puntjes linken. Als ik in de ene class deze gebruik:

dispatchEvent( new Event("restartGame") );

Dan kan ik bij elke andere class toch:
introGame.addEventListener("restartGame", playDaGame);
gebruiken om een functie te laten aanroepen zodra dat dispatchEvent is doorgestuurd?

Dauntless
%Europe/Berlin %540 %2009, 12:57
Als introGame de instance is die het event dispatched wel ja.

X_OwNeR_X
%Europe/Berlin %553 %2009, 13:17
Ok nice dat werkt. Nu kwam ik alleen probleem tegen dat mijn Main class, ineens mijn Game class niet toevoegde via addChild :(

Geen oplossing ervoor gevonden dus heb Main maar even in Game gezet...

X_OwNeR_X
%Europe/Berlin %497 %2009, 11:56
Ik heb een vaag probleem als ik een .otf Font wil embedden, krijg telkens deze error:

H:\Stan\flash\src\SlideShow.as(47): Error: exception during transcoding: Font for alias 'clarendon' with plain weight and style was not found at: file:/H:/Stan/flash/src/../bin/ClarendonLTStd.otf

Dit is het stukje waar ik hem embed:
[Embed(source='../bin/ClarendonLTStd.otf', fontName = 'clarendon', mimeType = "application/x-font")]
private var FontEmbed:Class;

Dauntless
%Europe/Berlin %565 %2009, 13:33
Je kan niet al je vragen in 1 topic blijven vragen. Het is stilaan tijd om een nieuw topic te openen :).

X_OwNeR_X
%Europe/Berlin %617 %2009, 14:48
Maar komt dan het hele forum niet vol te staan met vragen? :S

Dauntless
%Europe/Berlin %646 %2009, 15:30
Dat is dan ook de bedoeling van een forum ? :p

X_OwNeR_X
%Europe/Berlin %660 %2009, 15:51
Nee ok, maar zelf vink het dan wat onoverzichtelijk worden :)

Dauntless
%Europe/Berlin %232 %2009, 05:35
Veel mensen zoeken enkel op titel wanneer ze naar iets zoeken. Door alle vragen in dit topic te posten, wordt dit topic maar weinig gevonden bij zoek acties.